F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
A Waddington-i jó kis ersó, amikor a Gyulánk MiG-29-ese mellett az egyik nagy fő attrakció az izraeliek akkor még vadonat új F-15I Raam gépének szereplése volt.
A gépet CFT-vel és pirosra festett 12 darb Mk-82-es súlymakettel vértezték fel, de a pilóták igyekeztek komoly (toló)erő demonstrációt bemutatni:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A jó hosszú videóban van minden, én azonban odatekertem ahhoz a részhez, amikor az izraeli pilóta egy ferde leborítást követően nem tudott szépen vízszintes szárnyakkal bejönni a pálya tengelyébe, ezért beleimprovizált egy billegtetést, mintha direkt így akarta volna. Szép mentés :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 690
19 021
113
Fdyo8mRXoAMePjy
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and BJani

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Érdekes adalék, az F-15ACTIVE (ami egy erősen átalakított nullszériás F-15B volt még leánykorában) a legutolsó tesztsorozathoz már az F-15E műszerfalait kapta meg:

stol-4.jpg

stol-5.jpg


Ekkor ennek a NASA-Boeing programnak célja már az volt, hogy a továbfejlesztett kormányvezérlés és TVC rendszer ne is csak úgy általánosságban az F-15-ös család, hanem mindinkább az F-15E Strike Eagle képességeit javítsa.
Illetve az is látszott, hogy a Boeing (McDD) bármiféle további F-15-ös megrendelést már kizárólag csak az F-15E platformján teljesítsen.
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes adalék, az F-15ACTIVE (ami egy erősen átalakított nullszériás F-15B volt még leánykorában) a legutolsó tesztsorozathoz már az F-15E műszerfalait kapta meg:

stol-4.jpg

stol-5.jpg


Ekkor ennek a NASA-Boeing programnak célja már az volt, hogy a továbfejlesztett kormányvezérlés és TVC rendszer ne is csak úgy általánosságban az F-15-ös család, hanem mindinkább az F-15E Strike Eagle képességeit javítsa.
Illetve az is látszott, hogy a Boeing (McDD) bármiféle további F-15-ös megrendelést már kizárólag csak az F-15E platformján teljesítsen.
Ha szigorúan nézem, akkor a 4. gen gépekből az, amiből a legtöbbet sajtolták ki az F-15EX.
Csak az a sajnos "minek már" kategória, és főleg ennyiért. Mindent is beleépítettek és terveztek, amit csak megkaphatott egy 4. gen sárkány a TVC-t leszámítva, ami meh kategória.

  • Megkapta a kvázi legésszerűbb és legerősebb hajtóművet, F110-GE-129.
  • AESA radar
  • MAWS
  • IRST is lehet rajta már (lásd szingapúri gépeket)
  • data link (Link 16-on túli?)
  • aktiválták a két külső függesztőt, amivel kb. 1980 táján szórakoztak utoljára
  • kapott CFT ÉS használják is (bár sok CFT konfig volt, de abból csak a legegyszerűbbet valósították meg, de két formában is ugye...)
  • fly by wire-t is megkapta
  • legalább 2,5 cockpit facelift volt (C +1 MFD, Golden Eagle, F-15E és EX nagy kijelzője)
  • sisakdisplay
F-15%20Harm.jpg

file.php

message-editor%2F1517871829896-jjaj141.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Ha szigorúan nézem, akkor a 4. gen gépekből az, amiből a legtöbbet sajtolták ki az F-15EX.
Csak az a sajnos "minek már" kategória, és főleg ennyiért. Mindent is beleépítettek és terveztek, amit csak megkaphatott egy 4. gen sárkány a TVC-t leszámítva, ami meh kategória.

  • Megkapta a kvázi legésszerűbb és legerősebb hajtóművet, F110-GE-129.
  • AESA radar
  • MAWS
  • IRST is lehet rajta már (lásd szingapúri gépeket)
  • data link (Link 16-on túli?)
  • aktiválták a két külső függesztőt, amivel kb. 1980 táján szórakoztak utoljára
  • kapott CFT ÉS használják is (bár sok CFT konfig volt, de abból csak a legegyszerűbbet valósították meg, de két formában is ugye...)
  • fly by wire-t is megkapta
  • legalább 2,5 cockpit facelift volt (C +1 MFD, Golden Eagle, F-15E és EX nagy kijelzője)
  • sisakdisplay
F-15%20Harm.jpg

file.php

message-editor%2F1517871829896-jjaj141.jpg
Nekem amúgy a legjobban az F-15C/D gépek CFT-je tetszik, ami még nem volt így "elrontva" ezel a sok pilonnal. Csak egy sornyi pilon volt rajtuk.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
https://www.flickr.com/photos/xnir/4811436628/

Azóta jól látszik, hogy a fő profil, azaz a csapásmérés miatt az F-15E leszármazottakon két sornyi pilon van, de a legutóbbi leszármazottakon legalább egy nagy közös gerendára rendezték az alsó sort. Viszont ezt a sok pilon a CFT-n nagyon otromba:

https://www.flickr.com/photos/halfmind/50906327651/

Viszont praktikus és ez az, ami a harcászatban számít.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Régen az izlandi USAF gépeken is volt a régi CFT:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
M

molnibalage

Guest
Nekem amúgy a legjobban az F-15C/D gépek CFT-je tetszik, ami még nem volt így "elrontva" ezel a sok pilonnal. Csak egy sornyi pilon volt rajtuk.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
https://www.flickr.com/photos/xnir/4811436628/

Azóta jól látszik, hogy a fő profil, azaz a csapásmérés miatt az F-15E leszármazottakon két sornyi pilon van, de a legutóbbi leszármazottakon legalább egy nagy közös gerendára rendezték az alsó sort. Viszont ezt a sok pilon a CFT-n nagyon otromba:

https://www.flickr.com/photos/halfmind/50906327651/

Viszont praktikus és ez az, ami a harcászatban számít.
Kinézetre nekem is a legjobban tetsző. Sőt, ha szemét akarok lenni, akkor az USAF-nak lehetett lényegében egy Szu-27-ese, mert a CFT-vel a keró kvázi azonos volt. Csak a gép szerkezetileg még mindig vagy 3 tonnával volt könnyebb és ettől még, ha akarta lehetett póttartálya is.
Upsz...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Kinézetre nekem is a legjobban tetsző. Sőt, ha szemét akarok lenni, akkor az USAF-nak lehetett lényegében egy Szu-27-ese, mert a CFT-vel a keró kvázi azonos volt. Csak a gép szerkezetileg még mindig vagy 3 tonnával volt könnyebb és ettől még, ha akarta lehetett póttartálya is.
Upsz...
Csak tolóerő oldalról nem volt meg a támasz, habár - érdekesség - az F100PW220-asok és a statikusan jóval erősebb AL-31F-ek dinamikus tolóereje kis magasságon, hangsebesség közelében közel azonos volt.
Szóval mégis van benne valami. Nyilván nem ok nélküli az izraeliek ragaszkodása, ahogy az sem, hogy 1991-ben az Öböl-háborúban még a szaúdiak is használták, csak nem tudom, hogy a C/D gépeikről ez később hova tűnt.


Amerikai F-15D egy ausztráliai gyakorlaton, még 1984-ből:


És a japánok miért nem rendszeresítették?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Csak tolóerő oldalról nem volt meg a támasz, habár - érdekesség - az F100PW220-asok és a statikusan jóval erősebb AL-31F-ek dinamikus tolóereje kis magasságon, hangsebesség közelében közel azonos volt.
Szóval mégis van benne valami. Nyilván nem ok nélküli az izraeliek ragaszkodása, ahogy az sem, hogy 1991-ben az Öböl-háborúban még a szaúdiak is használták, csak nem tudom, hogy a C/D gépeikről ez később hova tűnt.


