F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

S

speziale

Guest
És egyébként az olyan dolgokról nem is beszéltünk, hogy amikor a Raptor indít, akkor megnő az RCS-e. Lehet, hogy nagyon rövid ideig, és ez a korábbi mechanikus antennás radarok idejében elég rövid idő volt ahhoz, hogy az jó eséllyel ne érzékelje, mert mondjuk pont nem "arra" pásztázott, DE egy AESA esetében más a helyzet. Az simán érzékelheti azt az RCS növekedést amit az ajtók nyitása, illetve a rakétaindítás jelent. És ha van mondjuk egy IR rendszered ami önmagában érzékelheti a rakétaindítást, akkor azért elég jó eséllyel felfedezésre kerülhet a Raptor.
 
M

molnibalage

Guest
kelepisti

A szent otthoni PC-s szimulátorra itt nem illik rosszat mondani.
Végül is csak a légi harcászat legfontosabb elemét, a rádióelektronikát nem szimulálja , de amúgy tök jó :)

Akkor csak neked kelének és az összes usernek, aki nem érti meg... Megint...

Mivel láthatólag egyáltalán nem értetek a fizikai modellezéhez és soha nem hasonlítáttok össze a gépek repteljesítményét valós adott és repszimben és úgy en bloc nem értetek hozzá, ezért egyszerűbb ignorálni vagy lenézni a HC szimeket a katonaihoz képest.

A HC szimek az átesés és egyéb extrém helyzeteket leszámítva amit nem ír le performance envelope görbe - ilyenkor már legalább valamiféle örvénypanales modellezés nem ár - elsővonalas gépeknél (F-16C, F-15C attól függően, hogy melyik szimmel repülsz) a teljesímények a 0-10 km-es magasság tartományban a teljes sebesség tartománybn kb. 2-6% pontossággal közelítik a valóságot. (Egyébként általam nem ismert módszerrel a fenti helyzeteket is lekezelik). Ha ez nektek nem elég pontos a légiharc geometriájának a modellezéhez, akkor szimplán nem értitek, hogy miről van szó. Ennyi, ezen nem lehet mit szépíteni.

Nem "bűn" nem érteni valamihez, de folyamatosan ökörségeket kántálni úgy, hogy nem ért hozzá valaki, azért az már elég irritáló. Főleg úgy, hogy még meg is mutatja az ember YT videón, hogy mindkét szimhez az ACMI toolal azt nézel vissza, amit akarsz és lehet PE görbékkel összenézni amit lerepülsz. Próbáltátok pl. BMS4.33-ban levő F-16CJ összevetni az F-16CJ supplementtel? Ja, hogy a többség a PE görbéket is hírből ismeri. Így aztán lehet "érdemi" vitát folyatatni a légiharc geometriájáról meg repteljesíményről...

A katonai szimulátor a repülőgép rendszereinek fizikai modellezésében többek, ahol valóban ott dobog a teljes hidraulika és egyéb alrendszer modellezése, hogy a rendszerhibák és adott esetben sérülés modellezhetőek legyenek. Ebben valóban többek a HC szimeknél. A Falcon 4 ilyen ezt már nem tudja szinte semennyire még az F-16C-n sem. De ettől az F-16CJ aboszlút teljesítményének a modellezése olyan közeli, hogy RL Viper pilóták igencsak dícsérik. Egyébként valahol irritáló és szánalmas, hogy azokkal az RL F-15/F-16 pilótákkal viatkoztok, akik ezeket elmondták az adott fórumokon. Biztos ők a hülyék...

Egyébként meg adott gépek esetén az adott országban használt katonai szimulátorok és a vasak meglehetősen korosak lehetnek, mert nincs pénz a fejlesztésre. A '90-es években volt még olyan Jaguar szimulátor, amit egy kamerát mozgatott egy terepasztal felett és annak a képét vetítették fel, mikor már 3D kártyák is léteztek a civil szférában is. Izé...

A PC-ben meg a számítási teljesítmény olyan brutális, hogy azok is képesek alrendszereket modellezni és RL bizonyos helyzetekben elég jó közelítéssel számolni felhajtóerőt szárnyakon. Innentől fogva, ha van olyan ember aki pénzes DCS modulban vagy bárhol megírja hozzá a modellező részt, akkor modellezve lesz azon gépen az adott alrendszer. Számítási teljesítmény már van több ilyen rendszerhez is. (Nehogy azt higyjétek már, hogy a régebbi katonai szimulátorok nem PE görbékkel operált, hanem számolt valódi áramlásból felhajtóerőt és mást...)

