Falkland - 1982

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 365
1 489
113
Nem a hajókról beszéltem hanem az emberekről.Nalatokis meg a britteknél is meg itthon is csak felfüggesztették a sorozás.Ha visszaállítják akkor akár akaratod ellenére is rlvisznek katonának.

Ez altalaban ugy megy hogy :
1. kor - Hivatasos szerzodeses
2. kor - Tartalekos
3. kor onkentes
4 kor sorozott.
 

Veér István

Well-Known Member
2011. február 14.
2 547
4 551
113
Ez most már jobb lenne másik topikba átvinni szerintem. Ha ez megtörténne, ez a hsz törölhető/törlendő.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

ZeiG

Well-Known Member
2017. április 4.
282
961
93
A „C” terv szerint, abban az esetben ha mindkét Brit hordozó harcképtelenné vált volna még az R06 HMS Illustrious harctérre érkezése előtt, akkor a Britek atomcsapást mérhettek volna Argentina Córdoba katonavárosára, miután felszólították volna a Juntát a kapitulációra.

Nyilván számoltak azzal, hogy a konfliktus esetleg balul üt ki, csúfos vereség lesz a vége és elveszítik a szigeteket. Volt erre esély. Mi következett volna ebből? Először is óriási szégyen és világraszóló szenzáció, hogy egy gagyi banánország elpáholta a briteket. Ebben a pillanatban a többi brit fennhatóság alatt álló tengerentúli terület is az érdeklődés középpontjába került volna Gibraltártól a Karib-tengeren át a Csendes-óceánig. Elképzelhető, hogy a SZU is elkezdte volna fűteni az érintett országokat, hogy hajrá, cibáljuk ki a brit imperializmus utolsó kis méregfogait is! (Angola pl. kubai segítséggel és szovjet technikával elfoglalhatta volna Ascensiont, Szent Ilonát és Tristan da Cunha-t, bár ezekért Dél-Afrika is bejelentkezhetett volna... Ha a Húsvét-sziget Chile fennhatósága alatt áll, Pitcairn miért is nem...? Mit keresnek még a britek Cipruson...? stb.)
Szóval erre kellett egy válasz, nem is annyira Argentínának, mint inkább a világnak (és a SZU-nak), hogy bocs, de igen, ha máshogyan nem megy, akkor bizony egy sirályszaros szikladarabért is rátok fogjuk kúrni az atomot. Főleg úgy, hogy közben még masszívan dúlt a hidegháború is.
Szerintem megtették volna. Előbb szóltak volna az argentinoknak, hogy oké, ti nyertetek, szép menet volt, most pedig X órátok van megkezdeni a szigetek kiürítését, vagy jön az atom. És innen nézve a dolgot, bár Argentínának volt esélye megnyerni a háborút, de megtartani a szigeteket aligha.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 620
23 915
113
Nyilván számoltak azzal, hogy a konfliktus esetleg balul üt ki, csúfos vereség lesz a vége és elveszítik a szigeteket. Volt erre esély. Mi következett volna ebből? Először is óriási szégyen és világraszóló szenzáció, hogy egy gagyi banánország elpáholta a briteket. Ebben a pillanatban a többi brit fennhatóság alatt álló tengerentúli terület is az érdeklődés középpontjába került volna Gibraltártól a Karib-tengeren át a Csendes-óceánig. Elképzelhető, hogy a SZU is elkezdte volna fűteni az érintett országokat, hogy hajrá, cibáljuk ki a brit imperializmus utolsó kis méregfogait is! (Angola pl. kubai segítséggel és szovjet technikával elfoglalhatta volna Ascensiont, Szent Ilonát és Tristan da Cunha-t, bár ezekért Dél-Afrika is bejelentkezhetett volna... Ha a Húsvét-sziget Chile fennhatósága alatt áll, Pitcairn miért is nem...? Mit keresnek még a britek Cipruson...? stb.)
Szóval erre kellett egy válasz, nem is annyira Argentínának, mint inkább a világnak (és a SZU-nak), hogy bocs, de igen, ha máshogyan nem megy, akkor bizony egy sirályszaros szikladarabért is rátok fogjuk kúrni az atomot. Főleg úgy, hogy közben még masszívan dúlt a hidegháború is.
Szerintem megtették volna. Előbb szóltak volna az argentinoknak, hogy oké, ti nyertetek, szép menet volt, most pedig X órátok van megkezdeni a szigetek kiürítését, vagy jön az atom. És innen nézve a dolgot, bár Argentínának volt esélye megnyerni a háborút, de megtartani a szigeteket aligha.

Nem sokáig tűrte volna a világ,hogy egy katonailag impotens anglia körbeszórja a szigetei miatt a déli féltekét atombombával.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 141
456
83
Nyilván számoltak azzal, hogy a konfliktus esetleg balul üt ki, csúfos vereség lesz a vége és elveszítik a szigeteket. Volt erre esély. Mi következett volna ebből? Először is óriási szégyen és világraszóló szenzáció, hogy egy gagyi banánország elpáholta a briteket. Ebben a pillanatban a többi brit fennhatóság alatt álló tengerentúli terület is az érdeklődés középpontjába került volna Gibraltártól a Karib-tengeren át a Csendes-óceánig. Elképzelhető, hogy a SZU is elkezdte volna fűteni az érintett országokat, hogy hajrá, cibáljuk ki a brit imperializmus utolsó kis méregfogait is! (Angola pl. kubai segítséggel és szovjet technikával elfoglalhatta volna Ascensiont, Szent Ilonát és Tristan da Cunha-t, bár ezekért Dél-Afrika is bejelentkezhetett volna... Ha a Húsvét-sziget Chile fennhatósága alatt áll, Pitcairn miért is nem...? Mit keresnek még a britek Cipruson...? stb.)
Szóval erre kellett egy válasz, nem is annyira Argentínának, mint inkább a világnak (és a SZU-nak), hogy bocs, de igen, ha máshogyan nem megy, akkor bizony egy sirályszaros szikladarabért is rátok fogjuk kúrni az atomot. Főleg úgy, hogy közben még masszívan dúlt a hidegháború is.
Szerintem megtették volna. Előbb szóltak volna az argentinoknak, hogy oké, ti nyertetek, szép menet volt, most pedig X órátok van megkezdeni a szigetek kiürítését, vagy jön az atom. És innen nézve a dolgot, bár Argentínának volt esélye megnyerni a háborút, de megtartani a szigeteket aligha.
Ez hülyeség. Argentína történelmileg csak ugatja Falklandot, ami eredetileg lakatlan volt. Angliának, Franciaországnak és Spanyolországnak több köze van hozzá, mint a pampalakóknak. Ráadásul az angolok senkit sem telepítettek oda, az állattartók és a halászok a jó legelőkért és a gazdag halászzsákmányért változtattak lakhelyet. Sőt, a háború óta a 4% chilei és néhány japán bevándorló is letelepedett, majd Britanniára és a pénztárcájára szavazott a népszavazáson. - Falklandon ugyanis sokkal többet lehet keresni, mint Chilében, vagy a csóró argentínoknál...!

Ascension, Szent Ilona, Tistan da Cunha szintén lakatlan volt, ám ma britek lakják. Mi köze van hozzá a csóró angolaiaknak, vagy Dél-Afrikának - Mellesleg Szent-Ilonára csak 1 ember került erőszakkal: Napóleon, ám a lakóházán ma is francia trikolór lobog...

De ha már franciák: Mi a helyzet Francia-Guyanával, Új-Kaledóniával és Francia-Polinéziával etc. melyek a gyarmatosításkor lakottak voltak? - Talán az a francia őshaza?!? - Vagy talán ott bújt ki a tojásból a gall kakas és a gall tyúk... :)
Azokat kinek adnád?!? - Saint Pierre és Miquelont gondolom Kanadának, Grönlanddal és Izlanddal együtt, a Kanári szigeteket meg Marokkónak... etc.
De elárulhatnád azt is, hogy mit keres Malaysia Borneó szigetén...?
Újabb ötletek...?!? :) :) :)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
10 613
3 503
113
A „C” tervről olvastam, megosztom, de nem tudom hogy mit is gondoljak róla, annyira meredek...



S50 HMS Courageous készleteinek utántöltése a felszínen, a Falkland szigetek partjainál

Április 4-én, az Argentin invázió után alig két nappal, az S48 HMS Conqueror, és testvérhajója, az S50 HMS Courageous egyszerre futott ki Faslane kikötőjéből a Falkland szigetek felé.
Az S50 HMS Courageous viszont csak a konfliktus után ért oda a szigetekhez, ahol váltotta testvérhajóját ami végigharcolta a háborút.
A háború után, az S50 HMS Courageous, és a később érkező S103 HMS Warspite az R06 HMS Illustrious társaságában fenntartotta a Brit flotta tengeri fölényét az Argentin kapituláció utáni hónapokban.

Kérdés hogy hol tartózkodott az S50 HMS Courageous a háború két hónapja alatt, április 4, illetve június 14 között?
Vajon mi lehetett az a fontos küldetés ami megakadályozta, hogy elfoglalja például május 6-án az S48 HMS Conqueror által üresen hagyott a Falkland szigetektől délre eső zónát, amikor az S106 HMS Splendid műszaki hibája miatt csak két bevethető egység maradt a háborús zónában?



A „C” terv szerint, abban az esetben ha mindkét Brit hordozó harcképtelenné vált volna még az R06 HMS Illustrious harctérre érkezése előtt, akkor a Britek atomcsapást mérhettek volna Argentina Córdoba katonavárosára, miután felszólították volna a Juntát a kapitulációra.
Ahhoz, hogy Córdoba városa a Polaris A-3 hatótávolságába essen, egy Resolution osztályú ballisztikus rakéta hordozónak Ascension és Brazília között félúton kellett őrjáratoznia, és az S50 HMS Courageous vigyázott rá a számára ismeretlen Dél Atlanti vizeken, amíg a konfliktus tartott.

A konfliktus után a fenti scenáriót firtató parlamenti ellenzéki (Munkáspárti) kérdésére a Brit (Tory) kormány a következő választ adta: „The government never comments on the deployment of nuclear ballistic missile submarines, but the normal deployment pattern was maintained.”
„A kormány alapvetően soha sem kommentálja a nukleáris rakétahordozó tengeralattjárók őrjáratozására vonatkozó kérdéseket, viszont a konfliktus folyamán a szokásos őrjáratozást fenntartottuk.”

A fenti gondosan megválogatott szavak érdekessége hogy 1982 eleje volt az a viszonylag szokatlan időszak, amikor a Britek négy rendelkezésre álló Resolution osztályú ballisztikus rakéta hordozó atomtengeralattjáróból kettő is őrjáraton volt ugyanabban az időben, szóval a „C” terven felüli Szovjetekkel szembeni szokásos őrjáratot is tényleg fenntarthatták.



hétvégén folytatódik a sorozat, a Szovjetek részvételének részletes ismertetésével...
Úgy tudom, a Callaghan kormány alatt úgy lerohadt az angol atomütőerő, hogy egyetlen bevethető Resolution se volt. Három év alatt úgy összekapták magukat, hogy kettőt is őrjáratra tudtak küldeni?
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
2 794
12 991
113


1982 április 2-án, a Falkland szigetek Argentin megszállása után, riadóztatták az Szovjet Északi Flotta, Kipelovóban állomásozó 392 ОДРАП (Отдельный Дальне-Разведывательный Авиационный Полк) önálló nagy hatótávolságú felderítő repülőezredét.
Feladat egy Tu-95RC (Bear-D) géppárral áttelepülni a nyugat afrikai baráti Angola fővárosának, Luanda nemzetközi repterére.


Tu-95RC Luanda nemzetközi repterén


Tu-95RC maximális felderítési távolsága, Luanda repteréről.

Április 16-án érkezett a Brit flotta Ascension szigetére, ahol két napnyi hajók közötti logisztikázás után, tovább indultak a Falkland szigetek felé.
Április végéig a Tu-95RC géppár hat alkalommal repült át egészen kis-magasságra ereszkedve a Brit flotta dél felé tartó 15 hajója fölött, és készített róluk részletes fényképeket.
Legtávolabb a Dél Georgia visszafoglalására kirendelt Brit köteléket látogatták meg, a Tu-95RC hatósugarának abszolút peremén.
A bevetések átlagosan 15 órán át tartottak, és április végéig több mint 100 órát repültek egyenként a felderítők a végtelennek tűnő Dél-Atlanti vizek fölött.

