Falkland - 1982

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 838
113
SSV-501.jpg

ССВ-501 Запорожье

A Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó, 394B Primorja osztályú SzSzV-501 Zaporozsje (ССВ-501 Запорожье) az Északi Flotta igazán különleges felderítő hajója volt.
Nagyteljesítményű tűnyalábokat előállítani képes fázisvezérelt antennáival rendszeresen megfigyelte az amerikai Atlanti Óceáni rakétakisérleteket, illetve rendszeresen rádióelektronikai felderítést végzett az USA keleti partjai mentén, Kanadától Puerto Rico-ig.

1982 márciusában, Skóciától észak-nyugatra, a Hebridák környékén folytatott rádióelektronikai felderítést, majd riasztását követően az április 5-én kifutó Brit flotta mellé szegődött.

Ascension-Island-from-the-SSV-501.jpg

Ascension szigetről készült kép. Brit Chinook repül el a Zaporozsje mellett.

A Britek folyamatosan zaklatták kéretlen utitársukat, mind a Harrierek, mind félúton az Ascension szigetre települt FRG.2 Phantom gépek rajtuk gyakorolták a rácsapásokat, a Brit helikopterek gyakran a fedélzet felett függeszkedve légáramlatukkal zavarták a szovjet matrózok mukáját.

5973923.jpg

ФБ-0438 Белокаменск

Mire a konfliktus zónába értek, a szovjet külügynek sikerült egy 34 Szovjet, és 13 Lengyel (!!!) halászhajóból álló flottát a Falkland szigetek mellé szerveznie, az FB-0438 Belokamenszk (ФБ-0438 Белокаменск) fagyasztóhajó vezetésével.

A konfliktus folyamán az SzSzV-501 Zaporozsje felderítő a halászkötelék közepéből üzemelt, megfigyelte a Brit egységek harci munkáját, elektronikai berendezéseinek, illetve lokátorainak harci üzemmódjait, illetve frekvenciáit, miközben igyekeztek kimaradni a harci cselekményekből.
Május elseje éjszakáján az F174 HMS Alacrity megközelítette az FB-0438 Belokamenszk-et, hogy fényjelekkel átadja számára Woodward admirális ingerült távozásra felszólító üzenetét („tell it to fuck off, if it doesn’t blow it out of the water”), aki azokban az órákban az Argentin Armada négy köteléke által alkotott harapófogó bezárultára készült.
Május 2-a hajnalára a halászflotta Woodward admirális felszólításának eleget téve, kissé leszakadt a dél-keleti irányba tartó Brit flottáról, így pont bekerült az Argentin és a Brit hordozók közzé, nehezítve az Argentin S-2E Tracker felderítők munkáját.

A Belgrano elsüllyesztése után a halászflotta részt vett a túlélők utáni kutatásban, de mire a helyszínre értek már reménytelen volt túlélőket találni a jeges vízben.
Mindössze három Argentin tengerész tetemét emelték ki a vízből, amiket a sirályok már kikezdtek.
Ezeket a FB-0438 Belokamenszk fedélzetén lefagyasztották, majd a konfliktus után Rio Galleos-ba hajózva átadták az Argentin hatóságoknak.
A szovjet személyzet egyáltalán nem léphetett partra, mivel Argentina az USA közeli szövetségeseként volt elkönyvelve.

Hermes.jpg

Július 11-én a hazafelé tartó HMS Hermes, és az RFA Tidespring-ről készített szovjet fotók

Mivel Argentin részről felmerült, hogy a konfliktus során az egyik Brit hordozót is találat érte, ennek tisztázására ismét Luandába költözött egy Tu-95RC géppár.
Július 11-én át is repültek a hazafelé tartó hordozók fölött, alaposan lefotózva azokat.
A Tu-95RC géppárt a fotózás előtt elfogta egy Ascension-ról indított Phantom FRG.2, ami a bal oldali képen látható.

K-513.jpg

K-513

1980 szeptemberében a Murmanszk melletti Zapadnaja Licában állomásozó projekt-671RT (Victor-II) típusú, K-513-as jelű vadásztengeralattjárón különleges átalakításokat végeztek.
Freon hűtőberendezések kerültek beépítésre a második (műszerek, konyha, étkező. legénységi és tiszti szállások), és a negyedik (reaktor) rekeszekbe, hogy biztosítsák az egység trópusi körülmények közötti üzemeltethetőségét.

