Falkland - 1982

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1945

Guest
May3.jpg

79.1 és 79.2 kötelék útja május 2 déltől, majd május 3-án immáron észak felé

Az V2 ARA 25 de Mayo három rombolójának fedezete alatt, San Julian kikötője felé haladt, amikor május 3-án reggel 8:42-kor a D-2 ARA Santisima Trinidad ESM (rádiólokátor besugárzás jelző) berendezése egy bizonytalan radarjelet észlelt.
A kezelő értesítette felettesét, de az téves észlelésnek minősítette az esetet.

Két órával később 10:43-kor, a romboló lokátora, az Isla Rasa szigettől 30 mérföldre, tőlük 25 mérföldre délre észlelt kis méretű felszíni célt, amit 10 radarfordulat alatt stabilan követtek, majd a cél eltűnt.
A hordozó fedélzetéről így 11:03-kor indították a 2-H-234 S-61D-4 Sea King készültségi helikoptert, hogy kivizsgálja az észlelést.

1280px-AQS-13-Dipping-sonar.jpg

Bendix AN/ASQ-13A helikopterfedélzeti szonár

A Sea King 11:20-kor ért a korábbi lokátorészlelés helyszínére, de vízbemerített szonárján csak tengeri állatok által kiadott hangokat észlelt.

A következő szonár merítést a korábbi helyszíntől 12 mérföldre dél-keletre, a San Julian kikötő irányába végezték.
A szonárkezelő meglepetésére, az éppen leengedett szonáron keresztül egyetlen gyenge ping-et hallott (tán mélységmérőt), tőlük északi (330°..030°) irányban.

A következő szonár merítést a korábbi helyszíntől északra végezték.
A kezelő keleti irányban a óceán felé (110°) egy gyorsan gyengülő mechanikai zajt észlelt.
Ezt a hangforrást a továbbiakban nem sikerült ismét észlelni, így a Sea King üzemanyagának fogytán 12:56-kor visszatért hordozójára.

A fenti események után, a hordozó kötelék a tőlük délre fekvő San Julian kikötője helyett inkább északi irányba indult, a part mentén végig sekély vízben hajózva, miközben a hordozó Tracker gépei feladatul kapták, hogy szonárbója mezőt telepítsenek a part melletti sávban.

AN-SSQ-41-B-Jezebel-LOFAR.jpg

AN/SSQ-41A Jezebel LOFAR szonárbója

Az S-2E Tracker számára a vízalatti célok felderítését az amerikai gyártmányú AN/SSQ-41A Jezebel LOFAR szonárbója alkalmazása tette lehetővé.
Ez a 6kg tömegű bója, ejtőernyővel való vízbeérkezése után, alacsony frekvenciájú hidrofonját 60 láb mélységre eresztette, majd akkumulátorának lemerüléséig, 8 órán át rádión közvetítette a hidrofonja által észlelt vízalatti hangokat az éppen felette őrjáratozó Tracker fedélzetére.

CS-2-F-3rd-operator.jpg

S-2E Tracker szonárbója illetve MAD operátor kezelőpanele

Az AN/SSQ-41A LOFAR szonárbóják rádió jeleit a 31 csatornás AN/ARR-52A vevőkészülék vette, és az AN/ASQ-4A Jezebel hidroakusztikus feldolgozó rendszer egyidőben 4 kiválasztott bója jelét volt képes párhuzamosan hőpapírra nyomtatni, illetve a kezelő ezek közül az egyikbe bele is hallgathatott.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Miután az S-2E Tracker 2-AS-22 kirepült a San Jorge öböl bejárata előtti tengersávhoz, először egy a vízhőmérsékletet a mélység függvényében mérő bóját dobott, majd annak mért adatait rádión lediktálták a legközelebbi haditengerészeti bázis rádiósának, aki telefonon felhívta az Argentin Armada hidrográfiai intézetét (Servicio de Hidrografia Naval) akik kiszámították a helyszínen aktuálisan mért vízhőmérsékleti görbéből az adott helyen és időben az AN/SSQ-41A Jezebel LOFAR szonárbója várható felderítési távolságát.
Mivel az Armadának csak dízel tengeralattjárókkal kapcsolatban volt gyakorlati tapasztalata, így a maximális felderítési távolságra számított adat, azok felderítésére vonatkozott.

2020-01-23-17-39-16-Google-Earth-Pro.jpg

13db AN/SSQ-41A LOFAR szonárbóják telepítési helye, illetve csatornaszáma; Sono-1,2,4,6,10,14,15,16,18,19,25,27,28, illetve a 25 de Mayo hordozó partmenti útvonala

Aznap este 10 ezer yard felderítési távolságot (sznorkelező dízel tengeralattjáróval szemben) becsült a hidrográfiai intézet (Servicio de Hidrografia Naval), így a Tracker két sorban, átlagosan egymástól 15 ezer yard távolságban telepített összesen 13 bóját.
A 7000 láb magasban, a bójamező fölött őrjáratozó Tracker fedélzetén a szonárbója kezelő 15 percig figyelte 4 bója hőpapírra nyomtatott jelszint vonalát miközben bele-belehallgatott mindegyik hangjába, majd váltott a következő négyre újabb 15 percre, majd a következő négyre amíg körbe nem ért.
Időközönként a Tracker felszíni célfelderítő lokátorát is bekapcsolták, az ESM (rádiólokátor besugárzás jelző) folyamatos figyelése mellett.
Egész éjjel feszülten figyeltek, de semmit sem sikerült észlelniük.
Május 4-én 06:25-kor, csak második kísérletre sikerült a kimerült Tracker pilótájának leszállnia, miközben Bingo-3 (üzemanyag fogytán) jelzés világított a műszeralán.
A leszállás idejére felkapcsolták az amúgy elsötétítetten lopakodó hordozó lámpáit.

7:35-kor a 25 de Mayo a San Jorge öböl sarkánál élesen nyugatnak fordult, a közben megtankolt D-27 ARA Comodoro Py visszatért a hordozóhoz, és a két 42-es romboló távozott az északon fekvő Isla Escondida sziget felé, hogy ők is megtankoljanak.
9:35-kor indult az S-2E Tracker 2-AS-24, majd hasonló eseménytelen őrjáratozás után, délután 13:40-kor szállt le.

14:55-kor ismét az 2-AS-22 Tracker volt a soron, 19:35-kor szállt le.
Egyetlen észlelése ESM-en (rádiólokátor besugárzás jelzőn) volt, az ELMA Formosa civil teherszállító navigációs radarját észlelte, lokátorral bemérte a pozícióját, majd rárepüléssel azonosította azt.

Aznap este még kétszer váltotta egymást a két Tracker, mindkét bevetésük eseménytelennek bizonyult.

Másnap, május 5-én, reggel 7:05-kor már bőven a San Jorge öbölben haladt a hordozó, amikor indították a fedélzetről az S-2E Tracker 2-AS-23 hogy segítsen megtalálni az ARA Alferez Soboral hajót amit korábban a Britek megrongáltak.
3000 lábon repültek már vagy jó 30 perce, amikor 7:43-kor a pilóta egy fehér csíkot látott az óceánban.
Radart bekapcsolni!
Kobold! tőlünk 90° irányban 10 mérföldre, jelentette a radarkezelő.
Három perccel később értek a helyszínre, de addigra a csíkot húzó lemerült.
Mivel eredeti kutatásukat folytatniuk kellett az ARA Alferez Soboral után, így csak leadták az észlelés koordinátáját a hordozónak, és továbbrepültek.

MK-44-Torpedo-2.jpg

General Electric Mk.44mod.1 torpedó

Az Armada alapvető légi indítású vízalatti célok elleni torpedója az amerikai General Electric Mk.44 Mod.1 torpedó volt, melynek tengervíz által aktivált 2.4kWh-os akkumulátora, egy 30 lóerős (22kW) elektromotorral 30 csomóra gyorsíthatta, maximálisan 6000 yard távolságon.
Vízbeérkezés után a 195kg-os fegyver 30°-os merülési szögben, 25 láb/sec merülési sebességgel 120 láb mélységbe süllyed, majd egy 1300 láb sugarú körben óramutató járásával ellentétesen kezd körözni.
Aktív szonárja 1000 yard távolságból észlelheti célját, ami után hangimpulzusainak gyakoriságát megduplázza, és teljes sebességgel célja felé iramodik.
Mk.101-típusú 35kg-os harci része ütközésre robbant.
Akkumulátorának üzemideje maximálisan 6 perc.

Dry-End.jpg

Sea King fedélzetén alkalmazott Bendix AN/ASQ-13A merülő szonár kezelőpultja

Aktív üzemben a Sea King által alkalmazott Bendix AN/ASQ-13A merülő szonár, maximálisan 5000 yard hatótávolságú volt, passzív üzemben egy 12 csomóval haladó A69-es korvettet 16’000 yard távolságból lehetett vele a gyakorlatban észlelni.

A tengeralattjáró észlelés valószínűségének jelzésére az amerikaiak által alkalmazott rendszert használta az Argentin Armada is:
1, CERTSUB – a tengeralattjárót bemérték
2, PROBSUB 1..4 – a tengeralattjárót szonárral vagy radarral észlelték, az észlelés megbízhatósága 1 .. 4 között lehet (1 legalacsonyabb..4 legmagasabb)
3, POSSUB 1..4 – a tengeralattjárót észlelték, az észlelés megbízhatósága egy fokozattal gyengébb mint PROBSUB esetén, értéke 1 .. 4 között lehet (1 legalacsonyabb..4 legmagasabb)
4, NONSUB – nem észleltek tengeralattjárót

8:05-kor a készültségi 2-H-231 Sea King felszállt hogy kivizsgálja az észlelést, őt követte 8:47-kor a második 2-H-234 Sea King, majd 08:48-kor indult a S-2E Tracker 2-AS-24 is, fedélzetén két éles Mk.44 Mod.1 torpedóval.
9:10-kor a 2-H-231 Sea King merülő szonárján gyenge zúgást, és egy gyenge propeller hangot észlelt, a célt POSSUB-2 valószínűségre minősítették.
A célt egy órán át hallották, kizárható volt a biológiai eredet, biztosan vízalatti mechanikus hangot észleltek.

