Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gatya

Active Member
2012. március 30.
59
237
33
Még egy akksi Litérre:
10MWh
Na ez tök jó, év végén debutál az elektromos kamionunk, ami 750kW-al lesz majd tölthető, ha a 3-4 demo autót elkezdjük tölteni egyszerre, behorpad az akkupark oldala :)
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 763
17 841
113
Még egy akksi Litérre:
10MWh
ebből valakik nyaralni mennek.
 

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
1 800
14 365
113
De megnézném a megtérülés számítását. Ilyenkor megveszi az áramot amit betarol, és eladja amikor drága az áram? Mennyi a vesztesége a ki-be tárolásnak?
A jelenleg gyártásban lévő LiFePO4 akkumulátorok hatásfoka kb 90 - 92%-ra tehető.
Összehasonlításképp, egy savas, páncéllemezes ólomakkumulátoré, amely relatív hosszú élettartamú, kb 75 % körül mozog.

Ezenfelül van még egy akkutöltő inverter hatásfok amely ideális 95%-os terhelésnél éri el a kb 93 - 95 % -os hatásfokot. Sajnos kisebb terhelésnél pld 50%-osnál ez az érték jelentősen csökken kb 80%-ra. Még rosszabb az értéke a ha csak pld 25 % a terhelése, ami ugye napelemeknél sűrűn előfordul.

A kimeneti háromfázisú inverter hasonló hatásfok jelleggörbével rendelkezik. Megjegyzem, hogy egy kimeneti inverter terhelési oldalán ipari célra mely pld egy ipartelepet lát el árammal, a különböző műszaki megfontolások miatt még egy kimeneti delta/csillag kapcsolású trafót is kell hogy tartalmazzon.

Tehát akkuveszteség + 2 db átlagos inverter veszteség ( 15 - 15 %) összeadva kb 35 - 45% energia veszteséget okoz, mely hő formájában távozik. Mivel a lítiumos akksik csak + 20 - +25 fok hőmérséklet mellett dolgoztathatók ideális élettartam mellett, feltétlen kell hozzájuk fűtésre hűtésre légkondi..

Számítsuk ki hogy a jelenlegi kb 300 000 Euró / MWh Eurós tároló beker költség mellett ez mennyivel emeli meg a villamos energia árát:

Léghűtéses akkutípusból a CATL gyártmány 80% os DOD mellett mintegy 6000 ciklus élettartamot tud.
Ugyanezen akksik korrekt folyadékhűtéssel kb 8000 ciklust tudnak, de ez drágább, ritka konstrukció.

Tehát vegyünk 6000 teljes töltési kisütési ciklust . Ez 1 MWh-ás telep esetén 6000 MWh be és kitárolt energiát jelent.

Tehát 1 MWh tárolási költsége 300 000 Euro / 6 000 = 50 Euró = 19 500 Ft.

Mivel az átlagos energia veszteség kb 40 % a ciklus során az 1 kWh-ra eső költséget vehetjük 32,5 Ft-ra. Erre még rájön az üzemeltetés és karbantartás költsége.

A napelem termelésének alap költségét vehetjük 25 Ft / kWh-ra (megtérülő legyen) így a kettő összege 57,5 Ft ra jön ki..

És akkor még nem is számoltunk azzal hogy a befektető hasznot , megtérülést szeretne a beruházásával kapcsolatban, pld 6 év alatt 0 szaldósra akarja ezt felhozni - mindjárt még 30 Ft-ot rá kell tenni a tárolás kWh-ás díjára.

Igy összesen a napelemmel termelt és eltárolt villany nettó 87,50 Ft ra fog kijönni az inverterből..

Ha ezt külső fogyasztónak akarnánk eladni erre jön még a hálózati szolgáltatás egyéb ktg tehát nettóban megint 110Ft körül jön ki 1 kWh energia ára.


Napelemek által megtermelt energia eltárolásánál úgy számolhatjuk, hogy az üzemi fogyasztáson felüli energiát kell betárolni, tehát naponta 1 töltés és kisütési ciklus van. Ez 6000 / 365 nap = 16,43 év valószínűsíthető élettartam.

