Eurofighter Typhoon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Szerintem egy EF alapú 5. generációs programhoz csak a politikai akarat hiányzik, hiszen:
1. Az EF EJ200-as hajtóművei már most is modernek, de viszonylag könnyen ki lehet belőlük nagyobb teljesítményt is hozni.
2. AESA radarjuk van/lesz
3. IR terén szintén jól állnak
4. Az önvédelmi rendszere a gépnek szintén magas szintű, minimális fejlesztéssel ez is könnyen tovább javítható
5. A kompozit építés se lenne nekik újdonság, hiszen így is az EF jelentős része szálerősítéses műanyag
6. Az ember-gép kapcsolat alapjai megvannak már az EF-ben is.
7. A szükséges fegyver rendszerek szintén rendelkezésre állnak már (Meteor, Iris-T, Taurus...)

Szóval igazából csak egy 5. generációs sárkányt kellene össze dobniuk aztán kész is. Ha lenne politikai akarat 10 év alatt simán meglennének vele és még olyan túl sokba se kerülne, ha az EF-re alapoznak.
Ez a hardver. A szotver is kell mögé meg ezek egybegyúrása. A jenkik évek óta színvak ezzel pedig azért ők összeraktak már egy-két durva gépet.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 344
60 926
113
Molni

10 év alatt szerintem lehet szoftvert írni. És a szoftver az ami idő közben a legjobban fejleszthető. Vagyis már rég gyártásban van a gép mire eléri a végleges neki szánt képességeket. Nem hiszem, hogy ez probléma lenne.
 
S

speziale

Guest
Ez a hardver. A szotver is kell mögé meg ezek egybegyúrása. A jenkik évek óta színvak ezzel pedig azért ők összeraktak már egy-két durva gépet.

Igazából a tranche 3-as AESA radaros gépek avionikája szerintem minden szempontból 5. generációsnak tekinthető már.

Ugyannakor a DAS/Pirate témához visszatérve:
A Pirate rendszer megfelelője az F35-ön az EOTS. A DAS alapvetően egy IR alapú MAWS rendszer. MAWS rendszere az EF-nek is van, ami szintén körkörös lefedettséget biztosít, csak nem IR alapú hanem radaros. Mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai, a radaros pl. alapból tud távolságot mérni, nem kell 'odaszúrni' még a radarral is. Mondjuk kérdés, hogy egyéb célok felderítésére mennyire lehet alkalmas, mert mivel a kisméretű rakéták érzékelésére optimalizálták, ezért a 'hagyományos' fedélzeti radar frekvenciáktól eltérő hullámhosszon (Ka-sáv) működik.
Én korábban csak annyit állítottam ezzel kapcsolatban, hogy a Pirate a 140 fokos látószögén belül képes MAWS-ként funkcionálni, de ettől még nem ez a fő funkciója, és nem is ez az EF ilyen célra "dedikált" eszköze.

Viszont pl. a rafale DDG NG szintén Ir alapú MAWS rendszere akár tudhatja ugyanazt, mint az F35-ös rendszere

A vontatott csalival kapcsolatban: a beépített radarzavaróba "pakolható" a hagyományos csalikon kívül a Britecloud nevű cucc is, ami hasonló elven működik mint a vontatott csali, csak "nincs" vonókötél. Ebből összesen 32 darabot tud magával vinni (a svédek már megrendelték a Gripenhez, meg UK is kipróbálta már a Tornádókon. Nem tudom, hogy az EF számára megrendelték-e már)


Viszont szerintem most már teljesen felesleges lenne a németeknek egy új 5. generációs gép fejlesztésébe kezdeni. Sokkal egyszerűbb és olcsóbb lenne nekik ha az F35-el váltanák le a Tornádokat, ahogy az olaszok is. Miért:
-Egyrészt akkor emgint lépéshátrányba kerülnének az USA-val szembe, ha egy rakat pénzből 5. generációs típust fejlesztenének, ahelyett, hogy inkább arra koncentráljanak, hogy 2040-es évekre legyen inkább egy 6. generációs típusuk.
- mégis kik társulnának be? az olaszok/angolok f35-el váltják a tornádókat, és úgy tűnik, hogy a spanyolok is f35-el váltják majd a Hornet-et. Így baromi drága lenne a gép.

Abból a rengeteg pénzből amibe a fejlesztés kerülne sokkal komolyabb képesség növekedést tudnának elérni (kb. 10 milliárd eur-ből megduplázhatnák a jelenlegi Leo/Puma/Boxer/PZh állományukat).
-ráadásul a potenciális ellenség az kb. 200 darab Pakfa lehet (szu 35 ellen bőven elég az Ef/Meteor kombó). Viszont ez ellen meg bőven elég lesz majd a belga/holland/dán+(német, ha megrendelik) f35 állomány.
- a németeknek inkább a légvédelmüket kellene fejleszteni, mert évek óta nyekengenek a MEADS-on
 
M

molnibalage

Guest
Igazából a tranche 3-as AESA radaros gépek avionikája szerintem minden szempontból 5. generációsnak tekinthető már.
Egyáltalán nem.

