Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
"A május 9-i, majd június 13-i „tervezettnek” minősített leterheléseknek az volt az oka, hogy az alacsony fogyasztású napsütéses időszakban a naperőművek által termelt villamos energiát kötelezően át kellett venni. Ezért kellett a Paksi erőműben kb. 16-18 Ft/KWh áron termelt villany helyett a jelentős támogatás miatt ennél jóval magasabb, 37-38 Ft/KWh árú villanyt átvenni a rendszerirányító MAVIR-nak. Ezt a veszteséget végső soron a fogyasztók fizetik meg. A MAVIR azért volt kénytelen visszaterhelni, mert csak a rendelkezésére álló kapacitásokkal tudta a rendszer egyensúlyát fenntartani. Ezt a veszteséget a média szenzációsnak ható hamis állításokkal próbálja leplezni, amikor a megújulók által ingyen termelt áram túlkínálatáról, exportálható villanytermelésről, a naperőművek Paks feletti győzelméről beszél."

"Ezért kellett a Paksi erőműben kb. 16-18 Ft/KWh áron termelt villa"

Az vicces lenne, mert 11 Ft/kWh áron adja el vaskos profittal, mert abból van az alapban pénz...
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ajvé, USA legzöldebb tagállamában mozgó lekapcsolások várhatóak a nagy meleg miatt:


Don’t charge your electric vehicle until after 10 p.m.

Pedig naperőművek adják az áramtermelésük 14%-át, azoknak segíteniük kellene a légkondik ellátását.

/sarcasm off
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 764
26 157
113
Ajvé, USA legzöldebb tagállamában mozgó lekapcsolások várhatóak a nagy meleg miatt:




Pedig naperőművek adják az áramtermelésük 14%-át, azoknak segíteniük kellene a légkondik ellátását.

/sarcasm off
V2G agymenés szerint, ilyenkor az autóknak kellene a hálózatba táplálnia :D
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Mondjuk németeknél is megy már felkészítés, egyszer kapcsolgattam a tv-t a gyereknek reklámot keresve és az egyik német nyelvű adón pont kezdődött egy müsor amiben 3 fiatal pár (egy leszbikus fehér-pakisztáni, a kimaradhatatlan feka férfi - fehér nő, végül az undorító fehér hetero pár) kiköltözött a bérház első emeletéről, mert már nem bírták elviselni egymás szomszédságát.
Azt hittem vmiféle kulturák együttéléséről szóló müsor lesz, erre lóf*szt, azon versengtek ki tud több pénzt (energiát) spórolni.
Olyanok voltak benne, hogy a hütő üres polcát rakd tele könyvvel, termosztátot vedd lentebb 3 fokkal mikor elmész vásárolni, hosszabb távra 5-tel, estére zárd ki az ebédlőt/konyhát és zárd be a hálószoba ajtaját, ha egy másodpercre is elhagyod a helységet kapcsold le a villanyt, akkor tankolj ha már kifogyóban van a benzin és olyankor 1 cent különbségért max 7 km-t érdemes autózni...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 095
113
Olyanok voltak benne, hogy a hütő üres polcát rakd tele könyvvel, termosztátot vedd lentebb 3 fokkal mikor elmész vásárolni, hosszabb távra 5-tel, estére zárd ki az ebédlőt/konyhát és zárd be a hálószoba ajtaját, ha egy másodpercre is elhagyod a helységet kapcsold le a villanyt, akkor tankolj ha már kifogyóban van a benzin és olyankor 1 cent különbségért max 7 km-t érdemes autózni...

Nem tudom mi ebben a meglepő, a spúrság a sváb néplélek része :D
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
Nemtduom volt-e itt már, de gondoltam bedobom mint érdekesség. Én most hallok róla először


Próbálok tárgyilagos maradni, személyes véleményem megtartani.
Szóval nem az lenne hogy kivesszük a vízből a hidrogént és elégetjük hanem még a levegőből is kivesszük a nitrogént és így ammóniát készítünk na és azt égetjük el. Mert hogy NH3-ból nem lesz CO2, bár az össz hatásfok így elsőre elég alacsony lehet, de zéró carbon. Égetés során viszont úgy néz ki NOX lesz dögivel ami azért probléma. Baromi drága előállítani, na meg nem is gyullad be olyan egyszerűen mint pl a metán ráadásul mérgező ami megnehezíti az üzemeltetést/karbantartást. De könnyebb szállítani.
Szóval vannak kérdőjelek, mindenestre most ezt kutatják. Az meg nem bűn.

PROS
• Reduced carbon footprint – If ammonia is synthesized from either blue or green hydrogen, along with nitrogen produced from zero carbon electricity, it can be labeled as green ammonia. Ammonia produced with blue hydrogen may be labeled as blue ammonia, but there could still be carbon emissions tied to the production of nitrogen.
• Easier to transport – Ammonia can be liquefied at a higher temperature than either hydrogen or natural gas, meaning less energy is spent in creating a cryogenic liquid (see table at left). Ammonia must be cooled below -28° F (-33° C) to liquefy, whereas hydrogen requires cooling below -423° F (-253° C) which is 37 °F (20° C) above absolute zero. Whereas hydrogen would require a fleet of new cryogenic tanker ships for transport, there is potential to use existing ships to transport ammonia.
• Already used in power plants – Ammonia is a key chemical used in SCR systems to reduce NOx emissions in many power plants around the world

CONS
• Very high rates of NOx production – During the process of combustion in a gas turbine configured with a current DLN (dry low NOx) combustion system, the nitrogen in ammonia tends to convert to nitric oxides (NOx) at a rate of ~100X more than in methane or hydrogen flames at the same flame temperature. This will yield NOx emissions in excess of 1000ppm. This is even true with blends of ammonia and natural gas.
• LCOE penalty – Using ammonia in existing power plants could increase the levelized cost of electricity (LCOE). Today, ammonia produced from hydrogen ranges in price from $300–$600 per metric tonne (equivalent to $17 and $34/MMBTU), which is 3–11X more expensive than natural gas. These prices are based on grey hydrogen; using green hydrogen (which may cost 3–6X more than grey hydrogen) will drive the price of green ammonia even higher.
• Combustor operability challenges – Ammonia has lower reactivity which might reduce flame stability. Its lower flammability limit is ~3X higher than methane’s, implying there might be challenges in getting reliable ignition.
• Ammonia is classified as acutely toxic – It interacts with available moisture in the skin, eyes, mouth, respiratory tract, and particularly mucous surfaces
leading to chemical burns. As an example, OSHA defines the Immediately Dangerous to Life or Health (IDLH) limit for ammonia at 300ppm, which is equivalent to 0.03%.
• Large increases in usage rates at power plants – Using ammonia as a fuel would increase required amounts (relative to SCR flow rates for natural
gas systems) by roughly 400–600X, depending on the gas turbine and plant configuration.
• Supply chain energy penalty – Multiple chemical conversions are required to achieve power-to-ammonia to- power. These steps degrade the overall process round-trip efficiency. Aside from creating green hydrogen, nitrogen must be separated from air. Energy is required to combine these into ammonia and to liquefy. (This last step uses less energy than liquefying hydrogen.) After transport, ammonia could potentially be used as fuel, or it could be split back into hydrogen and nitrogen. Not counting any losses during transport, due to the increased number of conversion steps, the round trip process for
ammonia has ½ the efficiency of the hydrogen path.
 

haubagoi

Well-Known Member
2015. augusztus 4.
10 985
9 498
113
Nemtduom volt-e itt már, de gondoltam bedobom mint érdekesség. Én most hallok róla először


Próbálok tárgyilagos maradni, személyes véleményem megtartani.
Szóval nem az lenne hogy kivesszük a vízből a hidrogént és elégetjük hanem még a levegőből is kivesszük a nitrogént és így ammóniát készítünk na és azt égetjük el. Mert hogy NH3-ból nem lesz CO2, bár az össz hatásfok így elsőre elég alacsony lehet, de zéró carbon. Égetés során viszont úgy néz ki NOX lesz dögivel ami azért probléma. Baromi drága előállítani, na meg nem is gyullad be olyan egyszerűen mint pl a metán ráadásul mérgező ami megnehezíti az üzemeltetést/karbantartást. De könnyebb szállítani.
Szóval vannak kérdőjelek, mindenestre most ezt kutatják. Az meg nem bűn.