A mai PC-k teljeítménye simán veri a 15+ éve épített katonai szimulátorok tejesítményét. Ki kellene már lépni abból a mítoszból, hogy csak azért mert valami katonai többet tud egy civil cuccnál. Főleg úgy, hogy a haderők költségetése limitált.

Persze ez is el lett mondva már korában, de egyik fülön be, másikon ki. Én meg fogom írni a HT összefoglalót aztán kíváncsi leszek, hogy hány ember olvassa el és érti meg...

Nem lehetne néha némi önvizsgálatot tartani folyamatos flémelés és trollkodás helyett? Hm...?

Az a baj sok userrel itt és máshol, hogy képtelenek számolni, ezért gyakorlatilag csak a levegőbe beszélnek, csúnyábban mondva csak rizsának. Hol van a fizikai modell és annak putputja uraim...? Hm...?


Egyébként azon is el lehetne gondolkodni, hogyha tényleg annyira profi cucc egy ilyen szimulátor akkor miért adják oda boldog-boldogtalannak játszadozni?
Mert vannak olyan emberek, akiknek az alkotás a hobbija. Lehet, hogy neked ez felfoghatatlan, de ettől még így van.

Én írok HT összefoglalót és én is fejlesztettem és fejlesztésben külsősként adok tanácsot, hogy mit és hogyan lehet modellezni. Konkrétan a BMS4-ben az én durva, de kb. néhány óra munkával megalkotott modellemet fejlesztették tovább. Az én modellem 5-10% pontosságú volt sebesség és magasságt tartománytól függően a Volhov és Nyevánál és nem tudtam, hogy hogyan kellene ezt-azt a Vega vezérlésnél megcsinálni, hogy a fix 48 fokos emelkedés meg legyen indítás után. Ezt megcsinálta az, aki ért hozzá és az eredmény elég durva lett.

Na most képzeld el azt, amikor több tízezer órát tesznek bele fejlesztése emberek. Ingyen. Ha ezt főállásban csinálná nyugati órabérrel -a fejlesztős többésge francia, jenki vagy fejlett országban él - akkor több millóba kerülne csak a munkabérük. És nem gyök2 userek, hanem katonai pilóták, repmérnökök, katonai területen dolgozó szofveresek - Az FreeFalcon fő programozója anno a Patriot szoftverén dolgozott - és egyéb hasonló kvalitású emberek fejlesztik ezeket több évtizedes tapasztalattal, akik nem rizsának, hanem számokkal dolgoznak. Valahol csodás, hogy ezeknek az embereknek szólogatnak be egyesek 0 tudással gyakorlatilag...


Ez most valamiért nagyon zavar téged, de érdekes módon amikor egy másik topikban az orosz ASM volt a téma nem a Raptor, olyankor az USA hajók IR-je még víz/földháttérben is látta az orosz ASM-et 50+km-ről.
Először is ez nem igaz, gyakorlatilag hazudsz, mert én ilyen nem mondtam. Ostoba lennék, ha mondanám.

1. Az orosz ASM kis magasságban M2.5 táján közeledve több száz fokos orrkúp hőmérséklettel bír és elég decens mögötte a kiáramlő hő. Ehhez képest a nagy magasságban repülő M1.5-M.17 Raptor hőmérséklete "picit más"...

2. Másrész hajó IR vagy bármilyen szenzorral mióta néz ASM-re földháttérben? Mi ez az ökörség...?

Mikor fejezik már be egyesek, hogy olyan adnak a számba, ami ökörség és soha nem mondtam...? Ez is irritáló, mert kb. huszadjára történik csak ebben az félévben.


És pont az F-35-össel a ballisztikus rakétáról készített képpel bizonygattátok, hogy már pedig ez így van. Meg a Rafale IR-je által készített képpel.
Melyik részét nem érted annak, hogy a rakétára oldalról látott rá a DAS úgy, hogy a légiharc rakétához képest nem 2-3 tonna, hanem 2-3 ezer tonna tolóerjeű hajtómű és ennek megfelelő forró csóva van a raktéta után, ami a magasság növekedéssel egyre inkább széttart? Nézegess rakéta indításokat és azt, hogy magasság növekedéssel hogyan tart szét a lángfront.