Innentől a „legendás” MKRC (Mорской Kосмической Pазведки и Целеуказания) tengericélokat a világűrből felderítő rendszer átvette a Tu-95RC gépek feladatát, így azok május közepén hazatelepülhettek Kipelovóba.


Ciklon-2M hordozó rakéta indítása, hasznos terhe egy USz-P (EORSAT) műhold

Április 29-én indították Bajkonurból a Kozmosz-1355 jelű USz-P (EORSAT - Electronic intelligence Ocean Reconnaissance SATellite) elektronikai felderítő műholdat, 65.1°-os, 438x459km magas pályára, amin 93.3perc alatt kerülte meg a földet.


USz-P (EORSAT) elektronikai felderítő műhold

A 2.5 tonna tömegű USz-P a Brit hajók radar és rádió kisugárzása alapján bemérte azok pozícióját, illetve azonosította is azokat.
Mivel a korábban Tu-95RC felderítők által készített képekből egyértelműen kiderült, hogy partraszálló hajók nem voltak az április közepén délre hajózó Brit kötelékben, így a konfliktus ennek a szakaszában Flotta elégségesnek ítélte az egyszerűbb és olcsóbb, passzív műhold segítségével követni a lassan kibontakozó eseményeket.


USz-A (RORSAT) radarfelderítő műhold


Május 6-án a Brit partraszálló flotta is elindult az Ascension szigettől dél felé tartó kéthetes útjára.
Amikor a Brit partraszálló kötelék már félúton járt az Ascension sziget és a Falkland szigetek között, május 14-én indították Bajkonurból a Kozmosz-1365 jelű USz-A (RORSAT – Radar Ocean Reconnaissance SATellite) felderítő műholdat, 65.0°-os, 259x276km-es pályára, amin 89.6perc alatt kerülte meg a földet.
Az alacsony keringési pályára állított 4.15 tonnás műhold 3.5kW teljesítményű mini atomreaktora által táplált lokátorával derítette fel, és mérte be a felszíni egységeket.

Június 1-én a Kozmosz-1365 65.0°-os pályasíkjába, pontosabban mögé 51.1 perccel állították pályára Bajkonurból a Kozmosz-1372 jelű második USz-A (RORSAT – Radar Ocean Reconnaissance SATellite) radarfelderítő műholdat, 258x277km magas pályára, amin szintén 89.6perc alatt kerülte meg a földet.
A második USz-A felbocsájtásának jelentősége, hogy nemcsak a Brit egységek pillanatnyi pozícióját lehetett meghatározni, amikor a műhold áthaladt felettük, de az 51 perccel később készült második radarkép segítségével az egyes egységek haladási irányát, és sebességét is meg lehetett határozni, az 51 perc alatt megtett útjuk alapján.

Június 14-én az Falkland szigeteket védő Argentin szárazföldi erők megadták magukat, a háború számukra véget ért.

Az elsőnek indított USz-A (RORSAT), a Kozmosz-1365, 135 nap után fejezte be működését, miután szeptember 26-án atomreaktorát 977x885km magas parkoló pályára állította.
A másodiknak indított USz-A (RORSAT), a Kozmosz-1372, 70 nap után fejezte be működését, miután augusztus 10-én atomreaktorát 981x908km magas parkoló pályára állította.

A Szovjet/Orosz Flotta azóta is büszkén emlegeti a Falkland-szigetekért vívott brit-argentin háborút, mint az MKRC rendszer gyakorlati sikerét.
Mind az USz-A, mind az USz-P műholdak képesek voltak megfigyelni a konfliktust, mely a Royal Navy szinte teljes erejének bevetését jelentette Brit részről, és az egyik fő hadművelete az angol csapatok partraszállása volt.
A szovjet haditengerészet vezérkara a műholdak adataiból képes volt igen pontosan megjósolni, hogy mikor következik be a Brit partraszállás.



holnap következik a szovjet “halászok” és tengeralattjárók Dél-Atlanti tevékenységének ismertetése, illetve a sorozat végével a források felsorolása...
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
429
537
93
És ki az a "világ"? Katonailag semmit nem tehettek volna ellene. Gazdaságilag már inkább.
Kíváncsi lettem volna - igazából nem - hogy mit szólt volna az USA nagytesó, ha az ő általuk készített atomfegyverrel lenukemezik a Dél-Amerikai kontinens egy részét. Úgy egyáltalán is, de ott van ráadásban az a Monroe-elv. Egyáltalán be tudták, tudják vetni a Tridenteket az usákok engedélye nélkül? Ezt tudja valaki?
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
2 794
12 991
113
Kíváncsi lettem volna - igazából nem - hogy mit szólt volna az USA nagytesó, ha az ő általuk készített atomfegyverrel lenukemezik a Dél-Amerikai kontinens egy részét. Úgy egyáltalán is, de ott van ráadásban az a Monroe-elv. Egyáltalán be tudták, tudják vetni a Tridenteket az usákok engedélye nélkül? Ezt tudja valaki?

82-ben még csak Polaris-A3T rakétáik voltak a Briteknek, ahol maguk a rakéták amcsi, viszont maga a nukleáris harcirész Brit tervezésű, és gyártású volt.
Maga a Chevaline fejlesztést, ami negálta a Moszkva környéki ABM rakétaelhárító rendszer Neutron tölteteit, az amcsik is a Britektől vették át.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 620
23 915
113


1982 április 2-án, a Falkland szigetek Argentin megszállása után, riadóztatták az Szovjet Északi Flotta, Kipelovóban állomásozó 392 ОДРАП (Отдельный Дальне-Разведывательный Авиационный Полк) önálló nagy hatótávolságú felderítő repülőezredét.
Feladat egy Tu-95RC (Bear-D) géppárral áttelepülni a nyugat afrikai baráti Angola fővárosának, Luanda nemzetközi repterére.


Tu-95RC Luanda nemzetközi repterén


Tu-95RC maximális felderítési távolsága, Luanda repteréről.

Április 16-án érkezett a Brit flotta Ascension szigetére, ahol két napnyi hajók közötti logisztikázás után, tovább indultak a Falkland szigetek felé.
Április végéig a Tu-95RC géppár hat alkalommal repült át egészen kis-magasságra ereszkedve a Brit flotta dél felé tartó 15 hajója fölött, és készített róluk részletes fényképeket.
Legtávolabb a Dél Georgia visszafoglalására kirendelt Brit köteléket látogatták meg, a Tu-95RC hatósugarának abszolút peremén.
A bevetések átlagosan 15 órán át tartottak, és április végéig több mint 100 órát repültek egyenként a felderítők a végtelennek tűnő Dél-Atlanti vizek fölött.

Innentől a „legendás” MKRC (Mорской Kосмической Pазведки и Целеуказания) tengericélokat a világűrből felderítő rendszer átvette a Tu-95RC gépek feladatát, így azok május közepén hazatelepülhettek Kipelovóba.


Ciklon-2M hordozó rakéta indítása, hasznos terhe egy USz-P (EORSAT) műhold

Április 29-én indították Bajkonurból a Kozmosz-1355 jelű USz-P (EORSAT - Electronic intelligence Ocean Reconnaissance SATellite) elektronikai felderítő műholdat, 65.1°-os, 438x459km magas pályára, amin 93.3perc alatt kerülte meg a földet.


USz-P (EORSAT) elektronikai felderítő műhold

A 2.5 tonna tömegű USz-P a Brit hajók radar és rádió kisugárzása alapján bemérte azok pozícióját, illetve azonosította is azokat.
Mivel a korábban Tu-95RC felderítők által készített képekből egyértelműen kiderült, hogy partraszálló hajók nem voltak az április közepén délre hajózó Brit kötelékben, így a konfliktus ennek a szakaszában Flotta elégségesnek ítélte az egyszerűbb és olcsóbb, passzív műhold segítségével követni a lassan kibontakozó eseményeket.


USz-A (RORSAT) radarfelderítő műhold


Május 6-án a Brit partraszálló flotta is elindult az Ascension szigettől dél felé tartó kéthetes útjára.
Amikor a Brit partraszálló kötelék már félúton járt az Ascension sziget és a Falkland szigetek között, május 14-én indították Bajkonurból a Kozmosz-1365 jelű USz-A (RORSAT – Radar Ocean Reconnaissance SATellite) felderítő műholdat, 65.0°-os, 259x276km-es pályára, amin 89.6perc alatt kerülte meg a földet.
Az alacsony keringési pályára állított 4.15 tonnás műhold 3.5kW teljesítményű mini atomreaktora által táplált lokátorával derítette fel, és mérte be a felszíni egységeket.

Június 1-én a Kozmosz-1365 65.0°-os pályasíkjába, pontosabban mögé 51.1 perccel állították pályára Bajkonurból a Kozmosz-1372 jelű második USz-A (RORSAT – Radar Ocean Reconnaissance SATellite) radarfelderítő műholdat, 258x277km magas pályára, amin szintén 89.6perc alatt kerülte meg a földet.
A második USz-A felbocsájtásának jelentősége, hogy nemcsak a Brit egységek pillanatnyi pozícióját lehetett meghatározni, amikor a műhold áthaladt felettük, de az 51 perccel később készült második radarkép segítségével az egyes egységek haladási irányát, és sebességét is meg lehetett határozni, az 51 perc alatt megtett útjuk alapján.

Június 14-én az Falkland szigeteket védő Argentin szárazföldi erők megadták magukat, a háború számukra véget ért.

Az elsőnek indított USz-A (RORSAT), a Kozmosz-1365, 135 nap után fejezte be működését, miután szeptember 26-án atomreaktorát 977x885km magas parkoló pályára állította.
A másodiknak indított USz-A (RORSAT), a Kozmosz-1372, 70 nap után fejezte be működését, miután augusztus 10-én atomreaktorát 981x908km magas parkoló pályára állította.

A Szovjet/Orosz Flotta azóta is büszkén emlegeti a Falkland-szigetekért vívott brit-argentin háborút, mint az MKRC rendszer gyakorlati sikerét.
Mind az USz-A, mind az USz-P műholdak képesek voltak megfigyelni a konfliktust, mely a Royal Navy szinte teljes erejének bevetését jelentette Brit részről, és az egyik fő hadművelete az angol csapatok partraszállása volt.
A szovjet haditengerészet vezérkara a műholdak adataiból képes volt igen pontosan megjósolni, hogy mikor következik be a Brit partraszállás.



holnap következik a szovjet “halászok” és tengeralattjárók Dél-Atlanti tevékenységének ismertetése, illetve a sorozat végével a források felsorolása...

Nem lehetne inkább ma?
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
2 794
12 991
113
Nem lehetne inkább ma?


ССВ-501 Запорожье

A Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó, 394B Primorja osztályú SzSzV-501 Zaporozsje (ССВ-501 Запорожье) az Északi Flotta igazán különleges felderítő hajója volt.
Nagyteljesítményű tűnyalábokat előállítani képes fázisvezérelt antennáival rendszeresen megfigyelte az amerikai Atlanti Óceáni rakétakisérleteket, illetve rendszeresen rádióelektronikai felderítést végzett az USA keleti partjai mentén, Kanadától Puerto Rico-ig.

1982 márciusában, Skóciától észak-nyugatra, a Hebridák környékén folytatott rádióelektronikai felderítést, majd riasztását követően az április 5-én kifutó Brit flotta mellé szegődött.


Ascension szigetről készült kép. Brit Chinook repül el a Zaporozsje mellett.

A Britek folyamatosan zaklatták kéretlen utitársukat, mind a Harrierek, mind félúton az Ascension szigetre települt FRG.2 Phantom gépek rajtuk gyakorolták a rácsapásokat, a Brit helikopterek gyakran a fedélzet felett függeszkedve légáramlatukkal zavarták a szovjet matrózok mukáját.


