Azt értem, hogy egy téglát nehezebb felgyorsítani, mint egy azzal azonos tömegű dartsnyilat. De gondolom - javítsd ki, ha tévedek - egy stealth gép aerodinamikai formája viszonylagosan kötött, ezért a légellenállási tényezője egy szűk (?) intervallumba esik. A mai középkategóriás autóknál ez olyan 0,2x Cw. Egy Gripen vagy valamilyen vadászgép mennyi lehet?
Csak belső térben lévő fegyverzettel repülő gépnél meghatározható-e az, hogy milyen teljesítményű hajtómű szükséges egy adott tömegű (+fuel), meghatározott Cw értékkel bíró gép szupercirkálási képességéhez? Vagy milyen egyéb tényezőkön múlik eme képesség?
Allesmor Obranna:
Milyen gyakorlati hátránya van annak, hogy az F-22-nek nem szabályozható szívócsatornája ellentétben az F-35-tel?
Először is, az F-35-öse sem szabályozható. És még az F-22-esnél is lassabb gép.
Másodszor, a szabályozható szívócsatornára gyakorlati tapasztalat szerint mach 2.0 fölötti sebesség miatt van szükség, hogy a lökéshullám leválasztások sorozatával dinamikusan biztosítsanak egy stabil, hangsebesség alatti kompresszorba belépő, elősűrített levegő tömeget.
A fix profilú szívócsatornákon is válik le természetesen lökéshullám, de ezek kúpszöge a sebesség növekedésével elérheti azt az értéket, hogy maga a keletkező lökéshullám ér bele a kompresszorba. A szabályozható szívócsatorna másik előnye, hogy hangsebesség felett eleve jobb a gép gyorsulása, mert a hajtómű előtt, a szívócsatornában a dinamikus kompresszió a fent leírtak miatt eleve nagyobb, így a tolóerő is nagyobb.
Milyen gyakorlati hátránya van az F-22-esnek azért, mert nem szabályozható a szívócsatornája? Lássuk csak. Paul Metz, a Lockheed berepülőpilótája, aki 1997-ben először repült a Raptor 001-es F-22A prototíőussal (és korábban a konkurens YF-23-as egyik berepülőpilótája volt, az YF-22-es ellnében és akit maga a néhai Dave Fergusson javasolt önmaga utódjául, a projekt főpilótájának) mondotta egykor, hogy ha az F-22A Raptornak szabályozható szívócsatornája lenne, elméletben mach 2.6-ra lenne képes. De ugye ehhez módosítani kellene a szárny belépőélét (ami már most is titánból van), mert a jelenlegi festés leégne, illetve a kabintető anyagát is.
Megérné? Nincs rá szükség és plusz tömeg lenne, plusz meghibásodás, plusz rendszer. Inkább gyakorlati előnye van, hogy nincs szabályozható szívócsatornája. Ahogy az F-35-ösnek, az Eurofighternek, a Rafale-nak, a Gripennek, az F-16-osnak, vagy az F/A-18-asoknak sincs.
A szupercirkáláshoz (Mach 1.5 feletti tartós utánégető nélküli repülés) akkora kilépő gázsebesség kell, ami nem kisebb, mint a környező áramlási sebesség. Erre való az utánégető.
Ha nem akarunk utánégetni, akkor olyan magas turbina utáni gázhő és gáztömeg kell, hogy az a fúvócsőből kilépve is elegendő tolóerőt és tolóteljesítményt adjon.
Ehhez nagyon magas turbina előtti gázhő kell, amihez komoly turbina lapát anyag, bevonat és hűtéstechnológia kell.
És mindehhez a lehető legkedvezőbb légellenállás.