V. A. Maszalov kapitány vezetésével, 1981 április 15-én futottak ki, és a Földközi tengeren, és a Szuezi csatornán keresztül a Vörös tengerre hajóztak.
Afrika keleti partjai mellett délre, egészen Mozambikig hajóztak, majd visszafelé Jemen érintésével Etiópiában kötöttek ki.
1981 augusztus 5-én hajóztak be az Etiópiai Dahlak szigetén lévő szovjet támaszpontra, ahol legénységet cseréltek.

A. I. Csumilov kapitány friss legénységével a K-513 továbbra is a térségben üzemelt.

Újabb váltás után I. Já. Petrenkó kapitány, és legénysége 62 napon át üzemelt Afrika keleti partjainál.

1982-ben N. M. Ageev kapitány és legénysége a nekivágott az Afrikát délről megkerülő, Fokváros felé tartó, hosszú hazavezető útjuknak.
Luandában, Angola fővárosában 11 napot kikötőben töltöttek, majd 82 novemberében Ascension szigetét útbaejtve, és ott némi felderítés után, összesen 87 nap alatt értek vissza a Murmanszk melletti Zapadnaja Licába.

B-826.jpg

B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec

A másik szovjet tengeralattjáró, amely a Dél-Atlanti térségben tartózkodott, a Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó állomásozó projekt-641 (Foxtrot) típusú, B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec nevű dízel elektromos vadásztengeralattjáró volt.
1982 január 23-án futott ki nyolc hónapos bevetésére, június 12 és 18 között Luanda kikötőjéből üzemelt, majd 25 és 27 között Lagos (Nigéria) kikötőjéből.
1982 szeptember 29-én futott be Poljárníjba.

Véleményem szerint a két fenti szovjet tengeralattjáró jelenléte a Dél-Atlanti térségben inkább a Dél-Afrika és Angola között zajló háborúnak szólt, mintsem a Falkland szigeteki konfliktusnak.



A sorozathoz felhasznált források:

Brit atomtengeralattjárók hajónaplói elérhetőek (viszont csak aranyárban hajlandóak fénymásolni, és azt elpostázni):
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/results/r?_q=Falkland&_ser=ADM 173

Könyvek:

A Carrier at Risk
Mariano Sciaroni
Helion Company
2019

Submarine Operations During the Falklands War
Steven Harper, R.LCDR, USN
Naval War College
1994

Secrets of the Conqueror
Stuart Prebble
Faber Limited
2012

HMS Splendid
Vickers Shipbuilding Group Limited
1981

Destino: Atlántico Sur. Parte B: Relatos de Sanidad
Alfredo Lo Balbo
2012

Malvinas La Odisea Del Submarino Santa Fe
Jorge Bóveda
Institutio de Publicaciones Navales
2007

Operation Corporate 1982
The carriage of nuclear weapons by the Task Group assembled for the Falklands campaign
Ministry of Defence

SOVIET NAVAL ACTIVITY OUTSIDE HOME WATERS DURING 1982
CIA-FOIA
DOC_0005173426
1983

Primorye-class Intelligence Collection Ships
CIA-FOIA
RDP85T00840R000100200001-5
1984

NATIONAL INTELLIGENCE DAILY (CABLE) 13 APRIL 1982
CIA-FOIA
CIA-RDP84T00301R000200010154-5

Falklands Air War
Chris Hobson
Midland Publishing
2002

Wings of the Malvinas
Santiago Rivas
Hikoki Publications
2013

ПЛ советского флота 1945-91. Т-4
Ю. В. Апальков
Моркнига
2011

Корабельная гидроакустическая техника.
Ю.А. Корякин, С.А. Смирнов, Г.В. Яковлев
ЦНИИ Морфизприбор
2004

ПРОТИВОВОЗДУШНАЯ И ПРОТИВОРАКЕТНАЯ ОБОРОНА - Том IX
Министра обороны Российской Федерации - Сергея Иванова
2004



Egyéb felhasznált források:

Asdic to Sonar
Willem Hackmann

Underwater Acoustics and Sonar - SP411
CDR E. J. Tucholski
U. S. Naval Academy
2006

The significance of soviet tu-95 bear d deployments in west africa
CIA-FOIA
DOC_0000261307

