ССВ-501 Запорожье
A Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó, 394B Primorja osztályú SzSzV-501 Zaporozsje (ССВ-501 Запорожье) az Északi Flotta igazán különleges felderítő hajója volt.
Nagyteljesítményű tűnyalábokat előállítani képes fázisvezérelt antennáival rendszeresen megfigyelte az amerikai Atlanti Óceáni rakétakisérleteket, illetve rendszeresen rádióelektronikai felderítést végzett az USA keleti partjai mentén, Kanadától Puerto Rico-ig.
1982 márciusában, Skóciától észak-nyugatra, a Hebridák környékén folytatott rádióelektronikai felderítést, majd riasztását követően az április 5-én kifutó Brit flotta mellé szegődött.
Ascension szigetről készült kép. Brit Chinook repül el a Zaporozsje mellett.
A Britek folyamatosan zaklatták kéretlen utitársukat, mind a Harrierek, mind félúton az Ascension szigetre települt FRG.2 Phantom gépek rajtuk gyakorolták a rácsapásokat, a Brit helikopterek gyakran a fedélzet felett függeszkedve légáramlatukkal zavarták a szovjet matrózok mukáját.
ФБ-0438 Белокаменск
Mire a konfliktus zónába értek, a szovjet külügynek sikerült egy 34 Szovjet, és 13 Lengyel (!!!) halászhajóból álló flottát a Falkland szigetek mellé szerveznie, az FB-0438 Belokamenszk (ФБ-0438 Белокаменск) fagyasztóhajó vezetésével.
A konfliktus folyamán az SzSzV-501 Zaporozsje felderítő a halászkötelék közepéből üzemelt, megfigyelte a Brit egységek harci munkáját, elektronikai berendezéseinek, illetve lokátorainak harci üzemmódjait, illetve frekvenciáit, miközben igyekeztek kimaradni a harci cselekményekből.
Május elseje éjszakáján az F174 HMS Alacrity megközelítette az FB-0438 Belokamenszk-et, hogy fényjelekkel átadja számára Woodward admirális ingerült távozásra felszólító üzenetét („tell it to fuck off, if it doesn’t blow it out of the water”), aki azokban az órákban az Argentin Armada négy köteléke által alkotott harapófogó bezárultára készült.
Május 2-a hajnalára a halászflotta Woodward admirális felszólításának eleget téve, kissé leszakadt a dél-keleti irányba tartó Brit flottáról, így pont bekerült az Argentin és a Brit hordozók közzé, nehezítve az Argentin S-2E Tracker felderítők munkáját.
A Belgrano elsüllyesztése után a halászflotta részt vett a túlélők utáni kutatásban, de mire a helyszínre értek már reménytelen volt túlélőket találni a jeges vízben.
Mindössze három Argentin tengerész tetemét emelték ki a vízből, amiket a sirályok már kikezdtek.
Ezeket a FB-0438 Belokamenszk fedélzetén lefagyasztották, majd a konfliktus után Rio Galleos-ba hajózva átadták az Argentin hatóságoknak.
A szovjet személyzet egyáltalán nem léphetett partra, mivel Argentina az USA közeli szövetségeseként volt elkönyvelve.
Július 11-én a hazafelé tartó HMS Hermes, és az RFA Tidespring-ről készített szovjet fotók
Mivel Argentin részről felmerült, hogy a konfliktus során az egyik Brit hordozót is találat érte, ennek tisztázására ismét Luandába költözött egy Tu-95RC géppár.
Július 11-én át is repültek a hazafelé tartó hordozók fölött, alaposan lefotózva azokat.
A Tu-95RC géppárt a fotózás előtt elfogta egy Ascension-ról indított Phantom FRG.2, ami a bal oldali képen látható.
K-513
1980 szeptemberében a Murmanszk melletti Zapadnaja Licában állomásozó projekt-671RT (Victor-II) típusú, K-513-as jelű vadásztengeralattjárón különleges átalakításokat végeztek.
Freon hűtőberendezések kerültek beépítésre a második (műszerek, konyha, étkező. legénységi és tiszti szállások), és a negyedik (reaktor) rekeszekbe, hogy biztosítsák az egység trópusi körülmények közötti üzemeltethetőségét.
V. A. Maszalov kapitány vezetésével, 1981 április 15-én futottak ki, és a Földközi tengeren, és a Szuezi csatornán keresztül a Vörös tengerre hajóztak.
Afrika keleti partjai mellett délre, egészen Mozambikig hajóztak, majd visszafelé Jemen érintésével Etiópiában kötöttek ki.
1981 augusztus 5-én hajóztak be az Etiópiai Dahlak szigetén lévő szovjet támaszpontra, ahol legénységet cseréltek.
A. I. Csumilov kapitány friss legénységével a K-513 továbbra is a térségben üzemelt.
Újabb váltás után I. Já. Petrenkó kapitány, és legénysége 62 napon át üzemelt Afrika keleti partjainál.
1982-ben N. M. Ageev kapitány és legénysége a nekivágott az Afrikát délről megkerülő, Fokváros felé tartó, hosszú hazavezető útjuknak.
Luandában, Angola fővárosában 11 napot kikötőben töltöttek, majd 82 novemberében Ascension szigetét útbaejtve, és ott némi felderítés után, összesen 87 nap alatt értek vissza a Murmanszk melletti Zapadnaja Licába.
B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec
A másik szovjet tengeralattjáró, amely a Dél-Atlanti térségben tartózkodott, a Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó állomásozó projekt-641 (Foxtrot) típusú, B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec nevű dízel elektromos vadásztengeralattjáró volt.
1982 január 23-án futott ki nyolc hónapos bevetésére, június 12 és 18 között Luanda kikötőjéből üzemelt, majd 25 és 27 között Lagos (Nigéria) kikötőjéből.
1982 szeptember 29-én futott be Poljárníjba.
Véleményem szerint a két fenti szovjet tengeralattjáró jelenléte a Dél-Atlanti térségben inkább a Dél-Afrika és Angola között zajló háborúnak szólt, mintsem a Falkland szigeteki konfliktusnak.
A sorozathoz felhasznált források:
Brit atomtengeralattjárók hajónaplói elérhetőek (viszont csak aranyárban hajlandóak fénymásolni, és azt elpostázni):
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/results/r?_q=Falkland&_ser=ADM 173
Könyvek:
A Carrier at Risk
Mariano Sciaroni
Helion Company
2019
Submarine Operations During the Falklands War
Steven Harper, R.LCDR, USN
Naval War College
1994
Secrets of the Conqueror
Stuart Prebble
Faber Limited
2012
HMS Splendid
Vickers Shipbuilding Group Limited
1981
Destino: Atlántico Sur. Parte B: Relatos de Sanidad
Alfredo Lo Balbo
2012
Malvinas La Odisea Del Submarino Santa Fe
Jorge Bóveda
Institutio de Publicaciones Navales
2007
Operation Corporate 1982
The carriage of nuclear weapons by the Task Group assembled for the Falklands campaign
Ministry of Defence
SOVIET NAVAL ACTIVITY OUTSIDE HOME WATERS DURING 1982
CIA-FOIA
DOC_0005173426
1983
Primorye-class Intelligence Collection Ships
CIA-FOIA
RDP85T00840R000100200001-5
1984
NATIONAL INTELLIGENCE DAILY (CABLE) 13 APRIL 1982
CIA-FOIA
CIA-RDP84T00301R000200010154-5
Falklands Air War
Chris Hobson
Midland Publishing
2002
Wings of the Malvinas
Santiago Rivas
Hikoki Publications
2013
ПЛ советского флота 1945-91. Т-4
Ю. В. Апальков
Моркнига
2011
Корабельная гидроакустическая техника.
Ю.А. Корякин, С.А. Смирнов, Г.В. Яковлев
ЦНИИ Морфизприбор
2004
ПРОТИВОВОЗДУШНАЯ И ПРОТИВОРАКЕТНАЯ ОБОРОНА - Том IX
Министра обороны Российской Федерации - Сергея Иванова
2004
Egyéb felhasznált források:
Asdic to Sonar
Willem Hackmann
Underwater Acoustics and Sonar - SP411
CDR E. J. Tucholski
U. S. Naval Academy
2006
The significance of soviet tu-95 bear d deployments in west africa
CIA-FOIA
DOC_0000261307
SOVIET SPACE PROGRAMS: 1981-87
COMMITTEE ON COMMERCE, SCIENCE, AND TRANSPORTATION
United States Senate
1989
Table of artificial satellites launched in 1982
ITU
1983
Nincs olyan lajk amit el tudnek küldeni.