Amikor a S-2E Tracker 2-AS-24 Corbeta kapitány vezetésével a helyszínre ért, három AN/SSQ-41A LOFAR szonárbóját dobott jópár tengeri mérfölddel az észlelési pont köré, amik egy egyenlő szárú háromszöget alkottak a cél feltételezett pozíciója körül.
Ezután a tracker leereszkedett közvetlen a vízfelszín fölé, és “W” alakban oda vissza repülve, az 1000 láb hatótávolságú AN/ASQ-10A mágneses anomália detektorával végigpásztázta a területet.
Amikor a mágneses anomália detektor, ami ugyanarra a hőpapírra nyomtatta jelét mint a szonárbóják, célt jelzett, az adott pontra dobtak egy felszínen úszó füstjelzőt.

A következő 15 perc alatt, kilencszer repültek át oda-vissza a terület felett, amiből nyolcszor észleltek vízalatti mágneses anomáliát.
A kidobott nyolc füstjelző szinte egyenes vonalban helyezkedett el a vízen, és kelet, az óceán felé haladó vízalatti tárgyat jeleztek.

10:06-kor a 2-H-231 Sea King jelezte, hogy merülő szonárján erőteljes zúgást észlel, a cél felgyorsított így az észlelés valószínűségét PROBSUB-1 –re emelték.
Erre válaszul a S-2E Tracker 2-AS-24 a füstölő sor fölött végigrepülve, a legkeletibb vízen úszó füstölő után dobott egy Mk.44 Mod.1 torpedót.

Pár másodperccel a torpedó vízbeérkezése után, már hallották is a szonárbóján keresztül, hogy PING ... PING, a torpedó megkezdte célkutatását.
Majd egyszer csak PING . PING . PING . PING megduplázódtak a hangimpulzusok, a torpedó észlelte célját, és hallani lehetett ahogy hajócsavarja kavitálva felgyorsít 30 csomó támadó sebességére.
A szonárkezelők a két Sea King, és a Tracker fedélzetén lélegzetüket visszafojtva hallgatták a víz alatt kibontakozó drámát.

Akkumulátorának lemerülése után, az Mk.44 Mod.1 torpedó által keltett kavitáció és hangimpulzusok is megszüntek robbanás nem volt, de a legdöbbenetesebb a torpedó működése után beállt teljes vízalatt csend volt.
Az addig észlelt mechanikus hang tökéletesen megszűnt, és a továbbiakban egyáltalán nem lehetett már észlelni.

Az esetet végül az Armada POSSUB-2 valószínűséggel könyvelte el, miután mindkét helikopternek vissza kellet térnie mivel fogytán volt az üzemanyaguk.



a folytatásban ugyanezen események Brit szemszögből...
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Nem tudom, hogy volt-e már, de szerintem ez 1 érdekes cikk a General Belgranoról /ex Phoenixről/:

"1982 tavaszán háború tört ki a Falkland-szigetek birtoklásáért Argentína és Nagy-Britannia között. Mivel a britek tekintélyes tengeri haderőt indítottak a dél-atlanti térségbe, az argentin hadvezetés úgy döntött, hogy ők is bevetik flottájuk legjavát, így az akkor már több mint negyvenéves General Belgrano cirkálót is, becenevén az Öreg Tábornokot."

https://www.haborumuveszete.hu/minden-ami-uszik/general-belgrano-a-veteran-utolso-bevetese
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Nem tudom, hogy volt-e már, de szerintem ez 1 érdekes cikk a General Belgranoról /ex Phoenixről/:

"1982 tavaszán háború tört ki a Falkland-szigetek birtoklásáért Argentína és Nagy-Britannia között. Mivel a britek tekintélyes tengeri haderőt indítottak a dél-atlanti térségbe, az argentin hadvezetés úgy döntött, hogy ők is bevetik flottájuk legjavát, így az akkor már több mint negyvenéves General Belgrano cirkálót is, becenevén az Öreg Tábornokot."

https://www.haborumuveszete.hu/minden-ami-uszik/general-belgrano-a-veteran-utolso-bevetese

Egen, ugyanazt a szokásos marhaságot ismétli meg, amit remélhetően a sorozatomban már elég részletesen cáfoltam:

A Belgrano elsüllyesztése természetesen nem vetett véget a háborúnak, de annyi eredménye mindenképpen lett, hogy az argentin hadvezetés értékes hadihajóit azonnal hazarendelte.


