1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Eurofighter Typhoon

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Láthatólag nem érted. A PIRATE többnyire olyan szűk sávban pásztáz és olyan irányba, hogy a rakétákat nem láthatja. Az Sz-300 szerűségek magasabbról érkeznek és sok cél esetén az indított rakéták töredékét láthatja.

    6 érzékelős a DAS.

    A DAS FOV-ja fix, nem zoomol. A PIRATE mikor tracket akar képezni vagy VID-re használod, akkor tized fokos FOV-ra megy le. Az F-35-ön azért (is) van a DAS mellett az EOTS. A dax pixel méretben keres célokat és az AESA és DAS azokra néz rá.

    A papír sokmindent elbír.

    Ez ebben a fromában nem igaz. Az AF már ilyen volt, az irakiak szemszögéből nézve vagy szerbekéből már annyira nem igaz... A izraeli pilóták meg aztán tényleg néznének rád, hogy izé...

    Egy sok v sok légiharcban ez a légiharc kezdeti fázisa. Aztán jön a káosz.

    Az egész gondolatmenetet nem értetted meg vagy én értelek félre. Attól, hogy nem képalkotós MAWS-od van, attól nem lesz 360 fokos SA. Az F-35 DAS-nál igen.

    Ennek a mondatnak nincs se füle se farka. Olyan ez a kérdés, mintha az kérdeznéd meg, hogy egy videókamera mikor képalkotós. A felbontásnak és annak, hogy a cél épen 100 pixel vagy 3 pixel nagyságú semmi köze ahhoz, hogy valami képalkotós vagy sem.

    A DAS képalkotása azért fontos, mert azzal 360 fokos NVG képesség van, mert a pilóta szemére vetítik. Más gépen vagy JHMCS vagy NVG van. A kettő kizárja egymást. Nem fér el és túl nehéz. A DAS-ba száműzéssel + vetítéssel ez pont belefért még a sisak tömeglimitbe. Ezért nem mindegy, hogy képalkotós a DAS vagy vagy 6 db nem képalkotós MAWS.

    A képalkotásnak kis távolságra AG módja is van, bár inkább navigációs és NVG, ahogy volt a LANTIRN-nál a Block 40/42-nél a HUD-ra vetített FLIR, a pilta látta, hogy ha TFR elbasz valamit. Vagy akár kézzel is vezethette a gépet. Ez a DAS-sal megy, a nem képalkots és radaros MAWS is erre képtelen. A DAS lényegében adott látásviszonyokig limitált manuális TFR szerűséget biztosít. A gép éjszaka vezethető kézzel alacsonyan.

    Bocsáss meg, hogy most nem írok 20 oldalt. Nem szart sem ér. Csak vedd már észre, hogy miért van SOJ és mi a self protection jam közötti eltérés.


    Nem vitattam el ezt én. Egy szó sem esett ilyesmiről, nem tudom, hogy ezt honnan vetted. Eddig pusztán a PIRATE rendszer képességeiről volt szó.

    Te most tényleg azzal akarod az orosz erőt bizonyítani, hogy megvertek egy szedetvedett exszovjet haderőt, aminek egy szétlopott országért kellene harcolni? Az eszem megáll.

    Mennyiségről beszélek. Ma olyan szintű minőségi és mennyiségi NATO fölény van, hogy ihaj. A '70-es évek vége előtt rohadtul nem ez volt.

    Erről is volt már szó. Az USA politákja az - lehet szeretni és nem szeretni - hogy indőnkét odabasz jól/rosszul, ahova a politusok megmondják, hogy kéne. (Sokszor rosszul...) Az F-35 annak záloga, hogy a terjedő dobule digit SAM környezetben is képesek legyenek erre. Az F-22 meg hidegháborús program szomorú, hogy magyarázni kellett.