Érdekes mennyit változik a világ attól, hogy épp melyik nemzet termékéről van szó :)
Érdekes, hogy mennyire divat hazudni, ha rólam van szó illetve ignorálni azokat a számokat, amiket leírok..
 
M

molnibalage

Guest
@kelepisti
Láthatólag neked sem sikerült megérteni már kb. harmadjára sem, hogy mit tud a DCS és BMS4.33 F-15C és F-16C-je. Ha ennyire nem vagy képbe, akkor kérlek ne akard osztani az észt.
 
M

molnibalage

Guest
Kinematikailag helyes is ez az állítás, de én pont végig a rádióelektronikára hivatkoztam ez ügyben. Hiába jó kinematikailag egy indítási pozíció ha a kilőtt lövedéket el lehet téríteni a céltól.
És melyik részét nem érted annak, hogy a mai pilótánál az aranyszabály az, hogy marad kin a NEZ-en és kienamatic defeat az úr? Ezt nem én modom, a francia Mirage-2000 pilóta és oktató pilóta...

Ami ott amúgy 100%-ig jó. De viszont a szimulátor nem ismeri jól a zavarási/eltérítési módszereket és ezek hatékonyságát.

Épp ezért ezeket a beszélgetés folyamán figyelmen kívül hagyod.

Én úgy látom, hogy a mai BVR rakétáknál is könnyen elő állhat ez a helyzet. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a mai modern BVR rakéták hatékonyak. De főleg azért mert végtelenül elavult gépekre lőnek velük.
1999-ben a MiG-29 9.12 és AIM-120B között időben 10 év volt. A MiG-29 gyakorlatilag tehetetlen volt. Beamingeléssel és chaff-el földháttérben az indított összes AIM-120 közül egyről sejthető, hogy bekajálta ezt és egy másik AIM-120-nál volt DLZ-ben, NEZ-en kívüli kinematic defeat.
 
M

molnibalage

Guest
pár oldallal ezelőtt Rudi rakta be ide a különféle IR frekvenciák elnyelődését. Látható volt, hogy vannak olyan frekvencia tartományok ahol az elnyelődés sokkal kisebb mint más tartományokban. És mit ad isten az összes új IRST rendszer pont ezen a két frekvencián működik
.
Erről lesz szó az új HT összefoglalóban is. Egyébként meg talár a forrás frekv. spektrumát kellene először megnézni, jó reggelt...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 343
60 919
113
Molni

Amit leírtál a szimulátorokkal kapcsolatban annak köze nincs a jelenleg itt folyó témához. Senki nem kritizálta meg a fizikai modellezést. Teljesen más hibákat róttunk föl.

Hazudni meg nem hazudtam, mert nem azt mondtam, hogy te írtad ezeket.
Csak amikor én jeleztem, hogy ezek baromságok akkor te is azt mondtad/sugaltad, hogy egy "haditengerész" aki állítólag ott szolgál ezt biztosan jobban tudja. És neki van igaza...
Ott nem kardoskodtál így az IR korlátai ellen, mint most itt.
Abba meg már bele sem megyek, hogy szupercirkálva, nagy magasságon mekkora IR-je lehet egy raptornak.
Gondolom nem sokkal kisebb, mint egy közepes méretű szuperszonikus ASM-nek.
 
M

molnibalage

Guest
Jó reggel kívánok, a hajónál szó sem votl trackképzésről MCG-hez. A RIM-116-nak kombinált vezérlése van, ahol az maga az ASM radarját haszálva is repülhet a RIM és utána lockol rá a RIM. Ezen felül a RIM-116 az CIWS, tehát indításkor nagyon is tudják, hogy a bejövő ASM mekkora távolságra van, mert akkora már régóta dolgozott rá mindenki.

Amúgy meg teljesen irreleváns, hogy mekkora távolságról látható IR-ben a közeldő ASM, akár 15 méteren, akár 15 km-en jön. Az első esetben ar radar horizont 33 km táján van 25-30 méteres antenna árbóccal másik esetben meg végtelen távolságban van harcászati értelemben a horizont. A radar az elsődleges szenzor az IR csak annyira kell, amennyire az SR IRAAM-nek a befogáshoz.

