F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
A Waddington-i jó kis ersó, amikor a Gyulánk MiG-29-ese mellett az egyik nagy fő attrakció az izraeliek akkor még vadonat új F-15I Raam gépének szereplése volt.
A gépet CFT-vel és pirosra festett 12 darb Mk-82-es súlymakettel vértezték fel, de a pilóták igyekeztek komoly (toló)erő demonstrációt bemutatni:


A jó hosszú videóban van minden, én azonban odatekertem ahhoz a részhez, amikor az izraeli pilóta egy ferde leborítást követően nem tudott szépen vízszintes szárnyakkal bejönni a pálya tengelyébe, ezért beleimprovizált egy billegtetést, mintha direkt így akarta volna. Szép mentés :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 460
18 018
113
Fdyo8mRXoAMePjy
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and BJani

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
Érdekes adalék, az F-15ACTIVE (ami egy erősen átalakított nullszériás F-15B volt még leánykorában) a legutolsó tesztsorozathoz már az F-15E műszerfalait kapta meg:

stol-4.jpg

stol-5.jpg


Ekkor ennek a NASA-Boeing programnak célja már az volt, hogy a továbfejlesztett kormányvezérlés és TVC rendszer ne is csak úgy általánosságban az F-15-ös család, hanem mindinkább az F-15E Strike Eagle képességeit javítsa.
Illetve az is látszott, hogy a Boeing (McDD) bármiféle további F-15-ös megrendelést már kizárólag csak az F-15E platformján teljesítsen.
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes adalék, az F-15ACTIVE (ami egy erősen átalakított nullszériás F-15B volt még leánykorában) a legutolsó tesztsorozathoz már az F-15E műszerfalait kapta meg:

stol-4.jpg

stol-5.jpg


Ekkor ennek a NASA-Boeing programnak célja már az volt, hogy a továbfejlesztett kormányvezérlés és TVC rendszer ne is csak úgy általánosságban az F-15-ös család, hanem mindinkább az F-15E Strike Eagle képességeit javítsa.
Illetve az is látszott, hogy a Boeing (McDD) bármiféle további F-15-ös megrendelést már kizárólag csak az F-15E platformján teljesítsen.
Ha szigorúan nézem, akkor a 4. gen gépekből az, amiből a legtöbbet sajtolták ki az F-15EX.
Csak az a sajnos "minek már" kategória, és főleg ennyiért. Mindent is beleépítettek és terveztek, amit csak megkaphatott egy 4. gen sárkány a TVC-t leszámítva, ami meh kategória.

  • Megkapta a kvázi legésszerűbb és legerősebb hajtóművet, F110-GE-129.
  • AESA radar
  • MAWS
  • IRST is lehet rajta már (lásd szingapúri gépeket)
  • data link (Link 16-on túli?)
  • aktiválták a két külső függesztőt, amivel kb. 1980 táján szórakoztak utoljára
  • kapott CFT ÉS használják is (bár sok CFT konfig volt, de abból csak a legegyszerűbbet valósították meg, de két formában is ugye...)
  • fly by wire-t is megkapta
  • legalább 2,5 cockpit facelift volt (C +1 MFD, Golden Eagle, F-15E és EX nagy kijelzője)
  • sisakdisplay
F-15%20Harm.jpg

file.php

message-editor%2F1517871829896-jjaj141.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
Ha szigorúan nézem, akkor a 4. gen gépekből az, amiből a legtöbbet sajtolták ki az F-15EX.
Csak az a sajnos "minek már" kategória, és főleg ennyiért. Mindent is beleépítettek és terveztek, amit csak megkaphatott egy 4. gen sárkány a TVC-t leszámítva, ami meh kategória.

  • Megkapta a kvázi legésszerűbb és legerősebb hajtóművet, F110-GE-129.
  • AESA radar
  • MAWS
  • IRST is lehet rajta már (lásd szingapúri gépeket)
  • data link (Link 16-on túli?)
  • aktiválták a két külső függesztőt, amivel kb. 1980 táján szórakoztak utoljára
  • kapott CFT ÉS használják is (bár sok CFT konfig volt, de abból csak a legegyszerűbbet valósították meg, de két formában is ugye...)
  • fly by wire-t is megkapta
  • legalább 2,5 cockpit facelift volt (C +1 MFD, Golden Eagle, F-15E és EX nagy kijelzője)
  • sisakdisplay
F-15%20Harm.jpg

file.php

message-editor%2F1517871829896-jjaj141.jpg
Nekem amúgy a legjobban az F-15C/D gépek CFT-je tetszik, ami még nem volt így "elrontva" ezel a sok pilonnal. Csak egy sornyi pilon volt rajtuk.

https://www.flickr.com/photos/xnir/4811436628/

Azóta jól látszik, hogy a fő profil, azaz a csapásmérés miatt az F-15E leszármazottakon két sornyi pilon van, de a legutóbbi leszármazottakon legalább egy nagy közös gerendára rendezték az alsó sort. Viszont ezt a sok pilon a CFT-n nagyon otromba:

https://www.flickr.com/photos/halfmind/50906327651/

Viszont praktikus és ez az, ami a harcászatban számít.
 