    A hh önmagában egy skizofrén állatság, mert minek a hagyományos hatalmas haderő, ha atomháború lesz úgyis mindkét fél szerint, abban a pillanatban, mikor elkezdődik? Aztán persze jön a kérdés, hogy mi van, ha mégsem lesz atomháború? Ja, akkor meg hagyományos hadsereg nélkül letolt a gatyád. Az atomfegyver instant bevetése addig szép és jó nagy hanggal kijelentve, amíg hirtelen nem válik realitássá a kérdés. Akkor az ember hirtelen (nagyon szerencsére) igen, de igen beszari lesz a várható következmények miatt.

    Ezen hülye helyzet miatt igen érdekes kérdés, hogy mekkora légvédelm és egyéb képességek fenntartása az indokolt. Az, amit az oroszok tesznek főleg gazdasági lehetőségeiket nézve szerintem röhejesen túlmegy az ésszerűség határán. Egy olasz GDP-vel bíró országban honi légvédelem 40 ezrede, 75 komplexummal védelmez 30 lokációt az szerintem nevetséges. Egy atomháború esetén úgysem ér semmit, hagyományos fegyverek esetén meg kicsit tűnik csak overkillnek...

    Én sem, de itt most nem egyéni vágyakról van szó, hanem ésszerűségi kérdésekről. Én mindig szétválasztom a kettőt. Csak azért, mert ámulok az F-35A képességein nem jelenti azt, hogy ne akarnám pofánvágni az USA elnökét, kormányának és képviselőinek többségét...

    Ez miért releváns? A konténeres megoldás miért nem számít...? Az ALE-50/55 mellett egyébként igen valószínű, hogy a gépekre rakott/sajnát konténer is dolgozik.

    Ezen a ponton tényleg elfog a röhögés. A fázisvezérelt radarok a '70-es évek vége óta léteznek a légvédelmi rendszereknél.

    Az Sz-300PT 1978-ban lett először telepítve, az RPN PESA volt.
    A Big Bird ezred/dandár felderítő radar helyszögben ESA volt.
    Az SzT-68 az export Sz-300PMU-hoz is.
    A Patriot radarja is.
    A kis Sentinel is ilyen már.

    Ezen felül nem igazán vágom, hogy mi köze az AESA antennának a onboard / pod ECM-hez. Ha az USAF F-16C/D és F-15E AESA radart kap, ahol kapott a Golden Eagle, attól a ECM suit nem változik meg...
     
    sirdavegd likes this.
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A hh alatt sem tudtak.

    A Kirov osztálynak semmi értelme nem volt szerintem. Annyi ASM volt rajta, mint az Oscaron, csak éppen kellett mellé romboló (két fajta is, Udaloy és Szomre) és magára a Kirvora egy rakás SAM és rakéta, hogy az indítás halvány reménye meglegyen, mielőtt szétlövik. Az Oscar meg lopakodott (mínusz SOSUS) és nem kellett rá semmi körítés. Se radar, se SAM, se CIWS.
     
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem. Bizonyos szempontból többet tud, mert olyan zoomra képes, mint az EOTS. Csak akkor elveszti a széles látószöget. Ebben több. A széles látószög esetén elvileg kb. ugyanaz lehet, bár az F-35-ről a DAS videók sokkal jobb felbontásúnak tűntek. És ez csak nőni fog, már most van erősebb hardver, csak még nem építették be, de a későbbi szériás F-35-ön igen valószínű, hogy a DAS felbontása nőni fog.
    Mert a légiharcban tetszőleges pozíciót vehet fel a gép, akkor is lát minden irányban. És ezt minden gép tudja, ha az összes F-35 éppen kitérő manővert csinál, vagy bármit a dat alink akkor is összerakja az átfedő adatokból a helyzetképte. A PIRATE az aspektus korlát miatt erre nem képes, mert még 4 gépes kötelék esetén is, ha már meg az ugraburgra, akkor annak esélye, hogy akár csak kettő PIRATE is átfed az elég kicsi. Ha meg menekülni kell és hátrafelé nézni, akkor a PIRATE képessge 0. Közelében nincs a DAS rugalmasságának.