SOVIET SPACE PROGRAMS: 1981-87
COMMITTEE ON COMMERCE, SCIENCE, AND TRANSPORTATION
United States Senate
1989

Table of artificial satellites launched in 1982
ITU
1983

Nincs olyan lajk amit el tudnek küldeni.:hadonaszos::hadonaszos:
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 757
4 687
113
SSV-501.jpg

ССВ-501 Запорожье

A Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó, 394B Primorja osztályú SzSzV-501 Zaporozsje (ССВ-501 Запорожье) az Északi Flotta igazán különleges felderítő hajója volt.
Nagyteljesítményű tűnyalábokat előállítani képes fázisvezérelt antennáival rendszeresen megfigyelte az amerikai Atlanti Óceáni rakétakisérleteket, illetve rendszeresen rádióelektronikai felderítést végzett az USA keleti partjai mentén, Kanadától Puerto Rico-ig.

1982 márciusában, Skóciától észak-nyugatra, a Hebridák környékén folytatott rádióelektronikai felderítést, majd riasztását követően az április 5-én kifutó Brit flotta mellé szegődött.

Ascension-Island-from-the-SSV-501.jpg

Ascension szigetről készült kép. Brit Chinook repül el a Zaporozsje mellett.

A Britek folyamatosan zaklatták kéretlen utitársukat, mind a Harrierek, mind félúton az Ascension szigetre települt FRG.2 Phantom gépek rajtuk gyakorolták a rácsapásokat, a Brit helikopterek gyakran a fedélzet felett függeszkedve légáramlatukkal zavarták a szovjet matrózok mukáját.

5973923.jpg

ФБ-0438 Белокаменск

Mire a konfliktus zónába értek, a szovjet külügynek sikerült egy 34 Szovjet, és 13 Lengyel (!!!) halászhajóból álló flottát a Falkland szigetek mellé szerveznie, az FB-0438 Belokamenszk (ФБ-0438 Белокаменск) fagyasztóhajó vezetésével.

A konfliktus folyamán az SzSzV-501 Zaporozsje felderítő a halászkötelék közepéből üzemelt, megfigyelte a Brit egységek harci munkáját, elektronikai berendezéseinek, illetve lokátorainak harci üzemmódjait, illetve frekvenciáit, miközben igyekeztek kimaradni a harci cselekményekből.
Május elseje éjszakáján az F174 HMS Alacrity megközelítette az FB-0438 Belokamenszk-et, hogy fényjelekkel átadja számára Woodward admirális ingerült távozásra felszólító üzenetét („tell it to fuck off, if it doesn’t blow it out of the water”), aki azokban az órákban az Argentin Armada négy köteléke által alkotott harapófogó bezárultára készült.
Május 2-a hajnalára a halászflotta Woodward admirális felszólításának eleget téve, kissé leszakadt a dél-keleti irányba tartó Brit flottáról, így pont bekerült az Argentin és a Brit hordozók közzé, nehezítve az Argentin S-2E Tracker felderítők munkáját.

A Belgrano elsüllyesztése után a halászflotta részt vett a túlélők utáni kutatásban, de mire a helyszínre értek már reménytelen volt túlélőket találni a jeges vízben.
Mindössze három Argentin tengerész tetemét emelték ki a vízből, amiket a sirályok már kikezdtek.
Ezeket a FB-0438 Belokamenszk fedélzetén lefagyasztották, majd a konfliktus után Rio Galleos-ba hajózva átadták az Argentin hatóságoknak.
A szovjet személyzet egyáltalán nem léphetett partra, mivel Argentina az USA közeli szövetségeseként volt elkönyvelve.

Hermes.jpg

Július 11-én a hazafelé tartó HMS Hermes, és az RFA Tidespring-ről készített szovjet fotók

Mivel Argentin részről felmerült, hogy a konfliktus során az egyik Brit hordozót is találat érte, ennek tisztázására ismét Luandába költözött egy Tu-95RC géppár.
Július 11-én át is repültek a hazafelé tartó hordozók fölött, alaposan lefotózva azokat.
A Tu-95RC géppárt a fotózás előtt elfogta egy Ascension-ról indított Phantom FRG.2, ami a bal oldali képen látható.