Már órák óta hazafelé tartott az Armada, amikor a Conqueror megtorpedózta a Belgranót.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Egen, ugyanazt a szokásos marhaságot ismétli meg, amit remélhetően a sorozatomban már elég részletesen cáfoltam:

A Belgrano elsüllyesztése természetesen nem vetett véget a háborúnak, de annyi eredménye mindenképpen lett, hogy az argentin hadvezetés értékes hadihajóit azonnal hazarendelte.


Már órák óta hazafelé tartott az Armada, amikor a Conqueror megtorpedózta a Belgranót.


De a flottajuk szamara nem rendeltek masodik "menetet" Akkora tengofrasz lett urra rajtuk hogy felszini egyseget alig alig mereszeltek a parti vizekrol a szigetek fele kuldeni. Nem veletlen hogy a Brit tengoknak "kinuukban" ma az argi tengerparton kelett vadaszgatni. Hagy meg Mohamed.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
De a flottajuk szamara nem rendeltek masodik "menetet" Akkora tengofrasz lett urra rajtuk hogy felszini egyseget alig alig mereszeltek a parti vizekrol a szigetek fele kuldeni. Nem veletlen hogy a Brit tengoknak "kinuukban" ma az argi tengerparton kelett vadaszgatni. Hagy meg Mohamed.

Az Argentin légierő valami 25 pilótát vesztett, a szárazföldi hadsereg 232 főt, az Armada 340 halottat.
Nem gondolom hogy helyes az a magyar sajtóban elterjedt lekicsinylő nézet, ami alapján le kellene szólni az Armada teljesítményét.
Ennél sokkal többet szerintem nem tudtak volna kihozni a dologból, és így is marha nagy mázlijuk volt hogy a Splendid nem találta meg a hordozójukat.

Nem véletlen hogy a nagyhatalmak vagyonokat ölnek az atom tengeralattjárók fejlesztésébe, igazi game-changer-ek.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Az Argentin légierő valami 25 pilótát vesztett, a szárazföldi hadsereg 232 főt, az Armada 340 halottat.
Nem gondolom hogy helyes az a magyar sajtóban elterjedt lekicsinylő nézet, ami alapján le kellene szólni az Armada teljesítményét.
Ennél sokkal többet szerintem nem tudtak volna kihozni a dologból, és így is marha nagy mázlijuk volt hogy a Splendid nem találta meg a hordozójukat.

Nem véletlen hogy a nagyhatalmak vagyonokat ölnek az atom tengeralattjárók fejlesztésébe, igazi game-changer-ek.
Persze hogy nem helyes de nem hogy a magyar sajto de meg az itteni olvtarsak sem ismerik ezt a konfliktust a szokasos sztereotipiakon kivul. Az amit te itt letettel az asztalra az a valaha volt legigenyesebb magyar nyelven megjelent mu az adott temaban.
 
M

molnibalage

Guest
Az Argentin légierő valami 25 pilótát vesztett, a szárazföldi hadsereg 232 főt, az Armada 340 halottat.
Nem gondolom hogy helyes az a magyar sajtóban elterjedt lekicsinylő nézet, ami alapján le kellene szólni az Armada teljesítményét.
Ennél sokkal többet szerintem nem tudtak volna kihozni a dologból, és így is marha nagy mázlijuk volt hogy a Splendid nem találta meg a hordozójukat.

Nem véletlen hogy a nagyhatalmak vagyonokat ölnek az atom tengeralattjárók fejlesztésébe, igazi game-changer-ek.
A leírásaid alapján picit zaklatták az argi tengók a brit hajókat és a Neptune gépek mérték be a flottát a csapásméréshez. Meg az egy tengójuk a kb. védtelen D-G szigeteknél tett ki erőket.

Az eddig kommentjeid alapján összesen ennyit csinált a teljes argi tengerészet offenzív módon. Semmi többet.

Az összes komoly ütést a légierő vitte be, illetve az általa oda szállított Exocet a Stanleynél. Ők látták el a szigeteket is, mert guacho hajó ezek után közelébe nem ment a szigetnek.

Senkit nem érdekel a 25 vs 340 fő arányosítás. Ha majd feltalálják az 1000 fős vadászgépet, akkor jöjjünk ilyenekkel. A légierő arányaiban a technikai és harcoló embereinek mekkora részét vesztette el? Talán a teljes flottához mérd az elsüllyedt Belgrano veszteségeit, az korrekt arányosítás lenne. Ez kb. olyan, mintha cikizném a WW II Uboat flottát, hogy csak alig kb. 33 ezer embert vesztett, bezzeg a Wermacth meg hány milliót. Aha. Csak éppen ez 33 ezer fő az 70%-os veszteség. Nem sebesültekben.

HALOTTAKBAN.

