Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 783
113
Áthoztam ide, hogy ne az ukrán topicban menjen.



Az ukrán áramnak időnként 80%-át mi szolgáltatjuk. Ez persze részben kényszerexport nekünk is a csodás napelemezés miatt.



Szerintem itt az ukránoknak nincs beleszólása, ha holnap Orbán elmegy Kijivbe és a főtéren térdenállva kinyalja a Zselé fenekét akkor is pont ugyanaz lesz a hozzáállás, aszerint, hogy Zselé gazdáit hogyan szolgáljuk ki. Eddig semmi bajuk nem volt sem az orosz olajjal, sem a magyar transzferrel, érdekes módon csak most lett, hogy von der DC-t sikerült bebetonozni újabb 5 évre.

Jó hír, hogy Zselének és a gazdáinak sincsen már sok ideje, csak kb. november-decemberig. Jönnek az amerikai választások és jönnek az ukrajnai fagyok és egyikre sincs már megoldás.

A MOL gyártás beszűkülésére van, maximum kicsit többe fog kerülni az üzemanyag, azt pedig mindenki túl fogja élni.



Igen, csak utána lesz egy újabb "kérés", aztán még egy, meg kell szavazni minden szarságot is és ennek akkor soha nem is lesz vége.
A rövidtávú érdekünk, hogy Usrajna fenekét jó gyarmatként fényesre nyaljuk. A hosszútávú, hogy ne tegyük ezt.
Sztem jó esetben novemberig kell bekkelni, akkor már más poziból tárgyalhatunk. Ha nem lesz amcsi fordulat, akkor is marad a bekkelés és kivárni még Zelenszkijt megbukik és Klitschkoék veszik át a vezetést. Az se garancia, de nincs adunk.

Az áramot egyszer eljátszhatjuk, aztán terítettünk minden lapot. Amíg van sansz és jön a a Barátságon a nafta, mert most jön, csak nem Lukoil, addig nem szabad borítanunk. Mert sztem nemcsak az ár a kérdés, de a mennyiség is. További kérdés, ha Battán nem orosz olajat finomítunk, mennyire verjük gallyra az üzemet, mi mennyire károsodik. Ez hosszú távú probléma lehet.
 

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 616
8 386
113
ha Battán nem orosz olajat finomítunk, mennyire verjük gallyra az üzemet, mi mennyire károsodik
olajiparban jártasabbak javítsanak ki ha tévedek, de nincs olyan hogy battán ne orosz olajat finomítsunk
olyan van hogy max 30 % nem oroszt keverhetünk az oroszhoz
ha nincs orosz olaj batta megáll
olyan is van hogy battát - egy párszáz milliárdos (?) beruházással - átállítjuk arab vagy más de nem orosz olajra
ezt az arab vagy más olajat az ukrán csövön nem tudjuk behozni mert onnan csak orosz olaj tud jönni, tehát kizárásos alapon marad az adria kőolajvezeték a horvát kikötőből
ez esetben viszont a horvátoknak sokkalta inkább ki vagyunk szolgáltatva mint most az ukránoknak, mert ha az ukránok disznólkodnak a tranzitárakkal lukoillal akármivel mi is disznólkodhatunk a gázolaj- és energiaellátásukkal, még ha nem is teljes a kölcsönös kiszolgáltatottság
abban a hipotetikus esetben viszont ha battát átállítjuk teljes mértékben kiszolgáltatottakká váltunk a horvátoktól azt csinálnak az árakkal horvát-magyar talonban lévő konfliktusokkal óhajsóhajokkal egyebekkel amit akarnak mert az égegyadta világon semmire nincs szükségük tőlünk
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 814
5 898
113
olajiparban jártasabbak javítsanak ki ha tévedek, de nincs olyan hogy battán ne orosz olajat finomítsunk
olyan van hogy max 30 % nem oroszt keverhetünk az oroszhoz
ha nincs orosz olaj batta megáll
olyan is van hogy battát - egy párszáz milliárdos (?) beruházással - átállítjuk arab vagy más de nem orosz olajra
ezt az arab vagy más olajat az ukrán csövön nem tudjuk behozni mert onnan csak orosz olaj tud jönni, tehát kizárásos alapon marad az adria kőolajvezeték a horvát kikötőből
ez esetben viszont a horvátoknak sokkalta inkább ki vagyunk szolgáltatva mint most az ukránoknak, mert ha az ukránok disznólkodnak a tranzitárakkal lukoillal akármivel mi is disznólkodhatunk a gázolaj- és energiaellátásukkal, még ha nem is teljes a kölcsönös kiszolgáltatottság
abban a hipotetikus esetben viszont ha battát átállítjuk teljes mértékben kiszolgáltatottakká váltunk a horvátoktól azt csinálnak az árakkal horvát-magyar talonban lévő konfliktusokkal óhajsóhajokkal egyebekkel amit akarnak mert az égegyadta világon semmire nincs szükségük tőlünk
Vannak az orosz olajhoz hasonlító összetételű olajok a világpiacon, olyat kell venni. Illetve lehet keverni a különböző olajokat hogy megfelelő legyen az összetétel. A szándék hiányzik, mivel az orosz olaj lényegesen olcsóbb.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 783
113
Hát mivel jelenleg a teljes éves felhasználásunk a Barátságon jön és azt akarjuk kiváltani...
Szerencsére nem Az import kb. 60-70%-át adja a Barátság. A Battai finomító korábban 70%-ban orosz olajat dolgozott fel, ez többnyire a Barátságon jött, de az Adrián is jön tengeri orosz olaj. A maradék 10% a hazai kitermelésből volt, ez most vmennyire felfutatták, a többi nem orosz tengeri olaj (kb.20% Batta kapacitásának )az Adrián jött.