Amerikai F-15D egy ausztráliai gyakorlaton, még 1984-ből:


És a japánok miért nem rendszeresítették?
Ha engem kérdel számomra érthetetlen, hogy az USAF F-15C-k legalább egy részén miért nem volt permanensen ott a CFT.
De ezt ők tudják. Látom benne más oldalról a rációt, de kicsit a "túl sokat áldozunk be túl kevésért" húzásnak tűnik.

A magas szubszonikus tartományban, ahova szánták az F-15-öst a tolóerő difi lényegében 0.
Csak az F-15 számottevően könnyebb és kisebb a gép keresztmetszete is. M0,6 felett az eltérés gyakorlatilag lényegtelenné válik.

main-qimg-52b93f9edc9aa98f2f511134108340a5
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Japán F-15-ös berepülésre indulna, de a hajtóművon lángleválás jön létre, így nem egy sehová. A jelent valamiért kétszer szerepel a videóban:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and BJani

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Néhány F-15E flameout:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and BJani
M

molnibalage

Guest
Ezek FADEC meghibásodások amúgy? Amikor a tranzienst nem tudja lekövetni a szabályozás?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Ezek FADEC meghibásodások amúgy? Amikor a tranzienst nem tudja lekövetni a szabályozás?
Lehet. Az F100PW229-es egy eléggé kihegyezett hajtómű, különösen a forszázskapcsolása igen rapid. Ezért osztották 11 zónára, ezért van külön UV lángdetektor, de nem is egy.
Az ilyesmit okozhatja bármi. Akár forszázskollektorban kokszosodás, netán a tüzelőanyagszivattyú(k)ban kopás, ami miatt pillanatra kimarad az tüzelőanyag betáplálás és azonnal összeomlik a lángfront. Ezt viszont azonnal érzékelik a lángdetektorok, a nyomás, illetve hőmérséklet szenzorok és azonnal lelövik a fordulatszámot, illetve a forszázsszivattyú, illetve annak szelepe zárja az utánégetés tüzelőanyag betápját.
De a hajtómű fő tüzelőnyag szivattyúja ilyenkor nem áll le, ahogy maga a hajtómű sem.
 
M

molnibalage

Guest
Lehet. Az F100PW229-es egy eléggé kihegyezett hajtómű, különösen a forszázskapcsolása igen rapid. Ezért osztották 11 zónára, ezért van külön UV lángdetektor, de nem is egy.
Az ilyesmit okozhatja bármi. Akár forszázskollektorban kokszosodás, netán a tüzelőanyagszivattyú(k)ban kopás, ami miatt pillanatra kimarad az tüzelőanyag betáplálás és azonnal összeomlik a lángfront. Ezt viszont azonnal érzékelik a lángdetektorok, a nyomás, illetve hőmérséklet szenzorok és azonnal lelövik a fordulatszámot, illetve a forszázsszivattyú, illetve annak szelepe zárja az utánégetés tüzelőanyag betápját.
De a hajtómű fő tüzelőnyag szivattyúja ilyenkor nem áll le, ahogy maga a hajtómű sem.
Ez tiszta sor, csak a japó gépeken -220 van. :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
Ez tiszta sor, csak a japó gépeken -220 van. :)
És FADEC, de nem 11, hanem csak 5 zónás utánégetéssel. A kokszosodás, a szivattyú kopása, fémforgács ott is lehet.
Érdekes, hogy korábban az az indok hangzott el lengyeléknél, hogy azért nem GE hajtóművel vették az F-16-osaikat, mert az F110GE129-es az NATO üzemanyaggal gyakran falmeout-ol. Igaz, nem sok NATO tagállamnak van GE129-essel hajtott F-16-osa, csak a görögöknek, és a törököknek, viszont felőlük még nem hallottam ilyen problémáról. Ezzel szemben az F100-as famíliáról gyakran jön szembe ilyen videó.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
M

