1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II

Diskurzus a(z) 'Közepes és könnyű csapásmérők, csatarepülőgépek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem a magyar erőforrás menedzsment, hogy hagyják szétrohadni...
     
    fishbed likes this.
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Méghogy csak a Griff tudja...
    :rolleyes:

     
    yangwenli, fishbed and Pocok75 like this.
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    arcas and pöcshuszár like this.
  4. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  6. Python

    Python Well-Known Member

  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Kis A-10 mítoszoszlató, kapcsolódva a Haditechnikai Összefoglaló tartalmához, kiemelve a lényeges részt:

    It was Lt Gen 'Chuck' Horner himself who said it:


    Kiegészítés mellé.
    USAF Warthogs fired 4,801 individual missiles (more than 90% of all Mavericks launched by the US Air Force).

    *Ez az AGM-65D.
     
  8. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    https://airbase.blog.hu/2019/03/27/hivojele_sandy_822

    "Március 24-én volt 20 esztendeje, hogy a NATO megindította a Jugoszlávia elleni Allied Force műveletet. Mialatt a bevetések zajlottak, az USAF egy kicsi, válogatott csoportja készen állt arra, hogy az esetleg lelőtt gépek pilótáinak ellenséges területről történő mentését a levegőből fedezze, irányítsa..."
     
    fishbed, Pocok75 and ijasz like this.
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  13. rudi

    rudi Well-Known Member

    Úgy tűnik az A-10 kérdés megoldódott és a gépek (281 db) még sokáig - legalább 2030-ig - szolgálatban maradnak.
    És ha már maradnak akkor korszerűsítik és egységes szintre hozzák az egész flottát (Common Fleet Initiative)
    A szárny csere folyamatban van.
    A korszerűsítés elemei:
    - minden pilóta a Thales Scorpion HMD sisakkal fog repülni (állítólag ez a sisak lesz a H-145M-hez is...)
    - integrálják a gépekhez a GBU-39 SDB-t. Minden pilonon 4 db SDB-vel az A-10 igazi "bomb truck" lesz
    - lecserélik az analóg műszereket egy korszerű "glass cockpit" PFD-re.
    - minden A-10-est felszerelnek Link-16 datalink rendszerrel is kiegészítendő a meglévő SADL (Situational Awareness Data Link) rendszert
    - a meglévő optikai Sineper és Litening célzó konténerek mellett integrálják a géphez a AN/ASQ-236 Dragon's Eye AESA radar konténert is. Ezzel a gép akár 8/8 zárt felhőzet mellett is képes lesz standoff távolságból és magasságból operálni.

    Szerintem jó döntést hoztak. Ezekkel a fejlesztésekkel a gép COIN környezetben még sok évig a leg potenseb CAS gép marad.
    A turboprop játékok meg mehetnek a levesbe...
     
    wolfram, fishbed, zsolti and 7 others like this.
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    • Hova kell 281 db (!) ilyen specializált gép....? :eek:
    • 8 db SDB-nél többet cipelni értelmetlen COIN környezetben, ahol jó a gép bármire is. Nem COIN környezetben meg az F-16 is elvisz ennyit. Szóval szép az elvi lehetőség, de továbbra is az lesz, hogy egy kicsit ebből, egy kicsit abból fog vinni. Variálhatóság, de az A-10-re rakni sok fegyvert soha nem volt értelme annak hatása miatt a CAP időre és hatótáv, ill. utazósebesség miatt is.
    • 10 év szolgálathoz ennyi átalakítás gazdasági racionalitása szerintem megkérdőjelezhető.
    • COIN környezetben többnyire overkill a gép.
    • A gépágyúról már egy szót sem szól a cikk. Csak nem kihal a Warthog fanclub? Viszont mivel az A-10C gép repórája kb.F-16C szinten volt akkor innentől fogva megint ott vagyunk, hogy ez mire kell? És ennyi?
     
  15. rudi

    rudi Well-Known Member

    Simán előfordulhat hogy egyszerre nem csak egy, hanem több színpadon is elő kell adniuk.
    Mínusz, a tartalék, mínusz a javításra váró gépek...egy esetleges iráni bulit feltételezve lehet hogy még kevés is.
    Szerintem ez csakis a célpontok számától függ. Mindenesetre nem baj ha két pilonon visz csak 8 SDB-t, és marad még mellette elég pilon a Sniper meg a Dragon Eye konténereknek, meg esetle LGB-nek, meg póttartályoknak, stb...
    Szerintem ez az átalakítás gépenként pár millió USD. Összességében is kevesebb lesz 1 milliárdnál. Ha elosztod a gépek éves repült idejével az élettartamuk végéig alig lesz érezhető. Gyors fejszámolással talán ha ezer USD-ral dobja meg a repült óra költséget. Az semmi…
    Erről úgylehet azt a bakát kéne megkérdezni akit kihúzott a slamasztikából Afganisztánban vagy Szíriában egy-egy pontos sorozattal vagy bomba dobással. Lehet ezt egy F-16 vagy vagy F-35 is meg tudja csinálni de az A-10-nél könnyű összekötni a gépet az eredménnyel. Ez a népszerűség titka
    Nem hiszem…
    V.színű sok volt harctéri tapasztalattal bíró ex. katona szolgál az USA törvényhozás és politika kül. szintjein akik aktív szolgálatuk alatt igen elégedettek voltak az A-10 szolgáltatásaival. Amíg Ők a helyükön vannak elég biztosnak látom az A-10 jövőjét.
     