K-513.jpg

K-513

1980 szeptemberében a Murmanszk melletti Zapadnaja Licában állomásozó projekt-671RT (Victor-II) típusú, K-513-as jelű vadásztengeralattjárón különleges átalakításokat végeztek.
Freon hűtőberendezések kerültek beépítésre a második (műszerek, konyha, étkező. legénységi és tiszti szállások), és a negyedik (reaktor) rekeszekbe, hogy biztosítsák az egység trópusi körülmények közötti üzemeltethetőségét.

V. A. Maszalov kapitány vezetésével, 1981 április 15-én futottak ki, és a Földközi tengeren, és a Szuezi csatornán keresztül a Vörös tengerre hajóztak.
Afrika keleti partjai mellett délre, egészen Mozambikig hajóztak, majd visszafelé Jemen érintésével Etiópiában kötöttek ki.
1981 augusztus 5-én hajóztak be az Etiópiai Dahlak szigetén lévő szovjet támaszpontra, ahol legénységet cseréltek.

A. I. Csumilov kapitány friss legénységével a K-513 továbbra is a térségben üzemelt.

Újabb váltás után I. Já. Petrenkó kapitány, és legénysége 62 napon át üzemelt Afrika keleti partjainál.

1982-ben N. M. Ageev kapitány és legénysége a nekivágott az Afrikát délről megkerülő, Fokváros felé tartó, hosszú hazavezető útjuknak.
Luandában, Angola fővárosában 11 napot kikötőben töltöttek, majd 82 novemberében Ascension szigetét útbaejtve, és ott némi felderítés után, összesen 87 nap alatt értek vissza a Murmanszk melletti Zapadnaja Licába.

B-826.jpg

B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec

A másik szovjet tengeralattjáró, amely a Dél-Atlanti térségben tartózkodott, a Murmanszk melletti Poljárníjban állomásozó állomásozó projekt-641 (Foxtrot) típusú, B-826 Jároszlávszkíj Komszomolec nevű dízel elektromos vadásztengeralattjáró volt.
1982 január 23-án futott ki nyolc hónapos bevetésére, június 12 és 18 között Luanda kikötőjéből üzemelt, majd 25 és 27 között Lagos (Nigéria) kikötőjéből.
1982 szeptember 29-én futott be Poljárníjba.

Véleményem szerint a két fenti szovjet tengeralattjáró jelenléte a Dél-Atlanti térségben inkább a Dél-Afrika és Angola között zajló háborúnak szólt, mintsem a Falkland szigeteki konfliktusnak.



A sorozathoz felhasznált források:

Brit atomtengeralattjárók hajónaplói elérhetőek (viszont csak aranyárban hajlandóak fénymásolni, és azt elpostázni):
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/results/r?_q=Falkland&_ser=ADM 173

Könyvek:

A Carrier at Risk
Mariano Sciaroni
Helion Company
2019

Submarine Operations During the Falklands War
Steven Harper, R.LCDR, USN
Naval War College
1994

Secrets of the Conqueror
Stuart Prebble
Faber Limited
2012

HMS Splendid
Vickers Shipbuilding Group Limited
1981

Destino: Atlántico Sur. Parte B: Relatos de Sanidad
Alfredo Lo Balbo
2012

Malvinas La Odisea Del Submarino Santa Fe
Jorge Bóveda
Institutio de Publicaciones Navales
2007

Operation Corporate 1982
The carriage of nuclear weapons by the Task Group assembled for the Falklands campaign
Ministry of Defence

SOVIET NAVAL ACTIVITY OUTSIDE HOME WATERS DURING 1982
CIA-FOIA
DOC_0005173426
1983

Primorye-class Intelligence Collection Ships
CIA-FOIA
RDP85T00840R000100200001-5
1984

NATIONAL INTELLIGENCE DAILY (CABLE) 13 APRIL 1982
CIA-FOIA
CIA-RDP84T00301R000200010154-5

Falklands Air War
Chris Hobson
Midland Publishing
2002

Wings of the Malvinas
Santiago Rivas
Hikoki Publications
2013

ПЛ советского флота 1945-91. Т-4
Ю. В. Апальков
Моркнига
2011

Корабельная гидроакустическая техника.
Ю.А. Корякин, С.А. Смирнов, Г.В. Яковлев
ЦНИИ Морфизприбор
2004

ПРОТИВОВОЗДУШНАЯ И ПРОТИВОРАКЕТНАЯ ОБОРОНА - Том IX
Министра обороны Российской Федерации - Сергея Иванова
2004



