Az már igaz hogy a Törökökkel való szakítás elég fájdalmas lenne mind a két félnek (Törökök vs. USA / NATO) - egyedül Putyin röhögne de nagyon...
Kicsit utána olvastam és én azt látom hogy a Törökök nem csak a TAI-n keresztül vannak benne az F-35 programban.
https://www.f35.com/global/participation/turkey-industrial-participation
- Alp Aviation 2004 óta van benne a programban. Különböző sárkány és futómű elemek összeszerelését végzi és az F-135-ös hajtóműhöz gyárt több mint 100 féle alkatrészt, többek között titán kompresszor lapátokat.
-
Aselsan Ők különböző optikai alkatrészeket gyártanak az F-35 EOTS rendszeréhez és alkatrészeket a gép "Avionic Interface Controller" rendszeréhez
-
Ayesas Jelenleg a kizárólagos szállítói az F-35 két fontos rendszerének: "missile remote interface unit" és a "panoramic cockpit display" (az utóbbi gondolom az F-35 nagyméretű MFD-je).
-
Fokker Elmo gyártja jelenleg 40%-át az F-35 kábeleinek és alkatrészeket szállít a TAI-nak a törzsközép darabhoz. Szintén gyártanak alkatrészeket az F-135-ös hajtóműhöz.
-
Havelsan az F-35 tréning rendszerének (Integrated Pilot and Maintenance Training Center - ITC) az egyik beszállítója és fejlesztője
-
Kale Aerospace 2005 óta vannak benne a programban. Különböző sárkány elemeket gyártanak és szerelnek össze. A Heroux Devtek cégnek szállít alkatrészeket, így kizárólagos gyártója mindhárom F-35 variáns egyes futómű komponenseknek. A Pratt & Whitney-vel közös leányvállalata az F135-ös hajtóműhöz gyárt alkatrészeket.
-
MiKES a BAE Systems-nek és Northrop Grumman-nak szállít az F-35 programban használt alkatrészeket és szerelt elemeket.
-
ROKETSAN és
Tubitak-SAGE: stratégiai partnerek a programban. A Lockheed Martin Missiles and Fire Control-ral együttműködve olyan fejlett precíziós fegyvereket fejlesztenek, integrálnak, gyártanak amiket az F-35-ös a belső fegyverterében szállíthat.
-
Turkish Aerospace Industries (TAI): róluk már volt szó. Ők gyártják minden F-35-ös variáns komplett törzsközép szekcióját, beleértve a kompozit burkoló paneleket, fegyvertér ajtókat, hajtómű beömlőket, fegyver felfüggesztő pilonokat.
Ha így nézzük akkor talán már nem is lenne olyan egyszerű kirúgni őket a programból, bár tény hogy tényleg nem csinálnak semmi olyan különleges dolgot amit pl. a Németek ne tudnának - a legnagyobb örömmel - legyártani. A kirúgásuk azért biztos okozna némi fennakadást a gyártásban...
Végül egy videó arról hogyan is gyártja a TAI a törzsközép részt: