Egy nagyon érdekes cikket találtam a múltból, 1998-ból:
Pratt & Whitney has completed initial altitude tests of an advanced version of the F100-229A flight engine, which is fitted with a new fan and inlet to boost power and increase durability. The -229A is designed to power the Boeing F-15E and Lockheed Martin F-16C/D from 2000 onwards ...
www.flightglobal.com
Pratt&Whitney F100PW229A jelű hajtóműve, amivel egy F-15E repült is.
Ez a hajtómű egy átépítő készlettel feljavított F100PW229-es volt (az amerikai F-15E flotta 1990-től kezdte el használni ezt a hajtóművet), ahol is az átépítést egy nagyobb átmérőjű és hosszabb, titánból készült fan szekció és emiatt egy valamivel rövidebb utánégető kamrát jelentett.
De nem is ez a lényeg, hanem hogy az eredeti 129kN statikus tolóerő helyett ez a szerkezet
165kN tolóerő leadására volt ténylegesen képes!
És ez a brutális tolóerő csak a kezdet, hiszen ez csak a fékpadi érték volt.
Ennél azonban hajmeresztőbb, hogy - ahogy a cikk is fogalmaz - az új, teljesen áttervezett áramlási jellemzők miatt ennek a hajtóműnek a kompresszora gond nélkül le tudta kezelni a Mach 2 feletti repülésnél a szívócsatornában létrejövő áramlási viszonyokat még fix keresztmetszetű beömlőnél is!
Ennek nem csak ott van jelentősége, hogy ez milyen hatással lett volna az F-16C flotta (block 52-esek) repülési teljesítményére, hanem ott is, hogy ez magyarázat az F-22-es Mach 2 feletti képességére (melynek számszerűsített adata még mindig titkos - de így már érthető, hogy miért), hiszen ez a különleges kompresszor egy az egyben az F119-esből eredezik.
További sajátos adat, hogy képesek voltak elérni a mindösszesen
2 másodperces alapjárat-max forszázs felgyorsulási időt is!
Van ez a rész benne:
"From that standpoint, when we are operating it at 29,000lb [129kN] thrust, we're able to increase the overhaul life from 4,300 cycles to 6,000. So we're looking to increase the time interval to return to the depot by around 40%,"
Namost én itt kezdtem el gondolkodni. Mert van ugye a második negyven darab F-15K gép, ami látszólag teljesen indokolatlanul, de nem F110GE129-es hajtóműveket kapott, hanem az úgynevezett F100PW229EEP-t. Papíron ennekis ugyanúgy maradt a már ismert 129 kN maximális, utánégetős fékpadi teljesítménye, de a korábbi 4300 ciklusról 6000 ciklusra emelkedett az élettartama. Ismerős? Pont a fenti szövegben van arról szó, hogy a modernizált PW229-es a korábbi változatok teljesítményszintjén járatva érheti el ezt az új, kibővült élettartamot. A mostani P&W hivatalos közlemény szerint csak annyit említenek meg, hogy:
"With the F100-PW-229 EEP engine, we have leveraged technology developed on the F119 engine powering the F-22, and on the F135 engine powering the F-35, to achieve significant improvements in scheduled maintenance interval, engine reliability and component durability,"
/PRNewswire-FirstCall / -- SINGAPORE AIR SHOW -- Pratt & Whitney has delivered its first 25 F100-PW-229 Engine Enhancement Package (EEP) engines to customers,...
www.prnewswire.com
Pratt & Whitney has delivered the first 6,000 cycle production hardware for assembly of the F100-PW-229 engine enhancement package (EEP).
www.f-16.net
Pratt & Whitney was awarded a $33.9 million contract for additional F100 spare engines in support of the Hellenic Air Force’s fleet of F-16 aircraft. The contract includes four F100-PW-229 Engine Enhancement Package (EEP) engines and 16 engine modules.
www.f-16.net
(ez itt egy 2010-es hír a görög F-16C block 52-es flottáról, ami az EEP-t kapta meg. Ez most nekünk így 2021-ben csak annyiban érdekes, hogy a jelenlegi görög F-16V avionikia upgrade program ezeken az 52-eseken fut).
Sehol egy szóval nem részletezik a fizikailag is eltérő fan és utánégető szekciókat, de érdekes lenne látni, hogy rárepülve az EX programra a P&W felajánlja az USAF-nak a meglévő F-15E gépek hajtómű upgrade-jét.
Érdekességként jegyzem meg, ezt a lépést a GE nem tudná lekövetni, mert az EX-ben dolgozó F110GE129C-ben jelenleg meglévő potenciál az F110GE132-es komponenseivel, moduljaival "csak" 144kN-ra tudná növelni a tolóerőt.
Na nem mintha akár ennek, akár a mégnagyobb, 165kN-nak lenne kihasználható előnye.
Viszont van ennek az 1998-as hírnek még egy további aspektusa. Eszerint ugyanis az oroszok hasonló méretű "30-as gyártmány" jelölésű hajtóműve esetében egyátalán nem valóságtól elrugaszkodott érték a beígért 160-180kN tolóerő...