A flotta egyetlen szutyok, Exocet nélküli kivénhedt öreg vackot veszett. Ha szemét akarnék lenni az lehetett volna a gyalogáldozat, ameddig a többi értékes csinál is valamit. Mert a Belgrano harcértéke az én szememben 0. Az igazi ütőerőt képviselő hajókat még csak támadás sem érte (vagy tévednék?) és mégis hazahúztak.Pedig azokkal mondjuk még 2 hajót kilőve lett volna gáz a briteknél. Ez nem történt meg, de a légierő meg vérzett tovább. A Belgrano május 8-án süllyedt el. A légierő meg május végén és június elején is vesztett még gépeket. Erre mondtam azt, hogy az angol hajók meg süllyedtek el és mégis maradtak. Így lehet győzni. Csak közeben az argentínok légierejét gyakorlatilag lemészárolta a légvédelem és az AIM-9L-es Harrierek.

Lehet, hogy szemét vagyok, de továbbra is vallom. A légierő megtette erőn felül, amit vártak tőle. Le is mészárolták őket.
A flotta meg szépen hazament.

Azért ez kemény.
Én azt csodálom, hogy ezek után a légierő nem bombázta meg puccs keretében a politikai vezetést, hogy a jó kurva édesanyjukat azt.
Ok, ez túlzás, de remélem érthető az, hogy mire gondolok.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A leírásaid alapján picit zaklatták az argi tengók a brit hajókat és a Neptune gépek mérték be a flottát a csapásméréshez. Meg az egy tengójuk a kb. védtelen D-G szigeteknél tett ki erőket.

Az eddig kommentjeid alapján összesen ennyit csinált a teljes argi tengerészet offenzív módon. Semmi többet.

Az összes komoly ütést a légierő vitte be, illetve az általa oda szállított Exocet a Stanleynél. Ők látták el a szigeteket is, mert guacho hajó ezek után közelébe nem ment a szigetnek.

Senkit nem érdekel a 25 vs 340 fő arányosítás. Ha majd feltalálják az 1000 fős vadászgépet, akkor jöjjünk ilyenekkel. A légierő arányaiban a technikai és harcoló embereinek mekkora részét vesztette el? Talán a teljes flottához mérd az elsüllyedt Belgrano veszteségeit, az korrekt arányosítás lenne. Ez kb. olyan, mintha cikizném a WW II Uboat flottát, hogy csak alig kb. 33 ezer embert vesztett, bezzeg a Wermacth meg hány milliót. Aha. Csak éppen ez 33 ezer fő az 70%-os veszteség. Nem sebesültekben.

HALOTTAKBAN.

A flotta egyetlen szutyok, Exocet nélküli kivénhedt öreg vackot veszett. Ha szemét akarnék lenni az lehetett volna a gyalogáldozat, ameddig a többi értékes csinál is valamit. Mert a Belgrano harcértéke az én szememben 0. Az igazi ütőerőt képviselő hajókat még csak támadás sem érte (vagy tévednék?) és mégis hazahúztak.Pedig azokkal mondjuk még 2 hajót kilőve lett volna gáz a briteknél. Ez nem történt meg, de a légierő meg vérzett tovább. A Belgrano május 8-án süllyedt el. A légierő meg május végén és június elején is vesztett még gépeket. Erre mondtam azt, hogy az angol hajók meg süllyedtek el és mégis maradtak. Így lehet győzni. Csak közeben az argentínok légierejét gyakorlatilag lemészárolta a légvédelem és az AIM-9L-es Harrierek.

Lehet, hogy szemét vagyok, de továbbra is vallom. A légierő megtette erőn felül, amit vártak tőle. Le is mészárolták őket.
A flotta meg szépen hazament.

Azért ez kemény.
Én azt csodálom, hogy ezek után a légierő nem bombázta meg puccs keretében a politikai vezetést, hogy a jó kurva édesanyjukat azt.
Ok, ez túlzás, de remélem érthető az, hogy mire gondolok.

Az Armadánál, és a szárazföldieknél is besorozott átlag argi fiatal srácok haltak meg, nem pedig profi katonák, akik önként jelentkeztek vadászpilótának.
Bele is bukott a Junta a dologba, és nem a légierő veszteségei miatt.
Britek nagyon bíztak benne, hogy a 25 de Mayo megtorpedózása után az egész Junta megborul, további harcok nélkül, és csak amikor azt nem sikerült elkapni, akkor szóltak a Conquerornak, hogy a hazafelé tartó Belgranó-t kapja el. (amin a legtöbben voltak, nem pedig a ténylegesen veszélyes Exocet hordozó kísérőket)

A Briteknél az elit tengerészgyalogság, meg az ejtőernyős, és Gurkha ezredek, és a haditengerészet is mind profi katona volt, aki önként vállalta/választotta a szolgálatot.
Hatalmas a kontraszt a sorozott sereg, és a profik között.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 020
26 548
113
Sokszor előfordult már a világtörténelemben, hogy a drága pénzen kiépített flottát nem merték bevetni egy háborúban és így semmi haszna nem volt. A két legismertebb példa az első világháborús német és az argentin, azzal a különbséggel, hogy a német flotta azért harcolt időnként, viszont amit az argentin művelt a falklandi háborúban az egyszerűen csak szégyen.

Mi lehetett a dilemma? Odavész a drága pénzen kiépített flotta? Dehát ez a hadianyag sorsa, ezért gyűlölik a háborút a pénzügyminiszterek, mert elhasználja a drága pénzen felépített hadsereget, ám az argentinoknak egy katnnai juntájuk volt! Nem gondolták komolyan, nem akartak valódi veszteségeket bevállalni? Akkor miért támadták meg Nagy Britanniát! Stb.
 
M

molnibalage

Guest
Az Armadánál, és a szárazföldieknél is besorozott átlag argi fiatal srácok haltak meg, nem pedig profi katonák, akik önként jelentkeztek vadászpilótának.
Bele is bukott a Junta a dologba, és nem a légierő veszteségei miatt.
Britek nagyon bíztak benne, hogy a 25 de Mayo megtorpedózása után az egész Junta megborul, további harcok nélkül, és csak amikor azt nem sikerült elkapni, akkor szóltak a Conquerornak, hogy a hazafelé tartó Belgranó-t kapja el. (amin a legtöbben voltak, nem pedig a ténylegesen veszélyes Exocet hordozó kísérőket)

A Briteknél az elit tengerészgyalogság, meg az ejtőernyős, és Gurkha ezredek, és a haditengerészet is mind profi katona volt, aki önként vállalta/választotta a szolgálatot.
Hatalmas a kontraszt a sorozott sereg, és a profik között.
Ezt mind megértem. Csak akkor meg felesleges volt a "számháborúzás".
Egyben elég csattanós válasz a sok népfelkelő jellegű haderőt szeretőnek, hogy mire elég egy sorozott haderő...
 
  • Tetszik
Reactions: Sulaco and endre

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 592
6 007
113
Ezt mind megértem. Csak akkor meg felesleges volt a "számháborúzás".
Egyben elég csattanós válasz a sok népfelkelő jellegű haderőt szeretőnek, hogy mire elég egy sorozott haderő...
.
.
Es tegyuk hozza, hogy a profi az maga valasztotta, a sorozott meg lehet, hogy egyaltalan nem akar haboruzni, csak pechere epp akkor hivtak be a kötelezöre. Ez nem csak ugyesseg es erö, hanem lelkesedes es motivaciobeli kulönbseg is a sorozottak karara.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Az Armadánál, és a szárazföldieknél is besorozott átlag argi fiatal srácok haltak meg, nem pedig profi katonák, akik önként jelentkeztek vadászpilótának.
Bele is bukott a Junta a dologba, és nem a légierő veszteségei miatt.
Britek nagyon bíztak benne, hogy a 25 de Mayo megtorpedózása után az egész Junta megborul, további harcok nélkül, és csak amikor azt nem sikerült elkapni, akkor szóltak a Conquerornak, hogy a hazafelé tartó Belgranó-t kapja el. (amin a legtöbben voltak, nem pedig a ténylegesen veszélyes Exocet hordozó kísérőket)

A Briteknél az elit tengerészgyalogság, meg az ejtőernyős, és Gurkha ezredek, és a haditengerészet is mind profi katona volt, aki önként vállalta/választotta a szolgálatot.
Hatalmas a kontraszt a sorozott sereg, és a profik között.

Azt azert meg kell emliteni hogy az argiknal hiaba voltak sorozottak nagy volt a lelkesedes es magas a moral egeszen addig ameddig nem kaptak egy ket pofont. Onnantol hogy a haboru realitasa szemelyes dolog lett rogytt meg az argi hadero ( nem mindenki es mindenhol) erossen. Raadasul az argi pksag teljesen elfelejtkezett csapatok moralis tamogatasarol. Eleg lett volna ha pl megmutatjak nekik a hazai lapokat es par TV felvetelt mennyire tamogatja a harcukat a lakossag. Ez erot adott volna nekik de enelkul gyakorlatilag a szarazfoldon csak halogato harcokra voltak kepesek. Egy sikeres ellentamadast nem tudtak vegrehajtani pedig letszamban szinte mindig tuleroben voltak es vedekezo poziciobol kezdtek a harcokat.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Splendid-NAV.jpg

S106 HMS Splendid navigátor állása

Miután a HMS Splendid nem találta az Argentin köteléket az Ian Mortimer által felderített pozícióban, így Roger Lane-Nott egy hosszú dél-nyugati száguldást vezényelt, hogy a továbbiakban is a part közelében keresse célpontját.
Amikor május 3-án délelőtt felmerült periszkóp mélységbe, egy Sea King helikoptert látott dél-nyugati irányban elrepülni, majd hosszabb lopakodás után 20:59-kor a szonár végre célt észlelt (jele S52), amit követni kezdtek.