A Pirate rendszer megfelelője az F35-ön az EOTS.
Nagyon nem. Az EOTS az egy TGP/FLIR miközben a Pirate az egy szkennelő célkereső eszköz és nem lézeres célmegjelölővel párhuzamosított.

A DAS alapvetően egy IR alapú MAWS rendszer.
Ez sem igaz, annál lényegesen több. A legtöbb MAWS rendszer nem képalkotós tudtommal, az F-22-őn és F-35-ön az. Ebből kifolyólag nem is multifunkciósak. Tehát azokkal nem lehet azt megcsinálni, mint amit a a DAS-sal, hogy felvetíted a képét, mert nincs kép.

MAWS rendszere az EF-nek is van, ami szintén körkörös lefedettséget biztosít, csak nem IR alapú hanem radaros.
Lásd fent. A második részére forrást kérnék. Radaros...?

Én korábban csak annyit állítottam ezzel kapcsolatban, hogy a Pirate a 140 fokos látószögén belül képes MAWS-ként funkcionálni, de ettől még nem ez a fő funkciója, és nem is ez az EF ilyen célra "dedikált" eszköze.
Nem kezelném annak, mert mindig olyan keskeny sávban működik, hogy erre a funkcióra nem alkalmas. Eszerűen azért, mert a légtér töredéként pásztázza.

Viszont pl. a rafale DDG NG szintén Ir alapú MAWS rendszere akár tudhatja ugyanazt, mint az F35-ös rendszere
Nem ismerem. Képalkotós?

A vontatott csalival kapcsolatban: a beépített radarzavaróba "pakolható" a hagyományos csalikon kívül a Britecloud nevű cucc is, ami hasonló elven működik mint a vontatott csali, csak "nincs" vonókötél. Ebből összesen 32 darabot tud magával vinni (a svédek már megrendelték a Gripenhez, meg UK is kipróbálta már a Tornádókon. Nem tudom, hogy az EF számára megrendelték-e már)
Ha nem tudja tartani a célpont sebességét, akkor sajnos nagyon komoly korlátai vannak. Egyetlen előnye, hogy chaff cartridge-ba belefér. Lényegében a olcsó chaff helyett van. Viszont vontatott csali folyamatos védelmet ad, ez meg kb. olyan, mint az infracsapda. Másodpercekre.

Viszont szerintem most már teljesen felesleges lenne a németeknek egy új 5. generációs gép fejlesztésébe kezdeni. Sokkal egyszerűbb és olcsóbb lenne nekik ha az F35-el váltanák le a Tornádokat, ahogy az olaszok is.
Ez attól függ, hogy az értelmes rész mire vonatkozik. Képesség? Fajlagos ár? Ipar fejlesztése? Határidő X képességgel? Mert ezzek az erővel a Tornado felesleges volt, lehetett volna venni F-111-et is. Persze a a Tornadonál egy léptékkel fentebb van...


Miért:
-Egyrészt akkor emgint lépéshátrányba kerülnének az USA-val szembe, ha egy rakat pénzből 5. generációs típust fejlesztenének, ahelyett, hogy inkább arra koncentráljanak, hogy 2040-es évekre legyen inkább egy 6. generációs típusuk.
Ezt a 6. generációzást hagyjuk már. Mitől 6. gen. egy 6. gen gép...? Jó lenne, ha valaki megmondaná már ezt...

Abból a rengeteg pénzből amibe a fejlesztés kerülne sokkal komolyabb képesség növekedést tudnának elérni (kb. 10 milliárd eur-ből megduplázhatnák a jelenlegi Leo/Puma/Boxer/PZh állományukat).
A jelenlegi fenyegetést nézve a német szárazföldi erő szintje szerintem több, mint elég.

-ráadásul a potenciális ellenség az kb. 200 darab Pakfa lehet (szu 35 ellen bőven elég az Ef/Meteor kombó). Viszont ez ellen meg bőven elég lesz majd a belga/holland/dán+(német, ha megrendelik) f35 állomány.
Potenciálisan néhány tucat PAK-FA-ról lehet szó egy teljesen sci-fi helyztben. Egész Oo.-ban lesz talán 20 év múlva annyi PAK-FA. Oo. nem csak Európából áll...

- a németeknek inkább a légvédelmüket kellene fejleszteni, mert évek óta nyekengenek a MEADS-on
A jelenlegi fenyegetettség szint mellett a még a régi Patriot is félig overkill. Vontatott csali sehol nincs a túloldalon. A 30+ éves Patriot is háromszögelte a zavaró célokat, stb.
 
S

speziale

Guest
Egyáltalán nem.
Nagyon nem. Az EOTS az egy TGP/FLIR miközben a Pirate az egy szkennelő célkereső eszköz és nem lézeres célmegjelölővel párhuzamosított.


Nagyon jól tudom, hogy az EOTS meg a Pirate más célra készült. A komment lényege az volt, hogy az EF-nek nem a Pirate a MAWS rendszere, csak arra is használják.

