F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
rudi: "Mi az a "DAS szerű cucc"? Az én értelmezésemben ez az 5. gen szenszorfúziót jelenti. "

Dehogyis jelenti. max az egyik része.

Ahogy pedig az F-35ön a szenzorfúzió megjelenik úgy jelenlegi tudásom szerint sehol máshol nincs.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Nem a szenzorfúzió jelenti önmagában az 5.gen. egyik kritériumát mert már az is szenzorfúzió,hogy a besugárzásjelződ összedolgozik a radarral.A szenzorfúzió milyensége adja a nagy dolgot azaz,hogy milyen szenzorokat milyen mélységben kapcsolsz össze.
 
M

molnibalage

Guest
Hogy jön ide a 29-es?Miért nem a SZU-35-öt írtad?Ja,hogy azzal szemben nem állja meg a helyét az állításod...
Ez a fullba tolás.

Néha az az érzése az embernek,hogy személyes sértésnek veszed ha valaki nem egy tündöklő glóriaként tekint a csillagos sávos lobogóra és az alól kibújó bármire.
Dettó ugyanaz a felszállási hosszt nézve....
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 802
2 554
113
Srácok! Én ott voltam Fairfordban és el kell mondjam, hogy szerintem a 8 légiharc rakétával felszerelt Super Hornet szinte kivétel nélkül lealázta az összes gépet! Kivétel a csupasz Rafale volt talán! Ja és a Raptor, de az más kávéház szerintem. A Villámmal semmi gond nem volt, többet is mutatott mint amit vártam! A hangja lenyűgöző, főleg lebegésben!! Egyébként a pletykák arról szólnak hogy mégis csak lesz A változat is az angoloknál!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
molnibalage

Csak dupla akkora kb.

Pocok75

Fordulókból is elég dinamikusan jött ki az F-18 a többivel összehasonlítva?Csak azért mert a tolóerő tömeg aránya nem a legjobb.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 802
2 554
113
Dudi! Hát szemre nem volt rosszabb mint a Mig-29 vagy Griff. A Tájfunfqnem volt rossz, de ők csupaszok voltak. Csak az angol Tájfun volt meg pakolva, igaz az durván!
 
M

molnibalage

Guest
<blockquote rel="molnibalage">Ez azért vicces kitététel, mert nincs más gépen a világon jelenleg DAS szerű cucc...

Mi az a "DAS szerű cucc"? Az én értelmezésemben ez az 5. gen szenszorfúziót jelenti.
Hogy mitől lesz egy szenszorfúzió 5. generációs arra itt van megint csak egy link (százszor jobban elmagyarázza mint én tenném):
sldinfo.com/wp-content/uploads/2013/10/The-Impact-of-Advanced-Fusion.pdf

A rossz hír hogy ebben az értelmezésben legalább két gép van amely hasonló generációjú rendszerfúzióval fog rendelkezni: az orosz T-50 és a kínai J-20.

A nagy kérdés - ami szerintem eldönti hogy az F35 program siker lesz-e vagy kudarc - hogy egy defenzív kezdő pozícióban STEALTH konfigurációban fel tudja e venni a harcot (vagy meg tud e lépni) a fenti ellenfelek ellen/elöl.

Ha nem, akkor gond van mert az erősen kihathat az eredeti szerepkörére is (önálló behatolás és csapásmérés "no-entry" zónákban). Ebben az esetben mehet az F-22 kíséret, azokból meg kínosan kevés van...

</blockquote>

Már elnézést, de frászt.... A mezei Irst kozeleben nincs a DAS-hoz. Szenzor nélkül nincs mit fuzionálni...
 
M

molnibalage

Guest
Ha az F-35-öt össze akarjuk hasonlítani más gépekkel akkor azt saját korszakon belül tegyük meg. És akkor már olyan ellenfelei vannak mint az F-22, T-50, J-20. Így már kicsit más a leányzó fekvése.

Az említett gépek fenyevekre vannak a rendszeresítestol...
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage

Csak dupla akkora kb.

Pocok75

Fordulókból is elég dinamikusan jött ki az F-18 a többivel összehasonlítva?Csak azért mert a tolóerő tömeg aránya nem a legjobb.

Semmit nem ertettel meg az elmult evek magyarázataibol... Hétfőig mobilról tolo ezért nem most fogok megint kisregenyt irni...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 213
81 111
113
Én is ott voltam és négy napon keresztül néztem az F-35 mindenféle repülését. Én azt láttam hogy nagyon vigyáztak a gépekre. Biztos több van a gépekben, de most semmit sem mutattak. Alig használták az utánégetőt, szélesek és lomhák voltak a manővereik.