ФБ-0438 Белокаменск

Mire a konfliktus zónába értek, a szovjet külügynek sikerült egy 34 Szovjet, és 13 Lengyel (!!!) halászhajóból álló flottát a Falkland szigetek mellé szerveznie, az FB-0438 Belokamenszk (ФБ-0438 Белокаменск) fagyasztóhajó vezetésével.

A konfliktus folyamán az SzSzV-501 Zaporozsje felderítő a halászkötelék közepéből üzemelt, megfigyelte a Brit egységek harci munkáját, elektronikai berendezéseinek, illetve lokátorainak harci üzemmódjait, illetve frekvenciáit, miközben igyekeztek kimaradni a harci cselekményekből.
Május elseje éjszakáján az F174 HMS Alacrity megközelítette az FB-0438 Belokamenszk-et, hogy fényjelekkel átadja számára Woodward admirális ingerült távozásra felszólító üzenetét („tell it to fuck off, if it doesn’t blow it out of the water”), aki azokban az órákban az Argentin Armada négy köteléke által alkotott harapófogó bezárultára készült.
Május 2-a hajnalára a halászflotta Woodward admirális felszólításának eleget téve, kissé leszakadt a dél-keleti irányba tartó Brit flottáról, így pont bekerült az Argentin és a Brit hordozók közzé, nehezítve az Argentin S-2E Tracker felderítők munkáját.

A Belgrano elsüllyesztése után a halászflotta részt vett a túlélők utáni kutatásban, de mire a helyszínre értek már reménytelen volt túlélőket találni a jeges vízben.
Mindössze három Argentin tengerész tetemét emelték ki a vízből, amiket a sirályok már kikezdtek.
Ezeket a FB-0438 Belokamenszk fedélzetén lefagyasztották, majd a konfliktus után Rio Galleos-ba hajózva átadták az Argentin hatóságoknak.
A szovjet személyzet egyáltalán nem léphetett partra, mivel Argentina az USA közeli szövetségeseként volt elkönyvelve.


Július 11-én a hazafelé tartó HMS Hermes, és az RFA Tidespring-ről készített szovjet fotók

Mivel Argentin részről felmerült, hogy a konfliktus során az egyik Brit hordozót is találat érte, ennek tisztázására ismét Luandába költözött egy Tu-95RC géppár.
Július 11-én át is repültek a hazafelé tartó hordozók fölött, alaposan lefotózva azokat.
A Tu-95RC géppárt a fotózás előtt elfogta egy Ascension-ról indított Phantom FRG.2, ami a bal oldali képen látható.


K-513

1980 szeptemberében a Murmanszk melletti Zapadnaja Licában állomásozó projekt-671RT (Victor-II) típusú, K-513-as jelű vadásztengeralattjárón különleges átalakításokat végeztek.
Freon hűtőberendezések kerültek beépítésre a második (műszerek, konyha, étkező. legénységi és tiszti szállások), és a negyedik (reaktor) rekeszekbe, hogy biztosítsák az egység trópusi körülmények közötti üzemeltethetőségét.

V. A. Maszalov kapitány vezetésével, 1981 április 15-én futottak ki, és a Földközi tengeren, és a Szuezi csatornán keresztül a Vörös tengerre hajóztak.
Afrika keleti partjai mellett délre, egészen Mozambikig hajóztak, majd visszafelé Jemen érintésével Etiópiában kötöttek ki.
1981 augusztus 5-én hajóztak be az Etiópiai Dahlak szigetén lévő szovjet támaszpontra, ahol legénységet cseréltek.

A. I. Csumilov kapitány friss legénységével a K-513 továbbra is a térségben üzemelt.

Újabb váltás után I. Já. Petrenkó kapitány, és legénysége 62 napon át üzemelt Afrika keleti partjainál.

1982-ben N. M. Ageev kapitány és legénysége a nekivágott az Afrikát délről megkerülő, Fokváros felé tartó, hosszú hazavezető útjuknak.
Luandában, Angola fővárosában 11 napot kikötőben töltöttek, majd 82 novemberében Ascension szigetét útbaejtve, és ott némi felderítés után, összesen 87 nap alatt értek vissza a Murmanszk melletti Zapadnaja Licába.


B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec

A másik szovjet tengeralattjáró, amely a Dél-Atlanti térségben tartózkodott, a Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó állomásozó projekt-641 (Foxtrot) típusú, B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec nevű dízel elektromos vadásztengeralattjáró volt.
1982 január 23-án futott ki nyolc hónapos bevetésére, június 12 és 18 között Luanda kikötőjéből üzemelt, majd 25 és 27 között Lagos (Nigéria) kikötőjéből.
1982 szeptember 29-én futott be Poljárníjba.

Véleményem szerint a két fenti szovjet tengeralattjáró jelenléte a Dél-Atlanti térségben inkább a Dél-Afrika és Angola között zajló háborúnak szólt, mintsem a Falkland szigeteki konfliktusnak.



A sorozathoz felhasznált források:

Brit atomtengeralattjárók hajónaplói elérhetőek (viszont csak aranyárban hajlandóak fénymásolni, és azt elpostázni):
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/results/r?_q=Falkland&_ser=ADM 173

Könyvek:

A Carrier at Risk
Mariano Sciaroni
Helion Company
2019

Submarine Operations During the Falklands War
Steven Harper, R.LCDR, USN
Naval War College
1994

Secrets of the Conqueror
Stuart Prebble
Faber Limited
2012

HMS Splendid
Vickers Shipbuilding Group Limited
1981

Destino: Atlántico Sur. Parte B: Relatos de Sanidad
Alfredo Lo Balbo
2012

Malvinas La Odisea Del Submarino Santa Fe
Jorge Bóveda
Institutio de Publicaciones Navales
2007

Operation Corporate 1982
The carriage of nuclear weapons by the Task Group assembled for the Falklands campaign
Ministry of Defence

SOVIET NAVAL ACTIVITY OUTSIDE HOME WATERS DURING 1982
CIA-FOIA
DOC_0005173426
1983

Primorye-class Intelligence Collection Ships
CIA-FOIA
RDP85T00840R000100200001-5
1984

NATIONAL INTELLIGENCE DAILY (CABLE) 13 APRIL 1982
CIA-FOIA
CIA-RDP84T00301R000200010154-5

Falklands Air War
Chris Hobson
Midland Publishing
2002

Wings of the Malvinas
Santiago Rivas
Hikoki Publications
2013

ПЛ советского флота 1945-91. Т-4
Ю. В. Апальков
Моркнига
2011

Корабельная гидроакустическая техника.
Ю.А. Корякин, С.А. Смирнов, Г.В. Яковлев
ЦНИИ Морфизприбор
2004

ПРОТИВОВОЗДУШНАЯ И ПРОТИВОРАКЕТНАЯ ОБОРОНА - Том IX
Министра обороны Российской Федерации - Сергея Иванова
2004



Egyéb felhasznált források:

Asdic to Sonar
Willem Hackmann

Underwater Acoustics and Sonar - SP411
CDR E. J. Tucholski
U. S. Naval Academy
2006

The significance of soviet tu-95 bear d deployments in west africa
CIA-FOIA
DOC_0000261307

SOVIET SPACE PROGRAMS: 1981-87
COMMITTEE ON COMMERCE, SCIENCE, AND TRANSPORTATION
United States Senate
1989

Table of artificial satellites launched in 1982
ITU
1983
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
28 620
23 915
113

ССВ-501 Запорожье

A Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó, 394B Primorja osztályú SzSzV-501 Zaporozsje (ССВ-501 Запорожье) az Északi Flotta igazán különleges felderítő hajója volt.
Nagyteljesítményű tűnyalábokat előállítani képes fázisvezérelt antennáival rendszeresen megfigyelte az amerikai Atlanti Óceáni rakétakisérleteket, illetve rendszeresen rádióelektronikai felderítést végzett az USA keleti partjai mentén, Kanadától Puerto Rico-ig.

1982 márciusában, Skóciától észak-nyugatra, a Hebridák környékén folytatott rádióelektronikai felderítést, majd riasztását követően az április 5-én kifutó Brit flotta mellé szegődött.


Ascension szigetről készült kép. Brit Chinook repül el a Zaporozsje mellett.

A Britek folyamatosan zaklatták kéretlen utitársukat, mind a Harrierek, mind félúton az Ascension szigetre települt FRG.2 Phantom gépek rajtuk gyakorolták a rácsapásokat, a Brit helikopterek gyakran a fedélzet felett függeszkedve légáramlatukkal zavarták a szovjet matrózok mukáját.


ФБ-0438 Белокаменск

Mire a konfliktus zónába értek, a szovjet külügynek sikerült egy 34 Szovjet, és 13 Lengyel (!!!) halászhajóból álló flottát a Falkland szigetek mellé szerveznie, az FB-0438 Belokamenszk (ФБ-0438 Белокаменск) fagyasztóhajó vezetésével.

A konfliktus folyamán az SzSzV-501 Zaporozsje felderítő a halászkötelék közepéből üzemelt, megfigyelte a Brit egységek harci munkáját, elektronikai berendezéseinek, illetve lokátorainak harci üzemmódjait, illetve frekvenciáit, miközben igyekeztek kimaradni a harci cselekményekből.
Május elseje éjszakáján az F174 HMS Alacrity megközelítette az FB-0438 Belokamenszk-et, hogy fényjelekkel átadja számára Woodward admirális ingerült távozásra felszólító üzenetét („tell it to fuck off, if it doesn’t blow it out of the water”), aki azokban az órákban az Argentin Armada négy köteléke által alkotott harapófogó bezárultára készült.
Május 2-a hajnalára a halászflotta Woodward admirális felszólításának eleget téve, kissé leszakadt a dél-keleti irányba tartó Brit flottáról, így pont bekerült az Argentin és a Brit hordozók közzé, nehezítve az Argentin S-2E Tracker felderítők munkáját.

A Belgrano elsüllyesztése után a halászflotta részt vett a túlélők utáni kutatásban, de mire a helyszínre értek már reménytelen volt túlélőket találni a jeges vízben.
Mindössze három Argentin tengerész tetemét emelték ki a vízből, amiket a sirályok már kikezdtek.
Ezeket a FB-0438 Belokamenszk fedélzetén lefagyasztották, majd a konfliktus után Rio Galleos-ba hajózva átadták az Argentin hatóságoknak.
A szovjet személyzet egyáltalán nem léphetett partra, mivel Argentina az USA közeli szövetségeseként volt elkönyvelve.


Július 11-én a hazafelé tartó HMS Hermes, és az RFA Tidespring-ről készített szovjet fotók

Mivel Argentin részről felmerült, hogy a konfliktus során az egyik Brit hordozót is találat érte, ennek tisztázására ismét Luandába költözött egy Tu-95RC géppár.
Július 11-én át is repültek a hazafelé tartó hordozók fölött, alaposan lefotózva azokat.
A Tu-95RC géppárt a fotózás előtt elfogta egy Ascension-ról indított Phantom FRG.2, ami a bal oldali képen látható.


K-513

1980 szeptemberében a Murmanszk melletti Zapadnaja Licában állomásozó projekt-671RT (Victor-II) típusú, K-513-as jelű vadásztengeralattjárón különleges átalakításokat végeztek.
Freon hűtőberendezések kerültek beépítésre a második (műszerek, konyha, étkező. legénységi és tiszti szállások), és a negyedik (reaktor) rekeszekbe, hogy biztosítsák az egység trópusi körülmények közötti üzemeltethetőségét.

V. A. Maszalov kapitány vezetésével, 1981 április 15-én futottak ki, és a Földközi tengeren, és a Szuezi csatornán keresztül a Vörös tengerre hajóztak.
Afrika keleti partjai mellett délre, egészen Mozambikig hajóztak, majd visszafelé Jemen érintésével Etiópiában kötöttek ki.
1981 augusztus 5-én hajóztak be az Etiópiai Dahlak szigetén lévő szovjet támaszpontra, ahol legénységet cseréltek.

A. I. Csumilov kapitány friss legénységével a K-513 továbbra is a térségben üzemelt.

Újabb váltás után I. Já. Petrenkó kapitány, és legénysége 62 napon át üzemelt Afrika keleti partjainál.