Ez sem igaz, annál lényegesen több. A legtöbb MAWS rendszer nem képalkotós tudtommal, az F-22-őn és F-35-ön az. Ebből kifolyólag nem is multifunkciósak. Tehát azokkal nem lehet azt megcsinálni, mint amit a a DAS-sal, hogy felvetíted a képét, mert nincs kép.

A pirate-nak is van hi-res imaging funkciója, ami visual ID-ra alkalmas. Egyébként meg miért olyan nagy szám, hogy képalkotó. A pilótának nem elég ha látja a sisakdisplay-en, hogy ott pittyeg egy pont, mert jön a rakéta?
Viszont a korábbi kérdésre, hogy honnan vannak a szintvonalak az EF sisakdisplay-en. Gyanítom innen:

'Unintended contact with the ground is avoided by a terrain awareness warning system (TAWS) based on BAE Systems’ highly regarded TERPROM (terrain profile matching) technology linked with GPS, INS and radar altimeter. This combination also provides drift-free terrain-referenced navigation, plus passive terrain following and weapon aiming benefits during low-flying operations.

The TERPROM unit is based on a system in service with the Tornado combat aircraft. But the Typhoon system includes enhancements, such as extra warnings during TAWS recoveries, improved capability in fast dives, and built-in test functionality, all delivered through an extra 10,000 lines of Ada code. All-weather day/night landings are facilitated by the Typhoon’s microwave landing system.'


Lásd fent. A második részére forrást kérnék. Radaros...?

"To track missiles launched at the typhoon, the DASS incorporates three Missile Approach Warners (MAW), one each in the both wing roots and one in the tail to provide a full 360° azimuth coverage around the aircraft.[23][24] In 1991, GEC-Plessey Avionics received the order to develop the missile approach warner derived from their PVS2000 MAW and utilises an active, millimeter-wave Ka-band (32–38 GHz) pulse-doppler radar for detection.[21][25] Since the units are active they are able to detect not only radar guided ordnance but also passive weapons such as infra red guided short range missiles.[26] They can detect multiple missiles launched towards the aircraft in all weather conditions and even after the rocket motor’s burnout phase. Once a missile is detected it will identified according to whether radar or IR guided and its location displayed on the MFDs. The MAW can automatically activate the chaff/flare dispensers as required."


Nem kezelném annak, mert mindig olyan keskeny sávban működik, hogy erre a funkcióra nem alkalmas. Eszerűen azért, mert a légtér töredéként pásztázza.

Lehet, hogy te nem kezeled annak, de akik használják mégis tudják erre használni.

Ha nem tudja tartani a célpont sebességét, akkor sajnos nagyon komoly korlátai vannak. Egyetlen előnye, hogy chaff cartridge-ba belefér. Lényegében a olcsó chaff helyett van. Viszont vontatott csali folyamatos védelmet ad, ez meg kb. olyan, mint az infracsapda. Másodpercekre.

A Britecloud-ot is a Selex gyártya, csakúgy mint az EF eredeti vontatott csaliját az Arielt. Szerintem van elég tapasztalatuk ilyen csalik fejlesztése terén. Egyébként ez egy meglehetően új fejlesztés, nem hiszem, hogy tök hülyék lennének, hogy ilyet fejlesztenek ha haszontalan. Azt meg pláne nem hiszem, hogy a svédek felraknák az új Gripen-jeikre, ha fölöslegesnek gondolnák.


Ezt a 6. generációzást hagyjuk már. Mitől 6. gen. egy 6. gen gép...? Jó lenne, ha valaki megmondaná már ezt...

Én nem tudom. Bár azért a Northrop-nál úgy definiálták a 6. generációt, hogy irányított energiájú fegyverei vannak. De a mondanivalóm lényege nem is ez lett volna. Hanem az, hogy most nekiállni kurva sok pénzért egy újabb 5. generáció gépet fejleszteni az pénzkidobás. Az EF/Rafi/Gripen cseréje, amire darabszámát tekintve már megérné az új fejlesztés az meg még olyan messze van, hogy ki tudja addigra milyen képességek lesznek szükségesek (6. generációs gép)

A jelenlegi fenyegetést nézve a német szárazföldi erő szintje szerintem több, mint elég.

Ez a te véleményed. Viszont aligha hiszem, hogy te ezt pontosan fel tudnád mérni. Ugyanakkor nem hiszem, hogy 325 darab Leo2-es meg 100 darab Pzh2000-es 35 darab MLRS rakétavetővel együtt olyan óriási elrettentő erő lenne.

Potenciálisan néhány tucat PAK-FA-ról lehet szó egy teljesen sci-fi helyztben. Egész Oo.-ban lesz talán 20 év múlva annyi PAK-FA. Oo. nem csak Európából áll...

Az oroszok 200 darab Pakfa-t akarnak. Szerintem ha háborús konfliktus felé sodródnának Európával, akkor a többi határvidékre küldenék a Szu-35ket, és az összes Pakfa-t idehoznák. És szerintem 2025, legkésőbb 2030-ra elérhetik, hogy meglegyen a 200 darab gép kiképzett személyzettel.

