F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

Aha.. akkor amerika (és ezzel együtt kb minden jelentős repiparral rendelkező ország) azért költött és költ dollármilliárdokat egy technológiára ami már "70 éve elavult".

Legalább jót röhögtem :D

"This is the same guy that stated the F-15 was junk yet the F-15 holds the world record of 100 plus kills to zero losses. Apparently concepts like Electronic warfare such the EA-6B and EA-18 don't exist in this morons world. Or long range PGMs which can attack targets well outside an missiles range. Radars can be jammed making it hard for them to a see a normal plane and virtually impossible to a stealth but I guess Russia, China, Korea ,Japan are all idiots for making stealth platforms" csak hogy az egyik kommentet idézzem :)
 
blaze gondolom nem találomra válaszottál ki egy kommentet, hanem azt, amivel te is egyetértesz. A pasi viszont amit mond, az nagyon hasonló ahoz, amit az F-117-es lelövésével kapcsolatban mond aki lelőtte, hogy a deciméteres vagy méteres megfelelő frekvenciájú hullámhossz hatásos ezekkel a gépekkel szemben, tehát ha megvan a hullámhossz akkor meglesz a gép is. És tovább nem folytatom, mert megjelenik molni és egymásnak esünk szokás szerint :)
 
Nem, de a komment tartalma röviden leírja, hogy kb mennyire hihető forrás az illető.. és nem egy ilyen komment van.
 
gondolom mind egyik kezével gépelt és a másikkal a bölcsek kövét szorongata. Ha amerikai és főleg a turbó fajtából, akkor biztosan nem fogja azt mondani, hogy az F-22, F35, B-2 stb nem a csúcs, amit soha semmilyen radar nem fog látni. A megfelelő frekvencián valószínűleg ezek is láthatóak akkora távról, hogy fel lehessen készülni a lelövésükre, példa volt már rá, csak ezt már kiveséztük és ha jól emlékszem pont ebben a topikban.
 
Olvastam.

Az a gond, hogy egyszerűen abszurd amit mond. Nem tudom mit dobálózik ilyen dolgokkal amikor nagyjából semmije sincs ami alátámasztaná azt amit mond, azon kívül, hogy előre ismert útvonalon lelőttek 1 db Nighthawkot egy hosszú hadművelet alatt ami nagyjából egyenlő a semmivel. Még statisztikának is kevés..

Úgy adja elő az egészet mintha ő lenne az atyaúristen. Mintha a világ összes mérnöke valami falusi paraszt lenne és hozzá se szagolna a témához. Nem véletlenül vannak titkos radar vizsgáló laborok nevadában vagy hol. Ehhez képest ő meg fogja magát és istenesen odavágja hogy kalap sz@rt se ér az egész. Marha hiteles.

Szerinted a Lockheed sose gondolt arra, hogy a saját technológiájukat hogy tudnák kijátszani? Meglepne, ha nem próbálták volna ki azt, hogy változtatják a radar jellemzőit. Hallottam olyan elgondolásokat amihez képest ez a hullámhossz változtatás a semmi gyöke kategória..
 
Az elgondolás még nem megoldás, de ha van alapja akkor megosztahtod velünk. Én is hallotam valami elektromágneses "búráról" amit a gépek sugározhatnak és nem enged át semmit, se radart, se rádiót, se GPS-t, de a gyakorlatban ha jól tudom nem használják.
A pasi lehet ha túl egyszerűen veszi a dolgot, mondjuk a rövidke videó sok magyarázatra nem is ad lehetőséget, pl lehet ha az F-22, F-35, B-2 három különböző hullámhosszon világít a radaron, aztán találd ki, hogy most mivel jönnek ledarálni téged. A lockheed biztosan milliónyi radartesztet elvégzett a gépeken, de valószínűtlen, hogy minden szögből minden hullámhosszon jól működne a forma meg a borítás. Valahol biztosan kompromisszumot kötöttek, pl hogy a modern radarok X km-en belül égháttéren ne vegyék észre, és az aktuális radarfejlesztési irány és tempó alapján Y évig ne nőjjön az észlelési távolság Z km-nél nagyobbra.
 
Egyetértek de csak így azt állítani hogy komplett értlemetlen a tech az butaság.

