Érdekességek a világ országaiból

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

cinikus

Well-Known Member
2010. május 7.
2 340
5 040
113
A beérkezett segítség mennyisége 1941 végéig (amikor is a németek lepattantak Moszkváról) igencsak jelentéktelen a szovjet viszonyokhoz képest (távolságok, népesség, stb). Persze, ha egy szovjet parancsnoknak elfogytak a tankjai és kapott egy amerikait, akkor nyilván azt érezte, hogy mekkora segítséget kapott, de amúgy ez alapból komolytalan. 1942-ben már komolyabb mennyiség érkezett be, de ez még mindig erősen a csekély kategóriába esett (szovjet viszonylatban).
A szovjetekre valójában a legnagyobb veszélyt nem a németek jelentették, hanem a saját vezetésük, Sztálin és a többi alkalmatlan hülye/sz*rházi, a legnagyobb külföldi segítséget pedig a németek bénázásai jelentették, nem a szövetségeseik szállítmányai. Legkésőbb 1943 tavaszától meg már a hülyéknek is teljesen világos volt, hogy a szovjetek előbb vagy utóbb, de beledöngölik a németeket a földbe, az egyetlen kérdés csak az volt, hogy mikorra végeznek velük. Innentől kezdve viszont már erősen szánalmas azt állítani, hogy a szövetséges segítség döntő jelentőségű volt a háború során a szovjetek számára: fontos volt, esetenként jelentős is, de nem volt sorsfordító. A háború kimenetelét a szövetséges szállítmányok hiánya lassította volna a szovjetek esetében, de nem változtatta volna meg, hiszen az összes leszállított holmiknak csak kevesebb, mint az egyhatoda(!) érkezett be (átlagban) 1942 végéig (másfél év alatt), a többi (a döntő rész) csak ezután érkezett (bő két és fél év alatt), vagyis nem a háborút fordították, hanem a szovjetek dolgát könnyítették meg, miközben a szovjetek már verték a németeket.
Az a szovjet/orosz elmélet tehát, hogy a szövetségeseik szállítmányainak semmi jelentősége nem volt, nem igaz (mert ezek márpedig igenis fontosak voltak), de az amerikai elméletek sem felelnek meg a valóságnak arról, hogy a szovjeteket ők mentették meg és azok csakis az ő segítségükkel győzhették le a németeket. Az igazság pont a két elképzelés között van, szokás szerint.
 
M

molnibalage

Guest
A beérkezett segítség mennyisége 1941 végéig (amikor is a németek lepattantak Moszkváról) igencsak jelentéktelen a szovjet viszonyokhoz képest (távolságok, népesség, stb). Persze, ha egy szovjet parancsnoknak elfogytak a tankjai és kapott egy amerikait, akkor nyilván azt érezte, hogy mekkora segítséget kapott, de amúgy ez alapból komolytalan. 1942-ben már komolyabb mennyiség érkezett be, de ez még mindig erősen a csekély kategóriába esett (szovjet viszonylatban).
Komolytalan..? Dolgozzunk már számokkal, ha kérhetném...
http://ww2-weapons.com/lend-lease-tanks-and-aircrafts/

The first shipments of tanks were dispatched in 1941, amounting to 487 Matilda II, Valentines and Tetrarch tanks from the UK and 182 M3A1 Stuart light tanks and M3 Lee medium tanks from the USA.In 1942, Britain provided a further 2,487 tanks and the USA 3,023 tanks. The first units equipped with Valentines and Matildas went into service in the Staraya Russa and Valdai areas in December 1941 and January 1942.
Már 1941 legkritikusabb óráiban is ott voltak és 1942-ben 5000+ db tank, mikor még költöztek az üzemek. Ha ez neked komolytalan, akkor én csak kicsit vagyok cinikus néha...

Far more critical to the Soviet war effort was the supply of tactical vehicles, primarily from the United States. During the war, Russia produced only 343,624 cars and lorries due to the heavy commitment of major automobile factories like GAZ to armoured vehicle production. The USA alone provided the Russians with 501,660 tactical wheeled and tracked vehicles, including 77,972 jeeps, 151,053 1-1/2-ton trucks, and 200,622 2-1/2-ton trucks.
Ez meg a logisztika volt. A németek meg gebékkel szoptak már 1943-ban is, mert az első osztályú ló akkor már hiánycikk volt. Elestek vagy megették őket a szükség óráiban. A szovjetek ott és akkor csaphattak le átcsoportosítva, ahol akartak, mert a nagy német "blitz" sereg lovakon és gyalog csoszogott akkor egyre inkább ők meg jenki és szovjet teherautón.

A repülőgépeknél is volt olyan front és időszak, ahol a P-39 alkotta a gerincet egy időben. Pokriskin emlékeim szerint légigyőzelmei többségét is ezzel a lenézett géppe érte el. Nini, nem csak ő, hanemszámtalan más pilóta is. Biztos azért volt ennyi P-39 ász, mert olyan kevés volt a gépből...
http://acepilots.com/planes/soviet_p39_airacobra.html

A szovjetekre valójában a legnagyobb veszélyt nem a németek jelentették, hanem a saját vezetésük, Sztálin és a többi alkalmatlan hülye/sz*rházi, a legnagyobb külföldi segítséget pedig a németek bénázásai jelentették, nem a szövetségeseik szállítmányai. Legkésőbb 1943 tavaszától meg már a hülyéknek is teljesen világos volt, hogy a szovjetek előbb vagy utóbb, de beledöngölik a németeket a földbe, az egyetlen kérdés csak az volt, hogy mikorra végeznek velük.
Bocs, de nagyon nem ez volt a helyzet. Ha Kurszk helyett a németek visszavonulnak és vonalakat rövidítenek és a szovjeteknek kellett volna átkecmeregni a németek számára kedvező és mélységi védelmen a fantáziádra bízom annak sikerességét. Mikor Kurszknál is a cél előtt fújták le a németek az egészet, mert nem tudták, hogy mennyire közel van az áttörés. Kursz előtt Harkovnál is elég szép pofont kevertek le a szovjeteknek. Manvőerező ellencsapásokkal erősítésekkel kombinálva rövidebb frontot, ahol mocsár miatt kevssé lehet kerülni, ott aztán vakarhatták volna fejüket a szovjetek, hogy hogyan darálják le gyorsan a németeket...

Innentől kezdve viszont már erősen szánalmas azt állítani, hogy a szövetséges segítség döntő jelentőségű volt a háború során a szovjetek számára: fontos volt, esetenként jelentős is, de nem volt sorsfordító.
Én inkább azt tartom folyamatosan szánalmasan, hogy a számokkal vitatkozol számok nélkül. Vagy akkor kérném a szovjet páncélos termelésre vonatkozó adatokat 1941/42-ben illetev az élelmiszer termelést, hogy legyen miről beszélni... Mert ez eddig szájkarate a részedről.

Az a szovjet/orosz elmélet tehát, hogy a szövetségeseik szállítmányainak semmi jelentősége nem volt, nem igaz (mert ezek márpedig igenis fontosak voltak), de az amerikai elméletek sem felelnek meg a valóságnak arról, hogy a szovjeteket ők mentették meg és azok csakis az ő segítségükkel győzhették le a németeket. Az igazság pont a két elképzelés között van, szokás szerint.
Valahol a kettő között van. Viszont a P-39-es ászok számára is várnám a magyarázatot. Hogy a rákba van, hogy a szovjet ászok többsége nem szovjet géppel lett ász...? És nem a kis légigyőzelmesek, 30-60 légigyőzelmesek. Ez már a kérm volt a szovjeteknél. A háború végi kevesebb lgyözelemes ászoknál van orosz gépekkel repülés túlsúlyban.

Ha van időd és forrásod akkor érdemes lenen összenézni a teljes ász listával. Mert csak úgy lehet sok P-39-es ász, ha sok P-39-es alakulat van. Ez egyszerű matek. Ráadásul a többség szerint a néme Me-109F vagy G bármelyik változatához képest a P-39 gengyus volt.
 

neptun892

Well-Known Member
2016. augusztus 13.
302
480
63
A nyugati front megnyitásának egyik félelmetes rációja volt hogy a szövetségesek lelki szemeik előtt látták a Champs Elysees-en masírozó szovjet ezredeket, olvastam is e témában valamelyik angol lord tollából. Iszonyat betojtak Sztálintól és a rendszerétől.
A frontnyitás aztán a vége felé már szinte versenyfutássá módosult, ki mennyit tud megszállni. Azért vetették be a legkegyetlenebb bombázási technikákat válogatás nélkül, mivel minél hamarabb térdre akarták kényszeríteni a németeket.
Az angolok - élükön Churchill-el - zsigeri kommunistafalók voltak, de ez nem akadályozta meg őket, hogy racionálisan szövetséget kössenek a Szovjetunióval, és segítséget nyújtsanak neki. A nagy kölcsönös félelem az volt, hogy a másik fél békét köt a németekkel, sem Sztálin nem bízott Churchillben, sem Churchill Sztálinban. Ezért került sor 1942 januárjában a casablancai találkozóra Churchill és Roosevelt között, ahol deklarálták azt, hogy csak feltétlen megadást fogadnak el a központi hatalmaktól, ezzel biztosították Sztálint, hogy nem kötnek békét Németországgal.Ennek alapján jött létre a teheráni konferencia 1942 novemberében, ahol gyakorlatilag már Európa háború utáni határait is részben meghúzták (pl. Lengyelország), Jalta ezt már csak aktualizálta. A teheráni konferencián elfogadtak egy határozatot a második front megnyitásáról is, amit Sztálin egyfolytában követelt, de az angolszászok nem tudták ezt akkor megtenni. Egyrészt meg kellett nyerniük az atlanti csatát, hogy a csapatok és a hadfelszerelés egyáltalán eljusson Angliába, továbbá a partraszálláshoz szükséges eszközöket is le kellett gyártani (partraszálló hajókat, mesterséges kikötőket) sőt, még meg is kellett tervezni őket. A légitámadások pedig a szövetségesek stratégiája volt, nem az oroszok megelőzésére szolgált. 1943 elején még senki nem tudhatta, hogy a szovjet hadsereg mikorra mekkora területet foglal el, akkor még igencsak saját területükön harcoltak, és még az angolszászok sem tudták mikor szállnak partra. Ehhez képest 1943. március 6. és június 29. között a bombázórepülő-erők parancsnoksága 26 tömeges légitámadást intézett a Ruhr-vidéki városok ellen, s ezek során a szövetségesek 34 705 tonna bombát dobtak le, s közben 628 repülőgépet vesztettek. Ezen kívül 1943. március-áprilisban három tömeges légitámadást intéztek Berlin, négyet Wilhelmshafen, kettőt-kettőt Hamburg, Nürnberg és Stuttgart, egyet-egyet pedig Bremen, Kiel, Stettin, München, Frankfurt am Main és Mannheim ellen. 1943. május 17-én éjjel a Möhne, az Eder és a Sorpe gátjait rombolták le. Ez nem hiszem, hogy arró szólt, hogy ki tud nagyobb területet megszállni...
 