Tetszik keverni a szezont a fazonnal érvelés és téma kapcsán.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 343
60 919
113
molnibalage

Ezt ott és akkor is le lehetett volna írni. Mégsem írtál ilyet. Igaz nem kötelező.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Azért az nálam vitának számít amikor azt állítod, hogy minél közelebbről lősz egy BVR-el annál jobb. Kinematikailag helyes is ez az állítás, de én pont végig a rádióelektronikára hivatkoztam ez ügyben. Hiába jó kinematikailag egy indítási pozíció ha a kilőtt lövedéket el lehet téríteni a céltól.
A szimulátor meg úgy kerül elő a témában, hogy annak a szabályai szerint gondolkodsz és határozod meg a taktikát. Ami ott amúgy 100%-ig jó. De viszont a szimulátor nem ismeri jól a zavarási/eltérítési módszereket és ezek hatékonyságát. Épp ezért ezeket a beszélgetés folyamán figyelmen kívül hagyod.

Nem véletlen írtam olyan példákat, ahol IR fegyverzet vagy csak gépágyú lenne a lopakodón. Elképzelhetőnek tartom, hogy az RF és az IR fegyvereket is lehet zavarni. Az, hogy ez a gyakorlatban milyen formában létezik, azt senki se tudja. Gépágyút viszont nem tudod zavarni. Az pedig tény, hogy egy gépágyúval támadó gépnek nagyságrendekkel könnyebb dolga van, ha őt csak később észlelik. Ergo támadásnál is növeli a potenciált. Ugyanez rakétákra is igaz, az egy másik kérdés, hogy aztán a rakéta éppen lelövi-e a célt, vagy nem.

Amikor én felhoztam példának az F-4-et meg a MIG-23-at akkor ti mondtátok, hogy azok valójában nem voltak BVR képesek a mai fogalmaink szerint.
Ez OK, csak ugye mi utólag 30-40 évvel később vagyunk ilyen okosak egy történelmi tapasztalat okán.
Abban az időben, azok az emberek akik ezeket megrendelték/gyártották/használták meg voltak arról győződve, hogy ezek a dolgok működnek. Papíron működniük is kellet volna.
Aztán jött a való élet és átírta az egészet mert felmerült egy sor probléma.
Én úgy látom, hogy a mai BVR rakétáknál is könnyen elő állhat ez a helyzet. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a mai modern BVR rakéták hatékonyak. De főleg azért mert végtelenül elavult gépekre lőnek velük.
Nem tudni mire lennének képesek egy modern védelmi elektronikájú gép ellen. Én jelentős hatékonyság romlásra számítok.
Azt pedig már most is látni, hogy egy 5. generációjú gép ellen a BVR lényegében nem létező dolog jelenleg.
Szerintem ezek a dolgok igazolják azt, amit állítottam, hogy:
1. A BVR rakéta a szűk keresztmetszet.
2. A lopakodó technológia jelentősen elősegíti egy repülőgép védelmét, vagyis a túlélését.
Szerinted a támadást is elősegíti és én ezen véleményed elfogadom. Régebbi csak radaros 1-4. gen gépek ellen ez teljesen igaz lehet.

Azért egy olyan különbség van, hogy akkoriban az elektronika nagyon gyerekcipőben járt, és gyakorlati tapasztalat nem is létezett szinte BVR rakéta alkalmazásokról. Papíron mindenki azt hitte, hogy majd menni fog, aztán még sem jött össze.

Ehhez képest most 30-40 évnyi tapasztalattal, minden elektronikai és jelfeldolgozási fejlődéssel együtt állunk valahol, és emellett vannak gyakorlati tapasztalatok arról, hogy az AMRAAM gyakorlatban is elég szépen teljesített, még ha nem is a csúcskategóriás ellenfél ellen. Szerintem ez eléggé meggyőző arról, hogy a mostani BVR fegyverek sokkal magasabb szintű képességgel rendelkeznek, mint a korábbiak, és erre több tapasztalat is van, mint korábban. Nyilván olyan állatságokat viszont nem lehet kijelenteni, hogy minden rakéta nagy általánosságban találni fog. Az is lehet, hogy EW miatt nem talál. De erről az oldalról meg ti se mondtatok semmit ezen felül, hogy a rakéta a szűk keresztmetszet, csak ennyit, hogy az ARH szépen zavarható. Erre mások mondták, hogy nem.

Szerintem meg, még ha zavarható is, az egyáltalán nem lehetetlen feladat, hogy a platform radarja végfázisban is segítse a rávezetést. Sőt, igazából ezt eléggé valóságközeli elképzelésnek tartom. Kérdés, hogy gyakorlatban létezik-e ilyen, de szerintem nem lenne túl nehéz megoldani. Akkor van nagy cumi, ha a platform se lát semmit.

Amúgy gondolkoztam ezen a "gépágyúval beülök a másik mögé az 5. gennel" dolgon. Ezt meg lehet csinálni olyan ellen akinek csak radarja van és nincs mögötte támogatás.
Viszont eszembe jutottak az IR-s rakéta indításra figyelmeztető rendszerek. Szerintem ezek képesek körkörösen érzékelni egy lopakodó repülőgép IR-jét, igaz csak közelről és jó időben. Mondjuk legyen ez 0-10 km.
Ha erre szoftveresen föl van készítve a rendszer akkor elvileg ezen a távolságon belül nem lehet meglepni egy IR érzékelőkkel fölszerelt gépet olyan módon, mint ahogyan te írtad.

Persze, egy cessnával is be tudok ülni a seggébe, ha ügyes vagyok. Arról volt szó, hogy lopakodó géppel sokkal könnyebb beülni bármi mögé, mert a felderítési ablak, amiben téged meg tudnak találni, nagyságrendekkel kisebb. Ezt bármelyik red flag beszámoló és a józan paraszti ész is igazolja.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
És melyik részét nem érted annak, hogy a mai pilótánál az aranyszabály az, hogy marad kin a NEZ-en és kienamatic defeat az úr? Ezt nem én modom, a francia Mirage-2000 pilóta és oktató pilóta...

Saját megítélés alapján az amcsiknál is ugyanez a helyzet. Többször repültünk azzal az ezreddel gyakorló harcokat, akikről mondtam, hogy szorosan a valódi előírásokat követik. Hogy egyszerűen fejezzem ki magam, hozzánk képest igen nagy kinematikai fenntartásokkal kezelték a BVR-t.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 805
113
Mike

Az előbb megmondták, hogy nem használtam még szimulátort, te meg most azt, hogy repnapokra se nagyon járok. Szerintem javítanotok kellene a hírszerzési módszereiteken mert sok a falsh infó....

kelepisti

A szent otthoni PC-s szimulátorra itt nem illik rosszat mondani.
Végül is csak a légi harcászat legfontosabb elemét, a rádióelektronikát nem szimulálja , de amúgy tök jó :)
Egyébként azon is el lehetne gondolkodni, hogyha tényleg annyira profi cucc egy ilyen szimulátor akkor miért adják oda boldog-boldogtalannak játszadozni?


Molni

<i>"Megint ott tartnuk, hogy az IRST valahogy csodafegyver, az időjárás nem zavarja és egyszerre pásztáz és követ célokat és ad meg egyből távolságot..."</i>

Ez most valamiért nagyon zavar téged, de érdekes módon amikor egy másik topikban az orosz ASM volt a téma nem a Raptor, olyankor az USA hajók IR-je még víz/földháttérben is látta az orosz ASM-et 50+km-ről.
És pont az F-35-össel a ballisztikus rakétáról készített képpel bizonygattátok, hogy már pedig ez így van. Meg a Rafale IR-je által készített képpel.
Érdekes mennyit változik a világ attól, hogy épp melyik nemzet termékéről van szó :)
Akkor én azt mondtam, hogy szerintem 20-30 km lehetséges csak az időjárás függvényében.
Ezt a véleményemet a Raptorral kapcsolatban is fenntartom, annyi kiegészítéssel, hogy nagyon felhős égen akár 0 km-is összejöhet.


<b>Igazából ennek a vitának csak annyi értelme volt, hogy kiderüljön, hogy mennyi mindent nem tudunk erről a témáról. </b>
1. Nem tudjuk, hogy lehet-e IR-el távolságot mérni, és ha lehet azt hogyan csinálják.
2. Fingunk sincs az EW rendszerekről.
3. Az LPI mikéntjét sem ismerjük, csak tippelgetünk, hogy így vagy úgy működik.
4. Semmit sem tudunk a modern besugárzás jelzőkről.
5. Fogalmunk sincs arról, hogy milyen valós képességet nyújt egy lopakodó vadászgép, milyen frekin mennyire láthatatlan stb....
6. Fogalmunk sincs arról, hogy milyen valós elektronikai képességekkel bír egy valódi ARH BVR.