molnibalage

Guest
És FADEC, de nem 11, hanem csak 5 zónás utánégetéssel. A kokszosodás, a szivattyú kopása, fémforgács ott is lehet.
Érdekes, hogy korábban az az indok hangzott el lengyeléknél, hogy azért nem GE hajtóművel vették az F-16-osaikat, mert az F110GE129-es az NATO üzemanyaggal gyakran falmeout-ol. Igaz, nem sok NATO tagállamnak van GE129-essel hajtott F-16-osa, csak a görögöknek, és a törököknek, viszont felőlük még nem hallottam ilyen problémáról. Ezzel szemben az F100-as famíliáról gyakran jön szembe ilyen videó.
Ez a példa azért tetszik nekem, mert ez alapján nagyon komoly jelentéstartalma van a -229 és 220 közötti egy számjegynek. A core része lehet ugyanaz a hajtóműnek, de a mögötte levő agy és "finomszabályzás" már nagyon nem.
Azon légiharc fázisokban, ahol a tranziens nem mindegy, ott ennek azért lehet jelentősége valamennyi.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 890
67 650
113
A GE129 és a PW229 esetében a 29 a lényeg, ez a 29 ezer font tolóerőre utal, mert amúgy minden más esetben a -100, -200, -400, -600 alszériák csak a variánsok és az alkalmazó haderőnekem-re utaló kódolások. És amiatt, hogy 129 és 229 lett a két iteráció, később 132 és 232 lett a két kilencvenes évekbeli továbbfejlesztés, mondván 32 ezer fontra lőtték be a tolóerőket. Ez valójában az F110GE132-esnél 34 ezer font lett fékpadon, amit gépbe építve leszabályoztak a megrendelt 32 ezer fontra, így ott tartották a típusjelölésnek megfelelő értéket, A PW esetében a 32 ezer font, az 34 ezer font volt maximális utánégetésen és 37 ezer(!) font Vmax rezsimen. Ez a Vmax még az ősi F100PW100-ról visszahozott alrendszer, ami az F-15A-nál még egy létező, de szinte soha sem használt rezsim volt. Az F-16A-nál is megvolt a kapcsoló, ott ugyanez a gázhő limitáció feloldás csak a hangsebesség alatt hozott extra tolóerőt és gyorsabb gázreakciót. Az F-15A-nál a lecsupaszítva repült Mach 2.3 gyakorlati elérését tette lehetővé, ami után hajtómű kiépítés és ellenőrzés volt szükséges.
Az F-15C gépeken ez a kapcsoló még megvolt, de a 200-as és 220-as hajtóműnél nem funkcionált, az F-15E gépeken a második szériáitól használt PW229-esekhez pedig nem is volt ilyen mód, se kapcsoló.

A PW232-es, ami a fejlesztéskor a PW229A (Advanced) illetve a projekt maga a "Thunder" név alatt futott számolt a Vmax üzemmóddal és egyaránt lehetővé tette a hangsebesség alatti, illetve a hangsebesség feletti extra tolóerőt.
Akinek ez netán nem mondana semmit: az F100PW232-es esetében egy lehetséges (de soha meg nem valósult) F-16C block 62-esbe Vmax-al a MiG-29-eseink két RD-33-asának tolóereje szabadult volna fel, földközelben, kis sebességnél. Az F-15E-ben, vagy a perspektivikus F-15F-ben pedig kettő...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 551
61 911
113
Ez valójában az F110GE132-esnél 34 ezer font lett fékpadon, amit gépbe építve leszabályoztak a megrendelt 32 ezer fontra, így ott tartották a típusjelölésnek megfelelő értéket, A PW esetében a 32 ezer font, az 34 ezer font volt maximális utánégetésen és 37 ezer(!) font Vmax rezsimen.

Ez hány KN tolóerő?