Egyéb felhasznált források:

Asdic to Sonar
Willem Hackmann

Underwater Acoustics and Sonar - SP411
CDR E. J. Tucholski
U. S. Naval Academy
2006

The significance of soviet tu-95 bear d deployments in west africa
CIA-FOIA
DOC_0000261307

SOVIET SPACE PROGRAMS: 1981-87
COMMITTEE ON COMMERCE, SCIENCE, AND TRANSPORTATION
United States Senate
1989

Table of artificial satellites launched in 1982
ITU
1983
Remek sorozat volt, ezer hála érte! Megérdemelne egy e-könyv kiadást ez is. :D
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
82-ben ez volt az egyetlen fázisvezérelt antennarács az egész Dél-Atlanti hadszíntéren, ahol csak ...
... békésen halászgatott.
:D
No igen, ezért volt áruhiány a moszkvai üzletekben. - Bár mint olvastam, sok más vasfüggöny mögötti országban is hasonló volt a helyzet... :)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Kíváncsi lettem volna - igazából nem - hogy mit szólt volna az USA nagytesó, ha az ő általuk készített atomfegyverrel lenukemezik a Dél-Amerikai kontinens egy részét. Úgy egyáltalán is, de ott van ráadásban az a Monroe-elv. Egyáltalán be tudták, tudják vetni a Tridenteket az usákok engedélye nélkül? Ezt tudja valaki?
Tavaly úgy nézett ki, hogy az usákok engedélyével se tudják. Persze ezt senki se merné kipróbálni. Két szimulált és egy valós indítási kisérletből három volt sikertelen.
 
  • Tetszik
Reactions: jOkA

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
K-L.jpg


1982 április 2-án, a Falkland szigetek Argentin megszállása után, riadóztatták az Szovjet Északi Flotta, Kipelovóban állomásozó 392 ОДРАП (Отдельный Дальне-Разведывательный Авиационный Полк) önálló nagy hatótávolságú felderítő repülőezredét.
Feladat egy Tu-95RC (Bear-D) géppárral áttelepülni a nyugat afrikai baráti Angola fővárosának, Luanda nemzetközi repterére.

TU-95-RT-at-Luanda-airport-Angola-1978.jpg

Tu-95RC Luanda nemzetközi repterén

Tu-95-RC-range.jpg

Tu-95RC maximális felderítési távolsága, Luanda repteréről.

Április 16-án érkezett a Brit flotta Ascension szigetére, ahol két napnyi hajók közötti logisztikázás után, tovább indultak a Falkland szigetek felé.
Április végéig a Tu-95RC géppár hat alkalommal repült át egészen kis-magasságra ereszkedve a Brit flotta dél felé tartó 15 hajója fölött, és készített róluk részletes fényképeket.
Legtávolabb a Dél Georgia visszafoglalására kirendelt Brit köteléket látogatták meg, a Tu-95RC hatósugarának abszolút peremén.
A bevetések átlagosan 15 órán át tartottak, és április végéig több mint 100 órát repültek egyenként a felderítők a végtelennek tűnő Dél-Atlanti vizek fölött.

Innentől a „legendás” MKRC (Mорской Kосмической Pазведки и Целеуказания) tengericélokat a világűrből felderítő rendszer átvette a Tu-95RC gépek feladatát, így azok május közepén hazatelepülhettek Kipelovóba.

Zy2m-4a.jpg

Ciklon-2M hordozó rakéta indítása, hasznos terhe egy USz-P (EORSAT) műhold

Április 29-én indították Bajkonurból a Kozmosz-1355 jelű USz-P (EORSAT - Electronic intelligence Ocean Reconnaissance SATellite) elektronikai felderítő műholdat, 65.1°-os, 438x459km magas pályára, amin 93.3perc alatt kerülte meg a földet.

US-P-Legenda.jpg

USz-P (EORSAT) elektronikai felderítő műhold

A 2.5 tonna tömegű USz-P a Brit hajók radar és rádió kisugárzása alapján bemérte azok pozícióját, illetve azonosította is azokat.
Mivel a korábban Tu-95RC felderítők által készített képekből egyértelműen kiderült, hogy partraszálló hajók nem voltak az április közepén délre hajózó Brit kötelékben, így a konfliktus ennek a szakaszában Flotta elégségesnek ítélte az egyszerűbb és olcsóbb, passzív műhold segítségével követni a lassan kibontakozó eseményeket.

