Érdekességek a világ országaiból

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 771
31 502
113
Akkutechnológia elég gyorsan fejlődik, valószínűleg hamarosan lesz megfelelő akku. Elektromos kapacitás meg kiépül majd. A benzinkúthálózatot is ki kellett anno építeni.
Akkutechnológia nem fejlődik gyorsan. Elméleti maximális energiasűrűsége is a benzinnek a töredéke, a gyakorlati meg annál is kevesebb. Nincs áttörés az akkutechnológiába, és amúgy sem lenne elég lítium hozza. Az üzemanyagcellához meg platina kell a jelenlegi megoldások alapján, abból sincs sok, de legalább drága és sok kell az üzemanyagcellához. Ha az üzemanyagcellák felé mozdulna el a dolog, akkor ki kellene találni valamit ami nagyon olcsó anyagokból készül és tömeggyártható. Az elektromos kapacitás nem úgy van, hogy csak úgy kiépül, ha kell még ugyanennyi áram hozza az 1000 db Paks2-est jelent 2000 db reaktorral vagy annak megfelelő teljesítményű más reaktorokat. Nemrég mikor Kína bejelentette, hogy nem tudom hány év alatt 100 (?) új atomerőművet húz fel az is kőkemény asztakurva kategória volt. Ez hússzor annyi lenne, évente 10 új erőművel (20 reaktorral) 100 évig tartana kiépíteni, ha 60-80 év után az elsőket nem kellene cserélni, és akkor már nem lenne kapacitás újak építésére csak a cserére. Annak meg nem sok értelmét látom, hogy olajos erőművekben elégessünk valamilyen kőolajszármazékot, abból áramot gyártsunk és azzal töltsük az autót. Annál sokkal gyorsabb, olcsóbb és valószínűleg környezetkímélőbb is, ha van egy benzines vagy diesel autód és azzal jársz. Üzemanyagcellásokhoz meg még kellenek hidrogén telepek, azt is hasonló nagyságrendű idő és pénz felhúzni. Rohadt messze még a kőolajkorszak vége, egyszerűen nem tudod megkerűlni. Tengeri hajózásnál esélytelen üzemanyagnak, normális ország be se engedne egy H2-vel feltöltött konténerszállítót a vizeire, ha lesz egy baleset elvinne egy várost, míg most szépen elég és összecseszi a vizet ha kifolyik. Repülőből pár hete olvastam az első hidrogénes felszállását, de már nem tudom, hogy üzemanyagcellás vagy elégette az üzemanyagot, nagyon könnyű kis finom szerkezet volt. Kb ott tarthatnak, mint a Wright fivérek.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 368
59 312
113
Ugy gondolom, hogy a jövöben sokfèle technològia egymàs mellett fog létezni. A vàrosokba belàthatò idön belül csak nem-
Köolajszàrmazék meghajtàsu kocsik, teherautòk, buszok stb hajthatnak be. Hosszù tàvra marad még jò ideig a benzin, dizel.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 771
31 502
113
És a városlakóknak akkor lesz egy elektromos autójuk városba, valahol egy külső parkolóban meg egy benzines hosszú utakra vagy hogyan? A csak városon kívüli autóm melyik településre lesz beíratva és az adómat hova fizetem be utána? Ha adózok utának akkor hogyan tiltják ki pont abból a városból ahova utána adózom?
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 142
57 181
113
És a városlakóknak akkor lesz egy elektromos autójuk városba, valahol egy külső parkolóban meg egy benzines hosszú utakra vagy hogyan? A csak városon kívüli autóm melyik településre lesz beíratva és az adómat hova fizetem be utána? Ha adózok utának akkor hogyan tiltják ki pont abból a városból ahova utána adózom?


Megoldják ne félj,csak adózz.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 825
4 116
113
Nekem leginkább valami PR részlegnek tűnik a csoportja. Az ember el se hiszi hogy megélnek ebből az állam támogatása nélkül. De közben azért ott van a donbasszi kéznyomuk ami bizonyítja hogy van tényleges befolyásuk,hatalmuk. Hogy tudatos -e tőle a Raszputyin megjelenés vagy véletlen nem tudom de nekem Raszputyin jut eszembe róla.