Úgy Isten igazából nem tudunk semmit, de azért jót vitatkozunk róla. Ami nem baj, hiszen az a lényege a fórumnak, hogy különböző vélemények ütközzenek, csak ehhez nem árt némi rugalmasság.
(Ez rám is vonatkozik...)

Fip7, a te rugalmasságoddal szerintem nincs semmilyen probléma. Igen, rengeteg mindent nem tudunk, de ettől még ÉN pl. élvezem az eszmefuttatásokat, a TIEDET is, s azt, hogy van olyan valaki, akivel lehet "kötetlenül", egzakt számok nélkül teóriákat átbeszélni. Jó dolog hogy pont ezt sérelmezi itt balázs, hogy nincs mögötte egzakt adat, meg modell, és tudás, de szerintem aki komolyan veszi a saját tudását a napra kész haditechnikában, az ámítja magát. A II. VH-s dolgokról kész vagyok vitatkozni bárkivel, egzakt számokon, de a NYEBO-M, PIRATE, APG-77, METEOR, AMRAAM D, R-77/1 vagy a HIBINI képességeit nekem SENKI ne próbálja már itt levezetni, mert orcán nevetem...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 805
113
<blockquote>Kinematikailag helyes is ez az állítás, de én pont végig a rádióelektronikára hivatkoztam ez ügyben. Hiába jó kinematikailag egy indítási pozíció ha a kilőtt lövedéket el lehet téríteni a céltól.
És melyik részét nem érted annak, hogy a mai pilótánál az aranyszabály az, hogy marad kin a NEZ-en és kienamatic defeat az úr? Ezt nem én modom, a francia Mirage-2000 pilóta és oktató pilóta...

Ami ott amúgy 100%-ig jó. De viszont a szimulátor nem ismeri jól a zavarási/eltérítési módszereket és ezek hatékonyságát.

Épp ezért ezeket a beszélgetés folyamán figyelmen kívül hagyod.

Én úgy látom, hogy a mai BVR rakétáknál is könnyen elő állhat ez a helyzet. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a mai modern BVR rakéták hatékonyak. De főleg azért mert végtelenül elavult gépekre lőnek velük.
1999-ben a MiG-29 9.12 és AIM-120B között időben 10 év volt. A MiG-29 gyakorlatilag tehetetlen volt. Beamingeléssel és chaff-el földháttérben az indított összes AIM-120 közül egyről sejthető, hogy bekajálta ezt és egy másik AIM-120-nál volt DLZ-ben, NEZ-en kívüli kinematic defeat.

</blockquote>

Balázs, te az OP desert stormnál ha jól emlékszem, még azt is elvitattad, hogy igen komoly nemzetközi összefogás részeként kényszerítették térde Irakot, aztán Kelepisti rakott be olyan térképet ahol csak arabokból volt több hadtestre való... Az Amraam hatékonyságáról is láttam már mindenfélét, nem mindenhol ment ez 50% fölé...
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

Ezt ott és akkor is le lehetett volna írni. Mégsem írtál ilyet. Igaz nem kötelező.
Ugye megbocsátod, hogy nem javítom ki az HTKA oldalo posztolt összes hülyeséget és téveszmét?
 
M

molnibalage

Guest
Ehhez képest most 30-40 évnyi tapasztalattal, minden elektronikai és jelfeldolgozási fejlődéssel együtt állunk valahol, és emellett vannak gyakorlati tapasztalatok arról, hogy az AMRAAM gyakorlatban is elég szépen teljesített, még ha nem is a csúcskategóriás ellenfél ellen.
A csúcsszuper manvőerező képesség mennyit is ért az AMRAAM ellen 1999-ben? Semmit. Na ennyit erről.

Más téren valóban nem volt csúcskat ellenfél, de a 4. gen gépek export változatai ellen használtak AIM-120B-t és AIM-7M-et is. Mindkettő elég jól működött.
 
S

speziale

Guest
Egy kis érdekessé, hogy az USA "mennyire nem" érdeklődik az IRST technika iránt...meg a pirate képességeiről is van 1-2 dolog elhintve benne

http://aviationweek.com/awin/us-navy-follows-uk-lead-infrared-systems
 
M

molnibalage

Guest
@speziale
Nem értem az ilyen kommenteket. Az első jenki IRST-k cirka 50 (!) éve voltak Crusaderen. MAWS is volt F-111-en. Eltűnt mindkettő, mer megbízhatatlan volt. Az F-4E-n volt TIESO, az F-14-en volt Newton távcső vagy IRST később, de ezt lászítva jenki gépeken nem volt IRST.

