F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 401
113
2013-ban 35 db Rafale M ütemezett karbantartási költsége 100,7 millió Euró volt abban az évben 38.6%-os hadra foghatóság mellet.
Itt külön probléma még, hogy ez egy hét évvel ezelőtti adat. Azóta nem sok új M-et adtak át, de cserébe kiderült, hogy komoly strukturális gondok vannak ezzel a kompozit géppel is. Egyelőre 2500 órás össz-élettartamot adtak meg az M-re, ami - mivel a francia Navy szempontjából stratégiai jelentőségű gépről van szó - vagy igen költséges átalakítást, vagy igen költséges gyártást fog jelenteni. Mivel váltó vagy alkalmasint helyettesítő típus nincs.
Ez pedig a repórára vetített költségeket már középtávon is az egekbe, sőt, mivel már ott vannak, egyenesen a Holdba fogja fellőni.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 401
113
64??????????? :eek: uhh... brutál.
Érdekes, hogy kb annyi Super Hornet-et, illetve vegyesen Growler-t vennének, ahány Hornet a finn légierőben eredetileg is volt, de F-35A-ból kevesebbet.
Hanem ami még érdekesebb: a 64 darab egyhajtóműves F-35A géphez csak két darab beládázott tartalék F135PW100-as van az ajánlatban!

“-- sixty-six (66) Pratt & Whitney F-135 engines (64 installed and 2 spares);”

A Super Hornet/Growler ajánlatnál viszont a 72 darab kéthajtóműves gépre 166 darab hajtóművet ajánlanak, ami 144 installált mellé már 22 darab földi tartalékot jelent. Ez annyiban furcsa, hogy a teljesen csereszabatos bal-jobb hajtóművek miatt nem kell egyszerre két hajtóművet cserélni. 22 tartalék hajtómű az elvben 22 külön gépre is mehetne.
Vagy az F135-ös ennyivel megbízhatóbb, vagy ennyivel drágább, vagy a projekt tartalékképzése ennyire optimista, vagy ennyire moduláris a rendszer, hogy még egészen komoly sérülések esetén is csak modult cserélnek, de szériaszám szerint marad az eredeti kályhacső. Addig a gép áll, vagy a flottában mindösszesen két azonnal realizálható tartalék erejéig van csak lauf.
Azután ezen felül már hosszabb időre kell leállítani az adott gépet. És akkor a hadrafogható darabszámokat tekintve az annyi mínusz.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Érdekes, hogy kb annyi Super Hornet-et, illetve vegyesen Growler-t vennének, ahány Hornet a finn légierőben eredetileg is volt, de F-35A-ból kevesebbet.
Hanem ami még érdekesebb: a 64 darab egyhajtóműves F-35A géphez csak két darab beládázott tartalék F135PW100-as van az ajánlatban!

“-- sixty-six (66) Pratt & Whitney F-135 engines (64 installed and 2 spares);”

A Super Hornet/Growler ajánlatnál viszont a 72 darab kéthajtóműves gépre 166 darab hajtóművet ajánlanak, ami 144 installált mellé már 22 darab földi tartalékot jelent. Ez annyiban furcsa, hogy a teljesen csereszabatos bal-jobb hajtóművek miatt nem kell egyszerre két hajtóművet cserélni. 22 tartalék hajtómű az elvben 22 külön gépre is mehetne.
Vagy az F135-ös ennyivel megbízhatóbb, vagy ennyivel drágább, vagy a projekt tartalékképzése ennyire optimista, vagy ennyire moduláris a rendszer, hogy még egészen komoly sérülések esetén is csak modult cserélnek, de szériaszám szerint marad az eredeti kályhacső. Addig a gép áll, vagy a flottában mindösszesen két azonnal realizálható tartalék erejéig van csak lauf.
Azután ezen felül már hosszabb időre kell leállítani az adott gépet. És akkor a hadrafogható darabszámokat tekintve az annyi mínusz.

