Egyébként zsolti, szerinted az USAF miétr rakaszkodik foggal körömmel az F-35A-hoz? Pontosan azon képességek miatt, amennyivel fölé nő a többi gépnek. Egyszerűen nem költséghatékony megtartani bizonyos feladatokra a 4++ gépeket sem, mert borzasztóan törékenyek.
Az F-35A és F-16C Block 50/52 között
sokkal, de sokkal nagyobb a szakadék, mint az F-4E és F-15A között volt, vagy az F-16 - F-4 között volt.Európai államoknál az F-104 és F-16 esetén is kisebb.
Miben lépett nagyot előre az F-15/F-16 az F-4/F-5/F-104-hez képest?
- Repteljesítmény. A manőverező légiharc jellemző tartományában hülyére verték az elődöket. (Szuperszonik profilban a régi gépek jobbak voltak. Mai napig F-4 tartja a zárt körön a szuperszonkiks rekorodot és nem F-15. A Raptor lehet, hogy meg tudná dönteni, de ma ez már senkit nem érdekel.)
- Autonóm célkeresés, ez főleg az F-15-nél az AN/APG-63 miatt.
- Kabinból kilátás, akkor WVR-ban a két szép szem igen fontos volt, de SAM-ek ellen is.
- A hatósugár azonos gépméret esetén javult a jobb hajtómű miatt.
Ezek akkor fontosak voltak az akkori légiharc rakéták képességei és felderítő képességek mellett még az E-3 érkezése után is. Ennek ellenére a 4. gen gépeknél az AIMVAL és ACEVAL kimutatta azt, hogy ha sokan vannak és értelmes all aspect raktéa van, akkor bármilyen gépnek esélye van a sikerre. Ez különösen igaz, ha nem FM vezérelt IR rakéta jön szembe, az FM rakéta ellen az infracsapda még reális esélyt ad a túlélésre. (Erről is szól majd a HT összefoglaló, hogy érdekes módon mindkét oldalon a hh. alatt a MANPAD-on a végén sokkal fejlettebb IR seeker volt, mint a két csúcs légiharc rakétán.)
Ez még ma is igaz. Hányszor linkeljem még ezt...? Szerencsés volt, jó helyen volt. Nem szuper vadász, nincs benne világklasszis radar. Csak éppen az ellfelének is komoly SA bizonytalanságai vannak egy F-35-höz képest.
https://theaviationist.com/2010/05/13/mb-339cd-kill-markings/
Ez nem általános, de sikerülhet. A szír 21-esnek is majdnem sikerült, ha F-16-ot talált volna el, akkor az sanszosan leesik. Az IAF egyik pilótája is visszamlékezésében elmonda, hogy piszok mázlijuk volt, teljes benne volt a pakliban légiharcban gép elvesztése. (SAM lőtt le F-16-ost is 1982-ben.)
Az egész F-35 koncepció arról szól,
hogy ezt a helyzetet meg kell szüntetni. Ezért olyan dolgok kerültek az F-35-re és olyan integrációval, ami 20-25 évvel ezelőtt nézve is majdnem sci-fi volot. Mikr ezek? A repteljesítmény növelésének van értelme? Nincs, semmit nem ér a TVC-s AAM és M3-M6 végfázis sebességel és láthatatlanul érkező Sz-300 szintű SAM ellen, ami nem húz hosszú füstcsíkot az utazási fázisban. Na, akkor ehhez mi kell?
AESA radar. Mire jó ez? Pásztázzon villámgyorsan, elevation és azimut szerint bárhol a légtérben vagy akár földi cél ellen. Ha egyszer megtalát
bárki egy célt, akkor bármelyik gép képes legyen rámérni és nem elveszteni. Ez a pilóta szemszögéből párhuzamos is képes megtenni földi cél és légi cél ellen is. Viszont állandó radar használat nem jó és nem körkörös. Mi legyen hát?
A válasz a DAS. Az képesség teszi a gépek a közeledő rakéták azonosítására és kellően nagy aspektus esetén akár közeledő repülőgépek észlelésére is. Viszont az időjárás bajos. Mi legyen akkor? Eleve nem akarunk belerepülni a MANPAD és SHORAD-ba, akkor legyen 8-10 km-es harcászati magasság. Ott már ritkán van gond és akkor az AAM és Sz-300/400 sem is felülről jön, emelkedő fázisban nem látja a rakétát nagy távolságon a DAS, ha szar idő van. Amit a DAS meglát és gyanús, akkor az radar rámér, hogy akkor sebesség paraméterből tudja, hogy akkor az most micsoda és merre tart. Mechanikus radarral erre DAS-sal sem lenne képest.
A DAS-sal megtalált célokra a EOTS rá tud nézni és a leváló céljelet képes lehet a DAS értelmezni, ez ma elvileg nem kéne, hogy nagy kunszt legyen. A Patriot radarral 1982-ben képes volt erre. (Abban volt valami 4MHz-es vagy 6MHz CPU meg talán MB nagyságrendű memóra.) A rakéták jellemzően loftolnak tehát égháttéban látszanak legalább gyorsítás ideje alatt.
Ezeket az F-35 nem szólóban teszi, hanemm széthúzva, ezzel biztosítva azt, hogy a a rálátási szögek minél jobbak legyenek. Ehhez kap egy olyan data linket, hogy a Link 16 hozzá képest olyan, mint 4G-s mobiltelefonhoz képest a szikratávíró szintjén van.
Ebből jön össze a páratlan SA ez van a stealth-tel nyakonönve. Fincsi.
Viszont a stealth is el tud fogyni, ha sok SAM és ellenséges vadász van. Mit lehet tenni ekkor?
A SARH, SAGG SAM és ARH ellen, ott a vontatott csali. Sok.12 db. A gép a fenti SA alkotás mellett azt is tudja, hogy mikor dobja ki ezt a csalit, mert feleslegsen kitenni nem jó. Egy 4++ gép mindig vontathatja, mert közepes és nagy magasságban csak az nem látja, aki nem akarja. A SOJ segíthet egy darabig, de csodák nincsenek.
Ezért van az, hogy az összes jelenlegi fegyverrendszernek annyira nincs komoly sansza az F-35 ellen, hogy arra szavak alig vannak. A gond akkor lesz F-35-nél, ha ESA ARH SAM/AAM jön majd szembe, az ellen nem működik elvben vontatott csali. A másik baj a kombinálit IR+ARH AAM. A képalkotós IR ellen ma nem tudnak mit tenni, olyan felbontása van analizálási lehetőség van. Az IRIS-T már véde van most is DIRCM ellen és DIRCM-nek híre hamva sincs vadászon méretkorlátok miatt. Képalkotós IR-nél pixelenként lehet végezni analízist.
Apró hiba, hogy a japán AAM-4-en kívül nincs AESA/PESA ARH rakéta. Kombinált radar és IR SAM van, de az sem orosz, hanem nyugati. Az F-35 lépéselőnyban van egyelőre.
Az F-35 HSD-je ezeket mind rápakolja és osztályozza a pilótának. Saját rakéta HMZ-től kezdve irányfüggő fenyegetések ábrázolása, stb. amit akarsz. És midenzt full auto módon. A fals radar kiszűréséről volt már hír.