Az, hogy most egyes gépeken lesz pod formában, az egy újdonság, de nem egy konstans igény. Senki nem mondta, hogy a jenki kategorikusan elutasító volt. Az F-15A-ra is tervztek TIESO-t, csak gépenként 1 misibe került volna egy cirka 15 misis gépen, amire azt mondták, hogy nem éri meg... És nagyon sokáig erre gondoltak.

Az F-14-en is a optikai szenzor alapvetően nagy bombázógépek ellen készült. Taktikai vadászok ellen radarral kombinálva adott VID-et, de scan üzemmódba hatásossága elég esetleges volt.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 805
113
Ez a mi éri meg egy 15 millás gépen 1 millióért, lehet hogy teljesen logikus lépés volt elvetni 70' évek közepén, F-15ön, a körülmények miatt. MA, mikor lehet hogy ez a legjobb technológia a stealth vadászok ellen, megér gépenként akár 10 milliót is, egy 150 milliós gépen, nem? Az arányok ugyan azok, csak "picit" változott annak az égető szüksége, hogy legyen valami, amivel a radarral nem/nehezen felderíthető célokat is kell tudni észlelni, kezelni. Ez az F-15A idejében még nem így volt, ma meg így van...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 805
113
Egy kis érdekessé, hogy az USA "mennyire nem" érdeklődik az IRST technika iránt...meg a pirate képességeiről is van 1-2 dolog elhintve benne

http://aviationweek.com/awin/us-navy-follows-uk-lead-infrared-systems
Ez egy igen érdekes cikk! Jó volt olvasni, hogy lehet nem is beszéltem ám annyira zöldségeket, s ezek szerint elképzelhető, hogy ez lesz az irány a jövőben egyes nemzeteknek, NEM mindenki tervez örökre CSAK az AESA radarral, ARH-rakétákal és a stealth technika hegemóniájával. Ezek szerint még az USA is érdeklődik, hogy mi jönne jól egy kis combos "RF denied enviroment"-nél, intenzív zavarásnál. Ahogy olvastam itt a cikket, durván fejlődő háttér informatikai képességekről, ujjlenyomat szintű azonosításról, vagy GYORSABB scannelésről, mint az AESA radarok tudnak, a könnyebb tömeg miatt, megint azt gondolom, hogy ennek csak ha a fele is igaz, nem kéne így lebecsülni ezt a technológiát SEM... Semmi sem fekete és fehér általában, azok mellett, hogy BIZTOSAN megvannak a korlátai ennek is, sanszosan tud olyat, amit a legkorszerűbb AESA radar sem, még akkor is, ha pl. az US gépeken nem ezt erőltették/erőltetik még jelenleg.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egy kis érdekessé, hogy az USA "mennyire nem" érdeklődik az IRST technika iránt...meg a pirate képességeiről is van 1-2 dolog elhintve benne

http://aviationweek.com/awin/us-navy-follows-uk-lead-infrared-systems

Így van. Az USA annyira "nem érdeklődik" az IRST rendszerek iránt hogy jelenleg mind a NAVY mind az Air Force futtat programokat IR podok beszerzésére több százas tervezett db számmal.

Az Air Force programja - Talon Hate - ráadásul próbálja orvosolni az F22-vel való adatcsere terén mutatkozó hiányosságokat is.

Így álltak a programmal tavaly decemberben: foxtrotalpha.jalopnik.com/here-s-the-first-shot-of-the-f-15c-pod-that-will-change-1750314539

Ezen kívül futtatják a Legion Pod programot is.

ld.: defense-update.com/20150212_irst_pod.html

A NAVY is futtatja a maga programját ami úgy tűnik nem teljesen zökkenőmentes:
dote.osd.mil/pub/reports/FY2015/pdf/navy/2015irst.pdf

A Pirate leaflet meg azt állítja a rendszerről hogy:

"<i>PIRATE accurately tracks multiple high speed targets, prioritizes them and provides the on board Attack & Ident. computer with target positional, velocity, acceleration, approach/ recede etc. data. In addition it provides highresolution images for visual identification. It provides highly reliable information for air-to-air and air-to-ground use. The system demonstrates a very high suppression rate of potential false alarms.</i>"