Az egész elviekben elgondolt energia tárolásnak a nap termelésének nagyon évszak és időjárás függősége okoz gondot: A téli hónapokban pld az 5 - 8 % os napelem termelés miatt nincs is mit eltárolni az üzem elnyel mindent, sőt ekkor az áramszolgáltatótól kell venni a hiányzó energiát. Emiatt még a teljesítmény lekötési díjjal se lehet takarékoskodni..

Ezért kell egy teljes körű számítást elvégezni bármely akkumulátoros energiatároló project indítása előtt, hogy megéri e, és milyen alkotóelemeket kell összeválogatni az üzem terhelését figyelem bevéve..

Természetesen ha pld az állam ezt valamely formában támogatni tudja a Nagy Zöld Terv elősegítése értelmében, ez még nyereséges is lehet..

Akkor egy kérdés merül fel hogy ennek ellenére miért szorgalmazzák akár állami szinten is ezek építését? Ennek egy oka lehet hogy a naponta 0 és 150 Euró között meszelő energia ár igen nagy rendszer instabilitást mutat. A Zöld Energiát akkor is át kell vennie a szolgáltatónak jó pofát vágnia hozzá, ha egész Európában éppen süt a nap, de senkinek sincs szüksége ekkora termelésekre..
Ennek következménye hogy napsütésen kívüli időszakban pedig az indokolatlanul magas áramárakkal behajtják a nappal keletkezett veszteségeket az áramszolgáltatók a fogyasztókon..

Tehát a Zöld Energiának köszönhetjük a 2 év alatt bekövetkezett , a mintegy 2,5 szörös spot áramdíj emelkedést a hálózatunkban.

Ráadásul a CO2 kibocsájtásban, és egyéb környezeti szennyező anyagok kibocsájtásában se mértünk el eredményt ismert okok miatt
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 956
19 263
113
A jelenleg gyártásban lévő LiFePO4 akkumulátorok hatásfoka kb 90 - 92%-ra tehető.
Összehasonlításképp, egy savas, páncéllemezes ólomakkumulátoré, amely relatív hosszú élettartamú, kb 75 % körül mozog.

Ezenfelül van még egy akkutöltő inverter hatásfok amely ideális 95%-os terhelésnél éri el a kb 93 - 95 % -os hatásfokot. Sajnos kisebb terhelésnél pld 50%-osnál ez az érték jelentősen csökken kb 80%-ra. Még rosszabb az értéke a ha csak pld 25 % a terhelése, ami ugye napelemeknél sűrűn előfordul.

A kimeneti háromfázisú inverter hasonló hatásfok jelleggörbével rendelkezik. Megjegyzem, hogy egy kimeneti inverter terhelési oldalán ipari célra mely pld egy ipartelepet lát el árammal, a különböző műszaki megfontolások miatt még egy kimeneti delta/csillag kapcsolású trafót is kell hogy tartalmazzon.

Tehát akkuveszteség + 2 db átlagos inverter veszteség ( 15 - 15 %) összeadva kb 35 - 45% energia veszteséget okoz, mely hő formájában távozik. Mivel a lítiumos akksik csak + 20 - +25 fok hőmérséklet mellett dolgoztathatók ideális élettartam mellett, feltétlen kell hozzájuk fűtésre hűtésre légkondi..

Számítsuk ki hogy a jelenlegi kb 300 000 Euró / MWh Eurós tároló beker költség mellett ez mennyivel emeli meg a villamos energia árát:

Léghűtéses akkutípusból a CATL gyártmány 80% os DOD mellett mintegy 6000 ciklus élettartamot tud.
Ugyanezen akksik korrekt folyadékhűtéssel kb 8000 ciklust tudnak, de ez drágább, ritka konstrukció.

Tehát vegyünk 6000 teljes töltési kisütési ciklust . Ez 1 MWh-ás telep esetén 6000 MWh be és kitárolt energiát jelent.

Tehát 1 MWh tárolási költsége 300 000 Euro / 6 000 = 50 Euró = 19 500 Ft.

Mivel az átlagos energia veszteség kb 40 % a ciklus során az 1 kWh-ra eső költséget vehetjük 32,5 Ft-ra. Erre még rájön az üzemeltetés és karbantartás költsége.