Hát, nekem fanatikus megalomániásnak tűnik, erős küldetéstudattal. Egy olyannak, aki lassan, de kitartóan próbálja építeni a birodalmát, növelni a befolyását egyre nagyobbra. És eléggé aggaszt, hogy látszólag tényleg van konkrét hatalma is már.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 794
9 602
113
És hogyan fogod a világ áramtermelését minimum megduplázni? A naperőmű + szélerőmű dolgot inkább ne feszegessük, stabilitás, helyigény, és ár / teljesítmény szempontjából egy rémálom. Atomerőműből se lenne aki megépítsen annyit.

A lovas közlekedés, a gőzgépek vagy a belső égésű motorok elterjedésének elején se voltak kisebbek a problémák és mégis mi lett...
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 794
9 602
113
Szerintem az USA-ban és Európában legalább annyi, de inkább több ember megélhetése függ közvetve vagy közvetlenül a kőolajipartól, mint ahányan Oroszországban élnek a kőolaj származékok kitermeléséből.
Az elektromos és üzemanyagcellás repülőgépekről: Ma egy új utasszállító megtervezése, megépítése, tesztelése a már jól ismert, bevált és kipróbált technológiákat alkalmazva is legalább 8-10 évet vesz igénybe. Amit te mondasz, annak a technológiának csak a csírája van meg és talán nem is lesz több annál, ami most van. De ha lenne is, még se tesztelve, se alkalmazva nem volt semmilyen körülmények között. Így az általad vízionált 2050-re esély sem lenne az üzemanyagcellás meghajtású repgépek rendszerbe állításának.

Az USA a legrugalmasabb, legéletképesebb piacgazdaság. Jól jönne ki a váltásból. Meg hát ha a váltás eljön, ami igencsak valószínű, akkor nem lesz kérdés, hogy mit csináljunk. Az egész abban lesz nagy változás, hogy a külső erőforrásoktól a függőség jelentősen csökken és az ezekre épülő gazdaságok (arab, orosz, norvég) elbukják a helyzetüket. De ez épp hogy jó, hiszen így a tényleges tudás fog számítani, nem a földrajzi elhelyezkedés.
Ha az elektromos meghajtással komoly gondok lesznek, akkor meg egy ideig használni fognak még kerozint.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
És a városlakóknak akkor lesz egy elektromos autójuk városba, valahol egy külső parkolóban meg egy benzines hosszú utakra vagy hogyan?

Minek kettő?
Egy P85 legrosszabb körülmény (autópálya+fűtés/légkondi) esetén gond nélkül elmegy 350kmet. BPről indulva Zalaegerszeg 227km, Pécs 238km, Szeged 174km. Ezt mind lazán viszi.
Egy Sopron -> Debrecen 480km, BP -> Rijeka 502km azaz egyszer meg kell állni superchargernél fél órára tankolni, de én legalábbis ilyen távokon benzinessel is megállok pisilini, kvzni, matricát venni...
Ez nekem és imo 99%nak nem komoly kompromisszum.

Persze ehez kell a supercharger hálózatból áram de MOL, Shell... biztos vagyok benne, hogy azt is szivesen ad el nekünk, főleg ha kapnak a kiépítéshez egy szép adag állami dotálást.

Áramtermelésre meg kinek mi. Egy Norvégia, Svédo, Ausztria... esetén ott a víz, egy Olasz/Spanyol/Görög esetén nap/szél, MO esetén meg ki tudja lehet e Paks 1et 2032 utánra is hosszabítani vagy +1 Paks2 blokk, vagy...

Amit én még problémának látok azok az árak. De idén jön a Chevy Bolt, Opel Ampera, Hyundai Ioniq, jövőre Tesla 3, megnövelt hatótávú Leaf és ezek mind a 30-40.000$/eur kategóriába érkeznek. Vonjunk le a fentiből az állami adó elengedéseket és máris megoldodott az ár problém.
Evvel aztán be is fog ütni a nagy mennyiség gyártása miatti egy darabra jutó gyártási/tervezési költség...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

vcsaba81

Active Member
2014. július 21.
204
40
28
Akkutechnológia elég gyorsan fejlődik, valószínűleg hamarosan lesz megfelelő akku. Elektromos kapacitás meg kiépül majd. A benzinkúthálózatot is ki kellett anno építeni.
Az akkutechnológia nem fejlődik olyan gyorsan mint gondolod. Kevés a litium ahoz hogy teljesen kiváltság a benzinmotorokat, ráadásul még nem elég hatékonyak és biztonságosak lsd. samsung mobilok. Amerika jobban függ az olajtól és a széntől mint bármely más ország. Ha nem lenne olaj min.100 évre vettné vissza a fejlődésben.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 771
31 502
113
A lovas közlekedés, a gőzgépek vagy a belső égésű motorok elterjedésének elején se voltak kisebbek a problémák és mégis mi lett...
Attól, hogy a lovaskocsiknál azon gondolkoztak, hogy ha 10x annyi jármű lesz az úton, akkor hova teszik el azt a sok lószart még nem jelenti, hogy a világ elektromos energia termelését meg tudod duplázni, azt meg tárolhatóvá tudod tenni. Az otto motor meg a villanymotor kb egy idős ha a működő modelleket nézed, egyikből mégis egymilliárd fut legalább az utakon, másikból meg alig van.
Amiről te beszélsz megoldás, az kb ez:
miracle2.jpg

Minek kettő?
Egy P85 legrosszabb körülmény (autópálya+fűtés/légkondi) esetén gond nélkül elmegy 350kmet. BPről indulva Zalaegerszeg 227km, Pécs 238km, Szeged 174km. Ezt mind lazán viszi.
Egy Sopron -> Debrecen 480km, BP -> Rijeka 502km azaz egyszer meg kell állni superchargernél fél órára tankolni, de én legalábbis ilyen távokon benzinessel is megállok pisilini, kvzni, matricát venni...
Ez nekem és imo 99%nak nem komoly kompromisszum.

Persze ehez kell a supercharger hálózatból áram de MOL, Shell... biztos vagyok benne, hogy azt is szivesen ad el nekünk, főleg ha kapnak a kiépítéshez egy szép adag állami dotálást.

Áramtermelésre meg kinek mi. Egy Norvégia, Svédo, Ausztria... esetén ott a víz, egy Olasz/Spanyol/Görög esetén nap/szél, MO esetén meg ki tudja lehet e Paks 1et 2032 utánra is hosszabítani vagy +1 Paks2 blokk, vagy...

Amit én még problémának látok azok az árak. De idén jön a Chevy Bolt, Opel Ampera, Hyundai Ioniq, jövőre Tesla 3, megnövelt hatótávú Leaf és ezek mind a 30-40.000$/eur kategóriába érkeznek. Vonjunk le a fentiből az állami adó elengedéseket és máris megoldodott az ár problém.
Evvel aztán be is fog ütni a nagy mennyiség gyártása miatti egy darabra jutó gyártási/tervezési költség...
Ha hosszúba méssz, pl amit nálunk a cégautók szoktak, 1-2000 km-t is 1-2 nap alatt, akár 2-3 sofőrrel, vagy ha sietned kell bármilyen okból és nem tökölhetsz a tankolással, akkor a jelenlegi csúcsakkuk sem elegek.
Se Norvégiába, se Ausztriába nem lesz kétszer annyi folyó, ha még van ahova tenni gátat és nem tudják jobban kihasználni a helyet akkor felhúzhatnak más szakaszokra is vízerőműveket, de nem csak ezekből az országokból áll a világ. Napenergiára max az egyenlítőnél alapozhat, szélre kb sehol, és esten amikor nagyrésze az embereknek hazamenne bedugni tölteni a kocsit, akkor a napenergia na mennyit fog adni a hálózatba? Rendes alaperőművek kellenek, most is, nemhogy akkor ha minden autó elkezdene árammal menni. Paks1-et meg szerintem ha alkalmas rá és meg tudják hosszabbítani további 20-30-40 évre az élettartamát gazdaságosan, akkor érdemes megtartani, az továbbra is stabilan, nagy mennyiségben, kis helyen és olcsón fog áramot termelni.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Az akkutechnológia nem fejlődik olyan gyorsan mint gondolod. Kevés a litium ahoz hogy teljesen kiváltság a benzinmotorokat, ráadásul még nem elég hatékonyak és biztonságosak lsd. samsung mobilok. Amerika jobban függ az olajtól és a széntől mint bármely más ország. Ha nem lenne olaj min.100 évre vettné vissza a fejlődésben.

Kérdés mi a függés. Mert mind a világ 2. legnagyobb szénkitermelői, még exportra is jut. Olajból szimplán "csak" önellátóak.

A kevés litium a világon meg nem tudom honnan veszed, nem litiumból van kevés a világon, hanem litium kitermelésből. De ez imo már egy lefutott kör, ahogy az árak emelkednek és tűnik egyértelműen növekvőnek a kereslet úgy fut fel a kitermelés is. Tesla már le is szerződött. bővebben
http://fortune.com/2016/03/29/lithium-tesla-mine-nevada/

Amúgy a LI aksikbóll ~99+%ban visszanyerhető az LI.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 782
72 282
113
Minek kettő?
Egy P85 legrosszabb körülmény (autópálya+fűtés/légkondi) esetén gond nélkül elmegy 350kmet. BPről indulva Zalaegerszeg 227km, Pécs 238km, Szeged 174km. Ezt mind lazán viszi.
Egy Sopron -> Debrecen 480km, BP -> Rijeka 502km azaz egyszer meg kell állni superchargernél fél órára tankolni, de én legalábbis ilyen távokon benzinessel is megállok pisilini, kvzni, matricát venni...
Ez nekem és imo 99%nak nem komoly kompromisszum.

Persze ehez kell a supercharger hálózatból áram de MOL, Shell... biztos vagyok benne, hogy azt is szivesen ad el nekünk, főleg ha kapnak a kiépítéshez egy szép adag állami dotálást.

Áramtermelésre meg kinek mi. Egy Norvégia, Svédo, Ausztria... esetén ott a víz, egy Olasz/Spanyol/Görög esetén nap/szél, MO esetén meg ki tudja lehet e Paks 1et 2032 utánra is hosszabítani vagy +1 Paks2 blokk, vagy...

Amit én még problémának látok azok az árak. De idén jön a Chevy Bolt, Opel Ampera, Hyundai Ioniq, jövőre Tesla 3, megnövelt hatótávú Leaf és ezek mind a 30-40.000$/eur kategóriába érkeznek. Vonjunk le a fentiből az állami adó elengedéseket és máris megoldodott az ár problém.
Evvel aztán be is fog ütni a nagy mennyiség gyártása miatti egy darabra jutó gyártási/tervezési költség...

Nekem van egy két aggályom még.
A hideget az akksik nem nagyon szeretik. Az élettartamuk is csak pár év, gyakorlatilag nekem előfordult hogy a 2 évet se bírta ki. De az átlag ha akár targonca,akár autóba valót nézek az 10 évnél mindenképp kevesebb, szvsz 7. Na most ha bekrepál mihez kezdessz? Teszem fel veszel egy használt kocsit, és egy év múlva konyec. Ok leadod a méhbe 50ft/kg áron, azt hiszem még átveszik, bár már azon se csodálkoznék ha fizetni kéne érte. De veszel egy újat, cipelni nem fogod mert nehezek, és bizony horror áron van. Egy targonca akksi közel 1 millió. Ezek se lesznek kevesebbek,talán még inkább drágábbak mivel komolyabbak mint a hagyományosak. Ok hogy talán az áramon spórolsz valamit mert az csak 55ft/kw de lesznek (vannak) előírások,nagyon komolyak az akkumulátor töltő állomásokra. MSZ szabványok, szellőzés,saválló burkolatok, stb. Na most minden háznál ezt kiépíteni? És ugye ha bedöglik az akksid. Mondjuk mikor épp úton vagy, de ha nem is, van a zsebedbe 1-2 millió holnap reggelre?
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Nekem van egy két aggályom még.
A hideget az akksik nem nagyon szeretik. Az élettartamuk is csak pár év, gyakorlatilag nekem előfordult hogy a 2 évet se bírta ki. De az átlag ha akár targonca,akár autóba valót nézek az 10 évnél mindenképp kevesebb, szvsz 7.

Egy elektromos, sött elektromos + hybrid tipust se ismerek (leaf, s/x, prius, ioniq, bolt...) ahol ne minimum 8év garanciát adnának aksira. Ezt több helyen ki is lehet egészíteni.
Innen a "mindenképp kevesebb, szvsz 7" értelmezhetetlen.

historikusan kiindulni kb csak a priusból lehet, ott 8év az alap és 2évet tudsz hozzávenni (4.750ft/15.000km :D ) https://www.toyota.hu/service-and-accessories/service-and-maintenance/hybrid-service.json
10év után (addig ugye garanciás) nagyon ritka a cellazárlat, ha igen akkor pedig nem a komplett aksicsomagot cserélik, hanem csak az adott cellát. Természetesen ezek is szenvednek balesetet, a celláknak mára kialakult a használtpiaca, sött utángyártott is van ha a gyári dága lenne. pl
http://www.ebay.com/itm/Toyota-Priu...tery-Cells-Cell-6-5ah-2004-2009-/361779055534
10.000ft egy darab.
Eközben mennyibe kerül egy porlasztócsúcs, nagnyomású szivatyú, turbo, dpf, katalizátor? Bármelyik kijön 10.000ftból? Szerelési díj?

A saválló burkolat... kiépítését meg végképp nem értem ezek lix/nimh/... aksik, nem folyik ebből semmi ki, nem mindha az aksik ne lennének baleseti okok miatt acéllal körbevévalatt ne lenne acél.

55ft/kwh? Hol? http://www.eon.hu/Aram_informaciok_arak
EONnál 43Ft a csúcsidőszak. De észka és átlag északaira fogja tölteni 32Ft. brutto

amúgy nem csak üzemanyagon sporolsz, pl csak vészfékezésnél fogy a tárcsa amúgy megy a visszatáplálás = 200.000-300.000!kmig priusokon nem szoktak betétet cserélni. Tisztán elektromosaknál minden teljesen zárt. Gyertya/olaj/olaj/légszürő cserék nincsenek, vezérlés nincs, turbo nincs, kormlerakódás nincs, kipufogó nincs...

joker: Igen jelenleg erre a -3sofő végigtolja a 2000-3000kmetre nem alkalmasak. Ez hány % lehet? 0.1%?

svédo, norvégia... Tudtommal mindkét ország így akarja megtermelni az áramot aminek segítségével 2030ra felezik a CO2 kibocsátásuk. Sött olyanokat akarnak, hogy 2025/2030 után ne lehessen CO2t kipufogó járművet eladni. És emögé Németek/Franciák is kezdenek beállni.

megujulokra nem kell kizárólagosan gondolni, persze rengeteg országban megoldhatják, megoldják már most az áramtermelés ~80%+át de ha kiesik mit csinálnak ezen államok. Na arra az időre bedurrantják a szén/gázerőművet.

MOo esetén meg pl atom.

Tessék ki van váltva az olaj. :)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 782
72 282
113
Akkor kb jól belőttem, 7 vagy 8 mindegy. A garancia épp hogy lejártáig szokták csak kihúzni a gépek.