F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

1. Nagyságrendileg mennyivel lett volna olcsóbb az F-35 ha nem fejlesztették volna ki a B verziót?
Ha az árát kérded, akor semmivel, mert most is annyit számláznak, amennyit csak bírnak, ugyanígy a lehetséges maxért adták volna el.
 
Az F-35B és a QE az nem más, mint az öncélú lobbierő túlhatalmának iskolapéldája.
A B modellért síkra szállt az USMC, akiknek az AV-8B mellett nem lett volna ez létkérdés. De helyette sem.
A RAF, aki mindenáron “őrizni akarta a lángot”, azaz a Harrier + hajófedélzeti üzem kombinációt, csak mert Falkland idején is ezzel volt kénytelen operálni.
Ugyanis a Harrier/Sea Harrier páros fedélzeti megjelenése kényszer szülte megoldás volt.
A szárazföldi bázisú Harrier képességei az európai hadszíntéren nem voltak életbevágóan fontosak, viszont a brit gazdaság nehézségei miatt a hagyományos, katapultos haditengerészeti repülésről le kellett mondaniuk,
Ha nem vonja ki a brit munkáspárti kormány a hatvanas évek második felétől kezdve a katapultos repülőgép hordozóikat, akkor valószínű, hogy sem a Sea Harrier nem jön létre, se a Harrierek nem érik meg a nyolcvanas évek második felét.

Ebben az esetben a Buccaneer-eket és Phantomokat valószínűleg az F/A-18-as váltotta volna a Royal Navy-nél és a Eurofighter Typhoon típuscsaládnak is lenne ma egy hajófedélzeti változata.
Vagy a franciákkal kokettáltak volna.
Ezt már sosem fogjuk megtudni.

Végül, de nem utolsó sorban, az F-35B+QE legfőbb lobbistája maga a Rolls Royce volt.
Övé az összes legyártott B-model LiftFan System-e, továbbá a két QE osztályú hajó hajtásrendszere.

Mivel az angoloknál jóformán nulla a hazai nukleáris ipar, náluk nincs olyan szintű nukleáris beágyazottság, mint az amerikaiaknál, vagy a franciáknál, így csak annak adhatták a hajtásrendszer kifejlesztésének a jogát, akik a gázturbinákon túl mást nemigen tudnak előállítani.
Még így is különös, hogy a hajó főgépei Wärtsila dízel motorok.
Mi több, különösen furcsa, hogy a hajó főgépei a két darab, egyenként 11MW-os dízelmotor és csupán a segédüzem része a két 30+MW-os RR gázturbina.
Emiatt van az, hogy bár az amúgy hatamas brit hajók belterének jelentékeny hasznos részét foglalja el a hajtást biztosító bunkerolaj, a két főgép együttes teljesítménye csupán 15 csomós sebességet tud biztosítani.
A két segédgép hozzáadásával ez már felmehet az alkalmi 25 csomóra is, de ekkor drasztikusan esik a hajó hatótávja.
Ilyen nagy hajót fosszilis üzemre méretezni hiba volt.
További gond, hogy ez a hajtásrendszer egyátalán nem alkalmas sem a gőz-, sem az elektronmágneses katapultrendszer akár utólagos installálására sem.

A QE hajók igazából csak a Rolls Royce-nak hoztak üzletet és az USMC-nek egy plusz önigazolást, némi szövetségesi maszlag mögé bújtatva.
Vicces, de igazából a brit adófizetők pénzén hajókáznak az amerikai tengerészgyalogosok…
 
Az F-35B és a QE az nem más, mint az öncélú lobbierő túlhatalmának iskolapéldája.
A B modellért síkra szállt az USMC, akiknek az AV-8B mellett nem lett volna ez létkérdés. De helyette sem.
A RAF, aki mindenáron “őrizni akarta a lángot”, azaz a Harrier + hajófedélzeti üzem kombinációt, csak mert Falkland idején is ezzel volt kénytelen operálni.
Ugyanis a Harrier/Sea Harrier páros fedélzeti megjelenése kényszer szülte megoldás volt.
A szárazföldi bázisú Harrier képességei az európai hadszíntéren nem voltak életbevágóan fontosak, viszont a brit gazdaság nehézségei miatt a hagyományos, katapultos haditengerészeti repülésről le kellett mondaniuk,
Ha nem vonja ki a brit munkáspárti kormány a hatvanas évek második felétől kezdve a katapultos repülőgép hordozóikat, akkor valószínű, hogy sem a Sea Harrier nem jön létre, se a Harrierek nem érik meg a nyolcvanas évek második felét.

Ebben az esetben a Buccaneer-eket és Phantomokat valószínűleg az F/A-18-as váltotta volna a Royal Navy-nél és a Eurofighter Typhoon típuscsaládnak is lenne ma egy hajófedélzeti változata.
Vagy a franciákkal kokettáltak volna.
Ezt már sosem fogjuk megtudni.

Végül, de nem utolsó sorban, az F-35B+QE legfőbb lobbistája maga a Rolls Royce volt.
Övé az összes legyártott B-model LiftFan System-e, továbbá a két QE osztályú hajó hajtásrendszere.

Mivel az angoloknál jóformán nulla a hazai nukleáris ipar, náluk nincs olyan szintű nukleáris beágyazottság, mint az amerikaiaknál, vagy a franciáknál, így csak annak adhatták a hajtásrendszer kifejlesztésének a jogát, akik a gázturbinákon túl mást nemigen tudnak előállítani.
Még így is különös, hogy a hajó főgépei Wärtsila dízel motorok.
Mi több, különösen furcsa, hogy a hajó főgépei a két darab, egyenként 11MW-os dízelmotor és csupán a segédüzem része a két 30+MW-os RR gázturbina.
Emiatt van az, hogy bár az amúgy hatamas brit hajók belterének jelentékeny hasznos részét foglalja el a hajtást biztosító bunkerolaj, a két főgép együttes teljesítménye csupán 15 csomós sebességet tud biztosítani.
A két segédgép hozzáadásával ez már felmehet az alkalmi 25 csomóra is, de ekkor drasztikusan esik a hajó hatótávja.
Ilyen nagy hajót fosszilis üzemre méretezni hiba volt.
További gond, hogy ez a hajtásrendszer egyátalán nem alkalmas sem a gőz-, sem az elektronmágneses katapultrendszer akár utólagos installálására sem.

A QE hajók igazából csak a Rolls Royce-nak hoztak üzletet és az USMC-nek egy plusz önigazolást, némi szövetségesi maszlag mögé bújtatva.
Vicces, de igazából a brit adófizetők pénzén hajókáznak az amerikai tengerészgyalogosok…
De majd ez a hajó teker le felaszabadítani az elfoglalt Falklandot, mind a 250 fős szárazföldi különítményével nehézfegyverzet, AWACS és tanker nélkül.
Legalábbis egyesek szerint...
 
Az F-35B és a QE az nem más, mint az öncélú lobbierő túlhatalmának iskolapéldája.
A B modellért síkra szállt az USMC, akiknek az AV-8B mellett nem lett volna ez létkérdés. De helyette sem.
A RAF, aki mindenáron “őrizni akarta a lángot”, azaz a Harrier + hajófedélzeti üzem kombinációt, csak mert Falkland idején is ezzel volt kénytelen operálni.
Ugyanis a Harrier/Sea Harrier páros fedélzeti megjelenése kényszer szülte megoldás volt.
A szárazföldi bázisú Harrier képességei az európai hadszíntéren nem voltak életbevágóan fontosak, viszont a brit gazdaság nehézségei miatt a hagyományos, katapultos haditengerészeti repülésről le kellett mondaniuk,
Ha nem vonja ki a brit munkáspárti kormány a hatvanas évek második felétől kezdve a katapultos repülőgép hordozóikat, akkor valószínű, hogy sem a Sea Harrier nem jön létre, se a Harrierek nem érik meg a nyolcvanas évek második felét.

Ebben az esetben a Buccaneer-eket és Phantomokat valószínűleg az F/A-18-as váltotta volna a Royal Navy-nél és a Eurofighter Typhoon típuscsaládnak is lenne ma egy hajófedélzeti változata.
Vagy a franciákkal kokettáltak volna.
Ezt már sosem fogjuk megtudni.

Végül, de nem utolsó sorban, az F-35B+QE legfőbb lobbistája maga a Rolls Royce volt.
Övé az összes legyártott B-model LiftFan System-e, továbbá a két QE osztályú hajó hajtásrendszere.

Mivel az angoloknál jóformán nulla a hazai nukleáris ipar, náluk nincs olyan szintű nukleáris beágyazottság, mint az amerikaiaknál, vagy a franciáknál, így csak annak adhatták a hajtásrendszer kifejlesztésének a jogát, akik a gázturbinákon túl mást nemigen tudnak előállítani.
Még így is különös, hogy a hajó főgépei Wärtsila dízel motorok.
Mi több, különösen furcsa, hogy a hajó főgépei a két darab, egyenként 11MW-os dízelmotor és csupán a segédüzem része a két 30+MW-os RR gázturbina.
Emiatt van az, hogy bár az amúgy hatamas brit hajók belterének jelentékeny hasznos részét foglalja el a hajtást biztosító bunkerolaj, a két főgép együttes teljesítménye csupán 15 csomós sebességet tud biztosítani.
A két segédgép hozzáadásával ez már felmehet az alkalmi 25 csomóra is, de ekkor drasztikusan esik a hajó hatótávja.
Ilyen nagy hajót fosszilis üzemre méretezni hiba volt.
További gond, hogy ez a hajtásrendszer egyátalán nem alkalmas sem a gőz-, sem az elektronmágneses katapultrendszer akár utólagos installálására sem.