US-A-Legenda.jpg

USz-A (RORSAT) radarfelderítő műhold


Május 6-án a Brit partraszálló flotta is elindult az Ascension szigettől dél felé tartó kéthetes útjára.
Amikor a Brit partraszálló kötelék már félúton járt az Ascension sziget és a Falkland szigetek között, május 14-én indították Bajkonurból a Kozmosz-1365 jelű USz-A (RORSAT – Radar Ocean Reconnaissance SATellite) felderítő műholdat, 65.0°-os, 259x276km-es pályára, amin 89.6perc alatt kerülte meg a földet.
Az alacsony keringési pályára állított 4.15 tonnás műhold 3.5kW teljesítményű mini atomreaktora által táplált lokátorával derítette fel, és mérte be a felszíni egységeket.

Június 1-én a Kozmosz-1365 65.0°-os pályasíkjába, pontosabban mögé 51.1 perccel állították pályára Bajkonurból a Kozmosz-1372 jelű második USz-A (RORSAT – Radar Ocean Reconnaissance SATellite) radarfelderítő műholdat, 258x277km magas pályára, amin szintén 89.6perc alatt kerülte meg a földet.
A második USz-A felbocsájtásának jelentősége, hogy nemcsak a Brit egységek pillanatnyi pozícióját lehetett meghatározni, amikor a műhold áthaladt felettük, de az 51 perccel később készült második radarkép segítségével az egyes egységek haladási irányát, és sebességét is meg lehetett határozni, az 51 perc alatt megtett útjuk alapján.

Június 14-én az Falkland szigeteket védő Argentin szárazföldi erők megadták magukat, a háború számukra véget ért.

Az elsőnek indított USz-A (RORSAT), a Kozmosz-1365, 135 nap után fejezte be működését, miután szeptember 26-án atomreaktorát 977x885km magas parkoló pályára állította.
A másodiknak indított USz-A (RORSAT), a Kozmosz-1372, 70 nap után fejezte be működését, miután augusztus 10-én atomreaktorát 981x908km magas parkoló pályára állította.

A Szovjet/Orosz Flotta azóta is büszkén emlegeti a Falkland-szigetekért vívott brit-argentin háborút, mint az MKRC rendszer gyakorlati sikerét.
Mind az USz-A, mind az USz-P műholdak képesek voltak megfigyelni a konfliktust, mely a Royal Navy szinte teljes erejének bevetését jelentette Brit részről, és az egyik fő hadművelete az angol csapatok partraszállása volt.
A szovjet haditengerészet vezérkara a műholdak adataiból képes volt igen pontosan megjósolni, hogy mikor következik be a Brit partraszállás.



holnap következik a szovjet “halászok” és tengeralattjárók Dél-Atlanti tevékenységének ismertetése, illetve a sorozat végével a források felsorolása...
Már csak az a kérdés, hogy egy valós háború esetén tudtak volna-e gyártani évi 20-25 ilyen műholdat?.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Már csak az a kérdés, hogy egy valós háború esetén tudtak volna-e gyártani évi 20-25 ilyen műholdat?.
Ez csak a KGB teljesito szallitokepessegetol fuggot. Az oroszok rentgeteg muholdat bocsajtottak fel a hideghaboru alatt. Futoszalagon ment a hordozo es muholdgyartas. Azonban a tenylegesen kifinomult muholdjaik MIND nyugati elektronikara epultek amit az orosz ipar a KGB tol rendelt meg mint nyugatrol beszerzendo dolgot. Volt hogy sikerult es volt hogy egy projekt honapokatsot eveket allt.
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 757
4 687
113
Ez csak a KGB teljesito szallitokepessegetol fuggot. Az oroszok rentgeteg muholdat bocsajtottak fel a hideghaboru alatt. Futoszalagon ment a hordozo es muholdgyartas. Azonban a tenylegesen kifinomult muholdjaik MIND nyugati elektronikara epultek amit az orosz ipar a KGB tol rendelt meg mint nyugatrol beszerzendo dolgot. Volt hogy sikerult es volt hogy egy projekt honapokatsot eveket allt.
Ergo ha tényleg bemelegszik a hidegháború, akkor vszeg nem tudtak volna tömegesen műholdakat gyártani -- éles helyzetben nyilván a nyugati gumitalpúak is jobban vigyáztak volna a technológiára.