Egy dolog járt a fejemben amúgy de az is csak ötlet szinten létezik amennyire tudom, és most hogy kicsit jobban gondolkoztam rajta valószínűleg hasznavehetetlen lenne bármilyen Growler vagy egyéb komoly ECM support mellett.
 
Ez se
Olvastam.

Az a gond, hogy egyszerűen abszurd amit mond. Nem tudom mit dobálózik ilyen dolgokkal amikor nagyjából semmije sincs ami alátámasztaná azt amit mond, azon kívül, hogy előre ismert útvonalon lelőttek 1 db Nighthawkot egy hosszú hadművelet alatt ami nagyjából egyenlő a semmivel. Még statisztikának is kevés..

Úgy adja elő az egészet mintha ő lenne az atyaúristen. Mintha a világ összes mérnöke valami falusi paraszt lenne és hozzá se szagolna a témához. Nem véletlenül vannak titkos radar vizsgáló laborok nevadában vagy hol. Ehhez képest ő meg fogja magát és istenesen odavágja hogy kalap sz@rt se ér az egész. Marha hiteles.

Szerinted a Lockheed sose gondolt arra, hogy a saját technológiájukat hogy tudnák kijátszani? Meglepne, ha nem próbálták volna ki azt, hogy változtatják a radar jellemzőit. Hallottam olyan elgondolásokat amihez képest ez a hullámhossz változtatás a semmi gyöke kategória..

Ez se túl bölcs hsz. Most dolgom van, de később elmagyarázom.
 
Nem akarom azt a látszatot kelteni, mintha tudnám a tutit, de azt hiszem, hogy értem az ügyet.
"előre ismert útvonalon lelőttek 1 db Nighthawkot egy hosszú hadművelet alatt ami nagyjából egyenlő a semmivel. Még statisztikának is kevés.."
Hol lőtték volna le? Ha nem mehet arra, amerre akar, akkor az egész lopakodás egy előnye már el is veszett.
Ugyanaz az üteg 2 repülőt lőtt le, volt egy F16os is. + belelőtt egy B2esbe. Vagy a vontatott célba. Ezt nem tudhatjuk, mert az amik nem akarják, hogy tudjuk. Ezért vittek el minden nyomot. Nem egyedi eset, mert kb ugyanakkor egy másik uteg két B1esen is találatot jelzett, később derült ki, hogy a vontatott csalit trafálták el.
Ez már legalábbis annak az ütegnek jó statisztika. A pszichológiai és hadműveleti hatásai sem kicsik. Egy mitosznak annyi. Mondjuk az amik maguk nyilván tudták hogy ez benne van a pakliban, de a közvéleményt meglepetésként érte. Az egész hadjárat meg egy kudarccal felérő siker. A NATO összes repülőjének a harmada basztatott egy körömnyi országot, és három hónapig tartott, mire szarrá bombázták őket. Jobb ha Oroszországnak neki sem fognak.
Nyilván a Lockheed mérnökei is tisztában voltak az ügy gyengéivel, de ezt nem osztották meg a közvéleménnyel. Különben az ész érvek nem döntőek egy jó zsíros megrendelésnél. Az első pillanattól (91től) lehetett hallani azt a szakvéleményt, hogy méteres radarok ellen nem használ a gépek bevonata. Ezt nyilván ők tudták a legjobban, mert ők csinálták. A gépek alakja viszont minden radar ellen hatásos, amig az a visszaverődést keresi, mint minden radar. Itt jön a képbe a középiskolás elektro. Nevezetesen a dipólok. Ezt alkalmazzák a radarok zavarására 1940 óta. Közismert ügy. Ha a besugárzó radar hullámhosszának a felére aprítorr alufólia csíkokat dobálsz a levegőbe, az akkora radarjelet SUGÁROZ (nem tükröz) vissza, hogy az elfed mindent.
Így működik a repülő is. Megfelelő hullámhossz hatására MAGA IS SUGÁRZÓVÁ VÁLIK, és nem csak arra sugároz, amerre tükrözné a beeső sugarakat, hanem KÖRKÖRÖSEN. Addig nem is volt gond, amig valami renitens katona (komoly büntetést kockáztatva) nem alkalmazta ezt a Kolombusz tojása megoldást. Azért tartott ennyi ideig, mert a katonák fafejűek, mert erre válogatják és dresszírozzák őket. Ha valamelyikben van is kezdeményező képesség, annak biztos van egy tök felettese, aki megakadályozza, hogy a méreg drága radarba belepiszkáljon.
Mégegyszer viszont nem lehet elsütni ezt a viccet, mert egyszerűen a repülőgépek farkára tetszőleges hosszú drótokat kötöznek, és máris megváltozik a gép hossza. Ennek a módszernek is lőttek.
Jön az olyan radar (nyilván AESA) ami folyamatosan változtatja a hullámhosszát. Erre jön az olyan repülő, aminek a végén horgászorsó van, és föl-le tekergeti a drótot, stb. stb.
 
