Köszi, erre biztos rá fogok nézni. Egyébként is rengeteget dolgozok matlabbal, meg a téma is érdekel. Gondolom viszont ilyen dolgokat, mint pl. a szerkezeti összetétel nem nagyon tud kezelni. Persze ettől még a forma tesztelésére jó lehet.
Érdemes elolvasni a J20-as projekt leírását. Szó sincs arról hogy ezzel az eszközzel bárki ottgon precízen kiszámolhatja egy gép pontos RCS értékeit, <b>DE</b>:
- igen jó közelítő értéket ad arra vonatkozóan hogy maga a forma az egyes irányokból STEALTH szempontból mennyire hatékony (tisztán látszik hogy szemből, alulról, részben oldalról kiváló, felülről (ahol a függőleges vezérsíkok vannak) közel sem annyira.
- gyakorlatilag a teljes szóba jöhető hullámhossz tartományban tudja vizsgálni a modellt (150 Mhz-től 28 GHz-ig)
Amit nem tud:
- nem tudja figyelembe venni az élekről való visszaverődést (de azt állítja hogy hogy a végeredményt ez nem befolyásolja jelentősen);
- nem tudja figyelembe venni a felületen haladó hullámok hatását (akármi is ez) ami viszont az első és hátsó légtérből mért eredményeket jelentősen befolyásolhatja (viszont jelentősen csökkenthető az élek megfelelő anyaggal való bevonásával);
- nem veszi figyelembe a gép orrán a radarhullám áteresztő kúp alatt magáról a radarról való visszaverődés hatását (nincs róla adat)
- nem veszi figyelembe szemből a hajtómű szívócsatorna reflexióját (mivel az úgyis S kialakítású) ezért teljesen elnyelőnek veszi, illetve hátulról a turbina és a fúvócső reflexióját (arra meg 100%-ban rálátni egy elég szűk tartományból)
(megjegyzés: mi hír erről a magyar kutatásról? link:
archive-hu.com/page/3555838/2014-01-18/http://techmonitor.hu/piacmonitor/elemezes-velemeny/magyar-vedelem-a-vadaszgepeken-20130726
állítólag pont azt célozták hogy a forró pontok is kaphassanak valami radarabszorbens réteget)
- nem veszi figyelembe a kilógó alkatrészek (Pitot cső, antennák, stb..) hatását, a panel illesztések és aknaajtók hatását (ezeket jó esetben "farkas fogazzák" illetve még a szokottnál jobban is illesztik)
Viszont a modell figyelembe veszi a radarabszorbens bevonat hatását (természetesen elismerve hogy nincsenek részletes infók az ez irányú kínai eredményekről)
A modell 4 mm vastag carbon-composit felületen lévő 0,5-2,5 mm-es epoxi rétegbe ágyazott Ni-Zn ferrit elnyelő réteg hatásával számol.
Az eredmény meglepő (számomra legláb is):
(Itt egy táblázat ami a fenti dBSM-ben megadott értékeket átszámítja a jobban ismert m2-be)
Ebből a térrészből nézve (70-110 elevation - 230-310 azimut vagyis szemből felülről) egy egyébként nem túl erős STEALTH jellemzőkkel bíró formán milyen nagyot dob a radarabszorbens réteg!
Kb. erre alkalmas a szoftver...