ELEK

New Member
2017. február 14.
3
9
3
Tessék itt vannak a tényadatok:
http://voronkov-kirill.livejournal.com/108362.html
18 ezer gépet szállítottak a szövetségesek. A szovjetek 120 ezret gyártottak le a II. háború alatt,
12 ezer, a szovjet gyártmányoknál lényegesen gyengébb tankot szállítottak a szövetségesek, a szovjetek 74 ezret gyártottak,
a többi adat is látszódik, szerepel benne a háború kezdetén meglévő gépparkra vonatkozó és zsákmányolt állományra vonatkozó adat.
A statisztika nem mutatja azt, hogy a szállítási kapacitás alacsony szintről indult és robbanásszerűen megnőtt 1943 közepén. Akkor már elveszett Paulus hadserege, részlegesen felszabadult Leningrád, a Kurszki csata is eldőlt előzetesen (jó tudom vitatható), hacsak megnézzük az arányokat.
Szép dolog a segítség, hiszen akik szállították a három útvonal bármelyikén azok a német tengeralattjárókkal és egyéb német harci eszközökkel kellett megküzdjenek. De azért túlértékelni sem kell a történelmi tárgyilagosság rovására.
A P-39 jó volt, de csak nagyon magasan képzett pilóták számára, az pedig luxus volt. A gépek, a tömegek és ipari termelés háborújában ez nem feltétlenül előny, sőt.
Nagyon sokat számított az első két évben, 41-ben és 42-ben a szövetségesek által leszállított alumínium és puskapor. Akkor a szovjeteknél ez komoly deficit volt, fele annyit tudtak lőni mint a németek a puskapor hiánya miatt. A vadászképeik többségét fából kellett kivitelezni az alumínium hiánya miatt, szinte csak a bombázókra jutott a rendelkezésre álló alumínium. Sajnos az általam átküldött statisztika ennek két anyagnak az adatait nem tartalmazza.
1944-ben és 1945-ben a vörös hadsereg Studabecker US6 teherautók és gippek sokaságán verte németeket, nagyon jól jöttek és sok szovjet katona életét mentették meg, de a győzelem, még ha nem is Sztálingrád után, de Kurszk után mindenképpen eldőlt, ha partra szállnak ha nem a túloldalon.
 
M

molnibalage

Guest
Tessék itt vannak a tényadatok:
http://voronkov-kirill.livejournal.com/108362.html
18 ezer gépet szállítottak a szövetségesek. A szovjetek 120 ezret gyártottak le a II. háború alatt,
12 ezer, a szovjet gyártmányoknál lényegesen gyengébb tankot szállítottak a szövetségesek, a szovjetek 74 ezret gyártottak,
Semmiféle eloszlás nincs, ez alapján nem lehet semmit mondani... Nem tűnt fel eddig, hogy nem a teljes mennyiségről van szó, hanem hogy 1941 dec és 1943 nyara között mit szállítottak,

a többi adat is látszódik, szerepel benne a háború kezdetén meglévő gépparkra vonatkozó és zsákmányolt állományra vonatkozó adat.
Hol?

Szép dolog a segítség, hiszen akik szállították a három útvonal bármelyikén azok a német tengeralattjárókkal és egyéb német harci eszközökkel kellett megküzdjenek. De azért túlértékelni sem kell a történelmi tárgyilagosság rovására.
Pont, hogy nem. A többség csak az északi útvonalat ismeri, holott az egész háboúra nézve a legtöbb anyag nem oda érkezett, cirka a negyede...

A vadászképeik többségét fából kellett kivitelezni az alumínium hiánya miatt, szinte csak a bombázókra jutott a rendelkezésre álló alumínium. Sajnos az általam átküldött statisztika ennek két anyagnak az adatait nem tartalmazza.
Juj, itt már csuklottam. Egy repülőgépet adott anyaggal terveznek meg. Ez nem olyan, hogy nincs alu, akkor megcsinálom fából is... Akkoriban a fa és vászon még használt anyag volt, a háború végére kezdett teljesen kiszorulni.

1944-ben és 1945-ben a vörös hadsereg Studabecker US6 teherautók és gippek sokaságán verte németeket, nagyon jól jöttek és sok szovjet katona életét mentették meg, de a győzelem, még ha nem is Sztálingrád után, de Kurszk után mindenképpen eldőlt, ha partra szállnak ha nem a túloldalon.
És pont ezek azok, ahol nemhogy egy időszakra, de az egész termelést nézve is lehengerlő a LL aránya. Lehet akármennyi harckocsid és löveged, akkor a teherautó volt a logisztika alapja. A távolságok meg hatalmasak voltak...

Az oldal egyes helyeken elég viccesen érvel, pl. a görögöknek jutó 40 miliárdos EU-s pénzekkel. Csak azt felejti el, hogy azóta változtak az idők. Ma pl. Százhalombattai olajfinomító egyedül képes lenne kiszolgálni a teljes nyugati haderőt 1944-ben Európában erőlködés nélkül, 10 Mt/év finomítási kapacitása van 80% feletti fehéráru kihozatallal. Nagyhatalom ma Mo? Egy frászt...

Az, hogy ma milyen kevés (??) 40 mrd EUR/USD az semmit nem mond el, hogy akkor milyen rohadt sok volt. Teljesen nevetséges érvelés, mert gőzmozdonyt hasonlított az almához.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 517
60 106
113
Az oroszoknak szàllitott felszerelés, nyersanyagok a wikiből pontosan làthatók. ( csak a passzoló cikket kell megtalâlni :)). Egyeseknek ez làthatóan problémàt okoz. Tehàt ezen nem ërdemes vitatkozni.
Az is èrdekes, hogy az angolok több segitséget kaptak, mint az oroszok.
A segitséget össze lehet hasonlítani az orosz termeléssel és akkor a segitség jelentősége làtható. Megint wiki.
Spekulâlni, hogy mi lett volna...... meg teljesen ërtelmetlen, mert tudjuk, mi lett.
 