A jelenlegi fenyegetettség szint mellett a még a régi Patriot is félig overkill. Vontatott csali sehol nincs a túloldalon. A 30+ éves Patriot is háromszögelte a zavaró célokat, stb.

Molni, nagyon rágyógyultál erre a vontatott csalira, de ugye tudod, hogy van egy csomó más zavarási technika is. az Ef-nek is van pl. a vontatott csalin kívül "on-board" radarzavaró egysége is. Arról nem is beszélek, hogy az oroszoknak vannak azért szép nagy zavarókonténereik is. Szerintem te sem, én sme tudjuk, hogy pontosan mire képes pl. a Hibini. Én német légvédelmisek helyében nyugodtabb lennék ha lenne egy nasams szerű baromi nehezen felderíthető és elpusztítható légvédelmi rendszerem. (véleményem szerint ezt a MEADS-os kidobhatnák a kukába, és a nasams2-őt kéne rendszeresíteniük mondjuk a meads-hoz kifejlesztett IRIS-T SLM, illetve meteor rakéta kombóval.)
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
Arról nem is beszélek, hogy az oroszoknak vannak azért szép nagy zavarókonténereik is. Szerintem te sem, én sme tudjuk, hogy pontosan mire képes pl. a Hibini.


Van Hibini + jön egy másik is majd a tarantul

A cikk blikk búlvár stb tessék figyelmen kivül hagyni.

http://hvg.hu/vilag/20170311_Orosz_szuperlopakodo_a_lathataron

Nem csak su-35 van hanem szu-30sm is .

És szerintem 2025, legkésőbb 2030-ra elérhetik, hogy meglegyen a 200 darab gép kiképzett személyzettel.


Max 2038-ra látva a mostani fejlődési ütemet.

Nagyon sok minden nincs még nekik ami a EF gépen ott van
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 344
60 926
113
Ha abból indulok ki, hogy az első 4. generációs gépek a 70's években jelentek meg, és a 2000-s években állt szolgálatba az első lopakodó vadászgép; akkor az 30 év a két generáció között. És azóta lassultak a fejlesztések. Szóval 2040 előtt én nem várnám a 6. generáció megjelenését, nem, hogy elterjedését.
Innen nézve Európának bele kéne fogni egy saját 5. generációs projektbe és ehhez az EF egy nagyon jó alap lehetne. Hülyeség Európa részéről a fejlesztések halogatása.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 645
18 813
113
Plusz jelenleg megvan a gyártó-fejlesztő kapacitás, viszont jelen állás szerint nemsokára elfogynak a rendelések az EF-re. Ha nem kezdenek bele semmibe, ezek szép lassan elsorvadnak, és mire elkezdenék a 6. genes gépet, nem lenne hol kifejleszteni, legyártani. Az 5. generáció is igazából a következő 5-10 évben kezd majd csak el igazából elterjedni, amikor tömegesen megjelenik az F-35, szolgálatba áll a J-20, talán elkészül a Pak-Fa, a J-31, megkezdik a berepülését a japán F-3-nak. Most még nincsenek nagyon elkésve.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
S

speziale

Guest
Ha abból indulok ki, hogy az első 4. generációs gépek a 70's években jelentek meg, és a 2000-s években állt szolgálatba az első lopakodó vadászgép; akkor az 30 év a két generáció között. És azóta lassultak a fejlesztések. Szóval 2040 előtt én nem várnám a 6. generáció megjelenését, nem, hogy elterjedését.
Innen nézve Európának bele kéne fogni egy saját 5. generációs projektbe és ehhez az EF egy nagyon jó alap lehetne. Hülyeség Európa részéről a fejlesztések halogatása.

Az EF nem lenne jó alap egy 5. generációs vadászhoz, hiszen egy teljesen új sárkányt kell építeni.
Másrészről szerintem nem érted a kommentem lényegét:
ad1) ha Európa holnap döntést hoz arról, hogy fejlesszenek egy 5. generációs típust abból kb. 2030-ra lesz bevethető gép. Viszont az teljesen esélytelen, hogy ezek után Európa gyakorlatilag rögtön belefogjon egy újabb nagy fejlesztési projektbe (aka 6. generáció). Vagyis majd amikor a 2040-es években el kezdik leváltani az EF/Rafi/Gripen-t, akkor csak ezzel az 5. generációs géppel tudják majd megtenni, amikorra viszont az USA-ban már megjelenhet a 6. generáció. Vagyis megint az lesz a helyzet, mint az f22 és EF kapcsán, hogy Európa lépéshátrányba kerül.
ad2) egy ilyen gép fejlesztése alsó hangon lenne 15 mrd. eur. Ráadásul az alacsony darabszám miatt ez egy k*rva drága gép lenne, amit sehova nem lehetne eladni, mert nyugaton már mindenki vett f35-öt, Kínának meg ott lesz a j20/j31, indiának meg az oroszoknak a pakfa. Tehát ha mondjuk Európában rendszeresítenének belőle 200 darabot, aminek a unit price-a mondjuk 25%-kal több, mint az f35-é, az további +5 milliárd eur kiadás. Az állításom az, hogy ennyi pénzből (20 mrd. eur) már jelentős mennyiségbeli fejlesztéseket lehet végrehajtani akár szárazföldi egységek, akár légvédelmi rendszerek terén.Szerintem ennek sokkal több értelme van, mint annak, hogy 'nekünk is legyen csak azért is saját fejlesztésű 5. generációs gépünk'.
+1) miért kellene annyira Európának egy új 5. generációs gép? Asszimetrikus háborúra az EF is bőven elég, ahogy a Szu-3x gépek ellen is. CM salvó eregetését ez is meg tudja tenni, illetve ha meggyengült az 'aera denial' légvédelem (ami ellen meg mehet az f35), akkor hagyományos bombázásra is tökéletes.
 
M

molnibalage

Guest
A pirate-nak is van hi-res imaging funkciója, ami visual ID-ra alkalmas.
Én pont ezért vond ki a képletből, mint MAWS eszközt. A repcsiken is ott van a kurva nagy radar és mégsincs RWR funkciója...

Egyébként meg miért olyan nagy szám, hogy képalkotó.
Ezek szerint nem érted meg. Az F-111 írásomat néz meg. A képalkotás előtt is volt MAWS. Ilyenek vannak ma is nagyrészt a gépeken - elég ránézni az optika méretére - de ezekkel nincs mit kivetíteni, mert nincs kép.

A pilótának nem elég ha látja a sisakdisplay-en, hogy ott pittyeg egy pont, mert jön a rakéta?
Lásd fent. Ennek a kérdésnek nincs értelme ebben a formában.

'Unintended contact with the ground is avoided by a terrain awareness warning system (TAWS) based on BAE Systems’ highly regarded TERPROM (terrain profile matching) technology linked with GPS, INS and radar altimeter. This combination also provides drift-free terrain-referenced navigation, plus passive terrain following and weapon aiming benefits during low-flying operations.
A Gripen is ilyen technikával megy robottal alacsonyan.

A radaros MAWS nekem új, ezzel elég jó a gép.

A Britecloud-ot is a Selex gyártya, csakúgy mint az EF eredeti vontatott csaliját az Arielt. Szerintem van elég tapasztalatuk ilyen csalik fejlesztése terén. Egyébként ez egy meglehetően új fejlesztés, nem hiszem, hogy tök hülyék lennének, hogy ilyet fejlesztenek ha haszontalan. Azt meg pláne nem hiszem, hogy a svédek felraknák az új Gripen-jeikre, ha fölöslegesnek gondolnák.
Az, hogy ki és mit mire rak fel, az néha elég érdekes a források miatt. A jenki F-15 gépeken pl. nincs ALE-50/55 mikor a OCA bevetésen ők menne elöl a SEAD-del...


Viszont aligha hiszem, hogy te ezt pontosan fel tudnád mérni. Ugyanakkor nem hiszem, hogy 325 darab Leo2-es meg 100 darab Pzh2000-es 35 darab MLRS rakétavetővel együtt olyan óriási elrettentő erő lenne.
Egyedül Oo. ellen kevés. Viszont erre van a NATO és atomháború, hagyjuk. Kérlek vázold fel, hogy milyen konfliktus esetén kellene ennél több Németországnak.

Az oroszok 200 darab Pakfa-t akarnak. Szerintem ha háborús konfliktus felé sodródnának Európával, akkor a többi határvidékre küldenék a Szu-35ket, és az összes Pakfa-t idehoznák. És szerintem 2025, legkésőbb 2030-ra elérhetik, hogy meglegyen a 200 darab gép kiképzett személyzettel.
Ne szórakozzunk már. A Szu-hoz képest nyugathoz mérve minőség és mennyiség terén sehol nincsenek. Őket senki nem támadná meg, ha meg ő támadna, akkor csak kreténségük bizonyítéka lenne. (Valahol ezért viccesek a nukifegyverek árnyékban a fegyverkezési lépések.)


Molni, nagyon rágyógyultál erre a vontatott csalira, de ugye tudod, hogy van egy csomó más zavarási technika is.
A Sivatagi Vihar idején semmivel sem tudták zavarni tudtommal a Kub-ot. O'Grady leszedése után kapott lendületet az ALE-50 és hasznát is vették az AF alatt. Igen sok ALE-50-et csapott el a Kub.