A napelem termelésének alap költségét vehetjük 25 Ft / kWh-ra (megtérülő legyen) így a kettő összege 57,5 Ft ra jön ki..

És akkor még nem is számoltunk azzal hogy a befektető hasznot , megtérülést szeretne a beruházásával kapcsolatban, pld 6 év alatt 0 szaldósra akarja ezt felhozni - mindjárt még 30 Ft-ot rá kell tenni a tárolás kWh-ás díjára.

Igy összesen a napelemmel termelt és eltárolt villany nettó 87,50 Ft ra fog kijönni az inverterből..

Ha ezt külső fogyasztónak akarnánk eladni erre jön még a hálózati szolgáltatás egyéb ktg tehát nettóban megint 110Ft körül jön ki 1 kWh energia ára.


Napelemek által megtermelt energia eltárolásánál úgy számolhatjuk, hogy az üzemi fogyasztáson felüli energiát kell betárolni, tehát naponta 1 töltés és kisütési ciklus van. Ez 6000 / 365 nap = 16,43 év valószínűsíthető élettartam.

Az egész elviekben elgondolt energia tárolásnak a nap termelésének nagyon évszak és időjárás függősége okoz gondot: A téli hónapokban pld az 5 - 8 % os napelem termelés miatt nincs is mit eltárolni az üzem elnyel mindent, sőt ekkor az áramszolgáltatótól kell venni a hiányzó energiát. Emiatt még a teljesítmény lekötési díjjal se lehet takarékoskodni..

Ezért kell egy teljes körű számítást elvégezni bármely akkumulátoros energiatároló project indítása előtt, hogy megéri e, és milyen alkotóelemeket kell összeválogatni az üzem terhelését figyelem bevéve..

Természetesen ha pld az állam ezt valamely formában támogatni tudja a Nagy Zöld Terv elősegítése értelmében, ez még nyereséges is lehet..

Akkor egy kérdés merül fel hogy ennek ellenére miért szorgalmazzák akár állami szinten is ezek építését? Ennek egy oka lehet hogy a naponta 0 és 150 Euró között meszelő energia ár igen nagy rendszer instabilitást mutat. A Zöld Energiát akkor is át kell vennie a szolgáltatónak jó pofát vágnia hozzá, ha egész Európában éppen süt a nap, de senkinek sincs szüksége ekkora termelésekre..
Ennek következménye hogy napsütésen kívüli időszakban pedig az indokolatlanul magas áramárakkal behajtják a nappal keletkezett veszteségeket az áramszolgáltatók a fogyasztókon..

Tehát a Zöld Energiának köszönhetjük a 2 év alatt bekövetkezett , a mintegy 2,5 szörös spot áramdíj emelkedést a hálózatunkban.

Ráadásul a CO2 kibocsájtásban, és egyéb környezeti szennyező anyagok kibocsájtásában se mértünk el eredményt ismert okok miatt
Így már nem is olyan szar a "hidrogén-gazdaság" sokat szidott összehatásfoka...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
1 800
14 365
113
Így már nem is olyan szar a "hidrogén-gazdaság" sokat szidott összehatásfoka...
Sajnos az egy kb 40 -45 % os hidrogénfejlesztési hatásfokkal kezdődik, mert az oxigént szabadon engedjük..a hidrogén előállító elektrolízis cella is valahol aranyárban lehet a nagynyomású tárolóval együtt, ráadásul nagyon tiszta víz kell hozzá, hogy idő előtt nem menjen gajra az elektródapár, tiszta legyen a gáz. Segédvegyszerként pld nátrium vagy kálium-hidroxid , lúg kell hozzá.
Ezenfelül ez csak az előállítás hatásfoka . A villanyárammá való visszaalakítás hatásfoka szintén nem rózsás..

Amit már Ozymandias is említett a hidrogén azért nem egy könnyen kezelhető tárolható anyag..

A jelenlegi, 1000 atmoszférás hidrogén szállítási tárolási technológia csövek tartályok is valahol 20 cm falvastagságú acél tartályokkal csövekkel kezdődik..

Itt is meg tudjuk nézni hogy minek mennyi a jelenlegi ára, a fajlagos költsége...
Ezért van hogy a jelenleg évi kb 100 millió tonnás mennyiségű hidrogén gáz előállításának a mennyiségének a 0,04 %-a származik csak elektrolízisből, a többit a földgáz parciális oxidációjánál képződő hidrogén adja.