A QE hajók igazából csak a Rolls Royce-nak hoztak üzletet és az USMC-nek egy plusz önigazolást, némi szövetségesi maszlag mögé bújtatva.
Vicces, de igazából a brit adófizetők pénzén hajókáznak az amerikai tengerészgyalogosok…
Helyből felszállókhoz nem kell olyan nagy sebesség.
 
Helyből felszállókhoz nem kell olyan nagy sebesség.
Épp ellenkezőleg.
Abban igazad van, hogy az ilyen gépek az emelőerő és a rövid nekifutással generált felhajtóerő kombinációjával hagyják el a fedélzetet, de ha valamihez, hát pont ehhez kellene a minél komolyabb asszisztencia a hajó részéről.
Máskülönben a felszállótömeg lesz igencsak limitált.
A katapultos indítás nagy előnye, hogy nincs felszállótömeg limit.
A gőzturbinás meghajtásé pedig az, hogy a hajó eleve nagyobb sebességgel haladhat.
A nukleáris meghajtásé pedig az, hogy ezt a gőzturbinás rezsimet képes igen nagy hatótávon keresztül a csúcsteljesítmény közelében tartani, de emellett a teljes rendszer helyigénye minimális. És kiváló energiaforrás mind a gőz-, mind az elektromágneses katapult üzeméhez is.

Nagyon drága, de minden relatív.
Az amerikai iparnak, energetikának és magának a mindenható military-industrial complexnek a haditengerészeti nukleáris meghajtás, azon belül is a nukleáris meghajtású repülőgéphordozó a fajlagosan olcsóbb.
Ugyanez igaz kicsiben a franciákra és lesz majd igaz a kínaiakra.
Ugyanez lett volna igaz az oroszokra is, de ott hiába van nukleáris ipar meg Roszatom, hiába készülnek ilyen hajtással tengeralattjárók és jégtörők, magát a hajót nem tudják kigazdálkodni.

Szerintem a britek rossz rendszer mellett köteleztek el magukat akkor, mikor a Rolls Royce, mint nemzeti ipar érdekeit mindennél előbbre tartották.
 
...
Mivel az angoloknál jóformán nulla a hazai nukleáris ipar, náluk nincs olyan szintű nukleáris beágyazottság, mint az amerikaiaknál, vagy a franciáknál, így csak annak adhatták a hajtásrendszer kifejlesztésének a jogát, akik a gázturbinákon túl mást nemigen tudnak előállítani.
...

Ezzel azért vitatkoznék, mivel sorban tolják ki a nuki tengókat, pont hogy RR reaktorral és meghajtással.
Ugyanazt kellett volna tenniük mint a franciáknak, a tengók reaktorát beépíteni egy normális méretű hordozóba.
 
Ezzel azért vitatkoznék, mivel sorban tolják ki a nuki tengókat, pont hogy RR reaktorral és meghajtással.
Ugyanazt kellett volna tenniük mint a franciáknak, a tengók reaktorát beépíteni egy normális méretű hordozóba.
Igen, igazad van. Alábecsültem a brit nukleáris ipart.
Ráadásul az angol nukleáris tengeralattjárók is Rolls Royce gyártmánnyal, a PWR2-es reaktorokkal üzemelnek, csak ezekkel sok gond volt.
A modernebb PWR3-as viszont amerikai dizájn.
Így viszont méginkább érthetetlen, hogy miért ragaszkodtak ehhez a hosszútávon egyátalán nem olcsó dízelmotor+gázturbina hajtáson.
Csak a LiftFan/F-35B nem indokolta volna, hiszen ez utóbbi üzemelhetett volna a katapulttal párhuzamosan is.
 
Az angol védelmi gondolkodás 15+ éve kabaré szinten van.
  • Kidobnak EF gépeket, hogy gyárthassanak új gépeket. "Baromira költséghatékony".
  • Szórakoznak a gépágyúval rajta, igazi fillérbaszás, ami végül pénzbe került.
  • Lényegében használhatatlanság szélén táncoló Chally 2 állomány, mert 15 év alatt csesztek pótolni a lőszergyárat, ami megszűnt.
  • De azért fontos volt RR támogatása a QE és F-35B-vel, aminek harcértéke a béke segge alatt van az F-35C-hez képest. A lőszer a hk-hoz nem volt fontos úgy látszik.
 