Ha majd elolvasod a kész HT összeefoglalót, akkor meg fogod érteni. Egy jenki pilóta szerint az ALE-50/55 olyan, mint a VISA, anélkül el sem mész otthonról. doubled digit SAGG/SARH rendszer ellen menni anélkül nettó szuicid hajlamra utal.

az Ef-nek is van pl. a vontatott csalin kívül "on-board" radarzavaró egysége is.
Sajnos a zavarásról sokak fejében elég téves alap szemlélet él, hogy mi jelent a zavarás és kit is véd és hogyan.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ha már szóba került megint a Pirat rendszer...
Belefutottam egy német nyelvű anyagba ami leírja az egész Pirat fejlesztést az elejétől kezdve.
http://www.wikiwand.com/de/EuroFIRST_PIRATE#

Érdekes dolgokat állít:
- a Pirat AMRAAM kompatibilis vagyis képes megfelelő irány és távolság adatokat szolgáltatni a célról ahhoz hogy megfelelő MCG-t adjanak az AMRAAM-nak;
- a távolságmérés meglehetősen érdekes elven alapszik. Amennyiben ha jól értem akkor a minden egyes scannelésnél készít a követett célokról egy képet ami alapján a Detection Processor (DTP) először összerakja a képét a céloknak, majd ez kategorizálja őket. Ezt követően a célpont mérte és a képe alapján megbecsüli a célpont távolságát és térbeli pozícióját majd ennek megfelelően a rendszer egy távolság értéket és egy mozgásvektort rendel a célponthoz. Ha ez megvan akkor a Extraction Processor (FEP) megpróbálja kitalálni - figyelembe véve a célpont kategóriájának megfelelő feltételezett max. gyorsulási értékeket - hogy a következő scannelésnél hol kellene hogy legyen a célpont. Ez összeveti a következő scannelés eredményével és korrigálja az előző becslést.
Az utolsó lépés a folyamatban a követett és azonosított célpontok fontosság szerinti besorolása amit a Track Processor (TKP) végez.
Mindez a leírás szerint is ez brutál számítási teljesítményt és memóriát igényel, de a pontossága összemérhető a CAPTOR radaréval.
- a Pirat a látószögén belül MAWS rendszerként is funkcionál;
- van egy ún. Slaved Acquisition (SACQ) üzemmódja is amikor a data linken kapott céladatok alapján végez keresését.
- van egy Steerable IR Picture on Helmet (SIRPH) ami azt jelenti hogy ahogy a pilóta fordítja a fejét úgy fordul a szenzor és a képet kivetíti a sisak kijelzőn keresztül a pilóta szemébe.
- végül a becslések (RAND Corporation 2008, Military Avionics Systems 2006), szerint a rendszer hatótávolsága közeledő szubszonikus célra 72-90 km, szubszonikus távolodó célra 130-163 km, 1,7 mach szuperszonikus közeledő célra 78-98 km.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 357
51 808
113
Ha már szóba került megint a Pirat rendszer...
Belefutottam egy német nyelvű anyagba ami leírja az egész Pirat fejlesztést az elejétől kezdve.
http://www.wikiwand.com/de/EuroFIRST_PIRATE#

Érdekes dolgokat állít:
- a Pirat AMRAAM kompatibilis vagyis képes megfelelő irány és távolság adatokat szolgáltatni a célról ahhoz hogy megfelelő MCG-t adjanak az AMRAAM-nak;
- a távolságmérés meglehetősen érdekes elven alapszik. Amennyiben ha jól értem akkor a minden egyes scannelésnél készít a követett célokról egy képet ami alapján a Detection Processor (DTP) először összerakja a képét a céloknak, majd ez kategorizálja őket. Ezt követően a célpont mérte és a képe alapján megbecsüli a célpont távolságát és térbeli pozícióját majd ennek megfelelően a rendszer egy távolság értéket és egy mozgásvektort rendel a célponthoz. Ha ez megvan akkor a Extraction Processor (FEP) megpróbálja kitalálni - figyelembe véve a célpont kategóriájának megfelelő feltételezett max. gyorsulási értékeket - hogy a következő scannelésnél hol kellene hogy legyen a célpont. Ez összeveti a következő scannelés eredményével és korrigálja az előző becslést.
Az utolsó lépés a folyamatban a követett és azonosított célpontok fontosság szerinti besorolása amit a Track Processor (TKP) végez.
Mindez a leírás szerint is ez brutál számítási teljesítményt és memóriát igényel, de a pontossága összemérhető a CAPTOR radaréval.
- a Pirat a látószögén belül MAWS rendszerként is funkcionál;
- van egy ún. Slaved Acquisition (SACQ) üzemmódja is amikor a data linken kapott céladatok alapján végez keresését.
- van egy Steerable IR Picture on Helmet (SIRPH) ami azt jelenti hogy ahogy a pilóta fordítja a fejét úgy fordul a szenzor és a képet kivetíti a sisak kijelzőn keresztül a pilóta szemébe.
- végül a becslések (RAND Corporation 2008, Military Avionics Systems 2006), szerint a rendszer hatótávolsága közeledő szubszonikus célra 72-90 km, szubszonikus távolodó célra 130-163 km, 1,7 mach szuperszonikus közeledő célra 78-98 km.
Azért ha ez a dolog valóban hozza ezeket a paramétereket MEGBÍZHATÓAN, akkor ez a forradalmi, nem az AESA radar...
 
