F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

<blockquote rel="Mackensen">Nem is nagyon étem, hogy miért vetették be. Égtek a vágytól, hogy kipróbálják.

Egyrészt az is, amit írtál, hiszen az ősi mondás szerint a puding próbája az evés. A másik ok lehet, hogy Szíria légterében akcióztak a szíriai kormány felhatalmazása nélkül (még ha a közös ellenség ellen is), és így számíthattak esetleges ellentevékenységre. Így számomra logikus, hogy egyik legvédettebb típusukat küldték, de azért mégse a B-2 bombázót, amiből nagyságrendekkel kevesebb van, és ugyancsak nagyságrendekkel drágább játékszer.</blockquote>

Nem is beszélve arról, hogy azt már lőtték seggbe olyan cuccal, amiből a szíreknek is van bőven.
 
2007-ben nem voltam a HTKA olvasója, de amúgyis egy próbaoldás messze van a (tömeges) integrációtól. És arra számítottam, hogy egy ilyen hír nagyobb visszhangot kap legalább itt az oldalon, egy cikket megbírt volna az F-22-esek levegő-föld fegyvereinek integrációja, ha tényleg létező képesség.
 
Vagy az integráció eleje, a körülményektől függ. Egy próbaoldás nekem csak annyit jelent biztosra, hogy vannak az ügyben kísérletek, eljutottak egy gyakorlati szakaszba, ahol 1-2 géppel ledobtak egy bombát, a teszt vagy hozta az elvárt eredményeket vagy sem, és ennyi. Az integráció (a flottára, vagy egy részére) ezt követően meg összejöhet, ha minden ok és végigcsinálják.
 
Az oldási tesztek a végén vannak,ha egy kicsit gondolkodnál rájöttél volna.

Most az van,hogy próbálod magyarázni a butaságot amit írtál,csak az a baj,hogy ez egy kicsit röhejes.
 
Ezeknek a földi célok ellen nem sok eszközük van, hacsak A-10-es módjára gépágyúval rá nem repül.

Hacsak nem JDAM-et vagy SDB-t hasznalnak.

f-22-weapons-2006.gif
 
Az oldási tesztek a végén vannak,ha egy kicsit gondolkodnál rájöttél volna.

Most az van,hogy próbálod magyarázni a butaságot amit írtál,csak az a baj,hogy ez egy kicsit röhejes.

Az YF-22-ről is indí
 
http://wiki.scramble.nl/index.php/Lockheed_Martin_F-22_Raptor

Elég sok olyan apró infómorzsa van, amin el lehet indulni. Itt meg vannak említve a főbb képességek, szoftverváltozatok, stb.
 
Lehet ki röhögtök de lenne egy kérdésem .
A gépágyút milyen sebességig lehet használni egy vadászrepcsinél.
 
Nagyon off
Már csak azért kérdeztem mert lehet hogy a gép gyorsabban repülhet mint a csőből kirepülő lőszer.
Vagy pl egy álló buszban elkezdek reptetni egy mini helikoptert a busz elindul de a heli nem , akkor mi történik ? hátra csapódik a helikopter mert nincs sebessége?
 
Nagyon off
Már csak azért kérdeztem mert lehet hogy a gép gyorsabban repülhet mint a csőből kirepülő lőszer.
Vagy pl egy álló buszban elkezdek reptetni egy mini helikoptert a busz elindul de a heli nem , akkor mi történik ? hátra csapódik a helikopter mert nincs sebessége?

Ha lebegésben van a miniheli, akkor a busz indulása után valószínűleg a hátsó szélvédőn fog felkenődni, mivel a busz szerkezetével nincs fizikai kapcsolatban, azaz nem hat rá a busz mozgása. A vadászgép gépágyújából kilőtt lőszerre viszont lövés előtt hat a gép sebessége is, tehát a lövedék csőtorkolati sebessége hozzáadódik a gép sebességéhez, így gyorsabb lesz mint a vadászgép.
 