De kapunk nagyobb mennyiségben főleg dieselt a Slovnafttól, ami viszont megint orosz olajból volt.
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
819
815
93
Amúgy a megszakító működéséről nehéz látványos videót találni. Amikor felrobban, főleg a régi olaj szigetelésű, de olyanok a videó készítője tuti maga alávizel ijedtében.
 
  • Tetszik
Reactions: DTheo and gafzhu

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 783
113
A leirata


Néhány érdekesség - Pletser interjú

Mekkora a Mol kapacitása?

Dunai finomító
8 millió tonna most 90 százalékát orosz kőolajj kb.7 millió tonna
Korábban durván 60 százalék orosz kőolaj volt, 30 százalék tengeri kőolaj és 10 százalék magyarországi termelés.
Jelenleg 90 százalék fölötti orosz kőolajarány van, a maradék pedig hazai termelés.

Pozsonyi
Most, hogy az Európai Unió hozott egy olyan intézkedést, hogy az orosz kőolajból finomított terméket csak a hazai piacon lehet eladni,
emiatt az orosz kőolaj arányal 60 százalék (, korábban 100 százalék volt)
40 % az Adria kőolajvezetékről érkező tengeri kőolaj.

Rijekai finomító nem vásárol orosz kőolajat, alapvetően tengeri kőolajat kap.

Lukoil része
Ez 2023-ban körülbelül 16 százalék volt

Pletyka
lapértesülések Magyarországra körülbelül 30 százalékkal csökkent az orosz kőolaj behozatala, Szlovákia felé pedig 45 százalékkal.

Barátság még szállít Szlovákián és Magyarországon kívül
Az Unipetrol nevű cseh cégnek, amely az Orlen, a lengyel olajcég tulajdonában va
2025 júniusáig van egy hosszú távú 4-5 millió tonnányi kőolaj érkezik a Rosznyefttől.
Ők majd Trieszten ( innen mi nem tudunk behozni, ha már a kikötő egy része magyar tulajdon??)keresztül kapnak 2025 nyarától kezdve tengeri kőolajat,