PROS
• Reduced carbon footprint – If ammonia is synthesized from either blue or green hydrogen, along with nitrogen produced from zero carbon electricity, it can be labeled as green ammonia. Ammonia produced with blue hydrogen may be labeled as blue ammonia, but there could still be carbon emissions tied to the production of nitrogen.
• Easier to transport – Ammonia can be liquefied at a higher temperature than either hydrogen or natural gas, meaning less energy is spent in creating a cryogenic liquid (see table at left). Ammonia must be cooled below -28° F (-33° C) to liquefy, whereas hydrogen requires cooling below -423° F (-253° C) which is 37 °F (20° C) above absolute zero. Whereas hydrogen would require a fleet of new cryogenic tanker ships for transport, there is potential to use existing ships to transport ammonia.
• Already used in power plants – Ammonia is a key chemical used in SCR systems to reduce NOx emissions in many power plants around the world

CONS
• Very high rates of NOx production – During the process of combustion in a gas turbine configured with a current DLN (dry low NOx) combustion system, the nitrogen in ammonia tends to convert to nitric oxides (NOx) at a rate of ~100X more than in methane or hydrogen flames at the same flame temperature. This will yield NOx emissions in excess of 1000ppm. This is even true with blends of ammonia and natural gas.
• LCOE penalty – Using ammonia in existing power plants could increase the levelized cost of electricity (LCOE). Today, ammonia produced from hydrogen ranges in price from $300–$600 per metric tonne (equivalent to $17 and $34/MMBTU), which is 3–11X more expensive than natural gas. These prices are based on grey hydrogen; using green hydrogen (which may cost 3–6X more than grey hydrogen) will drive the price of green ammonia even higher.
• Combustor operability challenges – Ammonia has lower reactivity which might reduce flame stability. Its lower flammability limit is ~3X higher than methane’s, implying there might be challenges in getting reliable ignition.
• Ammonia is classified as acutely toxic – It interacts with available moisture in the skin, eyes, mouth, respiratory tract, and particularly mucous surfaces
leading to chemical burns. As an example, OSHA defines the Immediately Dangerous to Life or Health (IDLH) limit for ammonia at 300ppm, which is equivalent to 0.03%.
• Large increases in usage rates at power plants – Using ammonia as a fuel would increase required amounts (relative to SCR flow rates for natural
gas systems) by roughly 400–600X, depending on the gas turbine and plant configuration.
• Supply chain energy penalty – Multiple chemical conversions are required to achieve power-to-ammonia to- power. These steps degrade the overall process round-trip efficiency. Aside from creating green hydrogen, nitrogen must be separated from air. Energy is required to combine these into ammonia and to liquefy. (This last step uses less energy than liquefying hydrogen.) After transport, ammonia could potentially be used as fuel, or it could be split back into hydrogen and nitrogen. Not counting any losses during transport, due to the increased number of conversion steps, the round trip process for
ammonia has ½ the efficiency of the hydrogen path.

Ettől gyorsabban fog dögleni az emberiség mint a chemtrail-től, tehát meg fogják csinálni. Előnye még az is, hogy suttyomban ezzel az indokkal fel lehet futtatni az ammóniagyártást, amely a háborúhoz is fontos alapanyag.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 764
26 157
113
Na mi van japán, nem megy a megújulós játék?

Japán szakemberek szerdán újraindították az ország nyugati részén fekvő Fukui prefektúrában lévő Mihama atomerőmű harmadik reaktorát - jelentette be a létesítményt üzemeltető Kansai Electric Power Company energiaszolgáltató konszern.
[...]
Jelenleg Japánban két reaktor termel energiát a Genkai atomerőműben, és egy másik a Szendai atomerőműben; a többi létesítmény biztonsági ellenőrzése folyamatban van. A kormány arra számít, hogy a közeljövőben folytatja az atomerőművek részleges újraindításának politikáját.

 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: enzo and fip7

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Na mi van japán, nem megy a megújulós játék?

Japán szakemberek szerdán újraindították az ország nyugati részén fekvő Fukui prefektúrában lévő Mihama atomerőmű harmadik reaktorát - jelentette be a létesítményt üzemeltető Kansai Electric Power Company energiaszolgáltató konszern.
[...]
Jelenleg Japánban két reaktor termel energiát a Genkai atomerőműben, és egy másik a Szendai atomerőműben; a többi létesítmény biztonsági ellenőrzése folyamatban van. A kormány arra számít, hogy a közeljövőben folytatja az atomerőművek részleges újraindításának politikáját.

