F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Szerintem megérné mert elég sok amúgy a (valamilyen szinten laikus) read-only emberke itt is, nekik sokat segítene egy ilyen profi hozzászólás.
Csak ez a készülő légvédelmis cikk kárára menne. Nem tudom, hogy az ready only és index olvasó között mekkora átfedés van.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Az F-35A-ra az USAF már egy komplett demoprogramot állított az idei évtől össze, sikere is van, mert nem TVC-s típusként majdnem egy az egyben hozza a Raptor műsorát.
A Marines az F-35B-ven nem nagyon erőlteti meg magát, egy-két áthúzás, majd némi függeszkedés, kissé fantáziátlan a demo, így jobb nem lévén, mindenféle taktikai imitációkkal pótolják a kieső látványosságokat, ahol is besegítenek nekik az AH-1Z-k és UH-1Y-ok, egy-két F/A-18C áthúzás és sok-sok pirotechnika.

A US Navy viszont csak jövőre tervezi az F-35C demo team felállítását, ugyanakkor sokáig távolmaradni már nem lett volna illdomos, így az év második felétől ők is megjelentek a repülőnapokon egy-két áthúzásból álló bemutató erejéig. Sok egyebet még nem lehet kikövetkeztetni, a gép ugyanolyan erős hajtóművel repül, mint az A, de vagy két tonnával nehezebb, viszont lényegesen nagyobb a szárnya, ugyanakkor semmiféle LERX-e nincs (csak az a kis aerodinamkai él a szívócsatorna oldalán), de cserébe komplexebb a mechanizáció.
Lehet, hogy ez a gép sose fog úgy megindulni, mint a kisebb légellenállású és könnyebb A-modell, de egy hatalmas nagy lepke az egész sárkány, ami miatt egyéb téren lehet érdekes majd a programja.


 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Az f 35 el azt meg lehetne csinalni hogy bekeidoben "csorobb" orszagok a jovoben a lopakodo boritas nelkul hasznalja a gepeket./ezzel nem veszelyeztrtve egy esetleges radarbesugarzas eshetoseget. Masreszt drasztikusan csokkentene mind az uzemeltetesi mind a szervizelesi koltsegeket a hajtomuvet is kimelne. Riasztas emelese eseten bizonyos szinten persze felkerulne a boritas a gepekre./
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Az f 35 el azt meg lehetne csinalni hogy bekeidoben "csorobb" orszagok a jovoben a lopakodo boritas nelkul hasznalja a gepeket./ezzel nem veszelyeztrtve egy esetleges radarbesugarzas eshetoseget. Masreszt drasztikusan csokkentene mind az uzemeltetesi mind a szervizelesi koltsegeket a hajtomuvet is kimelne. Riasztas emelese eseten bizonyos szinten persze felkerulne a boritas a gepekre./
Nem lehetne, mivel ez nem F-22.
A hajtómű állapotának meg semmi köze az alacsony észlelhetőséghez. Az F-22-esnél se.
Az F-35-ös borítása nem igényel olyan komplex utómunkát a karbantartásoknál, mint a Raptornál, mivel teljesen más elv szerint készül.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Nem lehetne, mivel ez nem F-22.
A hajtómű állapotának meg semmi köze az alacsony észlelhetőséghez. Az F-22-esnél se.
Az F-35-ös borítása nem igényel olyan komplex utómunkát a karbantartásoknál, mint a Raptornál, mivel teljesen más elv szerint készül.
Ertem koszi. A hajtomu allapota eseteben elsosorban a suly csokkenesre gondoltam.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ertem koszi. A hajtomu allapota eseteben elsosorban a suly csokkenesre gondoltam.
Nincs az F-35-ös hajtóművén olyan megoldás, ami túlsúlyt képző "szükséges rosszként" van csak jelen és az alacsony észlelhetőséget szolgálja.
Az F135-ös hajtómű saját tömegére vetített tolóereje (van egy ilyen faktor is, dehát milyen faktor ne volna...) az élvonalban van még úgy is,hogy ez a hajtómű nem is kicsi.
Ha végigmegyünk a szerkezeti kialakításán, egyedül a fúvócső az, ami úgymond érintkezik a külvilággal, ez az a rész amit a radarok és infraszenzorok észlelnek.
A speciális kompozit lamellák, a részlegesen ejektoros kialakítás, a különféle hűtőlevegő csatornák mind-mind olyan megoldások, melyeknél valóban jóval egyszerűbb például a jó öreg Pratt&Whitney F100-as kialakítása, de járulékos előnyként az élettartamot is kedvezően befolyásolja.
Ne feledjük, hogy a világon időrendben első olyan fúvócsöve, amelyiket fém helyett kompozit alapú lamellákkal burkoltak az F100PW229-es volt, ez van az F-16C block 52-eseken és az izraeli F-15I Raam gépeken (viszont az összes F-15E-ről és P&W hajtóműves K gépről lehagyták őket. Ahogy fémből készült előediket is a C és D gépekről).
A Rafale M88-asának kompozit fúvócső borítása időrendben csak a második.
Az F-35-ösök F135-ösénél tehát a kompozit lamellák eleve adták magukat, minden más megoldás visszalépés lett volna, ahogy az új orosz 30-as hajtómű is ebbe a sorba lép majd be.
A GE valamiért nem csinál ilyet.
Minden más megoldás/kialakítás az F135-ös hajtóművön csak és kizárólag a tolóerőt és a hatásfok javítását szolgálja, nincs köze az alacsony észlelhetőséghez.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Nincs az F-35-ös hajtóművén olyan megoldás, ami túlsúlyt képző "szükséges rosszként" van csak jelen és az alacsony észlelhetőséget szolgálja.
Az F135-ös hajtómű saját tömegére vetített tolóereje (van egy ilyen faktor is, dehát milyen faktor ne volna...) az élvonalban van még úgy is,hogy ez a hajtómű nem is kicsi.
Sőt, annyira nagy, hogy jelenleg gondot okoz az anyahajókra szállítása. Így az F-35 rendelések idején erre a problémára is megoldást kell találni...
 
M

molnibalage

Guest
Sőt, annyira nagy, hogy jelenleg gondot okoz az anyahajókra szállítása. Így az F-35 rendelések idején erre a problémára is megoldást kell találni...
Kicsit le vagy maradva. Már meg van oldva, az Osprey már tudja a deckre vinni. A megoldás megvan, csak még gyártás alatt van.
https://www.aviationtoday.com/2018/04/18/f-35cs-cant-receive-spare-engines-carriers-without-v-22s/

Bár én ezt is ökörségnek tartom. Ott a Greyhound azt kéne elővenni és gyártani. Ennyi. Ehelyett ezzel a gizda Osprey-jel bohóckódnak. Agyrém.
 
M

molnibalage

Guest
Laikus fan kívánsággondolkodása.
Szerintem, ha ennyire nulla vagy természettudományosan, akkor...
... vagy akkor mutasd be fizikai modellel, mert a HTÖ ezt is megmutatja számokkal az F-16 supplementtel, hogy mennyire durva hatása van a relatív tömegnövekedésnek 9 légellenállásnak.

De tutod mit? A szívszerelmed az Me-109. Pakoljál fel arra egy 500-1000 kilónyi bombát és nézd meg mennyire viseli meg. Bár 1 tonnát talán nem is tud. Pakold fel egy B-17 belső terébe és nézd meg a relatív teljesítmény csökkenést. Persze a B-17 eleve gyengébb, csak a példában az F-16C és az F-35A demózva ugyanazt tudja.

Bölcsebb lettél volna, ha csendben maradsz.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
Ez reális lehet, hogy az iráni F-5-ösök, ha felfedezik az F-35 - t akkor már előnyben lennének, mert jobbak a dogfightban? Még csak nem is vmi iráni vagy egyéb propaganda állítja ezt.
https://nationalinterest.org/blog/b...r-force-really-take-out-stealth-fighter-90626

Ez egy elég elméleti szcenario és elég nagy HA - az F-5 a maga idejében döbbenetesen jó gép volt a relatív kis tömeg / tolóerő kombó miatt, és valszeg laboratóriumi körülmények között körbe is repülné az F-35-öt de azért ne áltassuk magunkat, az avionikája, elektronikája ahhoz kepest reménytelenül elavult.
 
M

molnibalage

Guest
Ez egy elég elméleti szcenario és elég nagy HA - az F-5 a maga idejében döbbenetesen jó gép volt a relatív kis tömeg / tolóerő kombó miatt, és valszeg laboratóriumi körülmények között körbe is repülné az F-35-öt de azért ne áltassuk magunkat, az avionikája, elektronikája ahhoz kepest reménytelenül elavult.
Dehogy repülné körbe. Ha ennyire nem értesz a Ps görbék értelmezéséhez akkor nem igazán értem, hogy miért kommentelsz ekkora lendülettel. Az F-16C teljesítményéhez képest sehol nincs az F-5E sem. Az F-16C ASF konfigban meg az F-35A szintjén van, de csak ha dobja pótost. Azzal még ott sem.