Május 4, éjfél után 02:40-kor, az S52-es cél jele már elég erős a szonáron, TMA (Target Motion Analysis – célmozgásparaméter elemzés) szerint úgy 15 mérföldre lehetett, Roger Lane-Nott periszkóp mélységbe merült, hogy leadja helyzetjelentését.
03:07 az ESM kezelő új célt észlelt, jele E42, távoli AN/APS-88A Tracker felderítő lokátorától származott.
05:31 az E42 jelű Tracker jelszintje annyira felerősödött, hogy le kellett húzniuk az antennákat.

Splendid-Per.jpg

S106 HMS Splendid periszkópja

06:47 az S106 HMS Splendid célpontja elé vág, hogy napkeltekor tüzelési pozíciót foglalhasson nem irányított egyenesen futó Mk.8 mod.4-es torpedói számára.
09:24 S52 cél sebessége 11 csomó, távolság 2750 yard, periszkóp fel!

ELMA-Formosa.jpg

ELMA Formosa rajza az S106 HMS Splendid hajónaplójából

Az Argentin ELMA Formosa teherszállító hajó haladt előttük, aminek a megtorpedózásától Roger Lane-Nott eltekintett.
18:04 ismét le kellett merülniük, egy a környéken bóklászó Tracker AN/APS-88A radarjelének felerősödése miatt.

20191215-075605.jpg

Brit tengeralattjárók útvonala május 5..6 között

Másnap május 5-én, kora reggel 05:00-kor az S106 HMS Splendid 255° irányban halad, 150 láb mélységben kilenc csomóval.
Hangvisszaverő vízrétegződés, ami segíthetné a szonár kezelők munkáját, egyáltalán nincs.

05:06 a szonárkezelő jelenti: új célt észlelek tőlünk 230°-ra, jele S56, két magas frekvenciájú vonal.
07:00 TMA (Target Motion Analysis – cél mozgás analízis) első becslése az S56-os célról, 7 csomó sebesség, 9000 yard távolságban.
08:38 a szonárkezelő szerint az S56-os cél hangja egyértelműen dízel motor.
08:44 a szonárkezelő jelenti, hogy az S56 cél egyetlen hajócsavarral rendelkezik, 124 rpm fordulattal, haladási iránya 272°.
Majd kisvártatva: az S56 cél hangja megszűnt.

A következő félórában vízalatti merülési kormánylapátok hangjához hasonlókat hallottak a cél irányából, így azt tengeralattjárónak könyvelték el.
Lane-Nott kiadta az utasítást, hogy csendben távolodjanak az S56 céltól, mivel mind az öt vetőcsövükben felszíni cél elleni nem irányított Mk.8 mod.4 torpedó volt töltve.
Mivel biztos volt benne, hogy a szektorában egy vízalatti cél kizárólag ellenséges tengeralattjáró lehet, így eldöntötte, hogy három vetőcsőből visszahúzzák a Mark 8-asokat, és betöltenek a helyükre három Mk.24 mod.0 Tigerfish-t.

09:36 TMA újabb becslése szerint, az S56 cél haladási iránya 140°, sebessége 10 csomó, távolság 15’300 yard.
09:53 a szonárkezelők gyenge kavitációt hallanak az S56 cél felől, illetve ismét merülési lapát zajokat, a másik tengeralattjáró alighanem gyorsít és közben változtatja merülési mélységét.
Ezután az S56-os célt teljesen elvesztették.

Roger Lane-Nott naplófeljegyzése szerint: kicseréltünk 3 Mk.8-as torpedót Mk.24mod 0 Tigerfish-re, hogy amikor ismét meghalljuk, akkor tüzelhessünk rá.
„Véleményem szerint az S56 cél csak egy Argentin tengeralattjáró lehet, alighanem az ARA Salta őrjáratozhat tőlünk, alighanem az első TMA becsléseknél jóval messzebb, 15..20 ezer yard távolságban, esetleg még annál is távolabb.”

Splendid-MR.jpg

S106 HMS Splendid reaktor vezérlőterme

Aznap éjfélkor a turbógenerátoruk elkezdett nyomást veszíteni, és mivel a hiba a rendelkezésükre álló eszközökkel javíthatatlannak bizonyult, így miután leadták a jelentésüket Northwood, az admiralitás felé “major defect”, hazaindultak Faslane-be.



hét végén folytatom a konfliktusban résztvevő harmadik dízel tengeralattjáró történetével...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 206
76 675
113
Splendid-NAV.jpg

S106 HMS Splendid navigátor állása

Miután a HMS Splendid nem találta az Argentin köteléket az Ian Mortimer által felderített pozícióban, így Roger Lane-Nott egy hosszú dél-nyugati száguldást vezényelt, hogy a továbbiakban is a part közelében keresse célpontját.
Amikor május 3-án délelőtt felmerült periszkóp mélységbe, egy Sea King helikoptert látott dél-nyugati irányban elrepülni, majd hosszabb lopakodás után 20:59-kor a szonár végre célt észlelt (jele S52), amit követni kezdtek.