@gacsat

Amennyire tudom, szinte egész végig ugyanazt az útvonalat járták be a nighthawkok, azt ne kérdezd miért.. Ahhoz képest, hogy más gépekből mennyi veszett az 1 db-os veszteség nem valami nagy eredmény. Az az érzésem, hogy azt várják el egy géptől, hogy isten legyen csak azért mert stealth. Raptort is lőttek le szimulált légiharcban.


Nem vagyok szakértő de mégis hogy világítana különböző hullámhosszú radaron ha egyszer az egész lényege az, hogy a beérkező radarhullámokat mindenhova visszaveri csak oda nem ahonnan jött.. Ha körkörös lefedés van nyilván más tészta a dolog de ezt elég nehéz megoldani.

Persze biztos tud olyan szögben repülni egy gép, hogy világítson a radaron tökmindegy milyen stealth, csak éppen nem fog, meg egyáltalán azt sem tudjuk mi az a szög..
 
Nem egyedi eset, mert kb ugyanakkor egy másik uteg két B1esen is találatot jelzett, később derült ki, hogy a vontatott csalit trafálták el.

Tehát egyedi eset. A vontattot csali meg tette a dolgát.

A pszichológiai és hadműveleti hatásai sem kicsik. Egy mitosznak annyi.

A probléma az, hogy semmiféle mítosz nem volt. Azt a bulvársajtó és az idióták találták ki. Az USAF nagyon is megvolt lepődve, hogy a Sivatagi Vihar alatt egyetlen F-117 sem veszett oda. A gép alacsony észlelhetősége előny volt, de nem tette legyőzhetetlenné. Az első éjszaka számoltak gépek elvesztésével.


A NATO összes repülőjének a harmada basztatott egy körömnyi országot, és három hónapig tartott, mire szarrá bombázták őket. Jobb ha Oroszországnak neki sem fognak.

Ez az a rész, ahol nem tudom, hogy röhögjek vagy sírjak tudatlanságdon. A harmada?

A NATO gépek jó, ha 3%-a volt ott. A napi bevetésszám alig érte el a 100-at, a csúcs asszem 160 táján volt a minmumot meg inkább ne is említsük...

Ebben a legutolsó RESCAP, MEDEVAC és AWACS, ELINT is benne volt. A mentésre szánt gépek egy része néha folyamatosan a levegőben volt, hogy még annyi időt se vesszenek, amíg összetrombitálják őket. Ekkora túlbiztosítás volt.

A csapásmérő és SEAD bevetések együttesen jó, ha elérték a napi 40-50-et. Pontosan az votl a baj, hogy a támadó bevetések, a túlbiztosítás a SEAD & DED csak SEAD maradt többnyire.

Ezen felül a politikusok szokás szerint elég balfasz módon jelölték meg a célokat...

Az első pillanattól (91től) lehetett hallani azt a szakvéleményt, hogy méteres radarok ellen nem használ a gépek bevonata.

A kevésbé és az egyáltalán nem haszál között gigászi szakadék van. Ha nem használna, akkor nem 25-30 km lett volna a P-18 észlelési távolsága, hanem 200 km+, mint az F-4 Phantom II esetében...

Ezt nyilván ők tudták a legjobban, mert ők csinálták. A gépek alakja viszont minden radar ellen hatásos, amig az a visszaverődést keresi, mint minden radar. Itt jön a képbe a középiskolás elektro. Nevezetesen a dipólok. Ezt alkalmazzák a radarok zavarására 1940 óta. Közismert ügy. Ha a besugárzó radar hullámhosszának a felére aprítorr alufólia csíkokat dobálsz a levegőbe, az akkora radarjelet SUGÁROZ (nem tükröz) vissza, hogy az elfed mindent
.

Ha ilyen egyszerű lenne bár tudnám, hogy minek szenvednek az n+1-ik generációjával az elekronikai zavarórendszereknek...