Orosz vezetékes olaj
Oroszországban tucatnyi kőolajcég több száz forrásból termel kőolajat, ez az orosz rendszeren belül keveredik, van Szamara környékén egy nagyon nagy keverőüzem, ahol keverékkőolaj képződik, és ez jön lényegében a Barátság kőolajvezetéken, illetve az összes többi vezetéken az exportpiacok felé. Ez egy egységes orosz kevert kőolajfajta. Különböző kőolajtípusok vannak benne. Egy nagy része például úgynevezett Siberian Light, ami egy nagyon jófajta kőolaj, viszonylag könnyű és alacsony kéntartalmú, de van például két olyan cég Oroszországban, az egyik a Tatnyeft, a másik a Basnyeft, amelyik kifejezetten nehéz és nagy kéntartalmú kőolajat termel, ezeket bekeverve tulajdonképpen egy közepesen nehéz, közepes kéntartalmú keverék jön létre, ez a bizonyos Russian Export Blend.


Tranzitdij
Az orosz olaj tranzitja a jelenlegi volumenek alapján körülbelül 200 millió dollár bevételt jelent Ukrajnának. Ebből a bevételből kell fedezni többek között az olajvezeték üzemeltetését és a karbantartását.
Ukrán rész: kapnak 200 millió dollárt, mínusz a költség, mondjuk van 100 vagy 50 millió dollár hasznuk ezen
Oroszország évi 6 milliárd dollár bevételt nyer
abból a kőolajból, amit Magyarország, Szlovákia, illetve kisebb részben Csehország fele elad.

A gázból körülbelül évi egymilliárd dollár az ukrán bevétel, tehát ott körülbelül ötszöröse az olajnak. Nagyobb az érdek, hogy fennmaradjon a tranzit, a pénzen túl ezzel a gáztranzittal lehet például Ukrajnában a gázrendszer belső nyomását is fenntartani.
Én abban hiszek, hogy a gáztranzit lesz az, amit kevésbé szeretnének lekapcsolni az ukránok, az olajat könnyebben elengednék.

Napi 5 millió hordó kőolajat és körülbelül 2-2,5 millió hordó kőolajterméket exportál Oroszország.A változás az az, hogy Európával szemben, most a fő vásárló Kína, illetve India lett.

Átcimkézés
Törökország ebben nagyon ügyes. A török exportadatokból látszik, hogy jóval nagyobb mennyiségű kőolajat, illetve kőolajterméket exportálnak Európa felé, mint korábban, három-négy-ötszörös különbségek vannak. Egész biztos, hogy az orosz terméknek egy jelentős része átcímkézve visszajut Európába. Nagyobb mennyiség azért inkább az indiai-kínai piacra jut, igaz, hogy az ottani finomítók feldolgozva ezt a terméket szintén részben Európába juttatják vissza.

Barátság északi része

Egy német finomító Rostocktól délre, a lengyel határnál, ennek az ellátásához kazah olajat hoznak be papíron, de hogy valójában az a molekula honnan származik, azt nehéz megmondani. Gyanítom, hogy ez is orosz kőolaj.

Európa durván másfél millió hordót importál naponta, korábban ennek a 70-80 százaléka orosz volt, most szürkén maximum egy 20-30 százalék jöhet vissza. Azért is nagyon nehéz ezt megmondani, mert nagyon sok indiai olajat, vagy közel-keleti olajat szállítunk, és az indiai olaj esetében nem tudjuk megmondani, hogy ez most arab olajból finomított termék-e, vagy orosz kőolajból finomított

MOL leválása az orosz olajról
2010 és 2015 között elindult már egy leválási folyamat az orosz kőolajról. Ennek eredményeképpen a Barátság 2 kőolajvezetéknek, amely a pozsonyi és a százhalombattai finomítót köti össze, a kapacitása bővült. A pozsonyi finomítónak az 5,6 millió tonnás évi szükségletét el tudja látni a Mol csoport, ha már a kőolaj Százhalombattán van.