    A jó SA alkotás lényege, hogy minden gép saját maga körül 360 fokban pásztáz. Az AIMVAL ACEVAL-t hányszor hozzam még? Ma is érvényes. Nem csak akkor lehet 6 óránál egy célpont, ha WVR távolságban van. Simán akkor is, ha simán 20-50 km távolságban komolyan változtatsz azon, hogy merre repülsz és mit csinálsz. IADS esetén minden irányban lehet SAM és a stealth nem all aspect. Na, akkor miért is kell a körkörös DAS? Hát ezért (is.).

    A PIRATE egy fantasztikus eszköz egy KOLSZ-szla összemérve, de azért nem DAS. Ráadásul a DAS mint írtam a data link + AESA + EOTS-szal teljes. Önmagában is jó, de ezekkel lesz brutális.
     
  4. Roni

    Roni Well-Known Member

    Az egyetlen amit jónak látok az a 30 db tu-22m3m és az azokhoz érkező kh-32.

    Na igen az SSGN

    t-95 t-160 su-34 su-25 su-24 felesleges
     
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A Szu-34-et is, ami a 24-es váltótípusa...? :confused:
    A Szu-25 ki fog halni, asszem volt már erről hír pár hónapja.

    Az IAF példa kicsit fals. Az F-15I-ből összesen 24 db készült és az régebbi F-15-ösöket hiába mókolták és JDAM képességre is, azért nem F-15I az... Az F-16-ból is azért az F-16I markánsan eltér a mezei Block 30/32 stb. változatoktól..
     
  6. emel

    emel Well-Known Member

    És az ICBM-ek indítókulcsát esetleg ne adják át Trumppapának?!! :p
    Ezek pont ugyanúgy fölöslegesek mint a B-52, B-1, F-15E és az A-10 a másik oldalon (az F-111-et is azért selejtezték ki mert korábban volt és több Strike Eagle mint a párja a másik oldalon). ;)
     
  7. Roni

    Roni Well-Known Member


    Igen mivel a nemsokára közelgő t-220-at felbigygeztve a s-30/35 páros mellé felesleges egy oylan gép ami nem alkalmas légiharcra.
    Már te is írtad hogy a su-34 igazából egy f-111 felel meg + a szar kilátás a gépből.

    Ezt olvastam én is csak nem tudom mi lesz akkor a szu-25sm3 -sal amit még nyáron be akarnak vetni szíriába.
     
  8. speziale

    speziale Well-Known Member

    Látom sikerült a komment lényegét megérteni...:confused:
     
  9. speziale

    speziale Well-Known Member

    Nem értelek molni. A Pirate-nek van egy csomó üzemmódja. Az egyik a "multiple target track" amiben egyszerre 200 célt tud követni/érzékelni. Nem tudom, hogy most hirtelen miért akarod úgy beállítani, mintha a Pirate-ot mindig szűk sávú vid-re vagy single target trackre (ez a rudi által hivatkozott üzemmód) akarnák használni. Ha kötelék van, akkor miért is ne tudnának multiple target track üzemmódban háromszögeléssel működni? De egy szövegrészlet a gyártó honlapjáról:

    "Multiple target tracking
    Where engagement (detection, tracking and prioritisation) of multiple targets in A/A, look up/down operations over the whole field of regard or in a selectable volume are executable. Passive ranging data is also available."

    Persze ez egy egyszerű válasz. De ez a képesség minden Pirate-el kapcsolatos anyagban benne van. Nem Index szintű cikkekből szedem...

    Azért az arab-izraeli háborúk nem a BVR légiharcról szóltak szerintem. De tessék, akkor mond meg, hogy szerinted a mai világban a bevetések hány %-a olyan, hogy hátrafele kell nézegetned? (és most nem dogfightra gondolok).