Nagyon off
Már csak azért kérdeztem mert lehet hogy a gép gyorsabban repülhet mint a csőből kirepülő lőszer.
Vagy pl egy álló buszban elkezdek reptetni egy mini helikoptert a busz elindul de a heli nem , akkor mi történik ? hátra csapódik a helikopter mert nincs sebessége?
1. A gép és a lőszer sebessége a klasszikus fizika alapján egyszerűen összeadódik. A ma még megközelíthetetlenül nagy sebességeknél kellene csak a relativitás elmélet egyenleteit elővenni. De például a műholdak esetében már ma is azzal számolnak.
2. Képzeld egy nyitott ajtókkal, oldalablakok nélkül a buszt. A busz elindul, a levegő nem mozdul, a gép marad egy helyben és a hátsó ablak helyén kirepül. Ha a busz hermetikusan zárt, akkor gyorsuláskor mozgatja a benne lévő gázt is. A busz lassú, a gáz részecskéinek mozgása gyors, így nem alakul ki nyomáskülönbség a busz eleje és a vége között. Ergo nem változik a nyomás a helikoptered két ellentétes oldalán - nem hat rá erő ami elmozdítsa vagyis marad egy helyben amíg el nem éri a hátsó ablakot... Nagyobb sebességeknél ez a fizika feladat is mókásabb, de szerencsére nem azt kérdezted. :)
 
Nagyon off
Már csak azért kérdeztem mert lehet hogy a gép gyorsabban repülhet mint a csőből kirepülő lőszer.
Vagy pl egy álló buszban elkezdek reptetni egy mini helikoptert a busz elindul de a heli nem , akkor mi történik ? hátra csapódik a helikopter mert nincs sebessége?


Még annyit tennék hozzá, hogy pl. az M61-ből a skúló úgy 1000 m/sec-el indul, tehát nagyobb a sebessége, mint bármilyen vadászgépnek. Viszont az nagyon elméletileg elképzelhető, hogy ha a gép a lövés után megfelelő szögű süllyedésbe kezd, miközben kellően nagy sebességgel halad a korábban kilőtt lövedékekkel azonos irányban, akkor úgymond utolérheti a lövedékeket és akár el is találhat egyet, mert azok egy idő után a légellenállás és a gravitáció miatt lelassulnak, míg a gép a hajtóműve miatt állandó sebességgel is tud repülni. De erre az esély elhanyagolható.
 
Tegnap előtt belementem egy elég durva vitába egy amerikai sráccal. Így utólag visszagondolva erősen meglep, hogy közel másfél órán keresztül próbáltam észérvekkel meggyőzni, hogy hatalmas baromság amiket állít. Pusztán szórakozásból kicsit összefoglalom, hogy miket hozott fel.

A lopakodó képesség nem működik.

Ez volt az első érv. Finoman szólva aki ezt állítja az komplett idióta. Több megközelítésből is egyértelműen látszik, hogy a lopakodó technológia nagyon is működik. Ez több oldalról is megközelíthető, itt most csak párat írok le

- hasonló méretű gépek brutális RCS csökkenést mutatnak a generációs fejlődés során. Erre jó példa az F-15C kontra F-22. Ennek fényében elég egyértelműen látszik, hogy a klasszikus Rmax egyenlet eredménye drasztikusan csökken.

- a Sivatagi Pajzs/Vihar-ban résztvett Nighthawkok által produkált eredmények szintén elég beszédesek

A Raptornak a lopakodó képességén kívül nincs semmije, és mivel a lopakodó képesség egy humbug, ezért az egész szart sem ér.

Az előbbi idézet utáni első sor kb. erre is hasonlóan igaz. A Raptor nagyon sok aspektusból gyakorlatilag a jelenlegi legjobb vadászgép. (Nem kell félreérteni, nem lelőhetetlen meg hasonló marhaságok. Röviden ecsetelem, hogy miért.)

- az amerikai AESA technológia magasan veri az oroszt. Az amik manapság a 3. generációs AESA radarokat gyártják míg az oroszok valahol most tartanak az első prototípusoknál.