Így működik a repülő is. Megfelelő hullámhossz hatására MAGA IS SUGÁRZÓVÁ VÁLIK

A repülőgép soha nem sugárforrás, hanem visszaverődő felület, ami szezon és fazon esete.

, és nem csak arra sugároz, amerre tükrözné a beeső sugarakat, hanem KÖRKÖRÖSEN.

Most asszed valami újat modtál? A gépek mindig miden irányba szórják a beérkező jelet. Csak éppen te ezt úgy állítod be, mintha minden irányba egyenszilárdan tenné, amin legfeljebb röhögni lehet.

Azért tartott ennyi ideig, mert a katonák fafejűek, mert erre válogatják és dresszírozzák őket.

Itt már tényleg a kezembe temettem arcomat...

Jön az olyan radar (nyilván AESA) ami folyamatosan változtatja a hullámhosszát.

Nem csak az ASEA képes erre, csak ez dinamikusabban képes erre.

Ma is megvolt az álcsattanós komment. Félelmetes, hogy ekkora téveszméket képes még mindig leírni ide valaki. A NATO flotta 1/3-volt a hab a tortán....
 
Azért abban igaza volt a srácnak hogy a Szerb légvédelemmel végig számolni kellett ! Minden technikai és generációs különbség ellenére értek el lelövéseket és nem volt sétagalopp !
 
Vaze, mondom, hogy nem visszaveri, hanem gerjesztődik, és minden irányba sugároni kezd. Mint minden dipól antenna. Az, hogy ez az antenna főállásban repülőgép, nem hatja meg a fizikát. Olyasmi ez, mint amikor a katonák menetelésétől beleng a híd. Ha pont eltalálod a saját rezgési frekvenciát, rezonál.
Gondolom ezért volt az egész stealth program teljesen titkos. Másrészt a hagyományos radarok nem hangolhatók. Fix frekvenciájuk van. Legalábbis azt hiszem.
 
Vaze, mondom, hogy nem visszaveri, hanem gerjesztődik, és minden irányba sugároni kezd. Mint minden dipól antenna. Az, hogy ez az antenna főállásban repülőgép, nem hatja meg a fizikát. Olyasmi ez, mint amikor a katonák menetelésétől beleng a híd. Ha pont eltalálod a saját rezgési frekvenciát, rezonál.
Gondolom ezért volt az egész stealth program teljesen titkos. Másrészt a hagyományos radarok nem hangolhatók. Fix frekvenciájuk van. Legalábbis azt hiszem.

Pontosan ezért baromság. A mechanikai gerjesztést összemosod az EM sugárzással. A hidas példába a menetelő katona gerjszt. A gépen mi generál EM sugárzt, ami sajátfrekvencián erősödik, ha nincs besugárzó...?

Agyrém, ami itt megy...
 
Helló Mindenkinek!
Már régóta olvasó vagyok itt, de most lenne egy kis hozzászólni valóm.
Ezt alkalmazzák a radarok zavarására 1940 óta. Közismert ügy. Ha a besugárzó radar hullámhosszának a felére aprítorr alufólia csíkokat dobálsz a levegőbe, az akkora radarjelet SUGÁROZ (nem tükröz) vissza, hogy az elfed mindent.
Így működik a repülő is.

Minden kedves érdeklődőnek ajánlom a következő remek könyvet: George Millar: A nagy lokátorháború
A könyv a 2. vh.-s elektronikai hadviseléssel kapcsolatos angol és német fejlesztésekről szól (elsősorban radartech.).
Na itt leírják, hogy már a háború végén is átláttak radarral a fóliacsík felhőn keresztül.

Vaze, mondom, hogy nem visszaveri, hanem gerjesztődik, és minden irányba sugároni kezd. ... Olyasmi ez, mint amikor a katonák menetelésétől beleng a híd. Ha pont eltalálod a saját rezgési frekvenciát, rezonál.

Nem akarom azt mondani, hogy nincs igazság abban amit mondasz, mert én sem értek nagyon a témához,
de - ahogy Molni is mondja - kevered a mechanikai és az EM sugárzásokat. Ha tudnád is gerjeszteni a gépet, ahhoz komoly teljesítmény is kellene, szerintem a radarokat nem erre találták ki.
Ha viszont mechanikailag gerjeszted abból max. (infra/hallható/ultra)hangforrás lesz.