M

molnibalage

Guest
Az oroszoknak szàllitott felszerelés, nyersanyagok a wikiből pontosan làthatók. ( csak a passzoló cikket kell megtalâlni :)). Egyeseknek ez làthatóan problémàt okoz. Tehàt ezen nem ërdemes vitatkozni.
Te most szándékosan jársz fel bőszíteni ide az ember? Kérlek mutasd már meg a wikin az éves bontást a főbb termékek és fegyveresk terén. Köszi...

Az is èrdekes, hogy az angolok több segitséget kaptak, mint az oroszok.
Az is "érdekes", hogy az angolok ki is fizették...

A segitséget össze lehet hasonlítani az orosz termeléssel és akkor a segitség jelentősége làtható. Megint wiki.
A teherautó és szállító/logisztikai eszközök terén a háború egészére nézev brutális volt a szállítások jelentősége. Linkelve volt, jó reggel, még az orosz oldalon is ez van...
Spekulâlni, hogy mi lett volna...... meg teljesen ërtelmetlen, mert tudjuk, mi lett
Az első értelmes gondolat.
 

neptun892

Well-Known Member
2016. augusztus 13.
302
480
63
Az is èrdekes, hogy az angolok több segitséget kaptak, mint az oroszok.
Igen, de a segítség nem Angliának, hanem a brit birodalomnak szólt, amibe beletartozott Kanada, Ausztrália, Új-Zéland, India... Így kb. 35 milliárdot kaptak, az oroszoknak pedig a kongresszus 10,9 milliárdot szavazott meg a lend-lease act keretében.
 

ELEK

New Member
2017. február 14.
3
9
3
Orosz wiki
első évszám, második összes dollárban. harmadik katonai, negyedik békés célú cucc

1941 29,5 29,5 0
1942 1363,3 723,7 639,6
1943 2965,9 1291,1 1674,8
1944 3429,1 1060,4 2368,7
1945 1372 732,9 639,1
 
M

molnibalage

Guest
Orosz wiki
első évszám, második összes dollárban. harmadik katonai, negyedik békés célú cucc

1941 29,5 29,5 0
1942 1363,3 723,7 639,6
1943 2965,9 1291,1 1674,8
1944 3429,1 1060,4 2368,7
1945 1372 732,9 639,1

Eztök jó, ezt máshol is látom az abszolút intenzitást, ezzel semmi újat nem mondtál. Csak a fegyverekre lebontva nem. Egyesek azt vitatják, hogy 1941 vége és 1943 közepe között a segítség nem volt jelentős.
 

cinikus

Well-Known Member
2010. május 7.
2 340
5 040
113
Komolytalan..? Dolgozzunk már számokkal, ha kérhetném...
http://ww2-weapons.com/lend-lease-tanks-and-aircrafts/
Már 1941 legkritikusabb óráiban is ott voltak és 1942-ben 5000+ db tank, mikor még költöztek az üzemek. Ha ez neked komolytalan, akkor én csak kicsit vagyok cinikus néha...
Nem cinikus vagy, hanem a magyar koppkarcsi. A szovjet/orosz szar és a képességei 20%-át hozza max, bezzeg az amerikai 200%-ot. Akár. Ja, és egyből bevethető, kiképzés sem kell hozzájuk. Meg személyzet sem, ugye? :D:D:D:D

The first units equipped with Valentines and Matildas went into service in the Staraya Russa and Valdai areas in December 1941 and January 1942.
Ügyesen tudsz idézni, de érted is, ami oda van írva, vagy csak arcoskodsz már megint?! (Mint mindig.) :D

Az idő után a téma kulcsa az arány, egyébként. Hány angol/amerikai (nem szovjet) harckocsi volt mondjuk Moszkva környékén 1941 telén? Hmm? Számukat és képességeiket tekintve hogyan viszonyultak a német és a szovjet harckocsikhoz? Nos? Mekkora jelentőségük is volt tehát? 1942 júliusában a szovjeteknek kb 13.500 harckocsija volt szolgálatban, ebből a beérkezett szövetséges harckocsik (beleértve a már elvesztett és a még nem szolgálatba állított példányokat is) száma nem érte el a 17%-ot. Ez jelentős szám? Szerintem fontos, de semmiképpen sem döntő, azt meg ne is firtassuk, hogy a szövetségesek tankjai nem az elitet jelentették.
1942 elején 138 angol és amerikai vadászgép volt szolgálatban (érted ugye: bevetést repültek velük) a szovjeteknél az összesen 1.470 vörös csillagos vadászgépből (bombázók, stb nélkül). Kevesebb, mint 10%, hmm? Ez aztán odab*sz, mi? :D:D:D Na jó, Moszkvánál a 15%-ot is elérte az arányuk, hűha. :D Természetesen minden egyes darab harckocsi vagy vadászgép fontos, de a döntő jelentőséghez azért még kevés. Természetesen akár egy darabon is eldőlhet egy csata vagy háború sorsa elvileg, de itt ilyesmiről nincs szó. Ha nem lettek volna, hiányoztak volna nagyon, de ez nem vezetett volna német győzelemhez.

Semmiféle eloszlás nincs, ez alapján nem lehet semmit mondani... Nem tűnt fel eddig, hogy nem a teljes mennyiségről van szó, hanem hogy 1941 dec és 1943 nyara között mit szállítottak,
Sz*rt! Az 1941. dec. 31-ig tartó időszakról volt szó első körben, aztán meg az 1942. dec. 31-ig tartóról:
A beérkezett segítség mennyisége 1941 végéig (amikor is a németek lepattantak Moszkváról) igencsak jelentéktelen a szovjet viszonyokhoz képest (távolságok, népesség, stb).
az összes leszállított holmiknak csak kevesebb, mint az egyhatoda(!) érkezett be (átlagban) 1942 végéig
Ez volt a kiindulási alap, úgyhogy NE HAZUDJ! :D