Ennek megfelelően nyugodtan kijelenthetjük, hogy most az összes hidrogénes teszt járgány végső soron földgázzal megy..
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 956
19 263
113
Sajnos az egy kb 40 -45 % os hidrogénfejlesztési hatásfokkal kezdődik, mert az oxigént szabadon engedjük..a hidrogén előállító elektrolízis cella is valahol aranyárban lehet a nagynyomású tárolóval együtt, ráadásul nagyon tiszta víz kell hozzá, hogy idő előtt nem menjen gajra az elektródapár, tiszta legyen a gáz. Segédvegyszerként pld nátrium vagy kálium-hidroxid , lúg kell hozzá.
Ezenfelül ez csak az előállítás hatásfoka . A villanyárammá való visszaalakítás hatásfoka szintén nem rózsás..

Amit már Ozymandias is említett a hidrogén azért nem egy könnyen kezelhető tárolható anyag..

A jelenlegi, 1000 atmoszférás hidrogén szállítási tárolási technológia csövek tartályok is valahol 20 cm falvastagságú acél tartályokkal csövekkel kezdődik..

Itt is meg tudjuk nézni hogy minek mennyi a jelenlegi ára, a fajlagos költsége...
Ezért van hogy a jelenleg évi kb 100 millió tonnás mennyiségű hidrogén gáz előállításának a mennyiségének a 0,04 %-a származik csak elektrolízisből, a többit a földgáz parciális oxidációjánál képződő hidrogén adja.

Ennek megfelelően nyugodtan kijelenthetjük, hogy most az összes hidrogénes teszt járgány végső soron földgázzal megy..
nem csak elektrolízissel lehet csinálni, hanem termikus vízbontással is, csak ahhoz célszerűbbek lennének a magas hőmérsékletű nukleáris reaktorok, azt gondolják sokan a hidrogéntermelés következő forradalmi megállójának.

A hidrogén ipari méretben tárolása és visszaalakítása nem annyival nagyobb para, mint az akkuk esetében, és amúgy is kell termelni hidrogént. Az elektrolízisben meg az a jó, hogy lehet intermittensen is csinálni, nem gond ha fel-felfüggeszted ahogy a nap elbújik a felhők mögé, a túlmértezett napenergia kapacitások üresen járatásánál ez is jobb.
 

minek

Member
2018. április 30.
17
37
13
Sziasztok. Kérdésem lenne azokhoz akik értenek hozzá/infójuk van (ami sajtóban nem olvasható): Van-e valami terv arra, hogy ha az ukrik egyik pillantról a másikra úgy döntenek, hogy a Barátság-kőolajvezetéket elzárják (robbantják stb.), akkor hogyan és honnan pótolják azt a mennyiséget? Tudom, hogy van az Adria, amivel valamit csinálnának, hogy nagyobb mennyiséget is szállíthasson (bevonat vagy mi), azt is tudom, hogy jól megemelték a tranzit költséget (hiába, a horvát is csak balkáni nép). Pl. a csehek rá fognak csatlakozni a TAL-ra. Azzal is tisztában vagyok, hogy a pozsonyi/battai finomítók nem tudnak 100 %-ban nem orosz kőolajat feldolgozni. Köszi előre is :)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and enzo

