Érdekes ez a felszállási úthossz-összehasonlítás, de nem feltétlen pontos.
Tény, hogy az F-35A-nak és még a B-nek is feltűnően rövid a starthossza, de a lengyel MiG-29-es a hasa alatt a pótossal már nem az a Kvocsur-féle nulla starthosszos felszállás 1989-90-ből. Ne ahhoz hasonlítsuk.
És ne feledjük, a lengyel gép némi sebességgyűjtés után elindul felfelé, míg az F-35-ösök nem indulnak el felfelé. Ezen a repülőnapon. Mert a hollandoknál mentek ezek is az űrbe.
Bárhogy is van, ez csak egy ersó, ahol azért az tényleg kiderült, hogy a gép egy - amúgy jól mechanizált - csutka szárnyakkal ellátott repülőtest, tehát bármi is a tolóerő/tömeg aránya, hamar elhagyja a betont.
Csak nem lesz utána űrrakéta.
Anno, mikor Farnborough-ban a 9.15-ös ( a kopoltyúnélküli, védőrácsos, valamivel nehezebb) MiG-29M starthossza többnek bizonyult, mint az akkor idehaza még igencsak új 9-12-eseké, már voltak olyanok, akik a manőverezőképesség romlását sejtették.
Kis mellékes, hogy Kvocsur elvtárs MiG-29-esének starthosszához mérték, ami extrém rövid volt, míg a MiG-29M simán egy mezei 9.12-es szériaváltozatéval volt egyenértékű. Nem volt ott semmiféle romlás. A mai MiG-29M2, MiG-35, vagy MiG-29K/KUB már más tészta.
Mit mutat meg egy repülőnap? Azon felül, hogy melyik gépnek van jó nagy hangja, igazából annyit, hogy azon a napon, annál az időjárásnál, az a demo személyzet éppen azzal a programmal, abban a hangulatban, azon határok közt épp mit tud demonstrálni.
A Raptor starthossza vitán felül a legrövidebb. De a 2006-os pre-demo idején Michael "Dozer" Shower alezredes egyből az égbe vitte a madarát, majd megállt a tolóerőn és onnan nyomta át a gépet vektorálással. (Jut eszembe, a Raptoron ha megy a forszázs, Vr-nél mindig dolgozik a TVC).
https://www.youtube.com/watch?v=zCGIJ0RXP5I
Tud ez ilyet is.
De Paul "Max" Moga őrnagy 2007 végén kitalálta, hogy sokkal menőbb, ha a nekifutás rövid ugyan, de belevisznek egy dögös pálya feletti sebességgyűjtést, mert elég vagány, ahogy a gép vektorálva, gőzbe burkolózva tör az ég felé. Bárhogy is van, a tetőponton itt is elkoptatják a sebességet, csak azóta nem előre, hanem hanyatt vektorálnak és abból indul a show.
Ezt az átnyomósat meg betették az első negyedbe a húzott fordulóból indított gyertya tetejébe, ahol miután átnyomják a gépet, ismét hasra rántják a botot és belépik legyezőbe balra.
Szép mutatvány, viszonyt csak az idei programnál vettem észre, hogy a bal (manőver szerinti belső) hajtóművet visszaveszik maximálra. Vagy az elektronika csinálja és akkor ez egy elég radikális, ám annál kevésbé publikált szoftver-upgrade lehet...