És pont ezek azok, ahol nemhogy egy időszakra, de az egész termelést nézve is lehengerlő a LL aránya. Lehet akármennyi harckocsid és löveged, akkor a teherautó volt a logisztika alapja. A távolságok meg hatalmasak voltak...
Meg a lónak a f*szát! A SZU-ban (pont a hatalmas távolságok miatt) a vasút volt az alap. A szövetségesek által szállított vasúti holmik éppen ezért voltak messze a legfontosabbak (utánuk jöttek a teherautók nagyjából), nem a vadászok, a tankok meg a többi. A leszállított fémek is komoly mennyiséget jelentettek és éppen ezért azok is fontosak voltak, de arányaikban azért egyikre sem lehet azt mondani, hogy eldöntötték a háború menetét. Befolyásolták ugyan egyértelműen, de el nem döntötték. A kaja dettó: 0,25 kg-s napi fejadagokkal számolj utána, mekkora jelentősége volt a háború során a leszállított kajának a SZU-ban 4 éven át. Meg fogsz lepődni (nagyobb adagokkal számolva a jelentősége még csekélyebb lenne, persze akit egy amcsi konzerv mentett meg az éhhaláltól, annak az volt a legfontosabb konzerv a világon, de itt most nem egyéni szinten nézzük a dolgot).

A repülőgépeknél is volt olyan front és időszak, ahol a P-39 alkotta a gerincet egy időben. Pokriskin emlékeim szerint légigyőzelmei többségét is ezzel a lenézett géppe érte el. Nini, nem csak ő, hanemszámtalan más pilóta is. Biztos azért volt ennyi P-39 ász, mert olyan kevés volt a gépből...
http://acepilots.com/planes/soviet_p39_airacobra.html

Valahol a kettő között van. Viszont a P-39-es ászok számára is várnám a magyarázatot. Hogy a rákba van, hogy a szovjet ászok többsége nem szovjet géppel lett ász...? És nem a kis légigyőzelmesek, 30-60 légigyőzelmesek. Ez már a kérm volt a szovjeteknél. A háború végi kevesebb lgyözelemes ászoknál van orosz gépekkel repülés túlsúlyban.

Ha van időd és forrásod akkor érdemes lenen összenézni a teljes ász listával. Mert csak úgy lehet sok P-39-es ász, ha sok P-39-es alakulat van. Ez egyszerű matek. Ráadásul a többség szerint a néme Me-109F vagy G bármelyik változatához képest a P-39 gengyus volt.
Ha az USA-t támadás éri és a frontra F-15-ösöket küldenek, akkor azoknak lesz légigyőzelme, míg a hátország védelmére tartogatott F-22-eseknek egy sem. Ekkor majd jön a magyar koppkarcsi (te) és megmagyarázza, hogy az F-22 egy rakás szar, így van? :D:D:D:D Az, hogy melyik típus hány légigyőzelmet szed össze, múlik pár dolgon, nem gondolod?

Bocs, de nagyon nem ez volt a helyzet. Ha
HA! Haha! Nyihaha, mi több! :D:D:D Ha nyernek a németek Kurszknál, mi lett volna azon kívül, hogy Berlin pár hónappal később esik el? Esélyük nem volt már akkor (sem), csak a végkifejletet húzhatták volna el még egy ideig.
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus
M

molnibalage

Guest
Nem cinikus vagy, hanem a magyar koppkarcsi. A szovjet/orosz szar és a képességei 20%-át hozza max, bezzeg az amerikai 200%-ot. Akár. Ja, és egyből bevethető, kiképzés sem kell hozzájuk. Meg személyzet sem, ugye? :D:D:D:D
Hol vagyok koppkarcsi? Ő jósol meg áldmodik, aztán láttuk, hogy az F-35 és PAK-FA kapcsán mekkora hülyeségeket írt meg máshol is. Ez meg a múlt. A számok adottak, nincs mit haluzni...


Az idő után a téma kulcsa az arány, egyébként. Hány angol/amerikai (nem szovjet) harckocsi volt mondjuk Moszkva környékén 1941 telén? Hmm? Számukat és képességeiket tekintve hogyan viszonyultak a német és a szovjet harckocsikhoz?
A németek cirka 4000 ezer hk-val kezdték a Barbarossát és tél elejére ennek 2/3-a odavaszett. Ennek az erőnek kb. 35%-a volt Pz III és IV, a többi Pz I., Pz. II. és Panter 35/38. Ezek leküzdéséhez bármelyik szövetséges hk. megfelelet a Pz III/IV kivételével...


1942 elején 138 angol és amerikai vadászgép volt szolgálatban (érted ugye: bevetést repültek velük) a szovjeteknél az összesen 1.470 vörös csillagos vadászgépből (bombázók, stb nélkül). Kevesebb, mint 10%, hmm? Ez aztán odab*sz, mi? :D:D:D Na jó, Moszkvánál a 15%-ot is elérte az arányuk, hűha. :D Természetesen minden egyes darab harckocsi vagy vadászgép fontos, de a döntő jelentőséghez azért még kevés. Természetesen akár egy darabon is eldőlhet egy csata vagy háború sorsa elvileg, de itt ilyesmiről nincs szó. Ha nem lettek volna, hiányoztak volna nagyon, de ez nem vezetett volna német győzelemhez.
Ezek aszámok honnan vannak? Továbbra sem értem, hogy 15%-nyi géppel hogyan lett az ászok aránya 30 felett olyan magas...

Sz*rt! Az 1941. dec. 31-ig tartó időszakról volt szó első körben, aztán meg az 1942. dec. 31-ig tartóról:
Ez volt a kiindulási alap, úgyhogy NE HAZUDJ! :D
Ez az a pont, ahol kicsit felpofoználak. Nem szokásom hazudni. Én mindig is a Kursz előtti időszakról beszéltem, mert ott volt előtt e Harkov is. Nem merő passzíóból választotta ezt.