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 426
7 007
113
ha jobban belegondolunk, a zöldek azért fúrják meg a szet építési terveket világszerte ahol csak tudják, mert a zöldséget nem a műegyetemen hanem a teológián tanítják
a hitéletük alapja a nap és a szél szentsége, egyedül üdvözítő mivolta
ezzel a státusszal viszont nem egyeztethető össze a szet, aminek létezése eme dogma kritikája
mert hitéleti kérdésekben nincs helye kritikának
kérdéses a zöld egyház súlya a magyar politikában
mert gondolná a józan gondolkodású ember hogy az a nullához konvergál, ehhez képest értelmezendő a kormányzat által már megépíteni engedett ill még megépíteni szándékozott solar kapacitások nagyságrendje; láthatóan pártunk és kormányunk simán kockáztatja a magyar energiabiztonságot a zöldökörkör támogatásáért
ennek fényében merül fel a kérdés, lehet-e magyarországon szetet építeni, a műszaki-technikai korlátok - hegy és víz hiánya - kevésbé kritikus kérdés..
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 705
113
Sziasztok. Kérdésem lenne azokhoz akik értenek hozzá/infójuk van (ami sajtóban nem olvasható): Van-e valami terv arra, hogy ha az ukrik egyik pillantról a másikra úgy döntenek, hogy a Barátság-kőolajvezetéket elzárják (robbantják stb.), akkor hogyan és honnan pótolják azt a mennyiséget? Tudom, hogy van az Adria, amivel valamit csinálnának, hogy nagyobb mennyiséget is szállíthasson (bevonat vagy mi), azt is tudom, hogy jól megemelték a tranzit költséget (hiába, a horvát is csak balkáni nép). Pl. a csehek rá fognak csatlakozni a TAL-ra. Azzal is tisztában vagyok, hogy a pozsonyi/battai finomítók nem tudnak 100 %-ban nem orosz kőolajat feldolgozni. Köszi előre is :)
ez esetben 2 megoldás lenne az eggyik a folyami dunai szállítás (eredetileg ezért épült a finomító oda ahova...) sajnos a folyami szállítókapacitása az országnak erőssen visszaesett nem csak olajszállítóhajók esetében...
a másik megoldás a trieszti kikötő átalakítása olaj fogadására vagy a szomszédos olajterminál használata és vasúton történő szállítás sajnos az olaj infrastruktúrát a kikötői részben kapásbol szétbasztuk az volt az első hogy elbontották a tartályokat és felszedték a sineket... de eus forrásból közös olasz magyar alapból (akár olasz eus pénzek lehívásával megoldható lenne...) az eu nak forrást kellene rá biztosítani egy az energiafüggetlenedés 2 mert olaszország területén épülne... de ez a projekt elfelejtődött pedig ha a háború kitörésekor ráfeküdtek volna mára milliárdokat termelt volna profitba...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 813
36 005
113
"A tervek szerint az első hazai SZET 600 megawatt beépített kapacitással jöhetne létre, 6 órás energiatermelésre lenne képes, ennyi idő alatt folyna át a víz a felső tározóból az alsóba. A medencék vizének megóvása, a felelős vízgazdálkodás érdekében a vízfelszín egy részét úszó napelemtáblákkal fednék le, amelyek a párolgást is mérséklik."

Minél több ilyen kellene, bár földrajzi okokból bizonyára csak néhány ilyen épülhet...
 

minek

Member
2018. április 30.
17
37
13
ez esetben 2 megoldás lenne az eggyik a folyami dunai szállítás (eredetileg ezért épült a finomító oda ahova...) sajnos a folyami szállítókapacitása az országnak erőssen visszaesett nem csak olajszállítóhajók esetében...
a másik megoldás a trieszti kikötő átalakítása olaj fogadására vagy a szomszédos olajterminál használata és vasúton történő szállítás sajnos az olaj infrastruktúrát a kikötői részben kapásbol szétbasztuk az volt az első hogy elbontották a tartályokat és felszedték a sineket... de eus forrásból közös olasz magyar alapból (akár olasz eus pénzek lehívásával megoldható lenne...) az eu nak forrást kellene rá biztosítani egy az energiafüggetlenedés 2 mert olaszország területén épülne... de ez a projekt elfelejtődött pedig ha a háború kitörésekor ráfeküdtek volna mára milliárdokat termelt volna profitba...
Köszi :)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 956
19 263
113
ez esetben 2 megoldás lenne az eggyik a folyami dunai szállítás (eredetileg ezért épült a finomító oda ahova...) sajnos a folyami szállítókapacitása az országnak erőssen visszaesett nem csak olajszállítóhajók esetében...
a másik megoldás a trieszti kikötő átalakítása olaj fogadására vagy a szomszédos olajterminál használata és vasúton történő szállítás sajnos az olaj infrastruktúrát a kikötői részben kapásbol szétbasztuk az volt az első hogy elbontották a tartályokat és felszedték a sineket... de eus forrásból közös olasz magyar alapból (akár olasz eus pénzek lehívásával megoldható lenne...) az eu nak forrást kellene rá biztosítani egy az energiafüggetlenedés 2 mert olaszország területén épülne... de ez a projekt elfelejtődött pedig ha a háború kitörésekor ráfeküdtek volna mára milliárdokat termelt volna profitba...
Valójában mi lenne: Ársapka! (retardált spongyabob kép és két évvel ezelőtti hírek helye)
 

tomcat1

Well-Known Member
2014. december 30.
2 393
2 661
113
"A tervek szerint az első hazai SZET 600 megawatt beépített kapacitással jöhetne létre, 6 órás energiatermelésre lenne képes, ennyi idő alatt folyna át a víz a felső tározóból az alsóba. A medencék vizének megóvása, a felelős vízgazdálkodás érdekében a vízfelszín egy részét úszó napelemtáblákkal fednék le, amelyek a párolgást is mérséklik."

Minél több ilyen kellene, bár földrajzi okokból bizonyára csak néhány ilyen épülhet...
Neten elérhető egy online eseményről egy videó, ahol 6 vagy 7 lehetséges, költséghatékony helyszínről, illetve az elméleti és gyakorlati alapokról volt szó.
Vagyis ha az első megépülhet, mert pl nem fekszik senki keresztbe, akkor még várható itthon idővel 4 vagy 5 ilyen még.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 813
36 005
113
Neten elérhető egy online eseményről egy videó, ahol 6 vagy 7 lehetséges, költséghatékony helyszínről, illetve az elméleti és gyakorlati alapokról volt szó.
Vagyis ha az első megépülhet, mert pl nem fekszik senki keresztbe, akkor még várható itthon idővel 4 vagy 5 ilyen még.
Drukkolok ennek a projektnek.
nem hiszem hogy bárki keresztbe feküdhetne ennek: kiemelt beruházást csinálnak belőle és akkor kb. megállíthatatlan lesz - csak pénz kérdése hogy mennyi épül a fizikailag lehetséges 5-7-ből.
Ha az esti lakossági áram fogyasztást fedezni lehetne ezekkel a napközbeni napelemtermelés eltárolásával az óriási lenne. Ez lenne az igazi "energiaszuverenítiás"!
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 177
13 650
113
Sziasztok. Kérdésem lenne azokhoz akik értenek hozzá/infójuk van (ami sajtóban nem olvasható): Van-e valami terv arra, hogy ha az ukrik egyik pillantról a másikra úgy döntenek, hogy a Barátság-kőolajvezetéket elzárják (robbantják stb.), akkor hogyan és honnan pótolják azt a mennyiséget? Tudom, hogy van az Adria, amivel valamit csinálnának, hogy nagyobb mennyiséget is szállíthasson (bevonat vagy mi), azt is tudom, hogy jól megemelték a tranzit költséget (hiába, a horvát is csak balkáni nép). Pl. a csehek rá fognak csatlakozni a TAL-ra. Azzal is tisztában vagyok, hogy a pozsonyi/battai finomítók nem tudnak 100 %-ban nem orosz kőolajat feldolgozni. Köszi előre is :)
Nincs, van valami, A hazai termelés ami a 2 évvel ezelőtt beállított új olajmezővel megduplázódott és mennek a régi mezők. Be lehet még állítani a 90 % ba vizet termelő kutakat újra időleges termeltetéssel, de ezek nem hoznak sokat de több mint a semmi. Ennyi a termelői oldal.
Írtad az adriát, ide bizony ha szar van nagyon ritkán fognak befutni az olaj tankerek, mert mindenki felvásárolná előlünk a nyers olajat meg a szállítói kapacitást, tehát szépen bevezetnék a korlátozást.
Olyan fikciókat nem írok, hogy műbenzin előállítás mert nincs hozzá kiépített ipari kapacitás és már leépítették a szénbányászatot is. Tehát jönne a stratégiai leállítási sorrend, szépen leállítanák a szükségtelen autózást bevezetnék a jegyrendszert, stb stb. Van ilyen vészforgatókönyv.
Nem hiába akarunk mi békét Orbán azért látja ezt, hogy az európai népek nagyon gyorsan felébrednének, ha áram meg benzin nélkül maradnának!! :rolleyes: