F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Talán @molnibalage hoz fordulok főleg, de bárkihez, aki ért hozzá: van valami valós előnye a 200+ km hatótávnak? Tényleg érdemben növeli a megsemmisítési zónaát? Mert nekem abszolút laikusként a nagyobb kezdősebesség lenne ami valóban növelne, és nem a nagyobb hatótáv. Mármint 200 kmnél akkora a repülési idő, hogy kb ha nem tartja teljesen egyenesen a gépet már nem találod el még iránykorrekciókkal sem. De ha 50 kmet nem 30 hanem 10 sec alatt tesz meg, akkor kb mire Szerjózsa kapcsol, már ott a rakéta.
Szóval mi értelme ezeknek a távolságoknak?
Most csak rövidre van időm.
Ezek ilyen autóskártyás nem valós értékek.

De csak gondolatébresztőnek.
Zavarásmentes környezetben tud az Sz-400 MFR radarja 250 km-ről 4 m2-es célt követni.
Tehát egy F-16 szerű cél stabilan alig vagy nem képes követni ekkora távolságból még idealizált környezetben sem.
Na, akkor nézd meg mekkora egy vadászgép radarja...
Ezek után van még kérdésed? Az, hogy sanszosan szövisszaverős közeledő célt egy 12 km magasan, sanszosan M1.4 sebessége F15 loftolva indított AIM-120D-je meddig repül el, az kb. érv a nagy büdös semmire. Ez még ASM/CM-ek ellen sem valós.

Mert a gyors ASM ellen nincs idő gyorsítani, a CM meg tengerszinten jön, ami iszonyatosan befékezi a rakétát a végfázisban.

Minden ilyen extrém indítási táv szigorúan közeledő, nem manőverező célra vonatkozik és a rakéta által lerepült táv kurvára nem akkora, mint a "hatótáv".
Az indítási távolság közeledő cél ellen, a DLZ széle ezeknél. A vadászgépeknél meg a reális távolság a NEZ széle...
Vadászgépek ellen a NEZ közepes magasságon a nagy magasságú DLZ szélének kb. az ötöde, hatoda.
Nem véletlenül nem indítottak a Sivatagi Vihar alatt 40 km-nél távolabbról AIM-7M-et sem és az is olyan volt, hogy ha csak balra -jobbra 60 fokot fordult a cél, akkor már el sem érte a kisebb magasságon (földháttér miatt) közeledő iraki gépeket.

Egy M2.0-vel közeledő cél ellen 10 km magasan egy AIM-7M-mel is elérhető a 100 km-es idítási táv, mert a rakéta ennek jó, ja a 2/3-át repüli le. A világrekord 204 km-es indítás AIM-54 esetén is 134 km-es rakéta repülést jelentett. Tehát, ha álló cél lett volna, akkor eddig repült el volna a rakéta. Távolodó cél ellen még ennek a fele sem lett volna meg. 10 km magasan...

De ez ott van a HTÖ-ben, ötödik fejezet így fejből (5.2.), ha jól emlékszem, a AAM-ek HMZ-je, a SAM HMZ után jön.
De mindez kipróbálható a BMS4 repszimben is.
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Most csak rövidre van időm.
Ezek ilyen autóskártyás nem valós értékek.

De csak gondolatébresztőnek.
Zavarásmentes környezetben tud az Sz-400 MFR radarja 250 km-ről 4 m2-es célt követni.
Tehát egy F-16 szerű cél stabilan alig vagy nem képes követni ekkora távolságból még idealizált környezetben sem.
Na, akkor nézd meg mekkora egy vadászgép radarja...
Ezek után van még kérdésed? Az, hogy sanszosan szövisszaverős közeledő célt egy 12 km magasan, sanszosan M1.4 sebessége F15 loftolva indított AIM-120D-je meddig repül el, az kb. érv a nagy büdös semmire. Ez még ASM/CM-ek ellen sem valós.

Mert a gyors ASM ellen nincs idő gyorsítani, a CM meg tengerszinten jön, ami iszonyatosan befékezi a rakétát a végfázisban.

Minden ilyen extrém indítási táv szigorúan közeledő, nem manőverező célra vonatkozik és a rakéta által lerepült táv kurvára nem akkora, mint a "hatótáv".
Az indítási távolság közeledő cél ellen, a DLZ széle ezeknél. A vadászgépeknél meg a reális távolság a NEZ széle...
Vadászgépek ellen a NEZ közepes magasságon a nagy magasságú DLZ szélének kb. az ötöde, hatoda.
Nem véletlenül nem indítottak a Sivatagi Vihar alatt 40 km-nél távolabbról AIM-7M-et sem és az is olyan volt, hogy ha csak balra -jobbra 60 fokot fordult a cél, akkor már el sem érte a kisebb magasságon (földháttér miatt) közeledő iraki gépeket.

Egy M2.0-vel közeledő cél ellen 10 km magasan egy AIM-7M-mel is elérhető a 100 km-es idítási táv, mert a rakéta ennek jó, ja a 2/3-át repüli le. A világrekord 204 km-es indítás AIM-54 esetén is 134 km-es rakéta repülést jelentett. Tehát, ha álló cél lett volna, akkor eddig repült el volna a rakéta. Távolodó cél ellen még ennek a fele sem lett volna meg. 10 km magasan...

De ez ott van a HTÖ-ben, ötödik fejezet így fejből (5.2.), ha jól emlékszem, a AAM-ek HMZ-je, a SAM HMZ után jön.
De mindez kipróbálható a BMS4 repszimben is.
Köszönöm a választ, azt hiszem ez eddig is tiszta volt, részben pont a HTÖ miatt, de most már biztos az.
Csak inkább az érdekelne, hogy ennek van-e valós haszna a tényleges harctávolságon (mondjuk mert gyorsabban ér oda, vagy tovább van tolóerő, így nagyobb kikerülőmanőverek esetén is képes követni a célt) vagy csak ilyen jól eladható a politikusoknak adat, hogy 2000 kmre elmegy a rakétánk (igaz a radarhorizont miatt 3 gép kell a célravezetéshez, és az indítón túl egy másik 100 kmen belül a végfázis irányításhoz (vagy akár a célravezetéshez, ha épp félaktív)
 
M

molnibalage

Guest
Köszönöm a választ, azt hiszem ez eddig is tiszta volt, részben pont a HTÖ miatt, de most már biztos az.
Csak inkább az érdekelne, hogy ennek van-e valós haszna a tényleges harctávolságon (mondjuk mert gyorsabban ér oda, vagy tovább van tolóerő, így nagyobb kikerülőmanőverek esetén is képes követni a célt) vagy csak ilyen jól eladható a politikusoknak adat, hogy 2000 kmre elmegy a rakétánk (igaz a radarhorizont miatt 3 gép kell a célravezetéshez, és az indítón túl egy másik 100 kmen belül a végfázis irányításhoz (vagy akár a célravezetéshez, ha épp félaktív)
Az ellenséges HVA ellen igen, de ott is csak halvány. Mert azt is védik és vegszukseg esetén megfordulnak és veszsullyedes van. Vega ellen is ezt csinálták 1986 ban... Horizont ala. Ha 8-10 km rol egy AWACS lemegy 5 km re es megfirdult, akkor also hangon felezte a dlz-t... Ez is egyfajta elnyomás
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Az ellenséges HVA ellen igen, de ott is csak halvány. Mert azt is védik és vegszukseg esetén megfordulnak és veszsullyedes van. Vega ellen is ezt csinálták 1986 ban... Horizont ala. Ha 8-10 km rol egy AWACS lemegy 5 km re es megfirdult, akkor also hangon felezte a dlz-t... Ez is egyfajta elnyomás
Köszönöm
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Talán @molnibalage hoz fordulok főleg, de bárkihez, aki ért hozzá: van valami valós előnye a 200+ km hatótávnak? Tényleg érdemben növeli a megsemmisítési zónaát? Mert nekem abszolút laikusként a nagyobb kezdősebesség lenne ami valóban növelne, és nem a nagyobb hatótáv. Mármint 200 kmnél akkora a repülési idő, hogy kb ha nem tartja teljesen egyenesen a gépet már nem találod el még iránykorrekciókkal sem. De ha 50 kmet nem 30 hanem 10 sec alatt tesz meg, akkor kb mire Szerjózsa kapcsol, már ott a rakéta.
Szóval mi értelme ezeknek a távolságoknak?

Inkább az a fontos, hogy minél tovább legyen tolóerő és / vagy szabályozható legyen, hogy a végfázisban is biztosított legyen a kellő sebesség a manőverezéshez.

Egy AIM-120C-5 pl. kb 8 másodpercig gyorsít. 20-30 tengeri mérföldnél messzebbi indítás esetén akár több mint 1 perc a rakéta repülési ideje, amihez képest az égési idő rendkívül kicsi. Végfázisban a M2.0 alá lassuló rakétát relatív könnyű "elkerülni", akkor is ha az ellenfél nem pontosan tudja, hogy hol a rakéta.

A jellemző rakéta égési profilok a boost-only vagy a boost+sustain, de mindkettő azt eredményezi, hogy ha ilyen nagy távolságokban indítod, akkor a végfázisban maximum akkor lesz jelentős sebesség, ha a cél a végfázisban is nagy magasságban maradt (ez nem valószínű, ha cél vadászgépnek bármilyen szintű helyzetképe is van). Ehhez képest ha lehetne olyan profilt csinálni, hogy boost - sustain - boost a végfázis előtt az elég drasztikusan felboríthaná a célgép pilótájának reakcióidejét.

Mondjuk azt nem tudom, hogy a valóságban tulajdonképpen pontosan mire fog reagálni a pilóta - ideális esetben a helyzetkép alapján az indítás után röviddel meg lehet jósolni, hogy ki mikor indított rakétát, de ennek előfeltétele, hogy te tudod, hogy hol az ellenfél - tehát ez stealth gépek ellen valószínűleg nem lesz igaz. Ha csak arra fog reagálni, hogy az ARH aktív fázist észlelte a besugárzás jelző, akkor amit írok az valóban ronthatja a cél túlélési esélyeit, mert ebben az esetben jelentősen rövidebb a reakció idő.

A nagyon nagy távolságú indításokkal (gyakorlatilag ez már 40 mérföld körül is előjön) az a baj, hogy semmi nem garantálja, hogy amire lősz az közben teljesen véletlenül nem omlasztja össze a DLZ-t. Hiába lősz valamire 100 mérföldről, amit papíron el lehet találni, ha a cél menet közben random irányt vált vagy magasságot veszt.
 
M

molnibalage

Guest
Ex-világrekord. Az R-37 ennek a dupláját tudta már 1994-ben is. Mind a két paramétert tekintve.
Én ott 300 km-es indításról tudok.
Nem új videó, csak mint érdekeség: F-15 Raam, az F-16I Sufa-hoz kifejlesztett, izraeli gyártmányú nagy póttartályokkal szerelve:


Ezekkel a tartályokkal jártak nálunk 2010-ben a kecskeméti ersón a Sufa gépek.
Ezt nem igazán értem. A nagy F-16 ferry pótos is 600 USG tája és az F-15 alap pótosa is akkora. Ennek csak annyi az előnye, hogy hazai?
 
M

molnibalage

Guest
Most csak rövidre van időm.
Ezek ilyen autóskártyás nem valós értékek.

De csak gondolatébresztőnek.
Zavarásmentes környezetben tud az Sz-400 MFR radarja 250 km-ről 4 m2-es célt követni.
Tehát egy F-16 szerű cél stabilan alig vagy nem képes követni ekkora távolságból még idealizált környezetben sem.
Na, akkor nézd meg mekkora egy vadászgép radarja...
Ezek után van még kérdésed? Az, hogy sanszosan szövisszaverős közeledő célt egy 12 km magasan, sanszosan M1.4 sebessége F15 loftolva indított AIM-120D-je meddig repül el, az kb. érv a nagy büdös semmire. Ez még ASM/CM-ek ellen sem valós.

Mert a gyors ASM ellen nincs idő gyorsítani, a CM meg tengerszinten jön, ami iszonyatosan befékezi a rakétát a végfázisban.

Minden ilyen extrém indítási táv szigorúan közeledő, nem manőverező célra vonatkozik és a rakéta által lerepült táv kurvára nem akkora, mint a "hatótáv".
Az indítási távolság közeledő cél ellen, a DLZ széle ezeknél. A vadászgépeknél meg a reális távolság a NEZ széle...
Vadászgépek ellen a NEZ közepes magasságon a nagy magasságú DLZ szélének kb. az ötöde, hatoda.
Nem véletlenül nem indítottak a Sivatagi Vihar alatt 40 km-nél távolabbról AIM-7M-et sem és az is olyan volt, hogy ha csak balra -jobbra 60 fokot fordult a cél, akkor már el sem érte a kisebb magasságon (földháttér miatt) közeledő iraki gépeket.