Május 4, éjfél után 02:40-kor, az S52-es cél jele már elég erős a szonáron, TMA (Target Motion Analysis – célmozgásparaméter elemzés) szerint úgy 15 mérföldre lehetett, Roger Lane-Nott periszkóp mélységbe merült, hogy leadja helyzetjelentését.
03:07 az ESM kezelő új célt észlelt, jele E42, távoli AN/APS-88A Tracker felderítő lokátorától származott.
05:31 az E42 jelű Tracker jelszintje annyira felerősödött, hogy le kellett húzniuk az antennákat.

Splendid-Per.jpg

S106 HMS Splendid periszkópja

06:47 az S106 HMS Splendid célpontja elé vág, hogy napkeltekor tüzelési pozíciót foglalhasson nem irányított egyenesen futó Mk.8 mod.4-es torpedói számára.
09:24 S52 cél sebessége 11 csomó, távolság 2750 yard, periszkóp fel!

ELMA-Formosa.jpg

ELMA Formosa rajza az S106 HMS Splendid hajónaplójából

Az Argentin ELMA Formosa teherszállító hajó haladt előttük, aminek a megtorpedózásától Roger Lane-Nott eltekintett.
18:04 ismét le kellett merülniük, egy a környéken bóklászó Tracker AN/APS-88A radarjelének felerősödése miatt.

20191215-075605.jpg

Brit tengeralattjárók útvonala május 5..6 között

Másnap május 5-én, kora reggel 05:00-kor az S106 HMS Splendid 255° irányban halad, 150 láb mélységben kilenc csomóval.
Hangvisszaverő vízrétegződés, ami segíthetné a szonár kezelők munkáját, egyáltalán nincs.

05:06 a szonárkezelő jelenti: új célt észlelek tőlünk 230°-ra, jele S56, két magas frekvenciájú vonal.
07:00 TMA (Target Motion Analysis – cél mozgás analízis) első becslése az S56-os célról, 7 csomó sebesség, 9000 yard távolságban.
08:38 a szonárkezelő szerint az S56-os cél hangja egyértelműen dízel motor.
08:44 a szonárkezelő jelenti, hogy az S56 cél egyetlen hajócsavarral rendelkezik, 124 rpm fordulattal, haladási iránya 272°.
Majd kisvártatva: az S56 cél hangja megszűnt.

A következő félórában vízalatti merülési kormánylapátok hangjához hasonlókat hallottak a cél irányából, így azt tengeralattjárónak könyvelték el.
Lane-Nott kiadta az utasítást, hogy csendben távolodjanak az S56 céltól, mivel mind az öt vetőcsövükben felszíni cél elleni nem irányított Mk.8 mod.4 torpedó volt töltve.
Mivel biztos volt benne, hogy a szektorában egy vízalatti cél kizárólag ellenséges tengeralattjáró lehet, így eldöntötte, hogy három vetőcsőből visszahúzzák a Mark 8-asokat, és betöltenek a helyükre három Mk.24 mod.0 Tigerfish-t.

09:36 TMA újabb becslése szerint, az S56 cél haladási iránya 140°, sebessége 10 csomó, távolság 15’300 yard.
09:53 a szonárkezelők gyenge kavitációt hallanak az S56 cél felől, illetve ismét merülési lapát zajokat, a másik tengeralattjáró alighanem gyorsít és közben változtatja merülési mélységét.
Ezután az S56-os célt teljesen elvesztették.

Roger Lane-Nott naplófeljegyzése szerint: kicseréltünk 3 Mk.8-as torpedót Mk.24mod 0 Tigerfish-re, hogy amikor ismét meghalljuk, akkor tüzelhessünk rá.
„Véleményem szerint az S56 cél csak egy Argentin tengeralattjáró lehet, alighanem az ARA Salta őrjáratozhat tőlünk, alighanem az első TMA becsléseknél jóval messzebb, 15..20 ezer yard távolságban, esetleg még annál is távolabb.”

Splendid-MR.jpg

S106 HMS Splendid reaktor vezérlőterme

Aznap éjfélkor a turbógenerátoruk elkezdett nyomást veszíteni, és mivel a hiba a rendelkezésükre álló eszközökkel javíthatatlannak bizonyult, így miután leadták a jelentésüket Northwood, az admiralitás felé “major defect”, hazaindultak Faslane-be.



hét végén folytatom a konfliktusban résztvevő harmadik dízel tengeralattjáró történetével...

Csak az RN-nek volt kétfajta torpedója?Egy felszíni egy pedig felszín alatti célok ellen?
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Csak az RN-nek volt kétfajta torpedója?Egy felszíni egy pedig felszín alatti célok ellen?
A Tigerfisht lehetett felszini celok ellen is hasznalni mert z 3D ben tudott manoverezni de nem volt megbizhato. Ezert az RN CO felszini celok ellen a haborus szokeveny MK 8 at szandekozta hasznalni de ha tengeralattjaro celpont jott akkor a csak 2D ben manoverezni kepes MK8 mar nem jatszott.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and dudi