    borisz, fishbed, zsolti and 2 others like this.
  16. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem csak COIN-ra készülnek...
     
    borisz likes this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az A-10 legnagyobb problémája az, hogy COIN környezeten kívül iszonyatosan törékeny, de ezt már jó sokszor elmondtam...
    • Amikor az A-10 megszületett a csapatlégvédelem első sorának eszközeinek csúcsa a Sztrela-1, Sztrela-2 és a Silka volt. Az első kettő borzalmasan érzékeny volt az infracsapdára és a második még szemből sem volt indítható. Az A-10-on megjelenésekor több infracsapda volt, mint egy átlag 4-8 gépes régebbi gépen összesen, 100+. A Silka ellen készültek rendesen passzív védelemmel és redundanciával, az ilyen AAA ellen élesben is bizonyított. Szuper. A Sztrela-10M még mindig nem volt nagy szám, szemből továbbra sem volt indítható IR-re, csak foto-kontrasztosan...

    • Az Igla-1, de főleg az Igla kezdett lábremegtetős lenni. Kettős érzékelős. Ez már a hh vége, az Igla-1 fél lépcsővel lentebb volt. Ez ellen már a tömeges infracsapdázás is lehet, hogy kevés és MAWS nélkül... A-10C-n okkal van.

    • A Krug rakéta manőverezőképessége annyira gyenge, hogy az A-10 számára sem kihívás, ha tudja, hogy jön. Ez VSz-en kívül nem is volt...

    • A Kub az már keményebb dió. Nem SHORAD, de mobil. A rakéta gyors és 15G-t húzva kinematikailag már ez zizis a nincs idő rá felkészülni és leterhelve azonnal vészleoldás következett. Nézd hogyan szenvedett régebb rakéták ellen még az F-16 is. Ezek után fantáziádra bízom mire képes az A-10...


    • Mi a bibi? Az Osza és Tor-M1/2. SHORAD, pikk-pakk indít és a 25G-re képes rakéta 10-12 km távon 4-6 km magasságig mondjuk úgy nem az A-10-nek kedvez. Aztán a Buk-M1 HMZ sem. Meg a 2K22M-sem. A Buk-M1 is kőkor lassan mai szemmel, amikor M2 és M3 változata van és exportálák is, bár nem túl sok helyre.
    A nagysebességű 4. gen jetek teljesítménye lehetővé teszi azt, hogy ha minden kötél szakad, akkor mindent eldobva gyorsítva próbáljanak egy szép nagy G-t berántani majd irány lefelé a horizont mögé vagy HMZ-ből ki. Az A-10 erre képtelen.

    Az a gép, ami a hh utolsó 5 évét leszámítva elég jól védett volt, azt ma '80-as évek végi minta légvédelem úgy kockázná fel, mint a huzat főleg, ha bárkink olyan hülye ötlete van, hogy "GAU-8". Ha meg ezt nem képes használni, akkor kapásból értelmét is veszti a gép. Ameddig nincs kinyírva minden radar SHORAD és Buk nagy része (Sz-300V-t most hagyjuk ki elegánsan), addig A-10-zel repülni igen merész dolog...

    Ezért tartom értelmetlennek ezt a mennyiséget. Az a pillanat, amikor vihet és vagy kell sok SDB, akkor arra a 4. gen gépek is jók. Csak másra is. Olyan szűk spektrumban csak tud többet az A-10, hogy számomra emiatt nem éri meg fenntartani. Csak amikor az tud már operálni, akkor már majdnem tud az UCAV is. És olyan CAP idővel és olyan olcsón, hogy az A-10 segget csókol neki. Upsz...
     
    rudi and therob like this.
  18. dudi

    dudi Well-Known Member

    Azt azért látni kell,hogy olyan szintű csapat légvédelem nem nagyon van minden sarkon amit felsoroltál.Legyünk konkrétak:Iránban nincs olyan capat légvédelem amit de teszem az az USA-val nem túl baráti Venezuelában(Trumpból bármit kinézek)sincs.Igazából alig van olyan ország ahol komoly csapat légvédelem van.
     
    borisz likes this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Már mezítlábas felkelők is lövöldöztek Iglával, az kapta le a török AH-1-et. Jó reggelt, 30 éves az már. Ha egy GAU-8-azgató A-10-est elkap süllyedés közben, akkor igen jó esély van arra, hogy beleáll a földbe, ha máskülönben túlélhető lett volna a dolog. És ez csak az Igla. Vagy te arra számítasz, hogy köv. 10 évben nem fog fejlődni a légvédelem sehol?

    Turbánosok ellen meg a mostani A-10C is príma.
     
  20. fip7

    fip7 Well-Known Member

    molnibalage

    Azért azt tegyük hozzá, hogy a Szu-25 és az A-10 az képes túlélni egy MANPAD találatot, míg egy F-16-os esélyesen nem.
    [​IMG]

    Mondjuk pl. egy Tor ellen ez már édes kevés képesség....
     

Ezen oldal megosztása