2022. február 24-ét követően újra beindult ez az egész folyamat a Mol csoporton belül, le is tette a cég ezeket a terveket, el is mondták, hogy két-négy év, illetve 5-700 millió dolláros beruházás szükséges ahhoz, hogy teljesen biztosítható legyen az Adria kőolajvezetéken keresztül a dunai, illetve a pozsonyi finomító kőolajellátása. Aztán ezek a tervek egy picit megtorpantak, szerintem a Mol csoport várt arra, hogy majd talán európai uniós vagy magyar állami pénzeket kap. Mikor ezek nem érkeztek meg, és biztosan látszott, hogy nem érkeznek meg, akkor azért a Mol csoport újraindította ezeket a terveket, és ahogy én ezt tudom, ez most is gőzerővel halad. 2025 végére, 2026 első felére a Mol képes lesz arra, hogy teljes mértékben orosz kőolaj nélkül ellássa a két finomítót úgy, hogy teljes kapacitáskihasználtsággal működjön a két egység.

Ami szükséges a Mol csoportnak, hogy egy olyan minőségű kőolajkeveréket alakítson ki a vásárolt tengeri kőolajakból, ami nagyon hasonlít az orosz kőolajmixre. Ehhez elsősorban tartályokra van szükség, illetve egy olyan keverőberendezésre, ami ezekből az olajokból ki tudja keverni azt a mixet, ami nagyon hasonlít az orosz kőolajra. Ennek az az oka, hogy ez az orosz kőolaj az, amire az egész finomító alapvetően konfigurálva van, emellett a mix mellett tud optimálisan működni mind a pozsonyi, mind a százhalombattai finomító. A tervek szerint a tárolókapacitás a Mol százhalombattai finomítója mellett vagy annak a területén lenne, és ez a keverőüzem is ott lenne. A Mol tevékenysége most ezeknek a berendezéseknek a kivitelezésére irányul, ezeket építi a cég. Tehát a Mol készül arra, hogy nem biztos, hogy a jövőben fog kapni orosz kőolajat a Barátság kőolajvezetéken.

Még egy megjegyzést hadd tegyek hozzá.
Úgy tűnik számomra, hogy horvát oldalról is van egy beruházási kötelem. Van egy olyan 100 kilométeres szakasz, ahol vannak még szűk kapacitások, a hírek szerint ez pár tíz vagy esetleg százmillió euróból megoldható, és néhány hónapon belül megvalósítható ez a projekt. Horvát oldalon is kell még mit tenni, de nagyrészt alkalmas a rendszer arra, hogy ellássa a Mol finomítóit tengeri kőolajjal.

Orosz kőolaj nélkül lehet létrehozni ugyanolyan minőségű kőolajat?
.Ezzel a modellel működik a régióban más finomító is. Például a szerbiai Nis, a schwechati finomító, kapja a tengeri kőolajat, és ugyanúgy működik. Nem lenne egyedi az eset, ahogy a Mol finomítói működhetnének a jövőben, hogy a horvátországi Omisaljon keresztül az Adria kőolajvezetéken kapjanak kőolajat.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 999
35 213
113
Ahogy valami nagyokos mondta vala..."Minden energia, mindössze ennyit kell tudnod" (A.E.)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 999
35 213
113
Ahogy valami nagyokos mondta vala..."Minden energia, mindössze ennyit kell tudnod" (A.E.)
Az igazából nem értem, hogy az ún.piezoelektromosságot miért nem használjuk jobban ki? Mivel oda-vissza működik, ezért biztos lehetne valamilyen módon energiatárolásra is használni...
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 722
10 663
113
Az igazából nem értem, hogy az ún.piezoelektromosságot miért nem használjuk jobban ki? Mivel oda-vissza működik, ezért biztos lehetne valamilyen módon energiatárolásra is használni...
Szerintem elég sokezer tonna piezoelektromos akármi kéne jelentősebb energiatároláshoz... Még kondenzátorokkal is életképesebbnek tűnik a dolog, az lehet tisztán elektronikus, nem elektromechanikus.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 999
35 213
113
Szerintem elég sokezer tonna piezoelektromos akármi kéne jelentősebb energiatároláshoz... Még kondenzátorokkal is életképesebbnek tűnik a dolog, az lehet tisztán elektronikus, nem elektromechanikus.
Folynak ilyen irányú kutatások egyáltalán? Amúgy meg, szerintem, sajnos a fizikatudomány megállt a fejlődésben, az ipar szolgálóleánya lett, a korábbi eredményeket reszelgetik folyton, nem hallani merőben új megközelítésekről. Ez ennek a korszaknak úgy látszik a velejárója, a társadalmi problémák és világnézeti útkeresések korának....
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 722
10 663
113
Folynak ilyen irányú kutatások egyáltalán? Amúgy meg, szerintem, sajnos a fizikatudomány megállt a fejlődésben, az ipar szolgálóleánya lett, a korábbi eredményeket reszelgetik folyton, nem hallani merőben új megközelítésekről. Ez ennek a korszaknak úgy látszik a velejárója, a társadalmi problémák és világnézeti útkeresések korának....
Gondolom komoly ár/élettartam gondok vannak. A fizikában meg igen erős korlátokba ütköztünk, mint a miniatürizáció, mind a sebesség terén, A nagy dolgokra meg nincs az emberiségnek erőforrása.
 

