F-14 Tomcat (Grumman)

1987 májusa, Andrews légitámaszpont. Az "amerikai Vári Gyula", a néhai Dale Snodgrass bemutatórepülése egy F-14A-val, a típus aranykorának számító nyolcvanas évek közepén. Nálunk ekkoriban Bada Gyula és Siklósi Zoltán tartottak bemutatókat Budaörs felett az akkori "magyar Top Gun" MiG-23MF-el.
De ez a bemutató még az egy évtizeddel későbbi magyar MiG-29-es demókhoz képest is megállja a helyét:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A startnál látszik, hogy bár a TF30-as mindenképp gyengébb, mint az F110-es, de pont, mert gyengébb, itt még mehetett az utánégetés, ezáltal jóval rövidebb volt a start. Az F-14B és D gépek esetében az utánégetést csak a futóbehúzás után, egy bizonyos sebesség felett kapcsolhatták, ha betonról szálltak fel. Ezt a US Navy határozta meg és írta elő.

A fordulók nagyon látványosak, de a kis sebességű áthúzásból és az érintéses átstartból indított függőleges figurák már inkább csak ferde immelmann-ok.
Ugyanez a valamivel nehezebb F-14D-vel jóval erőteljesebb volt, főleg a bemutató vége felé, ahogy kezdett fogyni a kerozin:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

  • Today, many aircraft types in Europe, Russia and Asia have an ultra-long-range missile capability whereas when the Tomcat started it was unique in this respect. What are your thoughts on long-range a2a missiles? I think our departure from that capability was a mistake when viewed over time. Folks don’t realize that the F-14/Phoenix combination was a key in winning the Cold War. The Soviets knew that the Fleet Defender Tomcat could take down 6 of their long-range Bears/Backfires, etc. each so they had no choice but to build many more than they wanted in hopes of getting enough through to hit the Carrier Battle Group throughout the 70s and 80s. Eventually, this contributed to the Soviets basically running out of money and eventually collapsing. Similarly now, we find ourselves facing peer military forces with air-to-air missiles that don’t have an especially long range. Wouldn’t it be nice to engage a hostile bomber or fighter at 90+ miles? Sure would. Too bad we can’t.

Hát, ez a része szerintem inkább megmosolyogató, hogy mennyire nincs képben.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Belegondolok, hogy ez volt a legendásan nagy és nehéz AWG-9 radar és tűzvezetőrendszer, de hol van ez méretben és tömegben a MiG-31-es RP-31 Zaszlonjához és a jókora Argon számítógéphez képest.
A 31-esnek csak ez a két rendszere elérte tömegben az 1 tonnát!
 
Belegondolok, hogy ez volt a legendásan nagy és nehéz AWG-9 radar és tűzvezetőrendszer, de hol van ez méretben és tömegben a MiG-31-es RP-31 Zaszlonjához és a jókora Argon számítógéphez képest.
A 31-esnek csak ez a két rendszere elérte tömegben az 1 tonnát!
A Cicusnál ez mennyi volt?
 
Vajon mai csúcstechnikával mekkora tömegű lenne egy ugyanolyan képességű radar?
Az AWG-9-est a szovjetek a Barsz radarral próbálták meg behozni, ami nem volt más, mint az RP-31-es installálása a Szu-27-es orrába. A Szu-27M-hez még nagyobb átmérőjű orr-rész kellett, de végül a Szu-30-asokba sikerült integrálni.
A Cicusnál ez mennyi volt?

The AN/AWG-9 system weighs 1,320 pounds, occupies 28 cubic feet and uses a 36-inch diameter flat planar pulse-Doppler antenna.

https://aviatia.net/f-14-avionics/

Kb a fele volt a mérete.
Később, az AWG-9-est leváltotta a Strike Eagle-ről átemelt APG-70-es radar, APG-71 jelöléssel és kb 85%-os azonossággal, ami sok tekintetben jobb volt, viszont tömegadatot nem találtam rá. Ugyanakkor erősen sanszos, hogy könnyebb volt, mint az AWG-9-es rendszer.

F15-APG-70-Radar-Test-in-action.jpg


file.php


file.php


Maga az APG-70-es orosz megfelelője, de inkább csak kortársa a Zsuk MSz lehetett, de lényegesen kevesebb potenciállal. A Zsuk radarcsalád kisebbik, 680mm-es antennájú M változata a MiG-29M/K gépekbe készült, 250kg-os tömeggel, a Zsuk-27 és annak későbbi váltata a Zsuk-MSz 980mm-es antennával 275kg-os volt.
 
"Feltáratlan felvételek az F-14 Tomcats és a líbiai MiG-23-asok közötti végzetes csatáról"

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75 and fishbed
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75