Egy M2.0-vel közeledő cél ellen 10 km magasan egy AIM-7M-mel is elérhető a 100 km-es idítási táv, mert a rakéta ennek jó, ja a 2/3-át repüli le. A világrekord 204 km-es indítás AIM-54 esetén is 134 km-es rakéta repülést jelentett. Tehát, ha álló cél lett volna, akkor eddig repült el volna a rakéta. Távolodó cél ellen még ennek a fele sem lett volna meg. 10 km magasan...

De ez ott van a HTÖ-ben, ötödik fejezet így fejből (5.2.), ha jól emlékszem, a AAM-ek HMZ-je, a SAM HMZ után jön.
De mindez kipróbálható a BMS4 repszimben is.
Amúgy ebből igazából videót is tervezek már ezer éve... ;)
 
M

molnibalage

Guest
1981-ben az IAF F-15-öse számára volt CFT?
Shlomo Aloni könyve szerint igen, de én nem vágom, hogy honnan lett volna.
Az F-15C-ig a gépek üzeamanyag rendszere nem volt alkalmas és C-je, tehát mintája sem volt ehhez a IAF-nek. Meg, hogy CFT-t magát hogyan kapta volna, amikor az USAF-ban, akkor, ha volt egyáltalán, az is zsír új volt?

@Allesmor Obranna ? Bárki?
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 411
36 416
113
1981-ben az IAF F-15-öse számára volt CFT?
Shlomo Aloni könyve szerint igen, de én nem vágom, hogy honnan lett volna.
Az F-15C-ig a gépek üzeamanyag rendszere nem volt alkalmas és C-je, tehát mintája sem volt ehhez a IAF-nek. Meg, hogy CFT-t magát hogyan kapta volna, amikor az USAF-ban, akkor, ha volt egyáltalán, az is zsír új volt?

@Allesmor Obranna ? Bárki?

Itt azt írják 1985-ben, de lehet hogy korábban is (de ezek C/D gépek voltak):

 
M

molnibalage

Guest
Itt azt írják 1985-ben, de lehet hogy korábban is (de ezek C/D gépek voltak):

Én nem találom azt, amit írsz. 1985-ben bevetés volt, de a C/D gépek azok képesek voltak a CFT-t használni alapból.
A kérdés az F-15A/B gépek voltak.
Mert egyesek szerint Osirakba repülő gépeken volt, de én erre nem találok forrást. Az A/B gépek üzemanyagrendszere ezt nem támogatta.
IAF honnan szerzett volna akkor CFT-t a géphez, ami alapból nem is volt alkalmas arra?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 405
113
Én nem találom azt, amit írsz. 1985-ben bevetés volt, de a C/D gépek azok képesek voltak a CFT-t használni alapból.
A kérdés az F-15A/B gépek voltak.
Mert egyesek szerint Osirakba repülő gépeken volt, de én erre nem találok forrást. Az A/B gépek üzemanyagrendszere ezt nem támogatta.
IAF honnan szerzett volna akkor CFT-t a géphez, ami alapból nem is volt alkalmas arra?
Át is alakíthatták nagyjavítás alkalmával vagy direk a feladat miatt a gépek tüzelőanyagrendszerét.Volt ez olyan fontos feladat,hogy megtegyék.
 
M

molnibalage

Guest
Át is alakíthatták nagyjavítás alkalmával vagy direk a feladat miatt a gépek tüzelőanyagrendszerét.Volt ez olyan fontos feladat,hogy megtegyék.
A gépek közül az elsők 1976 decemberében érkeztek.
Mikor alakították volna át, amikor a CFT akkor még sehol nem volt és az első F-15C/D-ket később kapták?
CFT-t is az USAF előtt kaptak volna...?
A feladat olyan titkos volt, hogy a földi személyzet sem tudott róla, tehát csak emiatt átalakítani csak picit lett volna gyanús.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 405
113
A gépek közül az elsők 1976 decemberében érkeztek.
Mikor alakították volna át, amikor a CFT akkor még sehol nem volt és az első F-15C/D-ket később kapták?
CFT-t is az USAF előtt kaptak volna...?
A feladat olyan titkos volt, hogy a földi személyzet sem tudott róla, tehát csak emiatt átalakítani csak picit lett volna gyanús.
Miert lett volna gyanús?1000 ok miatt kellhet a sok kerozin.