Meg a lónak a f*szát! A SZU-ban (pont a hatalmas távolságok miatt) a vasút volt az alap. A szövetségesek által szállított vasúti holmik éppen ezért voltak messze a legfontosabbak (utánuk jöttek a teherautók nagyjából), nem a vadászok, a tankok meg a többi.
Jó reggelt a vasutat nézted?

A leszállított fémek is komoly mennyiséget jelentettek és éppen ezért azok is fontosak voltak, de arányaikban azért egyikre sem lehet azt mondani, hogy eldöntötték a háború menetét. Befolyásolták ugyan egyértelműen, de el nem döntötték. A kaja dettó: 0,25 kg-s napi fejadagokkal számolj utána, mekkora jelentősége volt a háború során a leszállított kajának a SZU-ban 4 éven át. Meg fogsz lepődni (nagyobb adagokkal számolva a jelentősége még csekélyebb lenne, persze akit egy amcsi konzerv mentett meg az éhhaláltól, annak az volt a legfontosabb konzerv a világon, de itt most nem egyéni szinten nézzük a dolgot).
Félreértetted. A civil az éhenhalt/szenvedett. A katona tudott így enni.

Ha az USA-t támadás éri és a frontra F-15-ösöket küldenek, akkor azoknak lesz légigyőzelme, míg a hátország védelmére tartogatott F-22-eseknek egy sem. Ekkor majd jön a magyar koppkarcsi (te) és megmagyarázza, hogy az F-22 egy rakás szar, így van? :D:D:D:D Az, hogy melyik típus hány légigyőzelmet szed össze, múlik pár dolgon, nem gondolod?
Ez a példát még értelmezni sem tudom.

HA! Haha! Nyihaha, mi több! :D:D:D Ha nyernek a németek Kurszknál, mi lett volna azon kívül, hogy Berlin pár hónappal később esik el? Esélyük nem volt már akkor (sem), csak a végkifejletet húzhatták volna el még egy ideig.
A Kurszkos példát sem értetted meg. Még, ha siker is lett volna, túl drága siker. Kurszkot úgy lehetett volna "megnyerni", hogy hosszú tartó szovjet előkészület után a német fogja magát és felad több száz km-et és ő vonul védelembe. Az oroszt meg eheti a méreg, hogy akkor hogyan tovább, mert a hónapokkal később már talán beérő erőkkel és védelemben úgy kenődött volna szét a szovjet erő, hogy ihaj. (Bár lehet, hogy Harkovból tanultak volna már.)
 

neptun892

Well-Known Member
2016. augusztus 13.
302
480
63
Orosz wiki
első évszám, második összes dollárban. harmadik katonai, negyedik békés célú cucc

1941 29,5 29,5 0
1942 1363,3 723,7 639,6
1943 2965,9 1291,1 1674,8
1944 3429,1 1060,4 2368,7
1945 1372 732,9 639,1
Igen átszámított mai árfolyamon, akkori árfolyamon az összes segély 50 milliárd volt.
 

neptun892

Well-Known Member
2016. augusztus 13.
302
480
63
Egy kis érdekesség: Az USA-ból a Szovjetunióba 1941–1945 között szállított anyagok főbb tételei (nem teljes)

Repülőgép 18 735 db
Harckocsi, önjáró löveg 11 567 db
Vontatott ágyú 9600 db
Vasútra szerelt, mozgó villamos erőmű 60 db
Mozdony 1981 db
Vagon 11 155 db
Speciális tartályvagon 1000 db
Tábori telefon 189 000 db
Tehergépkocsi 375 883 db
Dzsip 51 503 db
Motorkerékpár 35 170 db
Traktor 8071 db
Nehézvontató 1200 db
Tüzérségi vontató 5500 db
Parancsnoki törzsgépkocsi 1700 db
Szállítóhajó 90 db
Tengeralattjáró-elfogó naszád 105 db
Torpedónaszád 197 db
Hajómotor 7784 db
Szögesdrót 45 000 t
Cipő- és csizmavasalat 10 500 t
Szerszámgép 500 000 000 $
Acéláru és acélszerkezeti idom 2 250 000 t
Fémáru 912 000 t
Réz 400 000 t
Cink 8000 t
Juta 13 000 t
Alumíniumlemez 250 000 t
Ólom 18 000 t
Gumi 38 000 t
Kőolajtermék 2 670 000 t
Robbanóanyag 345 735 t
Telefonkábel 1 000 000 km
Élelmiszer 4 478 000 t
Félcipő 15 000 000 pár
Bakancs 43 000 000 pár
Katonacsizma 15 417 000 pár
Ruhagombok 1 647 000 $
Pamutszövet 88 507 km

A mintegy 10 milliárd $ összértékű amerikai szállítások a teljes háború alatti orosz termelés nagyjából 7 százalékát tették ki.
Ezt a wikipédián találtam, nem biztos, hogy pontos....
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 194
50 652
113
Jelentős volt az US ipari segítsége a Szovjeteknek, a Briteknek még jelentősebb. Nem amerikai fegyverekkel nyerték meg a világháborút az Európai hadszíntéren. Kár ezt jobban boncolgatni, valahol a 10-20 % között volt a segítség mértéke, ami a legmelegebb pillanatokban számított igazán, összességében viszont az Orosz TÉL nagyobb szövetsésgese volt a SZU nak, mint a Britek meg az USA együttvéve. Én így látom kb...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 224
57 625
113
Egy kis érdekesség: Az USA-ból a Szovjetunióba 1941–1945 között szállított anyagok főbb tételei (nem teljes)

