F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 007
113
Amúgy mi lenne, ha már Minuteman, akkor az első fokozatot használni F-15 helyett? Nem lenne egyszerűbb és olcsóbb?
Egy adott rakétát, pláne egy rendszeresített ICBM-et akárhonnannem indíthatsz, egy gép sokkal rugalmasabb. De végeredményben ez csak egy koncept maradt.Némileg modosított Minutrment meg indítanak hébehoba. Ez lett a Banán rakéta...
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 091
113
Egy adott rakétát, pláne egy rendszeresített ICBM-et akárhonnannem indíthatsz, egy gép sokkal rugalmasabb. De végeredményben ez csak egy koncept maradt.Némileg modosított Minutrment meg indítanak hébehoba. Ez lett a Banán rakéta...
Szerintem még nagyon messze van az "akárhonnan" orbitális rakétaindítás repülő ide vagy oda.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 145
73 704
113
BAE Systems provides enhanced GPS technology for F-15 Eagle fighters

Better GPS signal reception and superior jamming immunity.

BAE Systems has received a $13 million contract for advanced Global Positioning System (GPS) technology to protect U.S. F-15E aircraft from GPS signal jamming and spoofing. The company’s Digital GPS Anti-jam Receiver (DIGAR) will ensure the reliability of military GPS systems for aircraft operating in challenging signal environments.

DIGAR uses advanced antenna electronics, high-performance signal-processing, and digital beamforming – a capability that combines 16 steered beams – for better GPS signal reception and superior jamming immunity. These capabilities are critical for high-speed aircraft as they maneuver through the battlespace. The F-15 Eagle is the second U.S. Air Force fighter platform to receive DIGAR GPS upgrades, following the F-16 Fighting Falcon. DIGAR also provides advanced GPS capabilities for intelligence, surveillance, and reconnaissance aircraft as well as multiple unmanned aerial vehicles.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 145
73 704
113
Az amerikai légi nemzeti gárda aggodalmát fejezi ki a csökkentett F-15EX flotta miatt

A légierő a 2023-as költségvetési kérelmében 144-ről 80-ra kívánja csökkenteni az F-15EX-ek vásárlását, ami korlátozná a lecserélhető F-15 C/D századok számát. Az Egyesült Államok légierejének Boeing F-15EX-ek vásárlásának csökkentésére vonatkozó javaslata azt jelenti, hogy a légi nemzeti gárdának nem lesz elegendő új repülőgépe az elöregedett F-15C/D-k cseréjére...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
Egy gép, két légierő. Az 1979-es költésgvetési évben elrendelt gyártású USAF 79-0039-es gép egy 1990-ben megtartott Excalibur II hadgyakorlat után elköszön RAF Lakenheath-ből, hogy hazatérjen akkori bázisára, a németországi Bitburgba:


És ugyanez a gép, már mint a szaúdi légierő 213-as gépe, 2022-ben, a Tanagra-i légibemutató dinamikus programjakén, fotó báj mí:

308496822_3172538049666507_1115804680568711230_n.jpg

308814432_3172539639666348_6266844806064468582_n.jpg


Ugyanez a gép, nem sokkal az átadását követően, már szaúdi színekben:

4212_1.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
A Waddington-i jó kis ersó, amikor a Gyulánk MiG-29-ese mellett az egyik nagy fő attrakció az izraeliek akkor még vadonat új F-15I Raam gépének szereplése volt.
A gépet CFT-vel és pirosra festett 12 darb Mk-82-es súlymakettel vértezték fel, de a pilóták igyekeztek komoly (toló)erő demonstrációt bemutatni:


A jó hosszú videóban van minden, én azonban odatekertem ahhoz a részhez, amikor az izraeli pilóta egy ferde leborítást követően nem tudott szépen vízszintes szárnyakkal bejönni a pálya tengelyébe, ezért beleimprovizált egy billegtetést, mintha direkt így akarta volna. Szép mentés :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
Érdekes adalék, az F-15ACTIVE (ami egy erősen átalakított nullszériás F-15B volt még leánykorában) a legutolsó tesztsorozathoz már az F-15E műszerfalait kapta meg:

stol-4.jpg

stol-5.jpg


Ekkor ennek a NASA-Boeing programnak célja már az volt, hogy a továbfejlesztett kormányvezérlés és TVC rendszer ne is csak úgy általánosságban az F-15-ös család, hanem mindinkább az F-15E Strike Eagle képességeit javítsa.
Illetve az is látszott, hogy a Boeing (McDD) bármiféle további F-15-ös megrendelést már kizárólag csak az F-15E platformján teljesítsen.
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes adalék, az F-15ACTIVE (ami egy erősen átalakított nullszériás F-15B volt még leánykorában) a legutolsó tesztsorozathoz már az F-15E műszerfalait kapta meg:

stol-4.jpg

stol-5.jpg


Ekkor ennek a NASA-Boeing programnak célja már az volt, hogy a továbfejlesztett kormányvezérlés és TVC rendszer ne is csak úgy általánosságban az F-15-ös család, hanem mindinkább az F-15E Strike Eagle képességeit javítsa.
Illetve az is látszott, hogy a Boeing (McDD) bármiféle további F-15-ös megrendelést már kizárólag csak az F-15E platformján teljesítsen.
Ha szigorúan nézem, akkor a 4. gen gépekből az, amiből a legtöbbet sajtolták ki az F-15EX.
Csak az a sajnos "minek már" kategória, és főleg ennyiért. Mindent is beleépítettek és terveztek, amit csak megkaphatott egy 4. gen sárkány a TVC-t leszámítva, ami meh kategória.

  • Megkapta a kvázi legésszerűbb és legerősebb hajtóművet, F110-GE-129.
  • AESA radar
  • MAWS
  • IRST is lehet rajta már (lásd szingapúri gépeket)
  • data link (Link 16-on túli?)
  • aktiválták a két külső függesztőt, amivel kb. 1980 táján szórakoztak utoljára
  • kapott CFT ÉS használják is (bár sok CFT konfig volt, de abból csak a legegyszerűbbet valósították meg, de két formában is ugye...)
  • fly by wire-t is megkapta
  • legalább 2,5 cockpit facelift volt (C +1 MFD, Golden Eagle, F-15E és EX nagy kijelzője)
  • sisakdisplay
F-15%20Harm.jpg

file.php

message-editor%2F1517871829896-jjaj141.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
Ha szigorúan nézem, akkor a 4. gen gépekből az, amiből a legtöbbet sajtolták ki az F-15EX.
Csak az a sajnos "minek már" kategória, és főleg ennyiért. Mindent is beleépítettek és terveztek, amit csak megkaphatott egy 4. gen sárkány a TVC-t leszámítva, ami meh kategória.

  • Megkapta a kvázi legésszerűbb és legerősebb hajtóművet, F110-GE-129.
  • AESA radar
  • MAWS
  • IRST is lehet rajta már (lásd szingapúri gépeket)
  • data link (Link 16-on túli?)
  • aktiválták a két külső függesztőt, amivel kb. 1980 táján szórakoztak utoljára
  • kapott CFT ÉS használják is (bár sok CFT konfig volt, de abból csak a legegyszerűbbet valósították meg, de két formában is ugye...)
  • fly by wire-t is megkapta
  • legalább 2,5 cockpit facelift volt (C +1 MFD, Golden Eagle, F-15E és EX nagy kijelzője)
  • sisakdisplay
F-15%20Harm.jpg

file.php

message-editor%2F1517871829896-jjaj141.jpg
Nekem amúgy a legjobban az F-15C/D gépek CFT-je tetszik, ami még nem volt így "elrontva" ezel a sok pilonnal. Csak egy sornyi pilon volt rajtuk.

https://www.flickr.com/photos/xnir/4811436628/

Azóta jól látszik, hogy a fő profil, azaz a csapásmérés miatt az F-15E leszármazottakon két sornyi pilon van, de a legutóbbi leszármazottakon legalább egy nagy közös gerendára rendezték az alsó sort. Viszont ezt a sok pilon a CFT-n nagyon otromba:

https://www.flickr.com/photos/halfmind/50906327651/

Viszont praktikus és ez az, ami a harcászatban számít.
 
M

molnibalage

Guest
Nekem amúgy a legjobban az F-15C/D gépek CFT-je tetszik, ami még nem volt így "elrontva" ezel a sok pilonnal. Csak egy sornyi pilon volt rajtuk.

https://www.flickr.com/photos/xnir/4811436628/

Azóta jól látszik, hogy a fő profil, azaz a csapásmérés miatt az F-15E leszármazottakon két sornyi pilon van, de a legutóbbi leszármazottakon legalább egy nagy közös gerendára rendezték az alsó sort. Viszont ezt a sok pilon a CFT-n nagyon otromba:

https://www.flickr.com/photos/halfmind/50906327651/

Viszont praktikus és ez az, ami a harcászatban számít.
Kinézetre nekem is a legjobban tetsző. Sőt, ha szemét akarok lenni, akkor az USAF-nak lehetett lényegében egy Szu-27-ese, mert a CFT-vel a keró kvázi azonos volt. Csak a gép szerkezetileg még mindig vagy 3 tonnával volt könnyebb és ettől még, ha akarta lehetett póttartálya is.
Upsz...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
Kinézetre nekem is a legjobban tetsző. Sőt, ha szemét akarok lenni, akkor az USAF-nak lehetett lényegében egy Szu-27-ese, mert a CFT-vel a keró kvázi azonos volt. Csak a gép szerkezetileg még mindig vagy 3 tonnával volt könnyebb és ettől még, ha akarta lehetett póttartálya is.
Upsz...
Csak tolóerő oldalról nem volt meg a támasz, habár - érdekesség - az F100PW220-asok és a statikusan jóval erősebb AL-31F-ek dinamikus tolóereje kis magasságon, hangsebesség közelében közel azonos volt.
Szóval mégis van benne valami. Nyilván nem ok nélküli az izraeliek ragaszkodása, ahogy az sem, hogy 1991-ben az Öböl-háborúban még a szaúdiak is használták, csak nem tudom, hogy a C/D gépeikről ez később hova tűnt.


Amerikai F-15D egy ausztráliai gyakorlaton, még 1984-ből:


És a japánok miért nem rendszeresítették?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed