F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

Valaki azt irta itt egyszer hogy a torok F-16osok es a Renault Clio-k/Thalia-k is jobban ossze vannak szerelve mint az eredeti gyartonal.Ezek szerint nem mindenhez van tehetseguk... :)
Nekem is volt török szerelésű Rönyom. Semmi baj nem volt vele, 6 évig használtam.

Azt lenne jó tudni, hogy az F-35-be szerelt dolgaik saját fejlesztésűek, vagy csak összeszerelik.
 
Valaki azt irta itt egyszer hogy a torok F-16osok es a Renault Clio-k/Thalia-k is jobban ossze vannak szerelve mint az eredeti gyartonal.Ezek szerint nem mindenhez van tehetseguk... :)

A török összeszerelésű Fiat Albea (és Linea is) is összerakottabb és megbízhatóbb, mint az ugyanakkor gyártott olasz Puntók...
 
Molni küldi szeretettel: F-35 Red Flag gyakorlat első hírei.

Tömören arról van szó benne, hogy a mostani Red Flag gyakorlaton az F-35-ösök már "teljes értékű" (értsd: kevésbé szigorú korlátozások a repteljesítmény terén) szoftverrel repültek, az egyik gyakorlaton 60 ellenséges repülőgép ellen. A tapasztalat a korábbi Red Flag gyakorlatokon is az F-35 mellett volt (20:1 kill/death arány), de ez most teljesen új szintre lépett, frissen képzett pilóták győztek le fordulóharcban tapasztalt vén rókákat, akik ugye agresszor gépeket vezettek.
 
Molni küldi szeretettel: F-35 Red Flag gyakorlat első hírei.

Tömören arról van szó benne, hogy a mostani Red Flag gyakorlaton az F-35-ösök már "teljes értékű" (értsd: kevésbé szigorú korlátozások a repteljesítmény terén) szoftverrel repültek, az egyik gyakorlaton 60 ellenséges repülőgép ellen. A tapasztalat a korábbi Red Flag gyakorlatokon is az F-35 mellett volt (20:1 kill/death arány), de ez most teljesen új szintre lépett, frissen képzett pilóták győztek le fordulóharcban tapasztalt vén rókákat, akik ugye agresszor gépeket vezettek.

Szar dolog is lesz 20 év mocskolás után elkezdeni elismerni a gép erényeit... szegény "szaksajtó".

Amúgy nagyon érdekelne egy összehasonlító videó a pilóta látószögéből 4.th gen vs. DAS F-35. Ekkora gépszámnál a situational awareness mennyire fejlődött, mennyire átlátható a fedélzeten a teljes légi helyzetkép. Mert abból amit a gépről tudunk, az egész ACEVAL/AMIVAL által fedlobott problémakört megoldották ezzel a rendszerrel.
 
Szar dolog is lesz 20 év mocskolás után elkezdeni elismerni a gép erényeit... szegény "szaksajtó".

Inkább propaganda sajtó...

Lérakosként soha sem néztem le az F-35-öst, sőt amikor már ismerni lehetett alapvető képességeit, akkor azonnal egyértelművé vállt, hogy ezt a gépet az Sz-300PMUx HMZ-jében való eredményes tevékenységre tervezték az alapoktól.

A múlt század vége óta (1999) meg a manőverezési képességnél messze fontosabb a situational awareness.
 
60 kérdés és 60 válasz az F-35C pilótától (link by Molnibalage):

Pár érdekesebb:

Kérdés: Melyik volt a legélvezetesebb gép, amivel repültél?
Válasz: A legacy Hornet (olvasd: F/A-18A/B/C/D - Cifu), az egy igazi kékgalléros dolgozó ember vadászgépe, szuper mozgékony, szuper élvezetes, bármit kérsz tőle, megcsinálja kérdés nélkül.

Kérdés: Mi a legnagyobb gondod az F-35-el?
Válasz: Még mindig gyerekbetegségei vannak. A problémamegoldás olykor csak annyi, hogy leállítod a gépet és újra bekapcsolod. Ez nem történik sokszor és ha egyszer kinövi, nem lesz többé probléma!

Kérdés: Milyen érzés egy gyerekbetegségekkel bíró vadászgépet vezetni, kényelmetlen?
Válasz: A gépet biztonságos repülni, csak a hadrafoghatósága nincs még meg a haditengerészetnél. Ezt nevezem gyerekbetegségnek. Ez még mindig egy repülőgép, csak nem a végleges változat. Nem repülnék olyan géppel, ami nem biztonságos, és a karbantartók se hagynák.

Kérdés
: Mit gondolsz mi a legnagyobb tévhit az F-35C kapcsán?
Válasz: Úgy hiszem a legnagyobb tévhit az, hogy ez egy fordulóharcra született vadászgép (dogfighter).

Kérdés: Az F-35A a hírek szerint a Panther (Párduc) becenevet kapta, olyat is hallani, hogy a tesztelésnél történt repüléseknél az F-35C a Reaper (Kaszás) illetve Raven (Holló, de utal a fekete színre is (hollófekete)), de egyik sem terjedt el. Mit gondolsz, milyen néven fogják a haditengerészet pilótái hívni a gépet?
Válasz: A VFA-101 F-35C század hívóneve Reaper. A légierőnél elterjedt a Panther, mi poénból hívtuk a gépet 'C Panther'-nek (ejtsd: Szee Panther, vagyis Láss Párduc), de csak viccből. A hajón "Gömbvillámnak" (lightning ball) hívjuk.

Kérdés: Hogy látod a jövőt, hogy a Horneteket le fogja váltani az F-35?
Válasz: Az F-35C a jövő. A Hornet már öreg, mennie kell. Okkal nem repüljük már az F-4-et és az A-6-ot. A technológia fejlődik és az igények változnak.

Kérdés: Leszállásnál nincs utánégető a talafogás után? (megj.: ha elkapod a kábelt, akkor tökmindegy, mert megfog a kábel, ha nem kapod el, szükséged van a tolóerőre, hogy újra a levegőbe tudj emelkedni - Cifu)
Válasz: Csak a legacy Hornet (F/A-18A/B/C/D) ment utánégetőig ilyenkor. A Rhino (F/A-18E/F) és az F-35 csak teljes tolóerőre kapcsol (MIL teljesítmény). Ha kábelelkapáskor utánégetőt látsz a Youtube-on (2 esetben), ott az a két gép (nem pilótát mond - Cifu) hibázott.

Kérdés: Ha lenne egy gép, amivel szívesen repülnél, melyik lenne az?
Válasz: A Raptor.

Kérdés: Milyen sűrűn repültél külső függesztménnyel? Milyen változásokat jelent ez a lopakodóképességet leszámítva?
Válasz: Én személyesen még sose repültem külső függesztménnyel.

Kérdés: Melyik volt a legkeményebb gyakorló légiharcod? (Milyen repülő ellen és hogy ért véget a számodra?)
Válasz: Raptor. Nagyon rosszul (ért véget számára - Cifu).
 
Kérdés: Melyik volt a legkeményebb gyakorló légiharcod? (Milyen repülő ellen és hogy ért véget a számodra?)
Válasz: Raptor. Nagyon rosszul (ért véget számára - Cifu).

Csak nem a jó öreg TVC miatt? :)

Azért lássuk be, dehogynem. Nagyon világbajnok dolog az a TVC, de inkább csak 1vs1 dogfight-ban, amit pedig igyekszik mindenki elkerüni. Alsóhangon is úgy, hogy minimum 2vs2-vel indítanak, de a valóságban a BVR a gyakorlatias problémamegoldás.

De jó tudni, hogyha mindezek nem adottak, akkor a Raptor még előveheti a TVC kártyát.

Viszont a válaszok alapján szerintem szignifikáns különbségek lehetnek az USAF F-35A és a US Navy F-35C gépeinek a repülési jellemzői közt.
 
"Nagyon rosszul (ért véget számára - Cifu)."
Sajnos a magyar nyelv itt hibás. Most kinek a számára?
 
Azért az látszik az F-35 dog fight eredményein,hogy EOTS ide vagy oda sokkal gyengébben teljesített mint a Raptor...
 
Azért az látszik az F-35 dog fight eredményein,hogy EOTS ide vagy oda sokkal gyengébben teljesített mint a Raptor...

Szerintem te először is összekevered az EOTS-t (ami az orr alatti elektron-optikai érzékelő) a DAS-al (ami a gép testén körben elszórt 6 darab infravörös érzékelő, amely 360°-os kilátást adhat a pilótának).

Másodszor nem ismerjük a részleteket. Magasság, sebesség, távolság adatok a fordulóharc kezdetén, ha közvetlen közel voltak egymáshoz, akkor a Raptor győzelme borítékolható, hiszen sokkal jobb manőverezőképességű gép. Erre építették gyakorlatilag. Az F-35C viszont egy többfeladatú harci gép, amely "mellékesen" képes a fordulóharcra is.

Harmadszor az F-35C rendelkezik például 'sisakcélzóval', vagyis elég széles irányban képes lehet a célpontot kijelölni a levegő-levegő rakétáink - a Raptor a mai napig nem rendelkezik ezzel a képességgel (vagyis csak a HUD-on "befogott" célpontot képes megadni rakétának). Szóval függően a fordulóharc gyakorlat szabályaitól, lehet, hogy a cél csak az volt, hogy mondjuk a gép orra előtti (hasamra csapok) 20°-os "tölcsérben" kell tartani a célpontot 5 másodperc a légi győzelemért. Egy ilyen helyzetben elég egyértelmű az F-22A előnye...
 
Szerintem te először is összekevered az EOTS-t (ami az orr alatti elektron-optikai érzékelő) a DAS-al (ami a gép testén körben elszórt 6 darab infravörös érzékelő, amely 360°-os kilátást adhat a pilótának).

Másodszor nem ismerjük a részleteket. Magasság, sebesség, távolság adatok a fordulóharc kezdetén, ha közvetlen közel voltak egymáshoz, akkor a Raptor győzelme borítékolható, hiszen sokkal jobb manőverezőképességű gép. Erre építették gyakorlatilag. Az F-35C viszont egy többfeladatú harci gép, amely "mellékesen" képes a fordulóharcra is.

Harmadszor az F-35C rendelkezik például 'sisakcélzóval', vagyis elég széles irányban képes lehet a célpontot kijelölni a levegő-levegő rakétáink - a Raptor a mai napig nem rendelkezik ezzel a képességgel (vagyis csak a HUD-on "befogott" célpontot képes megadni rakétának). Szóval függően a fordulóharc gyakorlat szabályaitól, lehet, hogy a cél csak az volt, hogy mondjuk a gép orra előtti (hasamra csapok) 20°-os "tölcsérben" kell tartani a célpontot 5 másodperc a légi győzelemért. Egy ilyen helyzetben elég egyértelmű az F-22A előnye...


Igen DAS-ra gondoltam bocsánat!

Nem arra gondoltam amit írtál hanem a Red Flag eredményekre a Raptornak 200 az 1-hez(kb) az F-35-nek meg 20-az 1-hez volt az arány ha jól emlékszem.Persze mondhatunk nagyon sok mindent de ez akkor is 10-szeres különbség.
 
Igen DAS-ra gondoltam bocsánat!

Nem arra gondoltam amit írtál hanem a Red Flag eredményekre a Raptornak 200 az 1-hez(kb) az F-35-nek meg 20-az 1-hez volt az arány ha jól emlékszem.Persze mondhatunk nagyon sok mindent de ez akkor is 10-szeres különbség.

2017es adat akkor F-35 még nagyon IOC volt. FOCot elvileg idén kap. Vagy 2020ban.

Onnan sztem nagyon izgi lenne ha tudnánk mit müvel egymással egy F-35 és F-22. Persze nem fogjuk jó ideig tudni...
 
Szerintem te először is összekevered az EOTS-t (ami az orr alatti elektron-optikai érzékelő) a DAS-al (ami a gép testén körben elszórt 6 darab infravörös érzékelő, amely 360°-os kilátást adhat a pilótának).

Másodszor nem ismerjük a részleteket. Magasság, sebesség, távolság adatok a fordulóharc kezdetén, ha közvetlen közel voltak egymáshoz, akkor a Raptor győzelme borítékolható, hiszen sokkal jobb manőverezőképességű gép. Erre építették gyakorlatilag. Az F-35C viszont egy többfeladatú harci gép, amely "mellékesen" képes a fordulóharcra is.

Harmadszor az F-35C rendelkezik például 'sisakcélzóval', vagyis elég széles irányban képes lehet a célpontot kijelölni a levegő-levegő rakétáink - a Raptor a mai napig nem rendelkezik ezzel a képességgel (vagyis csak a HUD-on "befogott" célpontot képes megadni rakétának). Szóval függően a fordulóharc gyakorlat szabályaitól, lehet, hogy a cél csak az volt, hogy mondjuk a gép orra előtti (hasamra csapok) 20°-os "tölcsérben" kell tartani a célpontot 5 másodperc a légi győzelemért. Egy ilyen helyzetben elég egyértelmű az F-22A előnye...

És még adjuk hozzá, hogy a Raptor pilóták gyak. 100% idejükben AA-ra gyakorolnak, az F-35 pilótái pedig inkább a légvédédelem feltörését zsírozzák....

Igen DAS-ra gondoltam bocsánat!

Nem arra gondoltam amit írtál hanem a Red Flag eredményekre a Raptornak 200 az 1-hez(kb) az F-35-nek meg 20-az 1-hez volt az arány ha jól emlékszem.Persze mondhatunk nagyon sok mindent de ez akkor is 10-szeres különbség.

F-22 dupla annyi raksit visz belső térben (8 vs.4). Ráadásul nagyobb kezdőlökést ad neki és asszem a szolgálati csúcsmagassága is nagyobb.
Az egy AD gép, minden ízében arra csinálták.
 
2017es adat akkor F-35 még nagyon IOC volt. FOCot elvileg idén kap. Vagy 2020ban.

Onnan sztem nagyon izgi lenne ha tudnánk mit müvel egymással egy F-35 és F-22. Persze nem fogjuk jó ideig tudni...

Ez a 20 az 1-hez nem mostani adat(2017-az nem most van)?