F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
1987 májusa, Andrews légitámaszpont. Az "amerikai Vári Gyula", a néhai Dale Snodgrass bemutatórepülése egy F-14A-val, a típus aranykorának számító nyolcvanas évek közepén. Nálunk ekkoriban Bada Gyula és Siklósi Zoltán tartottak bemutatókat Budaörs felett az akkori "magyar Top Gun" MiG-23MF-el.
De ez a bemutató még az egy évtizeddel későbbi magyar MiG-29-es demókhoz képest is megállja a helyét:


A startnál látszik, hogy bár a TF30-as mindenképp gyengébb, mint az F110-es, de pont, mert gyengébb, itt még mehetett az utánégetés, ezáltal jóval rövidebb volt a start. Az F-14B és D gépek esetében az utánégetést csak a futóbehúzás után, egy bizonyos sebesség felett kapcsolhatták, ha betonról szálltak fel. Ezt a US Navy határozta meg és írta elő.

A fordulók nagyon látványosak, de a kis sebességű áthúzásból és az érintéses átstartból indított függőleges figurák már inkább csak ferde immelmann-ok.
Ugyanez a valamivel nehezebb F-14D-vel jóval erőteljesebb volt, főleg a bemutató vége felé, ahogy kezdett fogyni a kerozin:

 
M

molnibalage

Guest

  • Today, many aircraft types in Europe, Russia and Asia have an ultra-long-range missile capability whereas when the Tomcat started it was unique in this respect. What are your thoughts on long-range a2a missiles? I think our departure from that capability was a mistake when viewed over time. Folks don’t realize that the F-14/Phoenix combination was a key in winning the Cold War. The Soviets knew that the Fleet Defender Tomcat could take down 6 of their long-range Bears/Backfires, etc. each so they had no choice but to build many more than they wanted in hopes of getting enough through to hit the Carrier Battle Group throughout the 70s and 80s. Eventually, this contributed to the Soviets basically running out of money and eventually collapsing. Similarly now, we find ourselves facing peer military forces with air-to-air missiles that don’t have an especially long range. Wouldn’t it be nice to engage a hostile bomber or fighter at 90+ miles? Sure would. Too bad we can’t.

Hát, ez a része szerintem inkább megmosolyogató, hogy mennyire nincs képben.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
M

molnibalage

Guest
Belegondolok, hogy ez volt a legendásan nagy és nehéz AWG-9 radar és tűzvezetőrendszer, de hol van ez méretben és tömegben a MiG-31-es RP-31 Zaszlonjához és a jókora Argon számítógéphez képest.
A 31-esnek csak ez a két rendszere elérte tömegben az 1 tonnát!
A Cicusnál ez mennyi volt?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Vajon mai csúcstechnikával mekkora tömegű lenne egy ugyanolyan képességű radar?
Az AWG-9-est a szovjetek a Barsz radarral próbálták meg behozni, ami nem volt más, mint az RP-31-es installálása a Szu-27-es orrába. A Szu-27M-hez még nagyobb átmérőjű orr-rész kellett, de végül a Szu-30-asokba sikerült integrálni.
A Cicusnál ez mennyi volt?

The AN/AWG-9 system weighs 1,320 pounds, occupies 28 cubic feet and uses a 36-inch diameter flat planar pulse-Doppler antenna.

https://aviatia.net/f-14-avionics/

Kb a fele volt a mérete.
Később, az AWG-9-est leváltotta a Strike Eagle-ről átemelt APG-70-es radar, APG-71 jelöléssel és kb 85%-os azonossággal, ami sok tekintetben jobb volt, viszont tömegadatot nem találtam rá. Ugyanakkor erősen sanszos, hogy könnyebb volt, mint az AWG-9-es rendszer.

F15-APG-70-Radar-Test-in-action.jpg


file.php


file.php


Maga az APG-70-es orosz megfelelője, de inkább csak kortársa a Zsuk MSz lehetett, de lényegesen kevesebb potenciállal. A Zsuk radarcsalád kisebbik, 680mm-es antennájú M változata a MiG-29M/K gépekbe készült, 250kg-os tömeggel, a Zsuk-27 és annak későbbi váltata a Zsuk-MSz 980mm-es antennával 275kg-os volt.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 923
73 361
113

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 928
48 631
113