1982-ben N. M. Ageev kapitány és legénysége a nekivágott az Afrikát délről megkerülő, Fokváros felé tartó, hosszú hazavezető útjuknak.
Luandában, Angola fővárosában 11 napot kikötőben töltöttek, majd 82 novemberében Ascension szigetét útbaejtve, és ott némi felderítés után, összesen 87 nap alatt értek vissza a Murmanszk melletti Zapadnaja Licába.


B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec

A másik szovjet tengeralattjáró, amely a Dél-Atlanti térségben tartózkodott, a Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó állomásozó projekt-641 (Foxtrot) típusú, B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec nevű dízel elektromos vadásztengeralattjáró volt.
1982 január 23-án futott ki nyolc hónapos bevetésére, június 12 és 18 között Luanda kikötőjéből üzemelt, majd 25 és 27 között Lagos (Nigéria) kikötőjéből.
1982 szeptember 29-én futott be Poljárníjba.

Véleményem szerint a két fenti szovjet tengeralattjáró jelenléte a Dél-Atlanti térségben inkább a Dél-Afrika és Angola között zajló háborúnak szólt, mintsem a Falkland szigeteki konfliktusnak.



A sorozathoz felhasznált források:

Brit atomtengeralattjárók hajónaplói elérhetőek (viszont csak aranyárban hajlandóak fénymásolni, és azt elpostázni):
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/results/r?_q=Falkland&_ser=ADM 173

Könyvek:

A Carrier at Risk
Mariano Sciaroni
Helion Company
2019

Submarine Operations During the Falklands War
Steven Harper, R.LCDR, USN
Naval War College
1994

Secrets of the Conqueror
Stuart Prebble
Faber Limited
2012

HMS Splendid
Vickers Shipbuilding Group Limited
1981

Destino: Atlántico Sur. Parte B: Relatos de Sanidad
Alfredo Lo Balbo
2012

Malvinas La Odisea Del Submarino Santa Fe
Jorge Bóveda
Institutio de Publicaciones Navales
2007

Operation Corporate 1982
The carriage of nuclear weapons by the Task Group assembled for the Falklands campaign
Ministry of Defence

SOVIET NAVAL ACTIVITY OUTSIDE HOME WATERS DURING 1982
CIA-FOIA
DOC_0005173426
1983

Primorye-class Intelligence Collection Ships
CIA-FOIA
RDP85T00840R000100200001-5
1984

NATIONAL INTELLIGENCE DAILY (CABLE) 13 APRIL 1982
CIA-FOIA
CIA-RDP84T00301R000200010154-5

Falklands Air War
Chris Hobson
Midland Publishing
2002

Wings of the Malvinas
Santiago Rivas
Hikoki Publications
2013

ПЛ советского флота 1945-91. Т-4
Ю. В. Апальков
Моркнига
2011

Корабельная гидроакустическая техника.
Ю.А. Корякин, С.А. Смирнов, Г.В. Яковлев
ЦНИИ Морфизприбор
2004

ПРОТИВОВОЗДУШНАЯ И ПРОТИВОРАКЕТНАЯ ОБОРОНА - Том IX
Министра обороны Российской Федерации - Сергея Иванова
2004



Egyéb felhasznált források:

Asdic to Sonar
Willem Hackmann

Underwater Acoustics and Sonar - SP411
CDR E. J. Tucholski
U. S. Naval Academy
2006

The significance of soviet tu-95 bear d deployments in west africa
CIA-FOIA
DOC_0000261307

SOVIET SPACE PROGRAMS: 1981-87
COMMITTEE ON COMMERCE, SCIENCE, AND TRANSPORTATION
United States Senate
1989

Table of artificial satellites launched in 1982
ITU
1983

Nincs olyan lajk amit el tudnek küldeni.:hadonaszos::hadonaszos:
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 326
2 822
113

ССВ-501 Запорожье

A Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó, 394B Primorja osztályú SzSzV-501 Zaporozsje (ССВ-501 Запорожье) az Északi Flotta igazán különleges felderítő hajója volt.
Nagyteljesítményű tűnyalábokat előállítani képes fázisvezérelt antennáival rendszeresen megfigyelte az amerikai Atlanti Óceáni rakétakisérleteket, illetve rendszeresen rádióelektronikai felderítést végzett az USA keleti partjai mentén, Kanadától Puerto Rico-ig.

1982 márciusában, Skóciától észak-nyugatra, a Hebridák környékén folytatott rádióelektronikai felderítést, majd riasztását követően az április 5-én kifutó Brit flotta mellé szegődött.


Ascension szigetről készült kép. Brit Chinook repül el a Zaporozsje mellett.

A Britek folyamatosan zaklatták kéretlen utitársukat, mind a Harrierek, mind félúton az Ascension szigetre települt FRG.2 Phantom gépek rajtuk gyakorolták a rácsapásokat, a Brit helikopterek gyakran a fedélzet felett függeszkedve légáramlatukkal zavarták a szovjet matrózok mukáját.


ФБ-0438 Белокаменск

Mire a konfliktus zónába értek, a szovjet külügynek sikerült egy 34 Szovjet, és 13 Lengyel (!!!) halászhajóból álló flottát a Falkland szigetek mellé szerveznie, az FB-0438 Belokamenszk (ФБ-0438 Белокаменск) fagyasztóhajó vezetésével.

A konfliktus folyamán az SzSzV-501 Zaporozsje felderítő a halászkötelék közepéből üzemelt, megfigyelte a Brit egységek harci munkáját, elektronikai berendezéseinek, illetve lokátorainak harci üzemmódjait, illetve frekvenciáit, miközben igyekeztek kimaradni a harci cselekményekből.
Május elseje éjszakáján az F174 HMS Alacrity megközelítette az FB-0438 Belokamenszk-et, hogy fényjelekkel átadja számára Woodward admirális ingerült távozásra felszólító üzenetét („tell it to fuck off, if it doesn’t blow it out of the water”), aki azokban az órákban az Argentin Armada négy köteléke által alkotott harapófogó bezárultára készült.
Május 2-a hajnalára a halászflotta Woodward admirális felszólításának eleget téve, kissé leszakadt a dél-keleti irányba tartó Brit flottáról, így pont bekerült az Argentin és a Brit hordozók közzé, nehezítve az Argentin S-2E Tracker felderítők munkáját.

A Belgrano elsüllyesztése után a halászflotta részt vett a túlélők utáni kutatásban, de mire a helyszínre értek már reménytelen volt túlélőket találni a jeges vízben.
Mindössze három Argentin tengerész tetemét emelték ki a vízből, amiket a sirályok már kikezdtek.
Ezeket a FB-0438 Belokamenszk fedélzetén lefagyasztották, majd a konfliktus után Rio Galleos-ba hajózva átadták az Argentin hatóságoknak.
A szovjet személyzet egyáltalán nem léphetett partra, mivel Argentina az USA közeli szövetségeseként volt elkönyvelve.


Július 11-én a hazafelé tartó HMS Hermes, és az RFA Tidespring-ről készített szovjet fotók

Mivel Argentin részről felmerült, hogy a konfliktus során az egyik Brit hordozót is találat érte, ennek tisztázására ismét Luandába költözött egy Tu-95RC géppár.
Július 11-én át is repültek a hazafelé tartó hordozók fölött, alaposan lefotózva azokat.
A Tu-95RC géppárt a fotózás előtt elfogta egy Ascension-ról indított Phantom FRG.2, ami a bal oldali képen látható.


K-513

1980 szeptemberében a Murmanszk melletti Zapadnaja Licában állomásozó projekt-671RT (Victor-II) típusú, K-513-as jelű vadásztengeralattjárón különleges átalakításokat végeztek.
Freon hűtőberendezések kerültek beépítésre a második (műszerek, konyha, étkező. legénységi és tiszti szállások), és a negyedik (reaktor) rekeszekbe, hogy biztosítsák az egység trópusi körülmények közötti üzemeltethetőségét.

V. A. Maszalov kapitány vezetésével, 1981 április 15-én futottak ki, és a Földközi tengeren, és a Szuezi csatornán keresztül a Vörös tengerre hajóztak.
Afrika keleti partjai mellett délre, egészen Mozambikig hajóztak, majd visszafelé Jemen érintésével Etiópiában kötöttek ki.
1981 augusztus 5-én hajóztak be az Etiópiai Dahlak szigetén lévő szovjet támaszpontra, ahol legénységet cseréltek.

A. I. Csumilov kapitány friss legénységével a K-513 továbbra is a térségben üzemelt.

Újabb váltás után I. Já. Petrenkó kapitány, és legénysége 62 napon át üzemelt Afrika keleti partjainál.

1982-ben N. M. Ageev kapitány és legénysége a nekivágott az Afrikát délről megkerülő, Fokváros felé tartó, hosszú hazavezető útjuknak.
Luandában, Angola fővárosában 11 napot kikötőben töltöttek, majd 82 novemberében Ascension szigetét útbaejtve, és ott némi felderítés után, összesen 87 nap alatt értek vissza a Murmanszk melletti Zapadnaja Licába.


B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec

A másik szovjet tengeralattjáró, amely a Dél-Atlanti térségben tartózkodott, a Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó állomásozó projekt-641 (Foxtrot) típusú, B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec nevű dízel elektromos vadásztengeralattjáró volt.
1982 január 23-án futott ki nyolc hónapos bevetésére, június 12 és 18 között Luanda kikötőjéből üzemelt, majd 25 és 27 között Lagos (Nigéria) kikötőjéből.
1982 szeptember 29-én futott be Poljárníjba.

Véleményem szerint a két fenti szovjet tengeralattjáró jelenléte a Dél-Atlanti térségben inkább a Dél-Afrika és Angola között zajló háborúnak szólt, mintsem a Falkland szigeteki konfliktusnak.



A sorozathoz felhasznált források:

Brit atomtengeralattjárók hajónaplói elérhetőek (viszont csak aranyárban hajlandóak fénymásolni, és azt elpostázni):
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/results/r?_q=Falkland&_ser=ADM 173

Könyvek:

A Carrier at Risk
Mariano Sciaroni
Helion Company
2019

Submarine Operations During the Falklands War
Steven Harper, R.LCDR, USN
Naval War College
1994

Secrets of the Conqueror
Stuart Prebble
Faber Limited
2012

HMS Splendid
Vickers Shipbuilding Group Limited
1981

Destino: Atlántico Sur. Parte B: Relatos de Sanidad
Alfredo Lo Balbo
2012

Malvinas La Odisea Del Submarino Santa Fe
Jorge Bóveda
Institutio de Publicaciones Navales
2007

Operation Corporate 1982
The carriage of nuclear weapons by the Task Group assembled for the Falklands campaign
Ministry of Defence

SOVIET NAVAL ACTIVITY OUTSIDE HOME WATERS DURING 1982
CIA-FOIA
DOC_0005173426
1983

Primorye-class Intelligence Collection Ships
CIA-FOIA
RDP85T00840R000100200001-5
1984

NATIONAL INTELLIGENCE DAILY (CABLE) 13 APRIL 1982
CIA-FOIA
CIA-RDP84T00301R000200010154-5

Falklands Air War
Chris Hobson
Midland Publishing
2002

Wings of the Malvinas
Santiago Rivas
Hikoki Publications
2013

ПЛ советского флота 1945-91. Т-4
Ю. В. Апальков
Моркнига
2011

Корабельная гидроакустическая техника.
Ю.А. Корякин, С.А. Смирнов, Г.В. Яковлев
ЦНИИ Морфизприбор
2004

ПРОТИВОВОЗДУШНАЯ И ПРОТИВОРАКЕТНАЯ ОБОРОНА - Том IX
Министра обороны Российской Федерации - Сергея Иванова
2004



Egyéb felhasznált források:

Asdic to Sonar
Willem Hackmann

Underwater Acoustics and Sonar - SP411
CDR E. J. Tucholski
U. S. Naval Academy
2006

The significance of soviet tu-95 bear d deployments in west africa
CIA-FOIA
DOC_0000261307

SOVIET SPACE PROGRAMS: 1981-87
COMMITTEE ON COMMERCE, SCIENCE, AND TRANSPORTATION
United States Senate
1989

Table of artificial satellites launched in 1982
ITU
1983
Remek sorozat volt, ezer hála érte! Megérdemelne egy e-könyv kiadást ez is. :D