(szabad fordításban: A PIRATE pontosan követ több nagy sebességű célpontot, rangsorolva azokat és célpont pozíció, sebesség gyorsulás, közeledő/távolodó stb. adatokat biztosít a fedélzeti támadó & azonosító számítógépnek(!! kiemelés tőlem). Mindezek felett nagy felbontású képeket is biztosít a vizuális azonosításhoz. Megbízható adatokat biztosít az AA és AG használathoz. A rendszer bizonyította hogy magas százalékban képes elnyomni a potenciális téves riasztásokat)

Persze tudom ez csak marketing bulshit ;-)

link: https://thalesgroup.com/sites/default/files/asset/document/Leaflet_PIRATE_UK.pdf
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 805
113
<blockquote rel="speziale">Egy kis érdekessé, hogy az USA "mennyire nem" érdeklődik az IRST technika iránt...meg a pirate képességeiről is van 1-2 dolog elhintve benne

http://aviationweek.com/awin/us-navy-follows-uk-lead-infrared-systems

Így van. Az USA annyira "nem érdeklődik" az IRST rendszerek iránt hogy jelenleg mind a NAVY mind az Air Force futtat programokat IR podok beszerzésére több százas tervezett db számmal.

Az Air Force programja - Talon Hate - ráadásul próbálja orvosolni az F22-vel való adatcsere terén mutatkozó hiányosságokat is.

Így álltak a programmal tavaly decemberben: foxtrotalpha.jalopnik.com/here-s-the-first-shot-of-the-f-15c-pod-that-will-change-1750314539

Ezen kívül futtatják a Legion Pod programot is.

ld.: defense-update.com/20150212_irst_pod.html

A NAVY is futtatja a maga programját ami úgy tűnik nem teljesen zökkenőmentes:
dote.osd.mil/pub/reports/FY2015/pdf/navy/2015irst.pdf

A Pirate leaflet meg azt állítja a rendszerről hogy:

"<i>PIRATE accurately tracks multiple high speed targets, prioritizes them and provides the on board Attack & Ident. computer with target positional, velocity, acceleration, approach/ recede etc. data. In addition it provides highresolution images for visual identification. It provides highly reliable information for air-to-air and air-to-ground use. The system demonstrates a very high suppression rate of potential false alarms.</i>"

(szabad fordításban: A PIRATE pontosan követ több nagy sebességű célpontot, rangsorolva azokat és célpont pozíció, sebesség gyorsulás, közeledő/távolodó stb. adatokat biztosít a fedélzeti támadó & azonosító számítógépnek(!! kiemelés tőlem). Mindezek felett nagy felbontású képeket is biztosít a vizuális azonosításhoz. Megbízható adatokat biztosít az AA és AG használathoz. A rendszer bizonyította hogy magas százalékban képes elnyomni a potenciális téves riasztásokat)

Persze tudom ez csak marketing bulshit ;-)

link: https://thalesgroup.com/sites/default/files/asset/document/Leaflet_PIRATE_UK.pdf

</blockquote>
Trollkodhatnék is egy sort a "makering bullshit:p" vonalat tovább folytatva rudi, de nem teszem!

A lényeg annyi, hogy ha a nyilvánvaló túlzásokat le is számítjuk, NAGYON úgy kezd összeállni a kép, hogy pl. az EUROFIGHTER konzorcium(hozzáteszem szerintem teljesen helyesen!), tök más irányban indult el, mint az USA. Lehet röhögcsélni azon, US fan szemüvegen keresztül, hogy nincs sehol az EU, meg az OROSZOK pl. a AESA radarok, meg az ARH fegyverek terén az USA-hoz képest, csak éppen úgy tűnik, hogy végre volt annyi eszük, hogy nem lekövették őket, hanem ÁTHÁGTÁK az eddigi szabályokat, s valóban oda költöttek pénzt, ami abban lehet a VALÓS segítségükre, hogy megoldják a pillanatnyi US előnyt, amit a STEALTH adott/ad még nekik mindig. HA engem kérdez valaki 10 éve, hogy véges erőforrásból egy F-22 -t gyártani képes nemzet ellen mit fejlesztenék, PIRATE rendszerű IRST-ket, vagy RADAR alapú bármit, nem az AESA + ARH kombóra, hanem inkább hasonló passzív eszközökre, és IR MICA/R-27ET vonalra teszek, no meg a NYEBO-M vonalra. NEM Orosz/Francia imádatból, csak logika miatt.