ööö
Hogy jönnek ide a megújulók?
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 764
26 157
113
ööö
Hogy jönnek ide a megújulók?
Úgy, hogy fukusima után, egyéb hőerőművekre és a megújulókra akartak áttérni.
2011-2015 között megduplázták a megújulók arányát, ami annyira jól sikerült, hogy 2015-től jóformán folyamatosan nyitják újra az atomerőműveket, sőt 2012 év elején bezárták az összeset, de 2012 nyarán már 2 reaktorblokkot egyből vissza is kapcsoltak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Úgy, hogy fukusima után, egyéb hőerőművekre és a megújulókra akartak áttérni.
2011-2015 között megduplázták a megújulók arányát, ami annyira jól sikerült, hogy 2015-től jóformán folyamatosan nyitják újra az atomerőműveket, sőt 2012 év elején bezárták az összeset, de 2012 nyarán már 2 reaktorblokkot egyből vissza is kapcsoltak.
A japánok sosem akarták a kivezetni az atomenergiát. De mivel sokkal szigorúbb biztonsági rendszabályokat vezettek be, így azokat újra kellett engedélyezni, illetve át kellett építeni.

A balesetet követően az összes japán atomerőművet leállították, és minden egyes blokkot felülvizsgáltak a működés, a biztonság és az újraindítás szempontjából. Ennek eredményeként a több mint 47 ezer MW kapacitást képviselő 55 blokkból 39-et működőképesnek, 16-ot pedig további működésre alkalmatlannak minősítettek, köztük a Fukusima Daiicsi 6-os és Fukusima Daini 4-es blokkját. A működőképesek közül kilenc már ismét üzemel, 16 indítása engedélyezésre vár.
Japánnak határozott célja visszaállítani a termelésbe a többi működőképes blokkot is, hiszen az atomerőművek leállítása nyomán kieső, mintegy 280 TWh áramtermelést egy ideig teljes egészében fosszilis forrásokkal tudták csak pótolni.
Forrás.

Itt vannak a japán nukleáris létesítmények.

Szóval csak beleszaladtál a kuruc hülyeségébe.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 764
26 157
113
Szóval csak beleszaladtál a kuruc hülyeségébe.
Semmilyen hülyeségbe nem szaladtam bele, fuku után arról ment japánban a diskurzus, hogy fokozatosan leállítják az összes atomerőművet és átterhelik szépen más erőművekre meg elkezdik kiépíteni a megújulókat, volt ilyen stressz tesztes elképzelésük, de emlékeim szerint csak a legfiatalabb erőművekre vonatkoztatva talán a 90 után megnyitottakra, erre fel, most kinyitják az egyik legöregebbet is.

Ez 2012 május 5.-én, meg is történt a leállítás, csak valami "hiba" volt az elgondolásban, mert június 16.-án már újraindítottak pár blokkot. Ez cirka 1 hónap, ezt a helyi villamosenergia rendszerirányítónak előre látnia kellett volna, hogy nem lesz tartható! A politika mégis leállíttatta, mert a politikai elgondolás bevette a zöldPR-t, mint ahogy mindenhol a világon.


Majd 2013 év elején, amikor rájöttek a politikai oldalon, hogy lófasz nem lesz atomerőmű nélkül, akkor kitalálták azt, hogy mindent átvizsgálnak és fokozatosan újraindítják az atomerőműveket.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Semmilyen hülyeségbe nem szaladtam bele,

Jelenleg Japánban két reaktor termel energiát a Genkai atomerőműben, és egy másik a Szendai atomerőműben; a többi létesítmény biztonsági ellenőrzése folyamatban van. A kormány arra számít, hogy a közeljövőben folytatja az atomerőművek részleges újraindításának politikáját.
Ehhez képest minimum 9 (a most bejelentett Mihamaival 10) block termel már most, és a többi (alkalmasat) is folyamatosan építik át. Forrás
De ezen kívül vannak teljesen új építésűek is.
555455.png
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Szóval nem az lenne hogy kivesszük a vízből a hidrogént és elégetjük hanem még a levegőből is kivesszük a nitrogént és így ammóniát készítünk na és azt égetjük el. Mert hogy NH3-ból nem lesz CO2, bár az össz hatásfok így elsőre elég alacsony lehet, de zéró carbon. Égetés során viszont úgy néz ki NOX lesz dögivel ami azért probléma. Baromi drága előállítani, na meg nem is gyullad be olyan egyszerűen mint pl a metán ráadásul mérgező ami megnehezíti az üzemeltetést/karbantartást. De könnyebb szállítani.
Szóval vannak kérdőjelek, mindenestre most ezt kutatják. Az meg nem bűn.
Amikor leírtam, hogy égessünk magnéziumot, mert az karbonsemleges viccnek szántam, nem ötletnek...
Na itt tart a világ és a zöld mozgalom.
 
  • Vicces
Reactions: enzo