M

molnibalage

Guest
Azért ha ez a dolog valóban hozza ezeket a paramétereket MEGBÍZHATÓAN, akkor ez a forradalmi, nem az AESA radar...
A fenti mérés módot kb. 10 éve felvetettem, hogy ez működhet elvi szinten, de ilyet a régi IRST nem tud, hiszen nem képalkotó. Tehát az ősrégi KOLSZ és egybek alapból nem tudnak ilyet.

A fenti leírás azt hallgatja el szemérmesen, hogy ez egyetlen célra képes a rendszer megcsinálni, egy célra tud tracket becsülni. Az AESA meg tucatszámra méri és számolja direktben. Miért egy célra? Mert ehhez akkor zoom kell, hogy egy célnak a részletid ki tud venni, tized fokos FOV. Ugrálni meg nem tudsz a célok között.

Azért elég nagy difi...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 357
51 808
113
A fenti mérés módot kb. 10 éve felvetettem, hogy ez működhet elvi szinten, de ilyet a régi IRST nem tud, hiszen nem képalkotó. Tehát az ősrégi KOLSZ és egybek alapból nem tudnak ilyet.

A fenti leírás azt hallgatja el szemérmesen, hogy ez egyetlen célra képes a rendszer megcsinálni, egy célra tud tracket becsülni. Az AESA meg tucatszámra méri és számolja direktben. Miért egy célra? Mert ehhez akkor zoom kell, hogy egy célnak a részletid ki tud venni, tized fokos FOV. Ugrálni meg nem tudsz a célok között.

Azért elég nagy difi...
Persze, az, csak az sem mindegy, hogy egy passzív rendszer, ezt nem érzékeled, hogy valaki vezet rád és MCG-t az AMRAAM-nak, Meteornak akár. S ha már annak a radarja villan be az RWR-en, az tényleg meglepi onnan a javából. Kb. azonos létszám szituációnál ez nagyon komoly fegyvertény lehet. HA megbízhatóan működik...
 
M

molnibalage

Guest
Persze, az, csak az sem mindegy, hogy egy passzív rendszer, ezt nem érzékeled, hogy valaki vezet rád és MCG-t az AMRAAM-nak, Meteornak akár. S ha már annak a radarja villan be az RWR-en, az tényleg meglepi onnan a javából. Kb. azonos létszám szituációnál ez nagyon komoly fegyvertény lehet. HA megbízhatóan működik...
Ehhez F-35 szintű data link és összehangoltság kell. Ugyanis arról van szó, hogy ha megvannak az IRST által felderített célok és 4 v 4 van mondjuk akkor mindenki rááll a saját cél követésére Ok. És az EGÉSZ kötelék vak lesz, max. arról tudnak, amit a data linken az AWACS vagy földi radar átad nekik adatot.