    Nana, azért előbb még jön egy VVR szakasz, amikor azért még mindig szemből látjátok egymást...A káosz az már a dogfight. Csak akkor azért van vizuális kontakt is, és hogyha van olyan sisakdisplayed, mint pl. az EF striker-e, akkor "ránézéssel" indíthatod a rakétát. De azt elismerem, hogy dogfightban, azzal, hogy az F35 pilótája "át tud látni a padlón is" a DAS előnyt jelenthet.

    Ha mész egy tök egyenes úton és jön veled szemben 2 kilóméterre egy autó, te meg tudod mondani, hogy az milyen autó. Nem, mert pár "pixelt" látsz csak belőle? Pedig a szemed "képalkotós". Ha lenne a szemedben zoom, akkor meg tudnád mondani, ha rázoom-olsz. De máskülönben meg kell várnod amíg közelebb ér. Vagy a MAWS példájára lefordítva: azt, hogy jön feléd valami az úton (megtörtént a rakéta indítás) azt sokkal messzebbről érzékeled, mint azt, hogy pontosan mi is jön feléd (" képalkotás"). Ha egy rakéta egy pixel-t tesz ki a DAS "látómezejében" abból nehezen fog neked képalkotni.

    Na várjál, azért ez már megint tök más amiről beszélsz, hogy miért olyan nagy cucc a DAS. De ezt a Pirate is tudja ám, a 'fyling aid' funkciót, amikor az IR képet a sisakdisplayre vetíti.


    Bocs, ha én meg nem értek itt rébuszokból. A BriteCloud ugyanúgy működik, mint az Ariel, csak ezt nem zsinóron húzzák, hanem "kidobják" és egy kis fedélzeti aksi látja el energiával.

    Ne viccelj már velem. Itt "pattogtál" hogy akkor légyszíves írjam le, hogy mi is az a "scenárió" amiben nem elég a jelenlegi német védelmi képesség...

    Nem. Arról beszélek, hogy az oroszok egyre agresszívabbak. És ők csak az erő nyelvén értenek.

    Sorold már fel nekem légyszíves, hogy az európai hadszíntéren mitől is lenne akkora NATO fölény szárazföldi haderő tekintetében?

    Ez az érvelés megint megmosolyogtató. Először leírod, hogy mi a francnak fejleszteni a hagyományos védelmi képességet a nuki árnyékában, aztán meg azt mondod, hogy de az USA más, mert ők néha úgy gondolják, hogy odabasznak. Hát néha az oroszok is ezt gondolják. Európa meg esetleg azt gondolja, hogy az oroszok néha majd európai országnak akarnak odabaszni. Biztos vagy te abban, hogy ha az oroszok csinálnak egy olyat az észtekkel, mint az ukránokkal, akkor a NATO arra rögtön atomcsapással válaszol majd? Mert ha nem, akkor kell valami amivel odaverhetnek egy ilyen helyzetben..
    Ez a double digit SAM fenyegetés megint tök jól hangzik, de várjál csak hol is volt ilyen? Szíriában? Afganisztánban?

    Hogy miért releváns? Azért mert te a sivatagi vihar idejében szerzett tapasztalatokat extraplolád a végtelenbe. Ami volt már 25 éve. És akkoriban elég kevés gép rendelkezett beépített zavaró berendezéssel, és azt sem nagyon hiszem hogy a wild weasel bevetéseken kívül nagyon sokszor repültek volna zavarókonténerrel.

    a röhögés helyett kicsit jobban figyelhettél volna a kommentre, mert ezek szerint nem értetted. A Rafale/EF/F22/F35 fedélzeti ESM/ECM rendszerei (25 éve alig volt olyan gép, aminek lett volna ilyen beépített rendszere) már mind aesa antennákat használnak és a DRFM típusú zavaró technikák sem olyan régen kezdtek terjedni. Vagyis a repfedélzeti zavaró technikák egy csomót fejlődtek. ellenben pl. egy patriot mennyit is??
     