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
2 442
19 816
113
Jelenlegi(!) feltételek mellett egyébként ez egy jó üzlet. Pár évvel ezelőtt éppen az volt a sláger, hogy mennyire rossz volt ez a szerződés.
Meg kellett indokolni, hogy miért fagyasztjuk különböző indokokkal Paks II beruházását (EU-s akarat) , és helyette megint ,2. alkalommal kisérletezzünk Ukrajna felöli villamos energia hálózat bővítéssel. Az EU-s 2016-os terv számunkra 2880 MW-ra való felbővítést írt elő, az akkori 880 MW teljesítmény 2000 MW-ra való bővítésével. Ezt óvatosan csak 1000 MW-ra emeltük a Szabolcsbákai 750 kV-os trafóállomással, a 7 db 750/400 kV-os trafó helyett csak 4 db-ot felújítva és beépítve. Így is elpuskáztunk erre 18,5 milliárdot, feleslegesen, mert a jó Ukrán hagyományoknak megfelelően azon nem jön villany..
Az EU-s energia álmoknak (Bezöldülés Ukrán piszkos villannyal) az oroszok löttek, a számlát Nekünk magyaroknak kellett állni..
Így most az EU akadályozás helyett gőzerővel nyomja Paks II projectet, már tegnapra is későn lenne beüzemelve..

. A németeknél vannak 30 éves rendszerek (nem parkok) és a napelemek simán működnek.
Az lehetséges, hogy működik, kérdéses hogy 30 év után a degradáció hol jár? 80% ? 70 % ?
Magánszemély nem igen fog a témával foglalkozni..
Én itt magyarban hallok olyat hogy néhány napelemparkban már pár év után egyes típusokat cserélni kellett - a nem megfelelő minősége miatt (a minél olcsóbb építés nem jön be..)
Az elkövetkezendő években egyre nagyobb viharokra és jégesőkre kell számítanunk - pld jan 1 től a napelem parkok szerkezetét már 200 km / h szélsebességre kell méretezni.
Jó lenne látnunk egy valós adatokat tükröző táblázatot is, összehasonlításképp. Gond az hogy ilyen hosszú üzemeltetési idejú napelem parkok még kevesen vannak. Gondolj az elektronikákra- a 20 25 év már 200 000 üzemóra feletti időtartamot jelent..

Mindíg visszajutunk 2 "Zöld" alapproblémához amiben nem jutunk előre:
- Mi az az erőműtípus, ami Zölden tudja a max 25,- Ft / kWh termelési költséget?
(itt utalok arra hogy mint vállalkozó, 2021-ben 22 Ft / kWh -ért kaptam az áramot kb annyiért mint a többiek)
-Mi az a Zöld erőműtípus, amely az emberi élethez igazodva , ezt a nap 24 órájában tudja biztosítani?

Én most a 2000-es Zöld mentes , nyugodt villamosenergia piacra gondolok. Ehhez igazodott az egész EU gazdasági élete is, amely nem bír ki ilyen ugrásszerű többszörös villamosáram költséget, és ez még az EV járgányok tervezett bevezetését is megdönti..


Kamatot csak a lehívott kölcsönre kell fizetni és nem a teljes hitelre. Ott max rendelkezésre állási díj lehet. Amúgy az orosz kölcsönt lehívjuk és másnap törlesztjük másik hitelből
Ez azt jelenti hogy amit számoltam, annál kedvezőbb a helyzet? mert az a teljes villamosenergia előállítási költséget is kedvezően befolyásolhatja..
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson and DTheo

Ettore Fieramosca

Well-Known Member
2021. március 9.
1 135
3 238
113
Meg kellett indokolni, hogy miért fagyasztjuk különböző indokokkal Paks II beruházását (EU-s akarat) , és helyette megint ,2. alkalommal kisérletezzünk Ukrajna felöli villamos energia hálózat bővítéssel. Az EU-s 2016-os terv számunkra 2880 MW-ra való felbővítést írt elő, az akkori 880 MW teljesítmény 2000 MW-ra való bővítésével. Ezt óvatosan csak 1000 MW-ra emeltük a Szabolcsbákai 750 kV-os trafóállomással, a 7 db 750/400 kV-os trafó helyett csak 4 db-ot felújítva és beépítve. Így is elpuskáztunk erre 18,5 milliárdot, feleslegesen, mert a jó Ukrán hagyományoknak megfelelően azon nem jön villany..
Az EU-s energia álmoknak (Bezöldülés Ukrán piszkos villannyal) az oroszok löttek, a számlát Nekünk magyaroknak kellett állni..
Így most az EU akadályozás helyett gőzerővel nyomja Paks II projectet, már tegnapra is későn lenne beüzemelve..


Az lehetséges, hogy működik, kérdéses hogy 30 év után a degradáció hol jár? 80% ? 70 % ?
Magánszemély nem igen fog a témával foglalkozni..
Én itt magyarban hallok olyat hogy néhány napelemparkban már pár év után egyes típusokat cserélni kellett - a nem megfelelő minősége miatt (a minél olcsóbb építés nem jön be..)
Az elkövetkezendő években egyre nagyobb viharokra és jégesőkre kell számítanunk - pld jan 1 től a napelem parkok szerkezetét már 200 km / h szélsebességre kell méretezni.
Jó lenne látnunk egy valós adatokat tükröző táblázatot is, összehasonlításképp. Gond az hogy ilyen hosszú üzemeltetési idejú napelem parkok még kevesen vannak. Gondolj az elektronikákra- a 20 25 év már 200 000 üzemóra feletti időtartamot jelent..

Mindíg visszajutunk 2 "Zöld" alapproblémához amiben nem jutunk előre:
- Mi az az erőműtípus, ami Zölden tudja a max 25,- Ft / kWh termelési költséget?
(itt utalok arra hogy mint vállalkozó, 2021-ben 22 Ft / kWh -ért kaptam az áramot kb annyiért mint a többiek)
-Mi az a Zöld erőműtípus, amely az emberi élethez igazodva , ezt a nap 24 órájában tudja biztosítani?

Én most a 2000-es Zöld mentes , nyugodt villamosenergia piacra gondolok. Ehhez igazodott az egész EU gazdasági élete is, amely nem bír ki ilyen ugrásszerű többszörös villamosáram költséget, és ez még az EV járgányok tervezett bevezetését is megdönti..



Ez azt jelenti hogy amit számoltam, annál kedvezőbb a helyzet? mert az a teljes villamosenergia előállítási költséget is kedvezően befolyásolhatja..
A kölcsön kedvezőbb.

Én németből azt hallottam hogy jóval jobb a napelemek Túlélése mint számítottak rá.

Nálam a 7 éves parkban gyakorlatilag nulla a degradáció. Egyetemi tanulmányt csináltattam