F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

Nekem is úgy tűnt, hogy az elején megvolt a jó szög. Ráadásul a becsapódás előtt a csűrők is kimozdultak. Szóval olyan volt, mintha próbált volna ő minden irányban menekülni, de mintha a tolóerő hiányzott volna...

A kormányfelületek "kalimpálása" a végfázisban: az a fly-by-wire munka közben, ahogy nagy állásszögre kerül a gép a szgépek dolgoznak hogy stabilan tartsák azt.

A bejövetel eleje tényleg jól néz ki, majd valamiért (ami számunkra csak akkor fog kiderülni ha esetleg publikussá válik a kivizsgálás)
a tolóerő jelentősen csökkent. A pilóta által, vagy valamilyen software probléma, vagy a kettő együtt (rendszerismeret hiánya, vagy félreértelmezése)..?
A végén nagyon későn történt meg a gázadás, ilyen állásszögről ezzel a tolóerő/tömeg aránnyal..kevés volt az idő.

Új még a típus, előfordulnak ilyenek.

Mint pl. ez a korábbi baleset egy A-val. Eb...ott bejövetel, a pilóta továbbmenne, de a gép már nem akar :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A kormányfelületek "kalimpálása" a végfázisban: az a fly-by-wire munka közben, ahogy nagy állásszögre kerül a gép a szgépek dolgoznak hogy stabilan tartsák azt.

A bejövetel eleje tényleg jól néz ki, majd valamiért (ami számunkra csak akkor fog kiderülni ha esetleg publikussá válik a kivizsgálás)
a tolóerő jelentősen csökkent. A pilóta által, vagy valamilyen software probléma, vagy a kettő együtt (rendszerismeret hiánya, vagy félreértelmezése)..?
A végén nagyon későn történt meg a gázadás, ilyen állásszögről ezzel a tolóerő/tömeg aránnyal..kevés volt az idő.

Új még a típus, előfordulnak ilyenek.

Mint pl. ez a korábbi baleset egy A-val. Eb...ott bejövetel, a pilóta továbbmenne, de a gép már nem akar :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ezek a leszállást segítő rendszerek minden igyekezetükkel azon vannak, hogy a pilóta keze alá dolgozzanak, de ha a pilóta elfelejti aktiválni a rendszert, miközben végig le akar szállni, majd miután három pontra leteszi a gépet, tovább akar mégis menni…
… ilyenkor van az, hogy a nagyon intelligens repülőgép nagyon intelligensen nem azt csinálja, amit a pilóta épp akar, hanem azt, amit a pilóta - szerinte - korábban akart.

A Caslav-i Gripenünk például a gázkar helyzetéből egyértelműen arra következtetett a futóművek berugózása után, hogy ebből továbbmenetel lesz, így ő azt támogatta minden lehetséges móddal. A pilóták meg csak veszettül fékeztek a futóval.
 
Néhány infó az F-35-ös típuscsalád leszállást segítő egyik alrendszeréről:


És, hogy hogyan fejlesztették ki:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Wilson
Még nem volt érkezésem megnézni az arról szóló videót.
A Magic Carpet nem más mint egy nagyon pontos felhajtóerő szabályzó rendszer.
A rendszer kívülről csak a hordozó pillanatnyi sebesség adatát kapja.
A szél adatok az INS rendszerből jönnek.

Amikor a pilcsi befordul a finalre az optikai precíziós leszállító rendszer (meatball) alapján beállítja a gép megfelelő pozícióját a siklópályán.
Amikor a HUD kijelzőn a touch down point is jó helyre mutat akkor a pilcsi bekapcsolja a botkormányon a Magic Carpet rendszert.
Innentől kezdve a rendszer a belső inerciális rendszer adatai alapján rendkívül pontosan szabályozza a felhajtóerőt (az összes létező kormányfelület összehangolt mozgatásával) és a tolóerőt és a gépet nagyon pontosan az előre eltervezett siklópályán tartja (vagyis a gép pontosan ott fog fedélzetet érni ahol a pilcsi eltervezte...)
 
A Magic Carpet nem más mint egy nagyon pontos felhajtóerő szabályzó rendszer.
A rendszer kívülről csak a hordozó pillanatnyi sebesség adatát kapja.
A szél adatok az INS rendszerből jönnek.

Amikor a pilcsi befordul a finalre az optikai precíziós leszállító rendszer (meatball) alapján beállítja a gép megfelelő pozícióját a siklópályán.
Amikor a HUD kijelzőn a touch down point is jó helyre mutat akkor a pilcsi bekapcsolja a botkormányon a Magic Carpet rendszert.
Innentől kezdve a rendszer a belső inerciális rendszer adatai alapján rendkívül pontosan szabályozza a felhajtóerőt (az összes létező kormányfelület összehangolt mozgatásával) és a tolóerőt és a gépet nagyon pontosan az előre eltervezett siklópályán tartja (vagyis a gép pontosan ott fog fedélzetet érni ahol a pilcsi eltervezte...)
Azaz, eszerint a Magic Carpet az IDLC új neve. Integrated Direct Lift Control.
 
Nincs kizárva, hogy rosszul lett a pilóta és részben/teljesen cselekvőképtelenné vált kritikus pillanatban.
Akkor hogyan katapultált a becsapódás után szinte azonnal?
Nekem akkor se kerek ez az egész.
Ha igaz a hír, ez egy típusátképzési repülési feladat volt, abból is az első éles leszállás.
Ha valamit, hát ezt csinálják a nagykönyben megírtakhoz képest a legszebben. Vizsgadrukk és bizonyítási vágy, plusz a kiképzésért felelők extra figyelme is ott van.
Ilyen elbaltázott leszállásokat én eddig csak harci sérülés, harci kimerültség, vagy pillanatnyi egészségi állapotbeli zavar okán láttam.
Mint amikor a kilencvenes években egy Hornet pilóta illegálisan, a rokonságtól kapott nyugtatókkal kúrálta a szorongását és az N+1-ik rutin leszállásánál álltak keresztbe a szemei.
Úgy elnézte a szögfedélzetet, hogy az orrnál parkoló gépekbe szállt bele.

Ez meg itt - ha minden igaz - egy nagyon is nem rutin leszállás volt, elviekben bizonyítási vágytól égő típusvizsgázó delikvenstől. Azok nem így szoktak leszállni egy repülőgép-hordozóra, hogy súlyos méterekkel vétik el az egész siklópályát.

Tudod, ki száll le így egy F-35-össel egy hajóra?
Én.
Én sem értem. Szimulátorban szoktunk így leszállni, amikor már a fasznak van kedve megint tankolni és 100 font keróval minden mindegy alapon MOST LE KELL TENNI és mindennek a tetejébe elbasztuk a CASE 1 fordulókat. Ilyen a valóságban nincs.
 
Akkor hogyan katapultált a becsapódás után szinte azonnal?

Én sem értem. Szimulátorban szoktunk így leszállni, amikor már a fasznak van kedve megint tankolni és 100 font keróval minden mindegy alapon MOST LE KELL TENNI és mindennek a tetejébe elbasztuk a CASE 1 fordulókat. Ilyen a valóságban nincs.

Ha részben cselekvőképtelen akkor erre azért van esély...érdemben manőverezni már nem tud, de azért ki tudja magát pattintani a fülkéből az utolsó pillanatban. De majd úgyis kiderül mi történt.
 
Ha részben cselekvőképtelen akkor erre azért van esély...érdemben manőverezni már nem tud, de azért ki tudja magát pattintani a fülkéből az utolsó pillanatban. De majd úgyis kiderül mi történt.
.
.
A cselekvőképtelen elmélethez.... Külön érdekes lenne, ha kiderülne esetleg, hogy itt is az F-22-n többször előfordult hypoxiás történet jelentkezett
 
Ilyen kis magasságon?
.
.
Nemcsak az F-22-nél volt az, de az F-35-nél is régi sztori, ezen kb 2017 óta, már többször hitték, hogy megoldották, de tavaly augusztusban újabb vizsgálatot kellett elrendelni a témában:
.
.
A hypoxia pl megmagyarázná, hogy elvileg jól kiképzett pilóta miért követ el nagyon béna hibákat.
 
A Fresh egyik kiadványa szerint tegnap, 22.02.10-én
3 új F-35I Adir, B/H947, 949 és 951 emelkedett a levegőbe az USA-ban. A B/H949 (US Air Force number 19-5558) fényképét közzétették. Amikor azonban 2021.09.26-án 3 korábbi ilyen típusú repülőgép (AS-28/29/30) érkezett Izraelbe, azok a 945-ös, 947-es és 949-es számot viselték. Mint kiderült, a Lockheed-Martin legutóbb hibát vétett a számokban (ami már korábban is előfordult, 903, amelyből később 904 lett). Izraelbe érkezése után a légierő a 947-es és 949-es számokat más számokra cserélte. Ezúttal tehát a B/N947, 949 és 951 tűnik helyesnek.

 
main-qimg-f6c1eecff29feaeb0a09dec18fe698b1


What’s that hole under the F-35, in the vicinity of the engine nozzle?

The hole you’re likely looking at is the IPP (Integrated Power Pack) exhaust:

The IPP is system on the F-35 that functions like a combined APU (Auxiliary Power Unit) and ECU (Environmental Control Unit). The IPP is a small jet turbine + air compressor and a generator, which has a few different modes of operation:

  • During start-up the IPP gets initially spun up via internal battery power before beginning to burn jet fuel. The starter motor then changes role into a generator, delivering tens of kilowatts to another pair of starter motors / generators on the main engine, spinning it up.
  • Once the main engine is running, the IPP stops burning fuel and bleed air gets delivered to it’s turbine where it gets expanded and cooled for use in the cockpit.
  • If the F-35’s engine fails or main engine generators fail, the IPP will automatically try to start-up and then provide power to restart the engine, or provide emergency power to keep the avionics running, as well as the control surfaces (which are electrically-powered to reduce maintenance associated with distributed hydraulic systems).
 
Most olvasom.


A finnek sem sz@rral gurigáznak! Hiába no más gazdaság más lehetőségek!
 
Szia,

Szerintem hazankban nagyobb a fenyegetettseg, mivel a Papai ezredet probalja bezaratni Putyin, mikozben nem hallottam rola, hogy Finnorszagban is hasonloval probalkozna. :-(
Minket nem tudnak lerohanni, mert nem határosak velünk. A finneket meg konkrétan lerohanták egyszer...
Nekünk csak miniszterelnökünket rángatják dróton a Kremlből... :p

Mi vagyunk az egyetlen kelet-európai ország, aki 40 év orosz megszállás és levert forradalom után az oroszokhoz és Putyinhoz dörgölőzünk - valahogy baltiaknál és lengyeleknél nem így megy, pedig utóbbi is "illiberális"...