- ECM/ECCM képesség a fentebbi fényében valószínűleg szintén jelentősen az amerikaik felé húz.

- kb. a MiG-31est leszámítva ami közel sem az a kategória, mint a Raptor, nincs egy gép sem ami hasonló sebességre/hatótávra képes.

- a kabinból a kilátás egyszerűen verhetetlen

A Raptor manőverezőképessége nem elég jó a lopakodó kialakítás miatt.

Nekem felfoghatatlan, hogy egyeseknek miért a 100-300 csomós tartományban a leglényegesebb a manőverezőképesség. Közepes magasságtól (mondjuk 10e láb felett) kezdve ilyen sebességgel egyszerűen semmit nem lehet csinálni. A magasság probléma meg ott kezdődik, hogy kb. semmilyen harctér fölött nem nagyon mennek 10-14e láb alá mert ez már igen közel van a különböző mobil kis hatótávú egységek megsemmisítési zónájához (MANPAD, Strela, stb.). Ennek ellenére az ő elképzelésük az, hogy egy fordulóharc az valahol 5e láb alatt fog kibontakozni lényegtelen, hogy mi a történt.

A 300-350 csomó feletti manőverezőképesség sokkal lényegesebb a valóságban és ezzel nincs is semmi baja a gépnek.

A lopakodó technológia idővel elavulttá válik ezért nem érte meg kifejleszteni rengeteg pénz árán.

Na ennél egyenesen a falnak mentem. Minden technológia arra épül, hogy ideig-óráig valami előnyt biztosítson.

-

Egy idő után már kicsit bosszantott az egész, és megkérdeztem tőle, hogy ugyan milyen képességet adott volna a Raptornak a lopakodó kialakítás helyett, ha ő tervezte volna. A válasz:

12G-s manőverezőképesség. Az indított rakétákat így könnyűszerrel ki tudná manőverezni.

Ez annak fényében, amit a lopakodó technológia elavulására mondott kifejezetten röhelyes. Még ha ki is tud manőverezni egy rakétát mert 3G-vel többet rak a gépbe, a weapons envelope nagyon nagy százalékában <i>tökmindegy</i>, hogy mennyi G-t húz ugyanúgy eltalálja a rakéta. Arról ne is beszéljünk, hogy egy pilóta hogy a fenébe fog egy 12G-s kitartott fordulót kibírni, vagy hogy ezt aerodinamikailag hogy oldják meg.

Szó se róla szerintem kb. 1 évbe se telne, hogy olyan rakétákat tervezzenek és rendszeresítsenek amik megeszik reggelire a 12G-jével együtt. Mert ugye nem poénból tudnak annyira manőverezni a rakéták amennyire, hanem mert nincs többre szükség. Ehhez képes a lopakodó képesség ami szerinte hamar elavult közel 30 éve létezik és még most se nagyon van rá tökéletes ellenszer.

Még egy megjegyzés, hogy pl. egy rakéta fenyegetés ellen semelyik értelmes pilóta se harcol úgy, hogy megvárja amíg indítanak rá, aztán majd lemanőverezi. Lehetőleg meg kell akadályozni az indítást, vagy ha ez megtörténik, olyan helyzetbe kényszeríteni a rakétát, ahonnan nem talál el. A lopakodó képesség pont így, a gyökerénél ragadja meg a problémát és elegáns megoldást ad rá. Ha az ellenfél csak nagyságrendekkel később észlel akkor sokkal egyszerűbb az életünk.

Ja persze, hogy majd ő lemanőverez mindent. Még ha van is olyan pilóta aki 12G-vel lenyom egy rakétát, egy ilyen esemény után kb. annyira lenne tudomása a körülötte történő dolgokról mint egy krumplinak.

Egy szóval, megáll az ész. Persze ő az amerikai volt katona aki mindent tud, én meg fanboy vagyok, hogy észérveket és tényeket állítok szembe az emeletes baromságaival.