  10. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ha kötelék van akkor simán megosztják egymás között az adatokat. Volt már ez a kép az EF szenzor fúzió kapcsán de ismét felhívnám rá a figyelmet:

    [​IMG]
    Data Linken (MIDS = Multifunctional Information Distribution System) simán elosztják egymás között az összes infót ami Radartól és Pirattól és EW rendszerektől jön.
    A lényege az együttműködésnek => Extended Spatial Coverage (Kiterjesztett térbeli lefedettség)
     
    Wier, fip7, sirdavegd and 1 other person like this.
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Igen. És ezt nem érted meg. Honnan a frászból jött le neked az a téveszeme, hogy ezeket egyszerre tudja..????? A videót nem nézted meg a rendszerről? Tisztán látszik, hogy mikor és hol vár FOV-ot...

    Sehol nem tagadtam, csak kurvára nem figyelsz. A probléma az, hogy DAS-nál az összes gép 360 fokban van lefede. Az EF-nél ennél lényegesen kiesbb van. Szép és kényelmes olyan ábrákat rajzolni, ahol mindenki szemből jön és vonalban van EF, csak sok v sok esetben nem ez a realitás. Az F-35-öt rohadtul nem érdekli ez, mindig csinálja a dolog. Az EF-nél ha a gépek manővereznek, akkor szinte instabukta ez az egész...


    A selectable volume a lényeg jó reggelt és nem az, amit te kimelesz. A FOV miatt van ez. A DAS mindig 360 fokban figyel, ott csak az EOTS-nak van gimbal limitje...


    Mi az, hogy mai világ? Ez ebben a formában értelmezhetetlen. Nem figyelsz itt sem. Mondom, hogy ne abból indulj ki, ami volt az AF és ODS alatt, hogy 4v4 meg 2v2. A gépeket a 20v20 40v40v és IADS ellen készítették fel. Ezeknél szerinted hol állnak meg azok a kényelmes ábárk, amiket pl. rudi tett be? Össze-vissza fordulnak ilyenkor a gépek a BVR harc miatt, beamingelnek, csalit dobnak ki és WVR közelés is kialakulhat. Az EF-nél fizikai képtelenség összehangolni a PIRATE-ot, mert a gépek a forduláskor bedöntenek, ha ez nem tűnt volna fel... Nem autók módjára fordulnak. Az F-35-öt ez kurvára nem érdekli, mert 360 fokban lefed a DAS...


    Ki a frász beszélte be azt neked, hogy BVR-ban nem jöhetnek több irányból...?

    Nem, a káosz az, amikor 100-az nagyságrendá gép repül egy 100k km2-es területen, dolgozik a SOJ és egyéb EW és van IDAS. Na akkor érzed a difit a 140 fok vs 360 fok között.


    Tényleg nehéz a felfogásod...? A DAS keres, az EOTS és AESA meg csekkol. A baj az, hogy PIRATE-nak EGYSZERRE KÉNE a kettőt tenni, ami FIZIKAI KÉPTELENSÉG. Nem tudsz egyszerre 140 fokban figyelni és közben tracket mérni és VID szintre bezoomolnil. Ez olyan alapvető műszaki korlát, hogy egyszerűen kabaré, hogy nem érted meg. A videón ez is látszik...

    Ez jó, mert akkor ezzel is lehet alacsonyan repülni, 140 fokban ez elég. A bibi ezzel megint az, hogy nem látod. Ha ezt csinálja vele a pilóta, akkor nem tudsz keresni vele. Mert a repüléshez meg legalább 40 fokos FOV kell, hogy lásd előre a tájat. A DAS szenzorainak FOV értékének kiderítése házi feladat.

    Így már kezded érteni azt, hogy a DAS mellett miért vna EOTS? Azért, mert a DAS pixeles nagyságú érzékelési képessége MELLETT kell az, ami a PIRATE is tud, de akkor, ha a wide FOV-ot dobja a fenébe. Te arról fantáziálsz, mintha a '70-as években az AN/APG-63 egyszerre tudta volna az STT és a TWS módot, ami fizikai képtelenség.

    A vontatott csali lényege az, hogy a vontatott cél kinematikai paraméterei szinte egyeznek a céléval és közel van. A BRITECLOUD nem marad tartósan a cél közelében. Vagy kérlek mutasd meg legalább marking anyagaban, hogy miként tart lépést egy 300 m/s sebességű géppel.

    Ez most nem biztpol és nem fogom azzá tenni.

    Fordítva ülsz a lovon. Bizonyítsd már be, hogy hol van az orosz fölény. Jelenleg pl. a teljes orosz aktív hk. állomány pl. nincs 3000 db. Ez soknak tűnik, de valahogy mindig elfelejtődik, hogy Oo. milyen kurvanagy. Anno volt, hogy a kínai határral nagyobb erő állt szemben, mint Európában, de min. azzal összemérhető számszerűleg. (Minőség nem kellett a hh. alatt, mert a kínai haderő színvonala a hídfos táján volt elvileg. A másodvonalas szovjet technika is minőségileg hülyére pofozta volna a kínai elvben a '80-as években.) Távol-Kelet, Isztán országok, Grúzia, Európa. Ha így nézed, akkor az oroszok a többi védendő terület - na a SAM eloszlás milyen területvédelmi elvet mutat? - feláldozása nélkül 400-500 km-nél többet kiállítani nem tudnak Ny-E irányába. Ez hol lenne orosz fölény? A német + lengyel mennyiség már olyan lenne, hogy egyenrangú védelembe. Simán. Erre jön még rá a légierő, ahol a helyzet a fenti.

    Valahol untám már, hogy kb. ötevedjére kell ezt leírni. Tessék már az a hülyeséget elfelejteni, hogy veszed a teljes orosz haderőt és a nyugathoz méted. Ez nettó kreténség.

    Az ugye megvan, hogya '70-es évek óta az USA-ban is a honi légvédelem mennyisége 0? A floridai HAWK-ot leszámítva nem volt semmi. Európában soha. Az oroszok meg mai napig tolják ezt, minta a hh vagy a II. vh lenne...

    Látom neked nem esik le a jenki konpcepció. Ők azt csinálják, hogy az előnyük birtokában felkészültek arra, ami el is jött. Nézd meg hány helyre adták már el az Sz-300PMU1-et és PMU-2-őt. Hamarosan az SZ-400 jön. Az F-35A ponotsan ennek feltörésére készült a SDB-vel. A többit majd olvashatod a HT összefoglalóban a 120 oldalas SAM történelemmel is.


    Szerintem meg, ha ennyire nem vagy képben, akkor használj óvastosabban nagy szavakat.
    Minden F-15 gépen integált ECM volt. F-15A/B/C/D.
    Az USAF F-16-os gépekről alig van olyan fotó, ahol nincs ECM pod.
    A Tornado gépeken is ott volt, pedig az "csóró" európai gép.
    Az F-111 gépeken az integrált mellett ott volt az ALQ-131.

    Jenki gép nemigen megy jammer pod nélkül vagy legalább a kötelék egy-két gépén van. Már ahol nem itegrált. Az USAF-nál ez csak az F-16 és Navy gépen itegrált jammer van. Erre jön rá a SOJ.

    Hatalmas tévedés. A Rafale-ból kb. jó, ha egy tiucat gép van, ami AESA-ás.
    Majd elolvashatod a HT összefoglalóban. Láthatólag nincs fogalmad arról, hogy mennyit sőt, arról sem, hogy alapból mit tudott..
     
    sirdavegd likes this.
  12. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Én már tényleg elolvasnám :oops:
     
    endre, borisz and sirdavegd like this.
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Türelem. :)
     
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A linken levő anyag angol fordítása G-vel pdf-ben formázva.
    http://www.mediafire.com/file/vs96sprui0vj4gv/EuroFIRST_PIRATE.pdf
     
  15. sirdavegd

    sirdavegd Well-Known Member

    Egy egész jónak tűnő ("Molni talán nem kap tőle idegrohamot" certified) összefoglaló az 500. példányról.
     
    fishbed likes this.
  16. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    ez csak kivonatos cikk a Haditechnikában megjelent típusismertetőm alapján. Ugyanakkor abban a cikksorozatban, és itt sem írtam részletesen a EF szenzorrendszeréről, pld. a PIRATE-t-ról, az Ariel II. vontatott radarcsaliról, vagy a Praetorian DASS-ról. Sajnos ott is terjedelmi korlátok voltak, hátmég az IHO-nál..

     
    fishbed and sirdavegd like this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Tessék a HTKA-ra írni, itt szárnyalhat a fantázia. 500 oldalas írás? No problem. :)
     
  18. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Elképzeltem, hogy áll mögötted valaki és idegesítő idős néni hangon sipítozza: nem szabad, rossz fiú:)
     
    fip7 likes this.
  19. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    A HT mostani számában van két cikkem, az egyik az Augusta A-109 könnyűhelikopterről, a másik az A-10-ről. Nos ezeket is rövidítenem kellett és sok minden nem kerülhet bele. De ez szerintem így is van jól. Az IHO egy gyüjtő weblap, ahol annyi hely van a katonai repülésnek amennyi, lehet szabadabban fogalmazni, mondhatni a repülés bulvár "újságírás" stilusában. A Haditechnika magazin, ismeretterjesztő, és tudományos, azonban minden magazinnak vannak terjedelmi korlátai, ennyi fér bele. Viszont a AFM-ben vagy az Air Combat Monthly-ban, de még a Airplanes-ban, vagy Flypast-ban sincsenek hosszabb cikkek, csak nálunk bontva vannak. Akit ténylegesen érdekel, teljesen tudományosan, az elmegy egy kiállításra, és beszél a Eurovadász gmbh-sokkal, vagy éppen elmegy egy tudományos konferenciára amit rendeznek, akik meg behatóbban de olvasmányosan akarnak a típusról többet, hát az megveszi a típuskönyvet..

    itt van néhány:
    https://www.google.hu/search?q=euro...fWlqfTAhWF7RQKHfE8CLUQsAQIPg&biw=1680&bih=949

    és pld. itt is meg lehet őket rendelni..



     
    fishbed likes this.
  20. blaze

    blaze Active Member

    Az elég könnyen előfordulhat, hogy a menekülés közben mögötted olyan BVR távolságban van valaki, hogy ha befordulsz akkor NEZ-en belülre kerülsz. Ilyen szituban vagy a többiektől kell infó de ha épp nincs senki akkor nem árt ha magadtól is tudsz nem kockadobás jellegű döntést hozni. A két fél fegyverei között általában nincs akkora nagyságrendbeli eltérés, hogy te kényelmesen fotelben ülve lelövöldözz mindenkit, úgyhogy ha bármilyen BVR harcra sor kerül ez a helyzet elég könnyen előfordulhat.

    Jó esetben ilyenkor több vonalas harc folyik és nem neked kell azonnal visszatámadni és a többiek nagy eséllyel hátrébb tolják az ellent. Ilyenkor is előfordulhat, hogy pl. egy gépet ők nem látnak.

    Attól eltekintve, hogy esetleg a stealth miatt vaktában repülnek, nagy eséllyel komoly BVR harc fog létrejönni amiben elég sokat kell forgolódni és aki onnan WVRbe kerül annak eléggé beszűkül a látómezeje. Szerintem egy olyan szituban ahol 5-10 mérföldes távban körkörösen kell érzékelni valamit a DAS irgalmatlan nagy előny (feltéve, hogy képes arra, hogy egy vadász méretű célt észleljen ekkora távból).

    Alapvetően úgy látom még mindig (jogosan) arra törekednek, hogy egy gép teljesen autonóm egységként működjön, minden más pl. datalink stb. csak amolyan bónuszként van jelen.
     
    Wier and molnibalage like this.

Ezen oldal megosztása