M

molnibalage

Guest
Nekem amúgy a legjobban az F-15C/D gépek CFT-je tetszik, ami még nem volt így "elrontva" ezel a sok pilonnal. Csak egy sornyi pilon volt rajtuk.

https://www.flickr.com/photos/xnir/4811436628/

Azóta jól látszik, hogy a fő profil, azaz a csapásmérés miatt az F-15E leszármazottakon két sornyi pilon van, de a legutóbbi leszármazottakon legalább egy nagy közös gerendára rendezték az alsó sort. Viszont ezt a sok pilon a CFT-n nagyon otromba:

https://www.flickr.com/photos/halfmind/50906327651/

Viszont praktikus és ez az, ami a harcászatban számít.
Kinézetre nekem is a legjobban tetsző. Sőt, ha szemét akarok lenni, akkor az USAF-nak lehetett lényegében egy Szu-27-ese, mert a CFT-vel a keró kvázi azonos volt. Csak a gép szerkezetileg még mindig vagy 3 tonnával volt könnyebb és ettől még, ha akarta lehetett póttartálya is.
Upsz...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
Kinézetre nekem is a legjobban tetsző. Sőt, ha szemét akarok lenni, akkor az USAF-nak lehetett lényegében egy Szu-27-ese, mert a CFT-vel a keró kvázi azonos volt. Csak a gép szerkezetileg még mindig vagy 3 tonnával volt könnyebb és ettől még, ha akarta lehetett póttartálya is.
Upsz...
Csak tolóerő oldalról nem volt meg a támasz, habár - érdekesség - az F100PW220-asok és a statikusan jóval erősebb AL-31F-ek dinamikus tolóereje kis magasságon, hangsebesség közelében közel azonos volt.
Szóval mégis van benne valami. Nyilván nem ok nélküli az izraeliek ragaszkodása, ahogy az sem, hogy 1991-ben az Öböl-háborúban még a szaúdiak is használták, csak nem tudom, hogy a C/D gépeikről ez később hova tűnt.


Amerikai F-15D egy ausztráliai gyakorlaton, még 1984-ből:


És a japánok miért nem rendszeresítették?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Csak tolóerő oldalról nem volt meg a támasz, habár - érdekesség - az F100PW220-asok és a statikusan jóval erősebb AL-31F-ek dinamikus tolóereje kis magasságon, hangsebesség közelében közel azonos volt.
Szóval mégis van benne valami. Nyilván nem ok nélküli az izraeliek ragaszkodása, ahogy az sem, hogy 1991-ben az Öböl-háborúban még a szaúdiak is használták, csak nem tudom, hogy a C/D gépeikről ez később hova tűnt.


Amerikai F-15D egy ausztráliai gyakorlaton, még 1984-ből:


És a japánok miért nem rendszeresítették?
Ha engem kérdel számomra érthetetlen, hogy az USAF F-15C-k legalább egy részén miért nem volt permanensen ott a CFT.
De ezt ők tudják. Látom benne más oldalról a rációt, de kicsit a "túl sokat áldozunk be túl kevésért" húzásnak tűnik.

A magas szubszonikus tartományban, ahova szánták az F-15-öst a tolóerő difi lényegében 0.
Csak az F-15 számottevően könnyebb és kisebb a gép keresztmetszete is. M0,6 felett az eltérés gyakorlatilag lényegtelenné válik.

main-qimg-52b93f9edc9aa98f2f511134108340a5
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Ezek FADEC meghibásodások amúgy? Amikor a tranzienst nem tudja lekövetni a szabályozás?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
Ezek FADEC meghibásodások amúgy? Amikor a tranzienst nem tudja lekövetni a szabályozás?
Lehet. Az F100PW229-es egy eléggé kihegyezett hajtómű, különösen a forszázskapcsolása igen rapid. Ezért osztották 11 zónára, ezért van külön UV lángdetektor, de nem is egy.
Az ilyesmit okozhatja bármi. Akár forszázskollektorban kokszosodás, netán a tüzelőanyagszivattyú(k)ban kopás, ami miatt pillanatra kimarad az tüzelőanyag betáplálás és azonnal összeomlik a lángfront. Ezt viszont azonnal érzékelik a lángdetektorok, a nyomás, illetve hőmérséklet szenzorok és azonnal lelövik a fordulatszámot, illetve a forszázsszivattyú, illetve annak szelepe zárja az utánégetés tüzelőanyag betápját.
De a hajtómű fő tüzelőnyag szivattyúja ilyenkor nem áll le, ahogy maga a hajtómű sem.
 