Repülőgép 18 735 db
Harckocsi, önjáró löveg 11 567 db
Vontatott ágyú 9600 db
Vasútra szerelt, mozgó villamos erőmű 60 db
Mozdony 1981 db
Vagon 11 155 db
Speciális tartályvagon 1000 db
Tábori telefon 189 000 db
Tehergépkocsi 375 883 db
Dzsip 51 503 db
Motorkerékpár 35 170 db
Traktor 8071 db
Nehézvontató 1200 db
Tüzérségi vontató 5500 db
Parancsnoki törzsgépkocsi 1700 db
Szállítóhajó 90 db
Tengeralattjáró-elfogó naszád 105 db
Torpedónaszád 197 db
Hajómotor 7784 db
Szögesdrót 45 000 t
Cipő- és csizmavasalat 10 500 t
Szerszámgép 500 000 000 $
Acéláru és acélszerkezeti idom 2 250 000 t
Fémáru 912 000 t
Réz 400 000 t
Cink 8000 t
Juta 13 000 t
Alumíniumlemez 250 000 t
Ólom 18 000 t
Gumi 38 000 t
Kőolajtermék 2 670 000 t
Robbanóanyag 345 735 t
Telefonkábel 1 000 000 km
Élelmiszer 4 478 000 t
Félcipő 15 000 000 pár
Bakancs 43 000 000 pár
Katonacsizma 15 417 000 pár
Ruhagombok 1 647 000 $
Pamutszövet 88 507 km

A mintegy 10 milliárd $ összértékű amerikai szállítások a teljes háború alatti orosz termelés nagyjából 7 százalékát tették ki.
Ezt a wikipédián találtam, nem biztos, hogy pontos....


Ezek a teljes szállított mennyiség,vagy ez a teljes mennyiség,és ennek a 7% át szállították. 17000 repülő.....
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Természetesen én sem nem gondolom, hogy az üveg korsók gyártása akkora fegyvertény lenne az orosz gazdaság erejének bizonygatásakor.
Az amcsikhoz és Kínához nem lehet mérni Oo gazdaságát. Viszont fejlődnek. Lassan. Ennek több oka is van szerintem. Egyrészt, ahogy Zsolti leirta már, az országot megkell tudni védeni. Nem hagyhatták a hadsereget azon a szinten, amilyenre Jelcin ideje alatt süllyedt. Ez sok pénzt elvisz. Aztán ott van még az a probléma, hogy az EU piacára nem könnyű bejutni egy nem EU országnak szerintem. A befektetők sem tolonganak. Ennek oka elsősorban az, hogy az ország megítélése nem pozitiv. Az atlantista gondolkodásúaknak nyilván egyből be is ugrik a válasz erre: Hát mert Putyin diktátor. Érdekes, hogy Kína, ahol az "emberi jogok" kifejezés egyáltalán nem szerepel a politikai/gazdasági/üzleti szótárakban, senkinek nem szúrja a szemét.

Egyébként meg mennyi idő is telt el mióta nem egy vodka vedelő vezetője van Oo-nak? 16 év? Ejj és még nem nyomták le az egész világot? Szégyelljék magukat. :)

Elsősorban eladható termékek kellennének az EU(US/Kína/ROK/Japán...) elég kemény piacán ahol a versenytárs minőségben, kreativitásban, ár/értékben EU/Japán/US/ROK vagy épp Kínai cégek.

Külföldi befektetések vannak, ez a rész ami vhogy működik. De ami egy befektetés esélyeit durván csökkenteni tudja az a jogbiztonság. ld pl vegzálások, vagy épp egy háború esélye.
 

cinikus

Well-Known Member
2010. május 7.
2 340
5 040
113
Hol vagyok koppkarcsi? Ő jósol meg áldmodik, aztán láttuk, hogy az F-35 és PAK-FA kapcsán mekkora hülyeségeket írt meg máshol is. Ez meg a múlt. A számok adottak, nincs mit haluzni...
Leírtam már, másrészt meg az epic, amikor tapasztalt tüzérekkel/légvédelmisekkel vitatkozol nulla (0) tapasztalattal. A nagy arc nem pótolja a tudást és a tapasztalatot, az olvasottság önmagában meg kevés.

A németek cirka 4000 ezer hk-val kezdték a Barbarossát és tél elejére ennek 2/3-a odavaszett. Ennek az erőnek kb. 35%-a volt Pz III és IV, a többi Pz I., Pz. II. és Panter 35/38. Ezek leküzdéséhez bármelyik szövetséges hk. megfelelet a Pz III/IV kivételével...
Ki ez a hülye?! :eek::eek::eek::eek: Azt sem érti, amit ő maga ír le. :eek::D:D:D:D

Ezek aszámok honnan vannak? Továbbra sem értem, hogy 15%-nyi géppel hogyan lett az ászok aránya 30 felett olyan magas...
Nem tőled, mert neked fogalmad sincs a számokról, amit az is kiválóan alátámaszt, hogy ezen számok között egy darab P-39 sincs. Értetlenkedj tovább.

Ez az a pont, ahol kicsit felpofoználak. Nem szokásom hazudni. Én mindig is a Kursz előtti időszakról beszéltem, mert ott volt előtt e Harkov is. Nem merő passzíóból választotta ezt.
Ember kell ahhoz, nem nadrág. :D:D:D Akkor még egyszer: HAZUDSZ. Ugyanis én első körben az első fél évről beszéltem (1941 teléig, ami nyilvánvalóan 1941 dec. 31-ig tart), majd az első másfél évről (1942 dec. 31-ig tart), úgyhogy témaként ezt nem írhatod felül, ha vitatkozni szeretnél (de nem tudsz) az állításaimmal, mert ez a téma. A másik lehetőség, hogy hülye vagy, hogy az 1941 teléig terjedő időszakba belekevered 1943-at. Válassz. :D:D:D:D:D:D

Egyesek azt vitatják, hogy 1941 vége és 1943 közepe között a segítség nem volt jelentős.
HAZUDSZ! Ugyanis:
A beérkezett segítség mennyisége 1941 végéig (amikor is a németek lepattantak Moszkváról) igencsak jelentéktelen a szovjet viszonyokhoz képest (távolságok, népesség, stb).
Láthatóan nem azt írtam, amit te állítasz, tehát gerinctelen hazudozó vagy: az 1941. június 22. és 1941. december 31. közötti időszakról volt szó.


Jó reggelt a vasutat nézted?
Én igen, és te? Kétlem. Tudod, hogy mi az egyáltalán? Erősen kétlem, figyelembe véve, hogy a SZU-ban(!) teherautókkal akarsz fuvaroztatni iszonyatos tömeget iszonyatos távolságon az 1940-es évek első felében megfelelő infrastruktúra nélkül.:eek::D:D:D (Volt teherautós szállítás is, de nem az volt a döntő a témában.)

Félreértetted. A civil az éhenhalt/szenvedett. A katona tudott így enni.
Szerinted, kedves koppkaresz, csak katonáknak osztottak amcsi kaját? Rossz hírem van: azt kapott mindenki, ami éppen kéznél volt és jutott neki: ha krumplit, akkor azt, ha penészes kenyeret, akkor azt, ha rohadt halat, akkor azt, ha amerikai konzervet, akkor azt. Ha nem volt semmi vagy bekerítés miatt nem volt eljuttatható hozzájuk, akkor a semmit ették. Abba meg bele se gondolj, hogy vajon az amcsi konzerv vagy a krumpli/káposzta/stb szállítása volt-e könnyebb és ezt mennyire befolyásolta az, hogy a célszemély (az éhes ember) katona volt-e vagy civil.

Ez a példát még értelmezni sem tudom.
Az hagyján, de még dicsekszel is vele! :eek::D:D:D:D

A Kurszkos példát sem értetted meg. Még, ha siker is lett volna, túl drága siker. Kurszkot úgy lehetett volna "megnyerni", hogy hosszú tartó szovjet előkészület után a német fogja magát és felad több száz km-et és ő vonul védelembe. Az oroszt meg eheti a méreg, hogy akkor hogyan tovább, mert a hónapokkal később már talán beérő erőkkel és védelemben úgy kenődött volna szét a szovjet erő, hogy ihaj. (Bár lehet, hogy Harkovból tanultak volna már.)
Túl azon, hogy ez az ún. "nedves álom" kategória (férfiaknál, nálad nem tudom, minek nevezik), mert ez a "ha, de és akkor" eléggé komolytalan, ami számtalan egyéb tényezőt ignorál, ergo nem sok észre vall. Azt még csak elhiszem, hogy valóban mérnök vagy, de az emberiség érdekében remélem, hogy a kávéfőzésnél és fénymásolásnál komolyabb feladatot nem bíznak rád.

Agyhalottak kedvéért (vagyis a te kedvedért) még egyszer, de immáron utoljára leírom: alaptalan az a szovjet propagandaszöveg, hogy a szövetséges segélyszállítmányok jelentéktelenek lettek volna a háború (teljes) folyamán, de az a (jellemzően amerikai) állítás is teljességgel megalapozatlan, hogy ezek a szállítmányok a háború kimenetele szempontjából bármikor is döntő jelentőséggel bírtak volna (ami nem azt jelenti, hogy ne lettek volna fontosak).

Ezek a teljes szállított mennyiség,vagy ez a teljes mennyiség,és ennek a 7% át szállították. 17000 repülő.....
Lényegében ennyit vettek át a szovjetek.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
Elsősorban eladható termékek kellennének az EU(US/Kína/ROK/Japán...) elég kemény piacán ahol a versenytárs minőségben, kreativitásban, ár/értékben EU/Japán/US/ROK vagy épp Kínai cégek.

Külföldi befektetések vannak, ez a rész ami vhogy működik. De ami egy befektetés esélyeit durván csökkenteni tudja az a jogbiztonság. ld pl vegzálások, vagy épp egy háború esélye.
Elsősorban eladható termékek kellennének az EU(US/Kína/ROK/Japán...) elég kemény piacán ahol a versenytárs minőségben, kreativitásban, ár/értékben EU/Japán/US/ROK vagy épp Kínai cégek.

Külföldi befektetések vannak, ez a rész ami vhogy működik. De ami egy befektetés esélyeit durván csökkenteni tudja az a jogbiztonság. ld pl vegzálások, vagy épp egy háború esélye.

Ahhoz talàn a piacoknak is nyitottabbnak kellene lenniük. Sajnos alapvetően politikai indittatàsból adódóan az àltalad emlìtett piacok nem partnerei az orosz gazdasàgnak.

Hàború esèlye? Milyen hàború? Ki ellen? Melyik dimenzióban? Komolyan kèrdezem, ti melyik csatornàt nèzitek? A NATO vagyis az USA 3 ève foggal, körömmel próbàlja beleràngatni Putyint egy hàborúba sikertelenül. Közben meg Putyin nèpszerűsège olyan magasan van, ami itt az EU-ban csak àlom. A közhangulat nyugodt, bèkès. Minden feltètel adott a stabil hosszútàvú fejlődèshez.
Ezt a fejlődèst politikai okokból próbàlja szabotàlni az EU és az eddigi USA vezetèse.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 108
3 149
113
"alaptalan az a szovjet propagandaszöveg, hogy a szövetséges segélyszállítmányok jelentéktelenek lettek volna a háború (teljes) folyamán, de az a (jellemzően amerikai) állítás is teljességgel megalapozatlan, hogy ezek a szállítmányok a háború kimenetele szempontjából bármikor is döntő jelentőséggel bírtak volna (ami nem azt jelenti, hogy ne lettek volna fontosak)."

Én is így látom....meg így is volt
 
  • Tetszik
Reactions: ELEK