Az F-15EX nem kellett az USAF-nak.
Ezért a nyolcdarabos próbarendelésen felül a gépeket majd az ANG kapja és itt botlik meg a dolog.
Az USAF-nak F-35A szintű dolog kell. Vagy egy NGAD. A Raptorral nem jutnak egyről a kettőre, de a Strike Eagle flottával még sokáig számolnak, ahogy az F-16C-vel is. Ez utóbbi típus block 50/52-es gépei vannak a sor végén.
Ettől lefelé már csak a két bázison megmaradt F-15C/D van, aminek a napjai meg vannak számlálva. Az Aviano-i block 40-es F-16C szintén lejárt lemez.
Namost, ez az USAF, ugyanakkor az ANG az teljesen más. A Boeing nyomulása az F-15EX-el az akkori védelmi miniszter (ex-Boeing CEO) Patrick M. Shanahan boltja volt.
A célja az volt, hogy a B737 Max után megrogyott, amúgy stratégiai jelentőségű volt munkaadóját egy állami megrendeléssel megmentse.
Mivel a Boeing kínálatában nem volt semmi USAF-releváns produktum, meg kellett oldani a fából vaskarika dolgot azzal, hogy az USAF égisze alatt az ANG-nek rendelnek modern technikát.
Mert miről van szó?
Az USAF szenved az F-35-ös problémáival és költségeivel. De amíg a Lockheed emberei nyeregben voltak, addig ezt el lehetett kenni. A gép nem zajos, nem drága, a bajok nem jelentősek, a több, mint száz használhatatlan gépet meg majd közösen eldugjuk valahová, amúgy is, tekintetünket a jövő felé vessük, arra van az irány!
A Boeing meg szenved az életben maradással, viszont releváns terméke nincs. Mit lehet csinálni?
Fogták a gazdag arab vevőknek az autókereskedések szintjén felextrázott, de amúgy nem éppen a legújabb technológiákból összelegózott F-15-ösét és felkínálták az USAF-nak, hogy nesze, ez mindent is tud. Az meg reflexből közölte, hogy köszi, de nem érdekel. Van elég Strike Eagle, ha azoknak kell extra képesség, majd szólnak, de plusz gép nem kell.
De az ex-CEO megrendeltetett nyolc próbapéldányt (ami eredetileg 12 volt).
Az USAF jelezte, hogy bevizsgálásra átvesz nyolc gépet, de ha mindenáron venni kell F-15EX-et, az már az ANG boltja lesz, adják oda nekik.
Namost mi kell az ANG-nek?
Semmi.
Lényegében elvannak ők az F-15C-vel is, az EX az nekik egy teljesen felesleges luxus. Mivel azonban a C/D flottájuk nekik még az USAF-énál is öregebb, ezért az se tartható már fenn sokáig, hogy Lakenheath-ből és Kadenából kapnak időről időre egy-egy példányt.
Hiszen ott is ezek állnak ki a sorból.
Ezért az USAF eredetileg az F-15CX-et preferálta, persze nem magának, hanem az ANG nevében. De erre meg a Boeing mondta azt, hogy ők most készültek el az FbW-s, kétüléses F-15SA-val és a QA-val, nekik az együléses CX nem volna kifizetődő. Vagyis még nekik állt feljebb!
Ahelyett, hogy örültek volna, hogy szóba áll velük a Pentagon, 17 év után újra vesznek tőlük valamit, még ők kezdtek el nyavalyogni.
Hogy az USAF igenis lesz szíves az arab piacra szánt gépet átvenni és annak örülni.
Ehhez a faramuci helyzethez gyártódtak/gyártódnak az elmúlt két évben a bullshit infógrafikák.
Hogy nagy hirtelen a legfontosabb igény a kétüléses, negyedik generációs, nagyon is jól észlelhető bombakamion, a 24 AMRAAM, a hiperszonikus rakéta meg szuper missönkompjúter lett.
Gondolom, mindenkinek feltűnt, hogy a nyolcgépes szerződés aláírása előtt még totál más volt az irány, az USAF doktrínájában szó nem volt a nyolcvanas évek retrójáról.
Az F-15-ös, mint technológia egyedül az ANG-nél releváns. Illetve már ott sem. Mert a terv az volt, hogy az USAF Raptor flottája megy át oda, az pont megfelelő lett volna AP feladatra. Ezen felül az F-35A volt az új technológia, lásd a Vermont-i ANG, ami már el is kezdte a gépet rendszeresíteni.
Viszont ez is mind a Lockheed biznisze.
Jól látható, hogy itt a Boeingnek nem osztottak lapot.
Az egyetlen, lényegében valódi ANG-releváns termék az F-15CX lett volna, ami légtérrendészeti feladatra kihegyezve, lényegében egy képesség csökkentett F-15QA. De ilyen gépe a Boeingnek meg nem volt, azt felárért kellett volna a QA-ból kifejleszteni.
Azaz a gyengébb (de valójában relevánsabb) képességű, együléses AP feladatkörű F-15CX lett volna a drágább, ami plusz költséget - nem meglepő módod - az amúgy megnyekkent Boeing-nek kellett volna kifizetni.
Ezt meg a befektetők nem nyelték volna be.
Így jött a korszakos ötlet, hogy adjuk el az arab piacra szánt, pimpelt Strike Eagle leszármazottat az ANG-nek, kiemelve, hogy milyen sok szép mindenféle dologra is jó (amiből szinte semmi se kell nekik), igaz az összes egzotikus képesség reklámozásánál az USAF doktrínájával hozakodnak elő. Amiben amúgy nincs is szó erről a gépről, meg ezekről az igényekről.
Ha kellene, arra ott van a Strike Eagle.
Ha komolyan gondolják, hogy az ANG rendszeresíti a 144 darab gépet, akkor le kell csupaszítani a típust és ezt a Boeing-nek kell állnia. Hátul meg majd nem ül senki.
Ugyanis, azt gondolom tudjátok, hogy az F-15C-k miatt az ANG sem végtelen számú pilótával operál...