Szerintem te is a költségekre tippelsz valójában. ;)

F135 darabára ~15 millió dollár
F414 darabára ~4 millió dollár - vagyis még párban is alig több, mint fele annyi, mint egy F135...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 401
113
Szerintem te is a költségekre tippelsz valójában. ;)

F135 darabára ~15 millió dollár
F414 darabára ~4 millió dollár - vagyis még párban is alig több, mint fele annyi, mint egy F135...
A költség lesz a magyarázat, de a projekt úgymond gyenge pontja is. Nem azt mondom, hogy elhasal az F-35A a finn légierőben, hanem nyerés esetén ez az erősen szűkre vett tartalék okozhat később üzemeltetési gondokat.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 075
113
"Belgian Defense minister Ludivine Dedonder has stated that the 34 F-35A Block 4 bought by Belgium will have dual capacity, that is to say conventional and nuclear, Belga news agency reports. "
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 034
14 037
113
de az mire jó nekik? :eek:
Arra amire a Donnál a németeknek a lista magyar II. hadsereg nehézfegyverzetéről.

"Kölcsönkérni" !!!

. . . 44-ben azért jöttek, hogyvisszaadják(, a megszálláskor). :eek:

A belga, megveszi, karbantartja, üzemelteti, egészen addig amíg kell a "nagy-tesónak".
Gazdaságos konstrukció.

Előttünk e lehetséges jövő ! (...nehéz dandár a "közösbe"? Opssssz!)
 
  • Tetszik
Reactions: ibanez de bobadilla

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 075
113
de az mire jó nekik? :eek:

A NATO elrettento erejenek egyik alapja, hogy amerikai atombombakat tarolnak a nemeteknel, a benelux allamokban, a torokoknel, Angliaban, es ezeknek a bevetesere alkalmasnak kell lenni az adott orszag gepeinek is, nem csak az ott allomasozo amerikaiaknak, azaz igy tobb bazison elhelyezkedo es sokkal tobb potencialis hordozoeszkoz ellen kell keszulni az ellensegnek. A nemet F-18 rendelesnel is ez volt a kerdes, hogy szukseguk van-e meg az amerikai "atomtamogatasra".
 
  • Tetszik
Reactions: ibanez de bobadilla

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 339
113
Jó kis olasz repülőnapon egy érdekesség:


Az olasz F-35A teljes utánégetéssel hasít, de a két kis szubszonikus AMX-nek meg se kottyan tartani a köteléket... :)

Ennek kapcsán az a gondoloatom támadt,hogy ezeket a hajtóműveket és sárkányokat alapvetően nagy magasságra és nagy sebességre optimalizálták(a 4.gen. géppekhez képest)emiatt mennyire szerencsé pl egy F-35-öt egy nagy kötelékben egy hadműveletben harcoltatni 4.gen. típussal?Oké,hogy nem leszenek egymás géppárjai de azért mégis csak alkalmazkodniuk kell egymáshoz.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 981
5 302
113
Ennek kapcsán az a gondoloatom támadt,hogy ezeket a hajtóműveket és sárkányokat alapvetően nagy magasságra és nagy sebességre optimalizálták(a 4.gen. géppekhez képest)emiatt mennyire szerencsé pl egy F-35-öt egy nagy kötelékben egy hadműveletben harcoltatni 4.gen. típussal?Oké,hogy nem leszenek egymás géppárjai de azért mégis csak alkalmazkodniuk kell egymáshoz.
Szélárnyékban még jó hogy könnyen tartják a sebességet....!:)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 401
113
Mi az a folyamatos puffogás, ami, ha jól hallom, a járó hajtóművekből jön?
Ha megnézed, ez számos különféle szögből, helyről és időben készült felvételek összevágása. Az a jól hallható puffogás viszont végig rajta van a felvételen, egyenletes hangerővel, mintegy rákeverve az eredeti, saját hangsávokra. Vagy szimpla tömörítési hiba vagy direkt dubbing, hogy ne legyen copyright probléma.

Itt láthatod az egyik bevágott videót az eredeti hangsávval:


Az "US Military Notes" csatorna amúgy egy válogatásgyűjtemény, gyakran wikipedia és egyéb netes cikkek (The Drive War Zone), google-el beolvasva.
Kattintásvadász másodközlése más csatornák videóinak. Airboyd, Gong Ho Vids, stb...