A felfegyverzett EF gyorsabban és jobban emelkedett mint bármi. Mert erre volt kihegyezve a demó. (Hogy fegyvermakett volt-e rajta vagy súlymakett, azt persze nem tudjuk).

A felszállási úthossz a gépen kívüli tényezőktől is függhet. (pl. a szembeszél nagysága). Abból hogy két alkalommal mennyi volt az F-35 felszállási úthossza, aligha lehet bármilyen objektív következtetést levonni. Spanyolországban a Tiger Meet-en mindig a mi Gripenjeink emelkedtek el leghamarabb a betonról és emelkedtek a legmeredekebben. Két póttartállyal, célzókonténerrel, szárnyvégi rakéta-jeladó-adatgyűjtővel. Akkor most a mi Gripenünk jobb mint a Rafale, F-16, Mirage, F-18 vagy a cseh Gripen? :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 213
81 111
113
Eközben NAS PAX River-ben...

28137099151_381b90a58a_c.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
Érdekes ez a felszállási úthossz-összehasonlítás, de nem feltétlen pontos.

Tény, hogy az F-35A-nak és még a B-nek is feltűnően rövid a starthossza, de a lengyel MiG-29-es a hasa alatt a pótossal már nem az a Kvocsur-féle nulla starthosszos felszállás 1989-90-ből. Ne ahhoz hasonlítsuk.
És ne feledjük, a lengyel gép némi sebességgyűjtés után elindul felfelé, míg az F-35-ösök nem indulnak el felfelé. Ezen a repülőnapon. Mert a hollandoknál mentek ezek is az űrbe.

Bárhogy is van, ez csak egy ersó, ahol azért az tényleg kiderült, hogy a gép egy - amúgy jól mechanizált - csutka szárnyakkal ellátott repülőtest, tehát bármi is a tolóerő/tömeg aránya, hamar elhagyja a betont.
Csak nem lesz utána űrrakéta.

Anno, mikor Farnborough-ban a 9.15-ös ( a kopoltyúnélküli, védőrácsos, valamivel nehezebb) MiG-29M starthossza többnek bizonyult, mint az akkor idehaza még igencsak új 9-12-eseké, már voltak olyanok, akik a manőverezőképesség romlását sejtették.

Kis mellékes, hogy Kvocsur elvtárs MiG-29-esének starthosszához mérték, ami extrém rövid volt, míg a MiG-29M simán egy mezei 9.12-es szériaváltozatéval volt egyenértékű. Nem volt ott semmiféle romlás. A mai MiG-29M2, MiG-35, vagy MiG-29K/KUB már más tészta.

Mit mutat meg egy repülőnap? Azon felül, hogy melyik gépnek van jó nagy hangja, igazából annyit, hogy azon a napon, annál az időjárásnál, az a demo személyzet éppen azzal a programmal, abban a hangulatban, azon határok közt épp mit tud demonstrálni.

A Raptor starthossza vitán felül a legrövidebb. De a 2006-os pre-demo idején Michael "Dozer" Shower alezredes egyből az égbe vitte a madarát, majd megállt a tolóerőn és onnan nyomta át a gépet vektorálással. (Jut eszembe, a Raptoron ha megy a forszázs, Vr-nél mindig dolgozik a TVC).

https://www.youtube.com/watch?v=zCGIJ0RXP5I

Tud ez ilyet is.
De Paul "Max" Moga őrnagy 2007 végén kitalálta, hogy sokkal menőbb, ha a nekifutás rövid ugyan, de belevisznek egy dögös pálya feletti sebességgyűjtést, mert elég vagány, ahogy a gép vektorálva, gőzbe burkolózva tör az ég felé. Bárhogy is van, a tetőponton itt is elkoptatják a sebességet, csak azóta nem előre, hanem hanyatt vektorálnak és abból indul a show.
Ezt az átnyomósat meg betették az első negyedbe a húzott fordulóból indított gyertya tetejébe, ahol miután átnyomják a gépet, ismét hasra rántják a botot és belépik legyezőbe balra.
Szép mutatvány, viszonyt csak az idei programnál vettem észre, hogy a bal (manőver szerinti belső) hajtóművet visszaveszik maximálra. Vagy az elektronika csinálja és akkor ez egy elég radikális, ám annál kevésbé publikált szoftver-upgrade lehet...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
A felszállásokról annyit, hogy anno a lengyeleknél (most nagyon elkanyarodunk a topic témájától) sokkal bátrabban használták a MiG-21bisz-eken a CsR-t, amiből aztán a felszállásból egyből mentek is a gépekkel fölfelé, mintha egy MiG-29-est látnánk.

https://www.youtube.com/watch?v=VRgpIN4aiMM

16:43-tól. Ilyen startot mikor láttatok magyar 21-estől?

Vagy épp itt:

https://www.youtube.com/watch?v=VaaRZq3ChHc

Nálunk a CsR használatot külön jegyezték, de azért korántsem volt ördögtől való, igaz, azért nemigen használták, hogy a start úgy nézzen ki, mint egy holdrakétáé. Nem volt népszerű üzemmód, mert zabálta akerót és az üzemidőt.
Sőt, nekem privátba megírta az egyik youtube kommentem után az egyik volt magyar MiG-29 demo pilóta, hogy ne írjak olyanokat, hogy itt meg ott látható a 93-es fairford-i bemutatón a magyar 21-eseknél a CsR bekapcsolása, mert ezt a rezsimet idehaza soha senki se használta.
Igaz, ő biztos nem, mert idehaza MiG-21MF-el meg 29-essel repült.

Szóval a lengyelék bátran keménykedtek vele, mert ott ez volt a népszokás. De, hogy milyen népszokások voltak, jó példa, hogy mikor a magyar 23-asok egyszer áttelepültek Ceske Budejovice-be, az ottani MiG-23MF alakulat parancsnoka ki volt akadva, hogy a magyarok minden további nélkül használják a forszázst a felszálláshoz, mikor ők meg soha...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 043
113
A hozzászólásokból számomra szokás szerint az derül ki, hogy van aki az íróasztal mögül olvasgassa az újságait, a propaganda és dezinformációs kiadványokat és tényeket egyaránt, mások meg elmennek és megnézik a repülőgépet. Pld. Légierőblogger stb. Az biztos, hogy az F-35 akár hollandiában, akár UK-ban, rövid nekifutás után emelkedett a levegőbe, de hosszan tolták (volt, hogy utánégetővel, volt hogy nélküle) a beton felett a gépet, hogy "rakétaként" emelkedjen a levegőbe. Ehhez képest a F-22, vagy a Eurovadász és igen a 9.12-es lengyel fulcrum is jobban és gyorsabban emelkedett.
Az F-35-el széles és lassú manőverek voltak angliában, keményen repültek vele hollandiában. Az F-22-vel jól repült pénteken a pilótája, vasárnap lerohadt a második manővernél és gyorsan landoltak vele.
Igen egy repülőnap, nem arra való, hogy a tényleges dolgokat megmutassák, de arra jó azért, hogy lássad az a repülőgépet, amit dicsérsz, szidsz. persz pc mellöl egyszerűbb. Ja Farnboroughban ott volt pld. a brit változat belső terében az új fegyverzet mockup, amely nem AMRAAM hanem Meteor, valamint a SPEAR.. több külső pilon, külső üzemanyagtartály, és jó néhány érzékelő. Nos ezekről majd írok, most még nem tartok ott. Mindenesetre 3-4 szakújságíró ott volt, viszont az amerikai technika istenítője nem. Ja lehetett beszélgetni sok mindenről a három F-15-os Lakenheath-i század hajózóival. Nekem a TopHatterses srácok voltak a szimpatikusak :)... Mit is hagytál ki Molni :), talán még újat is tudtak volna neked mondani, vagy talán Te nekik :))
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Már elnézést, de frászt.... A mezei Irst kozeleben nincs a DAS-hoz. Szenzor nélkül nincs mit fuzionálni...

Ki beszél "mezei IRST-ről"? (rajtad kívül)

Ezek szerint még soha nem hallottál a PAK-FA 101KS-U (Sztancija) berendezéséről? Na akkor figyelj...

101_KC_U.jpg


101_KC_U_a.jpg


Szerintem ez pontosan az aminek kinéz - ez egy orosz DAS rendszer elemei...

Persze mondhatod hogy ettől még nem lesz integrált rendszerük. Ahhoz szoftver kell meg hardware ami összerakja az ettől meg a többi szenzortól jövő adatokat információvá.

Na ezek azok amikről igazán keveset tudni de nemcsak orosz hanem USA oldalról is.
 
M

molnibalage

Guest
Néha az az érzése az embernek,hogy személyes sértésnek veszed ha valaki nem egy tündöklő glóriaként tekint a csillagos sávos lobogóra és az alól kibújó bármire.

Az érzés igen rossz. Pusztán az alaptalan fikázástól megy fel az agyvizem. Ez akkor is igaz, ha orosz vagy piréz cuccról van szó.

A többire talán majd holnap lesz időm reagálni.