Az F-35 a DAS-sal ez úgy csinálja meg, hogy a gépek nem vakulnak meg. Hatalmas difi. Ott ugyanis a gépek eltérő rálátási szöge oldja meg a trackképzést és nem az, hogy egy célról próbálsz meg alakfelismeréssel a jó régi tüzérségi távmérés és más alapján sebességet becsülni. Ott pontosan mérsz.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Az EF nem lenne jó alap egy 5. generációs vadászhoz, hiszen egy teljesen új sárkányt kell építeni.
Másrészről szerintem nem érted a kommentem lényegét:
ad1) ha Európa holnap döntést hoz arról, hogy fejlesszenek egy 5. generációs típust abból kb. 2030-ra lesz bevethető gép. Viszont az teljesen esélytelen, hogy ezek után Európa gyakorlatilag rögtön belefogjon egy újabb nagy fejlesztési projektbe (aka 6. generáció). Vagyis majd amikor a 2040-es években el kezdik leváltani az EF/Rafi/Gripen-t, akkor csak ezzel az 5. generációs géppel tudják majd megtenni, amikorra viszont az USA-ban már megjelenhet a 6. generáció. Vagyis megint az lesz a helyzet, mint az f22 és EF kapcsán, hogy Európa lépéshátrányba kerül.
ad2) egy ilyen gép fejlesztése alsó hangon lenne 15 mrd. eur. Ráadásul az alacsony darabszám miatt ez egy k*rva drága gép lenne, amit sehova nem lehetne eladni, mert nyugaton már mindenki vett f35-öt, Kínának meg ott lesz a j20/j31, indiának meg az oroszoknak a pakfa. Tehát ha mondjuk Európában rendszeresítenének belőle 200 darabot, aminek a unit price-a mondjuk 25%-kal több, mint az f35-é, az további +5 milliárd eur kiadás. Az állításom az, hogy ennyi pénzből (20 mrd. eur) már jelentős mennyiségbeli fejlesztéseket lehet végrehajtani akár szárazföldi egységek, akár légvédelmi rendszerek terén.Szerintem ennek sokkal több értelme van, mint annak, hogy 'nekünk is legyen csak azért is saját fejlesztésű 5. generációs gépünk'.
+1) miért kellene annyira Európának egy új 5. generációs gép? Asszimetrikus háborúra az EF is bőven elég, ahogy a Szu-3x gépek ellen is. CM salvó eregetését ez is meg tudja tenni, illetve ha meggyengült az 'aera denial' légvédelem (ami ellen meg mehet az f35), akkor hagyományos bombázásra is tökéletes.
Nem az EF lenne jó alap egy európai 5. gen. harcigéphez, hanem az EF nagyon korszerű fedélzeti harcászati rendszerei, amelyeket, vagy amelyek továbbfejlesztett változatait beépíthetnék egy 5. gen. sárkányba (ráadásul a meglévő Iris T és Meteor rakéták is új, modern fegyverek). Azon meg ne csodálkozz, hogy a 4. gen. Eurokacsákat egy 5. gen. géppel váltják a 40-es évek táján, haditechnikában a generációs lépcsőket nem szokás (és nagy valószínűséggel nem is lehet) kihagyni.
+1 : miért kellene egy európai 5. gen. harcigép?
- Ha nem kell, akkor nem kellene F-35-öt se venni, de néhány NATO-állam már másként döntött, ők a bolondok?!!
- Ha kifut a 4. gen. gépek élettartama akkor vagy ne legyen európai légierő vagy csak F-35-re lehessen alapozni?! Technikai, pénzügyi, katonai, politikai vonalon egyaránt külső függést jelentene egy monopolhelyzetű beszállítótól.
++1 : El lehet azon gondolkozni, miért van az, ha bárki bármit el akar adni az USA-nak, akkor annak előírt %-os mértékű (20-25%?) USA-ban előállított értéket kell tartalmazni. Nem műszaki paramétert, technológiai minőséget, extra bármit vagy varázslási/csodatételi követelményt írnak elő, hanem egyszerű DOLLÁR-százalékot!! Tehát egyszerű piacvédelemről van szó - az állítólag szabadversenyes és versenysemleges USA-ban!!!! Ezért vannak az Airbus-nak gyártóüzemei az USA-ban, másként el se tudná adni oda az utasgépeit és helikoptereit. Szóval ezután számomra egyszerű a kérdés: miért NE kellene Európának részben a technológiai fejlesztések, részben a légierők igénye miatt 5. gen. gépet fejleszteni - akár pl. Japánnal közösen?!! Szerintem már régen meg kellett volna kezdeni az ez irányú munkát. Minél később kezdik el, annál több légierő vesz majd F-35-öt ahogy elfogy a repülési élettartam a 4. gen. gépekből. Az se lesz olcsóbb, és a technológiai meg a pénzügyi hasznot is más fogja bezsebelni.
 
  • Tetszik
Reactions: Wier and fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 344
60 926
113
speziale

Nagyon nem értek veled egyet.
Egy új sárkány kifejlesztése ma már nem nagy cucc, a lényeges mindig a belső tartalom abban meg jól áll az EF.
De ha most megszűnik a gyártás, megszűnik a K+F akkor végül is ki a franc fog és mi alapján neki állni majd 2040-ben a 6. generációnak? És mennyi időbe és pénzbe fog majd kerülni a 0-ról való fejlesztés. Ezt ma még megbecsülni sem lehet, hiszen még a 6. generáció követelményei sem ismertek.

Ez a kihagyjuk az 5. generációt és majd a 6. generációt fejlesztjük egy mellébeszélés, egy kamu duma. Annak a nem beismerése, hogy Európa (EU) valójában nem nagyhatalom, az óriási gazdasági potenciálját nem 5. generációs gépekre költi hanem a migránsokra. Ez ezt jelenti, nem valami titkos előre gondolkodást.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
++1 : El lehet azon gondolkozni, miért van az, ha bárki bármit el akar adni az USA-nak, akkor annak előírt %-os mértékű (20-25%?) USA-ban előállított értéket kell tartalmazni...
Buy America törvénynek hívják és azt jelenti hogy aki USA szövetségi közbeszerzési pályázaton akar részt venni (vagy szövetségi pénzből finanszírozott tagállami közbeszerzési pályázaton) annak garantálnia kell hogy a termék önköltsége (anyag + munka) +50% amerikai eredetű.
(évekig - többek között - az volt a munkám hogy azt számolgassam, hogy cégem USA-ban eladni kívánt terméke megfelel-e ennek a törvénynek..;))
 
  • Tetszik
Reactions: Wier

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Buy America törvénynek hívják és azt jelenti hogy aki USA szövetségi közbeszerzési pályázaton akar részt venni (vagy szövetségi pénzből finanszírozott tagállami közbeszerzési pályázaton) annak garantálnia kell hogy a termék önköltsége (anyag + munka) +50% amerikai eredetű.
(évekig - többek között - az volt a munkám hogy azt számolgassam, hogy cégem USA-ban eladni kívánt terméke megfelel-e ennek a törvénynek..;))
Akkor én még régi és ezek szerint porosodó emlékeim miatt még alá is becsültem a %-os értéket.