M

molnibalage

Guest
Lehet. Az F100PW229-es egy eléggé kihegyezett hajtómű, különösen a forszázskapcsolása igen rapid. Ezért osztották 11 zónára, ezért van külön UV lángdetektor, de nem is egy.
Az ilyesmit okozhatja bármi. Akár forszázskollektorban kokszosodás, netán a tüzelőanyagszivattyú(k)ban kopás, ami miatt pillanatra kimarad az tüzelőanyag betáplálás és azonnal összeomlik a lángfront. Ezt viszont azonnal érzékelik a lángdetektorok, a nyomás, illetve hőmérséklet szenzorok és azonnal lelövik a fordulatszámot, illetve a forszázsszivattyú, illetve annak szelepe zárja az utánégetés tüzelőanyag betápját.
De a hajtómű fő tüzelőnyag szivattyúja ilyenkor nem áll le, ahogy maga a hajtómű sem.
Ez tiszta sor, csak a japó gépeken -220 van. :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
Ez tiszta sor, csak a japó gépeken -220 van. :)
És FADEC, de nem 11, hanem csak 5 zónás utánégetéssel. A kokszosodás, a szivattyú kopása, fémforgács ott is lehet.
Érdekes, hogy korábban az az indok hangzott el lengyeléknél, hogy azért nem GE hajtóművel vették az F-16-osaikat, mert az F110GE129-es az NATO üzemanyaggal gyakran falmeout-ol. Igaz, nem sok NATO tagállamnak van GE129-essel hajtott F-16-osa, csak a görögöknek, és a törököknek, viszont felőlük még nem hallottam ilyen problémáról. Ezzel szemben az F100-as famíliáról gyakran jön szembe ilyen videó.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
M

molnibalage

Guest
És FADEC, de nem 11, hanem csak 5 zónás utánégetéssel. A kokszosodás, a szivattyú kopása, fémforgács ott is lehet.
Érdekes, hogy korábban az az indok hangzott el lengyeléknél, hogy azért nem GE hajtóművel vették az F-16-osaikat, mert az F110GE129-es az NATO üzemanyaggal gyakran falmeout-ol. Igaz, nem sok NATO tagállamnak van GE129-essel hajtott F-16-osa, csak a görögöknek, és a törököknek, viszont felőlük még nem hallottam ilyen problémáról. Ezzel szemben az F100-as famíliáról gyakran jön szembe ilyen videó.
Ez a példa azért tetszik nekem, mert ez alapján nagyon komoly jelentéstartalma van a -229 és 220 közötti egy számjegynek. A core része lehet ugyanaz a hajtóműnek, de a mögötte levő agy és "finomszabályzás" már nagyon nem.
Azon légiharc fázisokban, ahol a tranziens nem mindegy, ott ennek azért lehet jelentősége valamennyi.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 776
113
A GE129 és a PW229 esetében a 29 a lényeg, ez a 29 ezer font tolóerőre utal, mert amúgy minden más esetben a -100, -200, -400, -600 alszériák csak a variánsok és az alkalmazó haderőnekem-re utaló kódolások. És amiatt, hogy 129 és 229 lett a két iteráció, később 132 és 232 lett a két kilencvenes évekbeli továbbfejlesztés, mondván 32 ezer fontra lőtték be a tolóerőket. Ez valójában az F110GE132-esnél 34 ezer font lett fékpadon, amit gépbe építve leszabályoztak a megrendelt 32 ezer fontra, így ott tartották a típusjelölésnek megfelelő értéket, A PW esetében a 32 ezer font, az 34 ezer font volt maximális utánégetésen és 37 ezer(!) font Vmax rezsimen. Ez a Vmax még az ősi F100PW100-ról visszahozott alrendszer, ami az F-15A-nál még egy létező, de szinte soha sem használt rezsim volt. Az F-16A-nál is megvolt a kapcsoló, ott ugyanez a gázhő limitáció feloldás csak a hangsebesség alatt hozott extra tolóerőt és gyorsabb gázreakciót. Az F-15A-nál a lecsupaszítva repült Mach 2.3 gyakorlati elérését tette lehetővé, ami után hajtómű kiépítés és ellenőrzés volt szükséges.
Az F-15C gépeken ez a kapcsoló még megvolt, de a 200-as és 220-as hajtóműnél nem funkcionált, az F-15E gépeken a második szériáitól használt PW229-esekhez pedig nem is volt ilyen mód, se kapcsoló.

A PW232-es, ami a fejlesztéskor a PW229A (Advanced) illetve a projekt maga a "Thunder" név alatt futott számolt a Vmax üzemmóddal és egyaránt lehetővé tette a hangsebesség alatti, illetve a hangsebesség feletti extra tolóerőt.
Akinek ez netán nem mondana semmit: az F100PW232-es esetében egy lehetséges (de soha meg nem valósult) F-16C block 62-esbe Vmax-al a MiG-29-eseink két RD-33-asának tolóereje szabadult volna fel, földközelben, kis sebességnél. Az F-15E-ben, vagy a perspektivikus F-15F-ben pedig kettő...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 850
57 830
113
Ez valójában az F110GE132-esnél 34 ezer font lett fékpadon, amit gépbe építve leszabályoztak a megrendelt 32 ezer fontra, így ott tartották a típusjelölésnek megfelelő értéket, A PW esetében a 32 ezer font, az 34 ezer font volt maximális utánégetésen és 37 ezer(!) font Vmax rezsimen.

Ez hány KN tolóerő?