Az angol védelmi gondolkodás 15+ éve kabaré szinten van.
  • Kidobnak EF gépeket, hogy gyárthassanak új gépeket. "Baromira költséghatékony".
  • Szórakoznak a gépágyúval rajta, igazi fillérbaszás, ami végül pénzbe került.
  • Lényegében használhatatlanság szélén táncoló Chally 2 állomány, mert 15 év alatt csesztek pótolni a lőszergyárat, ami megszűnt.
  • De azért fontos volt RR támogatása a QE és F-35B-vel, aminek harcértéke a béke segge alatt van az F-35C-hez képest. A lőszer a hk-hoz nem volt fontos úgy látszik.
Kihagytad az Ajaxot, szerintem most az viszi a palmat...
 
Ne komolytalankodjunk már! :cool:
Ha jól emlékszem, van még elfekvőbe pár F4U Corsair az AMARG-ban.
Azokat ne toljuk fel az LHA-kra?o_O
Az AV-8B lehet, hogy régi, de USMC-specifikusan még továbbfejleszthető.
Kérdés, hogy vajon az ő feladataik szempontjából szükséges-e az alacsony észlelhetőség?
Hiszen a partokhoz relatív közeli hajókról indulnak. És a hatótávjuk sem olyan nagy.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and fishbed
Az angol védelmi gondolkodás 15+ éve kabaré szinten van.
  • Kidobnak EF gépeket, hogy gyárthassanak új gépeket. "Baromira költséghatékony".
  • Szórakoznak a gépágyúval rajta, igazi fillérbaszás, ami végül pénzbe került.
  • Lényegében használhatatlanság szélén táncoló Chally 2 állomány, mert 15 év alatt csesztek pótolni a lőszergyárat, ami megszűnt.
  • De azért fontos volt RR támogatása a QE és F-35B-vel, aminek harcértéke a béke segge alatt van az F-35C-hez képest. A lőszer a hk-hoz nem volt fontos úgy látszik.
Szerintem hagyd abba a dühből való vagdalkózást, mert nem áll jól!
1. Az Eurofighterek kidobása mennyivel is lesz jobb, mint az első szériás F-35-ösök szanálása?
2. A Challengerek esetén volt még a közelmúltban is utánrendelés lőszerből. De ezt már múltkor be is tettem neked. Csakhát ha valami elrontja a kiváló sztorit, akkor te arról nem veszel tudomást.
 
  • Hűha
Reactions: Gungnir (F1End)
1. Az Eurofighterek kidobása mennyivel is lesz jobb, mint az első szériás F-35-ösök szanálása?
  • Azok tesztgépek, amik harcra nem is alkalmasak csak tesztelés és kiképzésre voltak jók.
  • A kivágott első szériás EF-ek bevethető harci gépek.
Ej.
2. A Challengerek esetén volt még a közelmúltban is utánrendelés lőszerből. De ezt már múltkor be is tettem neked. Csakhát ha valami elrontja a kiváló sztorit, akkor te arról nem veszel tudomást.
Linket pls.
Amúgy kitől?
 
Az AV-8B lehet, hogy régi, de USMC-specifikusan még továbbfejleszthető.
Kérdés, hogy vajon az ő feladataik szempontjából szükséges-e az alacsony észlelhetőség?
Hiszen a partokhoz relatív közeli hajókról indulnak. És a hatótávjuk sem olyan nagy.
Ja, csak a Kínai 5. gen gépek ellen kellene helytállniuk. Ragyogó ötlet! o_O
 
Ja, csak a Kínai 5. gen gépek ellen kellene helytállniuk. Ragyogó ötlet! o_O
A kínai 5. gen gépek ellen hol akar partraszállni az USMC?
Kínában?
Mert Tajvan megvédése nem az USMC repülőgépeinek a feladata, hanem a US Navy-é.
Az USMC merevszárnyú gépeinek feladatai hajófedélzeti start esetén eléggé rövid hatótávra szólnak és alapvetően gyengébb képességű ellenfelekkel szemben.
A kínai állam területe ellen nem sok esélyük van.
 
A kínai 5. gen gépek ellen hol akar partraszállni az USMC?
Kínában?
Mert Tajvan megvédése nem az USMC repülőgépeinek a feladata, hanem a US Navy-é.
Az USMC merevszárnyú gépeinek feladatai hajófedélzeti start esetén eléggé rövid hatótávra szólnak és alapvetően gyengébb képességű ellenfelekkel szemben.
A kínai állam területe ellen nem sok esélyük van.
Nem akarok tiszteletlen lenni, de olvass vissza!