A leirata
A Lukoil-szankciók várható következményeiről, az orosz kőolaj új útjáról, a Mol finomítóinak az átalakításáról és az orosz olaj leváltásának az áráról is beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője.
infostart.hu
Néhány érdekesség - Pletser interjú
Mekkora a Mol kapacitása?
Dunai finomító 8 millió tonna most 90 százalékát orosz kőolajj kb.7 millió tonna
Korábban durván
60 százalék orosz kőolaj volt, 30 százalék tengeri kőolaj és 10 százalék magyarországi termelés.
Jelenleg
90 százalék fölötti orosz kőolajarány van, a maradék pedig hazai termelés.
Pozsonyi
Most, hogy az Európai Unió hozott egy olyan intézkedést, hogy az orosz kőolajból finomított terméket csak a hazai piacon lehet eladni,
emiatt az
orosz kőolaj arányal 60 százalék (, korábban 100 százalék volt)
40 % az Adria kőolajvezetékről érkező tengeri kőolaj.
Rijekai finomító nem vásárol orosz kőolajat, alapvetően tengeri kőolajat kap.
Lukoil része
Ez 2023-ban körülbelül 16 százalék volt
Pletyka
lapértesülések Magyarországra körülbelül 30 százalékkal csökkent az orosz kőolaj behozatala, Szlovákia felé pedig 45 százalékkal.
Barátság még szállít Szlovákián és Magyarországon kívül
Az
Unipetrol nevű cseh cégnek, amely az Orlen, a lengyel olajcég tulajdonában va
2025 júniusáig van egy hosszú távú
4-5 millió tonnányi kőolaj érkezik a Rosznyefttől.
Ők majd Trieszten (
innen mi nem tudunk behozni, ha már a kikötő egy része magyar tulajdon??)keresztül kapnak 2025 nyarától kezdve tengeri kőolajat,
Orosz vezetékes olaj
Oroszországban tucatnyi kőolajcég több száz forrásból termel kőolajat, ez az orosz rendszeren belül keveredik, van Szamara környékén egy nagyon nagy keverőüzem, ahol keverékkőolaj képződik, és ez jön lényegében a Barátság kőolajvezetéken, illetve az összes többi vezetéken az exportpiacok felé. Ez egy egységes orosz kevert kőolajfajta. Különböző kőolajtípusok vannak benne. Egy nagy része például úgynevezett Siberian Light, ami egy nagyon jófajta kőolaj, viszonylag könnyű és alacsony kéntartalmú, de van például két olyan cég Oroszországban, az egyik a Tatnyeft, a másik a Basnyeft, amelyik kifejezetten nehéz és nagy kéntartalmú kőolajat termel, ezeket bekeverve tulajdonképpen egy közepesen nehéz, közepes kéntartalmú keverék jön létre, ez a bizonyos Russian Export Blend.
Tranzitdij
Az orosz olaj tranzitja a jelenlegi volumenek alapján körülbelül 200 millió dollár bevételt jelent Ukrajnának. Ebből a bevételből kell fedezni többek között az olajvezeték üzemeltetését és a karbantartását.
Ukrán rész: kapnak 200 millió dollárt, mínusz a költség, mondjuk van
100 vagy 50 millió dollár hasznuk ezen
Oroszország évi 6 milliárd dollár bevételt nyer abból a kőolajból, amit Magyarország, Szlovákia, illetve kisebb részben Csehország fele elad.
A
gázból körülbelül évi egymilliárd dollár az ukrán bevétel, tehát ott körülbelül ötszöröse az olajnak. Nagyobb az érdek, hogy fennmaradjon a tranzit, a pénzen túl ezzel a gáztranzittal lehet például Ukrajnában a gázrendszer belső nyomását is fenntartani.
Én abban hiszek, hogy a gáztranzit lesz az, amit kevésbé szeretnének lekapcsolni az ukránok, az olajat könnyebben elengednék.
Napi 5 millió hordó kőolajat és körülbelül 2-2,5 millió hordó kőolajterméket exportál Oroszország.A változás az az, hogy Európával szemben, most a fő vásárló Kína, illetve India lett.
Átcimkézés
Törökország ebben nagyon ügyes. A török exportadatokból látszik, hogy jóval nagyobb mennyiségű kőolajat, illetve kőolajterméket exportálnak Európa felé, mint korábban,
három-négy-ötszörös különbségek vannak. Egész biztos, hogy az orosz terméknek
egy jelentős része átcímkézve visszajut Európába. Nagyobb mennyiség azért inkább az indiai-kínai piacra jut, igaz, hogy az ottani finomítók feldolgozva
ezt a terméket szintén részben Európába juttatják vissza.
Barátság északi része
E
gy német finomító Rostocktól délre, a lengyel határnál, ennek az ellátásához
kazah olajat hoznak be papíron, de hogy valójában az a molekula honnan származik, azt nehéz megmondani.
Gyanítom, hogy ez is orosz kőolaj.
Európa durván másfél millió hordót importál naponta, korábban ennek a 70-80 százaléka orosz volt, most szürkén maximum egy 20-30 százalék jöhet vissza. Azért is nagyon nehéz ezt megmondani, mert nagyon sok indiai olajat, vagy közel-keleti olajat szállítunk, és az indiai olaj esetében nem tudjuk megmondani, hogy ez most arab olajból finomított termék-e, vagy orosz kőolajból finomított
MOL leválása az orosz olajról
2010 és 2015 között elindult már egy leválási folyamat az orosz kőolajról. Ennek eredményeképpen a
Barátság 2 kőolajvezetéknek, amely a pozsonyi és a százhalombattai finomítót köti össze, a kapacitása bővült. A pozsonyi finomítónak az 5,6 millió tonnás évi szükségletét el tudja látni a Mol csoport, ha már a kőolaj Százhalombattán van.
2022. február 24-ét követően újra beindult ez az egész folyamat a Mol csoporton belül, le is tette a cég ezeket a terveket, el is mondták, hogy
két-négy év, illetve 5-700 millió dolláros beruházás szükséges ahhoz, hogy teljesen biztosítható legyen az Adria kőolajvezetéken keresztül a dunai, illetve a pozsonyi finomító kőolajellátása. Aztán ezek a tervek egy picit megtorpantak, szerintem a Mol csoport várt arra, hogy majd talán európai uniós vagy magyar állami pénzeket kap. Mikor ezek nem érkeztek meg, és biztosan látszott, hogy nem érkeznek meg, akkor azért a Mol csoport újraindította ezeket a terveket, és ahogy én ezt tudom, ez most is
gőzerővel halad. 2025 végére, 2026 első felére a Mol képes lesz arra, hogy teljes mértékben orosz kőolaj nélkül ellássa a két finomítót úgy, hogy teljes kapacitáskihasználtsággal működjön a két egység.
Ami szükséges a Mol csoportnak, hogy egy
olyan minőségű kőolajkeveréket alakítson ki a vásárolt tengeri kőolajakból, ami nagyon hasonlít az orosz kőolajmixre. Ehhez elsősorban
tartályokra van szükség, illetve egy olyan keverőberendezésre, ami ezekből az olajokból ki tudja keverni azt a mixet, ami nagyon hasonlít az orosz kőolajra. Ennek az az oka, hogy ez az orosz kőolaj az, amire az egész finomító alapvetően konfigurálva van, emellett a mix mellett tud optimálisan működni mind a pozsonyi, mind a százhalombattai finomító.
A tervek szerint a tárolókapacitás a Mol százhalombattai finomítója mellett vagy annak a területén lenne, és ez a keverőüzem is ott lenne. A Mol tevékenysége most ezeknek a berendezéseknek a kivitelezésére irányul, ezeket építi a cég. Tehát a Mol készül arra, hogy nem biztos, hogy a jövőben fog kapni orosz kőolajat a Barátság kőolajvezetéken.
Még egy megjegyzést hadd tegyek hozzá.
Úgy tűnik számomra, hogy
horvát oldalról is van egy beruházási kötelem. Van egy olyan 100 kilométeres szakasz, ahol vannak még szűk kapacitások, a hírek szerint ez
pár tíz vagy esetleg százmillió euróból megoldható, és néhány hónapon belül megvalósítható ez a projekt. Horvát oldalon is kell még mit tenni, de nagyrészt alkalmas a rendszer arra, hogy ellássa a Mol finomítóit tengeri kőolajjal.
Orosz kőolaj nélkül lehet létrehozni ugyanolyan minőségű kőolajat?
.Ezzel a modellel működik a régióban más finomító is. Például a szerbiai Nis, a schwechati finomító, kapja a tengeri kőolajat, és ugyanúgy működik. Nem lenne egyedi az eset, ahogy a Mol finomítói működhetnének a jövőben, hogy a
horvátországi Omisaljon keresztül az Adria kőolajvezetéken kapjanak kőolajat.