Én simán el tudom képzelni azt is, hogy a békés egyensúly időszakaiban direkt is szivárogtatott ezt-azt a nyugat a szovjeteknek -- ha nem is az államok, de a fegyvergyártók annál inkább. Így a szovjet fejlődésre és a növekvő fenyegetésre válaszul újabb és újabb brutális hadiipari fejlesztéseket lehetett indítani. Belegondolni is döbbenetes, mi pénzt, emberi tudást fordítottak erre. Ha azt egyfajta "jóléti technokráciára" fordítják, most a kispolgári marsi nyaralómból írhatnék. :)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
MKRC műholdakból egy időben elég volt hármat (1xUSz-P (EORSAT) + 2xUSz-A (RORSAT)) a pályán tartani az összes óceán lefedettségéhez.
Indítottak is belőlük bátran amikor kellett (1967..82 között):
2020-03-28-20-34-25-Window.jpg


Korábban felmerült, hogy a szovjetek mit csinálhattak volna a Britek helyében a saját eszközeikkel...
... eltekintve a nyilvánvaló Argentin Népi Felszabadítási Szervezet mintegy váratlan megerősödésétől, illetve a szovjet (és lengyel) halászhajók a szigeten kikötése után a kicsi zöld halászok lefegyverzik az Argikat, illetve elsőre atomcsapással való fenyegetéstől (lásd Szuez)...
... véleményem szerint hatalmas előnyt jelentett az MKRC rendszer, ugyanis a Britekkel szemben, a szovjetek végig pontosan tudták hol az argi hordozó, így gyakorlatilag két Charlie robotrepülő hordozó tengó az egész Argi flottát az első napon 25 de Mayo hordozó + Belgrano + az összes kísérő hajót elsüllyesztették volna pár robotrepcsi salvo-val.
Ha ekkor sem adták volna meg magukat az argik, akkor Tu-95-ösök (mondjuk Kubából) szarrá bombázták volna Stanley-t (a lakossággal egyetemben), majd jöhetett volna a légpárnások partraszállása Stanley-ben (keresztül az aknamezőn), majd a szovjet tengerészgyalogosok a kirakott könnyű harckocsikkal kergették volna az argi sorozott könnyű gyalogságot.
:rolleyes:
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 104
113
... véleményem szerint hatalmas előnyt jelentett az MKRC rendszer, ugyanis a Britekkel szemben, a szovjetek végig pontosan tudták hol az argi hordozó, így gyakorlatilag két Charlie robotrepülő hordozó tengó az egész Argi flottát az első napon 25 de Mayo hordozó + Belgrano + az összes kísérő hajót elsüllyesztették volna pár robotrepcsi salvo-val.
Ha ekkor sem adták volna meg magukat az argik, akkor Tu-95-ösök (mondjuk Kubából) szarrá bombázták volna Stanley-t (a lakossággal egyetemben), majd jöhetett volna a légpárnások partraszállása Stanley-ben (keresztül az aknamezőn), majd a szovjet tengerészgyalogosok könnyű harckocsikkal kergették volna az argi sorozott könnyű gyalogságot.
Ilyenkor érződik, hogy a két szuperhatalom mennyivel volt mindenki más előtt a világon. A britek még ekkor is a világ 3.-4. legerősebb katonai hatalmai voltak, és mégis fasorban sem a szovjetekhez és amerikaiak képest. Félelmetes.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 838
113
MKRC műholdakból egy időben elég volt hármat (1xUSz-P (EORSAT) + 2xUSz-A (RORSAT)) a pályán tartani az összes óceán lefedettségéhez.
Indítottak is belőlük bátran amikor kellett (1967..82 között):
2020-03-28-20-34-25-Window.jpg


Korábban felmerült, hogy a szovjetek mit csinálhattak volna a Britek helyében a saját eszközeikkel...
... eltekintve a nyilvánvaló Argentin Népi Felszabadítási Szervezet mintegy váratlan megerősödésétől, illetve a szovjet (és lengyel) halászhajók a szigeten kikötése után a kicsi zöld halászok lefegyverzik az Argikat, illetve elsőre atomcsapással való fenyegetéstől (lásd Szuez)...
... véleményem szerint hatalmas előnyt jelentett az MKRC rendszer, ugyanis a Britekkel szemben, a szovjetek végig pontosan tudták hol az argi hordozó, így gyakorlatilag két Charlie robotrepülő hordozó tengó az egész Argi flottát az első napon 25 de Mayo hordozó + Belgrano + az összes kísérő hajót elsüllyesztették volna pár robotrepcsi salvo-val.
Ha ekkor sem adták volna meg magukat az argik, akkor Tu-95-ösök (mondjuk Kubából) szarrá bombázták volna Stanley-t (a lakossággal egyetemben), majd jöhetett volna a légpárnások partraszállása Stanley-ben (keresztül az aknamezőn), majd a szovjet tengerészgyalogosok a kirakott könnyű harckocsikkal kergették volna az argi sorozott könnyű gyalogságot.
:rolleyes:

Miért gondolod,hogy szétbombázták volna saját lakosságuk Stanleyben?
 
M

molnibalage

Guest
Ilyenkor érződik, hogy a két szuperhatalom mennyivel volt mindenki más előtt a világon. A britek még ekkor is a világ 3.-4. legerősebb katonai hatalmai voltak, és mégis fasorban sem a szovjetekhez és amerikaiak képest. Félelmetes.
A HTÖ sokszor idézett kék keretes része is erről szólt. A két nehézfiú mellett mindenki más kisinas lehetett legfeljebb. A jenkik gazdasági ereje is megvolt hozzá (bár azért ott is egészen más volt a jólét, mint ma), a szovjeteknél az erő ára meg az volt, hogy az életszínvonalat színvonalnak hívni egy ponton túl vicces volt.

MKRC műholdakból egy időben elég volt hármat (1xUSz-P (EORSAT) + 2xUSz-A (RORSAT)) a pályán tartani az összes óceán lefedettségéhez.
Indítottak is belőlük bátran amikor kellett (1967..82 között):
2020-03-28-20-34-25-Window.jpg


Korábban felmerült, hogy a szovjetek mit csinálhattak volna a Britek helyében a saját eszközeikkel...
... eltekintve a nyilvánvaló Argentin Népi Felszabadítási Szervezet mintegy váratlan megerősödésétől, illetve a szovjet (és lengyel) halászhajók a szigeten kikötése után a kicsi zöld halászok lefegyverzik az Argikat, illetve elsőre atomcsapással való fenyegetéstől (lásd Szuez)...
... véleményem szerint hatalmas előnyt jelentett az MKRC rendszer, ugyanis a Britekkel szemben, a szovjetek végig pontosan tudták hol az argi hordozó, így gyakorlatilag két Charlie robotrepülő hordozó tengó az egész Argi flottát az első napon 25 de Mayo hordozó + Belgrano + az összes kísérő hajót elsüllyesztették volna pár robotrepcsi salvo-val.
Ha ekkor sem adták volna meg magukat az argik, akkor Tu-95-ösök (mondjuk Kubából) szarrá bombázták volna Stanley-t (a lakossággal egyetemben), majd jöhetett volna a légpárnások partraszállása Stanley-ben (keresztül az aknamezőn), majd a szovjet tengerészgyalogosok a kirakott könnyű harckocsikkal kergették volna az argi sorozott könnyű gyalogságot.
:rolleyes:
Az összes óceán lefedettsége alatt mit értünk? Milyen gyakori frissítési időt?
Kubából légi utántöltéssel mentek volna az elképzelt helyzetben?
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 104
113
A HTÖ sokszor idézett kék keretes része is erről szólt. A két nehézfiú mellett mindenki más kisinas lehetett legfeljebb. A jenkik gazdasági ereje is megvolt hozzá (bár azért ott is egészen más volt a jólét, mint ma), a szovjeteknél az erő ára meg az volt, hogy az életszínvonalat színvonalnak hívni egy ponton túl vicces volt.
Igen, olvastam, de durva szembesülni vele, hogy érdeklődő kívülállóként a szovjetek mennyivel pontosabb infókkal rendelkeztek, mint az élet-halál harcot folytató britek. Az meg végképp no comment, hogy ők pár nap, egy hét alatt lerendezték volna azt, amiért a britek 2 hónapig vért izzadtak, miközben majdnem vesztettek. Az USA egy tengeri háborút és partra szállást meg kb még egy fokozattal gyorsabban lerendezett volna... Ismételem magam, félelmetes! :eek: