Falkland - 1982

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1945

Guest
Onyx.jpg

S21 HMS Onyx (Oberon osztályú dízel elektromos tengeralattjáró

A két háromágú hajócsavart, két egyenként 3000 lóerős (2.2MW) egyenáramú villanymotor hajtotta, amelyek maximálisan 17 csomó sebességre gyorsíthatták az Onyx-ot, amit teljesen feltöltött akkumulátorok esetén 5 órán át volt képes tartani.
Kizárólag a elektromos meghajtásra támaszkodva, 10 csomó sebességgel haladva 25 óra alatt merültek le teljesen az előtte maximumra töltött akkumulátorok.

A gépteremben snorkellre kötött, két egymástól független, 16 hengeres Admirality ASR1 16VMS dízelmotor által meghajtott, két generátor töltötte 2.56MW összteljesítménnyel a két egyenként 224 cellás ólom-savas akkumulátor telepet, melyek a tengeralattjáró 2410 tonnányi vízkiszorításának tizedét tették ki.
Teljesen lemerült akkumulátor telepeket 6 órányi snorkelezés alatt lehetett maximumra feltölteni, ekkor az Onyx zajszintje (szovjet adatok alapján) 148dB volt.
35 napnyi folyamatos snorkelezésre elegendő diesel olajat tároltak a fedélzeten, amivel a hajó hatótávolsága 12 csomó sebességgel és folyamatos snorkelezéssel elérte a 19’000km-t.

Hat torpedót az orr torpedóvető csövekben, és még 15 torpedót a torpedóteremben szállítva, az Onyx összesen 21db torpedót (11db Mk.8mod.4, 10db Mk.24mod.1 Tigerfish) szállított az orrban, a két hátrafelé néző vetőcső 2db Mk20S passzív önrávezető torpedót rejtett.
A hajó 45 fős legénység szolgált.

Lieutenant-Commander-Andrew-Johnson-at-HMS-Onyx-s-periscope.jpg

Andrew Johnson az S21 HMS Onyx parancsnoka

A konfliktus kitörése után az S21 HMS Onyx még három hétig Gosport kikötőjében állt, amíg az 5 személyes búvárzsilipet felszerelték rá, így csak április 26-án futott ki Andrew Johnson parancsnok irányításával, az Ascension szigetig tartó 12 csomó sebességgel megtett kéthetes felszíni útjára.

2020-01-26-12-39-54-HMS-Onyx-Dougie-Coull-Photography.jpg

S21 HMS Onyx gépterem

Mire útjuk feléhez, az Ascension szigethez értek, addigra az egyik dízelmotorjuk hengerfejes lett, miután megszaladt jóval a maximális fordulatszáma fölé.
A gépész csak úgy tudta leállítani, hogy a kabátját a légszűrőre dobta.
Mivel egyik üzemanyagtartályuk eresztett, így egész úton csinos olajcsíkot húztak maguk után.

Ascension szigeten amíg a gépészek a hengerfejeket javították, addig a hajó búvára (XO - amúgy a parancsnokhelyettes) egy fém borítást próbált a szivárgás helyére erősíteni, miközben a gumi búvárruháját lassan elkezdte feloldani az olajos tengervíz.
Miután a fenti javításokkal végeztek, és megtankoltak az RFA Tidespring üzemanyag szállítóról, a fedélzetre szállt még 39 főnyi SBS (Special Boat Service - Brit haditengerészet elitalakulata) illetve elektronikai harc szakértő, szinte megduplázva a legénység létszámát, 45-ről 84 főre.

Ezután továbbra is jórészt a felszínen haladva folytatták útjukat a Falkland szigetek felé.

May21-HMS-Onyx-3.jpg

Az Argentin légierő TC-92 Boeing 707 utasszállító gépe és legénysége, illetve az általuk készített fotó az HMS Onyx-ról.

Május 5-én 14:15-kor az Argentin légierő “Tronco” hívójelű, a Falkland szigetek felé haladó Brit egységeket felderítésre használt TC-92 Boeing 707 utasszállító gépének parancsnoka Riccardini, egy kisméretű hajót vett észre 1’380 mérföldre keletre Buenos Aires-től, amint az délfelé hajózott.
Gyanús volt hogy senkit sem láttak a fedélzeten mozogni, illetve hogy semmilyen zászló sem volt kitűzve.
Szintén gyanúsnak tűnt, hogy az alacsony fedélzeten mintha a nagyobb hullámok simán csak átsöpörnének.

Jobbforduló után, lejjebb ereszkedve sikerült fényképet készíteniük a felszínen dél felé haladó HMS Onyx-ról.

Az HMS Onyx feladata alapvetően vízalatti kompszolgálat volt a Brit flotta, illetve a Falkland szigetek stratégiailag fontos tengerpartjai között, ahová az éj leple alatt, titokban az SBS (Special Boat Service - Brit haditengerészet elitalakulata) különleges képzettségű katonái a búvárzsilipet használva a partra szálltak és ott felderítést folytattak.

Cape-Meredith.jpg

Meredith fok

Június 5-én éjjel, hogy kifürkésszék a kelet Falkland szigeteken állomásozó két Argentin gyalogezred szándékát (hátba akarják-e támadni a nyugat Falklandokon harcoló két Brit dandárt), SBS alakulatot terveztek a Meredith foknál partra rakni.
Miközben megközelítették a partot, és az SBS készült a kizsilepelésre, sikerült a hullámverésben az HMS Onyx orrát egy tengerfenéknek nekicsapni.
Az orr két alsó torpedóvetőnyílásba töltött torpedók beszorultak vetőcsövükbe, nem lehetett őket visszahúzni, hogy megvizsgálják sérültek-e.

Az Onyx navigátora dühöngött, „Az általunk használt térképeket jellemzően még James Cook készítette és szignálta, 200 évvel ezelőtt”.

Sir-Galahad.jpg

A támadás után lángoló L3005 RFA Sir Galahad partraszálló hajó

Június 8-án a Wales-i gárdaezreddel a fedélzetén a Sir Galahad partraszálló hajót az Argentin légierő három A-4B Skyhawk gépe lebombázta, 48 halálos áldozatot szedve.

Június 21-én, már a háború után, az HMS Onyx-ra várt a feladat, hogy a tengerre vontatott tömegsírt elsüllyessze, így megadva a végtisztességet az áldozatoknak.
Az elsőnek indított Mk.24mod.1 Tigerfish nem találta el az egy helyben lebegő célt, a második eltalálta, de annak meg a harci része nem működött.
Végül a harmadiknak indított Mk.8mod.4 egyenesen futó torpedó süllyesztette hullámsírba 48 áldozat maradványaival a háborús tömegsírt.

HMS-Onyx-at-dock.jpg

HMS Onyx némileg viseletes orra hazatérés után a szárazdokkban

A hazafelé vezető úton az egyenlítő környékén az egyik dízel ismét megszaladt, és hengerfejes lett, így egyetlen motorral vánszorogtak csak hazafelé.
117 nap után, 20’000 mérföld megtétele után értek haza, augusztus 18-án.



holnap következik a harmadik atomtengeralattjáró
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Swiftsure-b.jpg

Az S106 HMS Splendid testvérhajója, az S105 HMS Spartan szintén rendelkezett a Britek által világon először alkalmazott, a BAE Systems által fejlesztett propulzorral (vázlaton Pump Jet), ami az egység zajszintjét elképesztően lecsökkentette, zajszintjük 23 évvel előzte meg az amerikai SSN-21 USS Seawolf-ot.


Spartan-map1.jpg

Brit atomtengeralattjárók április közepén.

James Taylor parancsnok vezetésével az S105 HMS Spartan éppen a NATO évenkénti “Springtrain”tengerészeti gyakorlatán vett részt a Földközi tengeren, amikor a GCHQ-nak hála, március 30-án, három nappal az Argentin partraszállás előtt riasztották, és elindult teljes sebességgel a Falkland szigetek felé.
Mivel legelöl haladt a három délfelé sprintelő atomtengeralattjáró közül, az S105 HMS Spartan kapta a Falkland szigetek felderítésének lehetőségét.

2020-01-23-18-18-35-Los-h-roes-sin-armas-de-Malvinas-dos-ataques-que-revelan-el-sacrificio-y-la-ent.jpg

ARA Islas de los Estados Port Stanley előtt

1982 április 12-én az S105 HMS Spartan elsőként ért a Falkland szigetekhez, ahol Stanley a főváros megfigyelése közben észlelte a kikötő elaknásítását.

Miközben az ARA Islas de los Estados folytatta a kikötő elaknásítását, a Forest nevű lefoglalt helyi bárkán az Argentinok éktelen nagy zajt csaptak.
Túráztatták a Forest motorjait, kalapácsokkal és láncokkal csapkodták a hajó oldalát, hogy az esetleges Britek által indított önrávezetésű torpedókat elcsalják az ARA Islas de los Estados-tól.

James Taylor parancsnok igyekezett nem arra gondolni, hogy a fedélzeten lévő Mk.24mod.0 Tigerfish torpedói mit is lennének képesek eltalálni a valóságban...
Az Argentinok el sem tudták képzelni, hogy a Britek kizárólag első világháború korabeli Mk.8-as egyenesen futó, periszkóp segítségével becélzott torpedókkal érnek majd el találatokat a konfliktusban.

Támadásra nem kapott parancsot, nehogy elijessze az értékesebb célokat.

Sectors-1.jpg


Május 2-án éjfél után az S105 HMS Spartan ugyan megkapta az ARA 25 de Mayo repülőgép hordozó koordinátáit, de üldözéséhez át kellett volna hajóznia az S106 HMS Splendid zónájába…
Woodward admirális a felszíni flotta parancsnoka hiába javasolta a szabályok megváltoztatását az Admiralitásnak, miszerint mindhárom Brit atomtengeralattjáró a saját zónáján kívül is tevékenykedhessen parancsnokának belátása szerint, cserébe felszín alatti célokra egyáltalán ne tüzelhessenek, de ezt a Northwood-i parancsnokság tartva esetleges Blue-on-Blue incidenstől nem engedélyezte, mivel nem volt biztosítható, hogy a S105 HMS Spartan és a S106 HMS Splendid is egyidőben értesüljön a tűzmegnyitás szabályainak változásáról.
… így végül az S105 HMS Spartan az Argentín zászlóshajót kénytelen volt futni hagyni.

A következő napok eseménytelenül teltek a S105 HMS Spartan számára, az Argentin Armada visszahúzódott a kontinens parti menti vizeire, és kikötőibe.

Spartan-map-may-6-ut-n.jpg

Brit atomtengeralattjárók útvonala, május 6 utáni napokban

Május 6-án reggel, James Taylor parancsnok értesült arról, hogy az S106 HMS Splendid meghajtásának műszaki hibája miatt kivonásra kerül a hadszintérről, és mostantól hozzá tartozik a szigetektől észak nyugatra eső zóna.
Igyekeztek egymást az észak-kelet felé bicegő S106 HMS Splendid-el jóócskán elkerülni, hogy elkerüljék az esetleges félreértéseket.
Eközben az S48 HMS Conqueror dél felől, a Falkland szigeteket keletről kerülve, sprintelt a Falkland szigetektől észak-keletre eső, Spartan eredeti zónájába,

Mivel az S102 HMS Valiant csak alig három nappal korábban futott ki Faslane-ből, így két héten át, május közepéig a szigetektől délre eső zóna üresen maradt.

ARA25mayo-1979-DN-SN-82-09623.jpg

V-2 ARA 25 de Mayo, Puerto Belgrano kikötőjében

Három nappal később a 25 de Mayo légi köteléke (A-4Q Skyhawk valamint S-2E Tracker gépei, és Sea King helikopterei) felszálltak a hordozóról, ami aznap este a Comodoro Py társaságában kikötött a Puerto Belgrano haditengerészeti támaszponton.
Ugyan az Armada hajói a továbbiakban nem vettek részt a szigetek védelmében, de A-4Q Skyhawk, és Super Etendard gépei több Brit felszíni egységet is elsüllyesztettek.

Sectors-3.jpg

A konfliktus végén a Brit atomtengeralattjárók az Argentin kikötők illetve repterek előtt várakoztak prédájukra.

Az S105 HMS Spartan a háború további részét, Puerto Belgrano haditengerészeti támaszpont előtt töltötte, készenlétben állva a 25 de Mayo esetleges kifutására.
Esténként felúsztak egészen a kikötő bejáratáig, majd pirkadat előtt visszább húzódtak a mélyebb óceán felé, hogy a Bahia Blanca fehér homokkal borított öblének türkizkék vizében nehogy véletlenül észrevegyék a fekete tengeralattjárót.

“Két háborúban, a hidegháborúban és a Falklandi-ban is részt vettem, és mindkettőt a nyertes oldalon fejeztem be. Nem sokan mondhatják el ezt magukról.” nyilatkozta James Taylor parancsnok a konfliktus után.



jövő héten következik a Britek „B” és „C” terve
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A Brit haditengerészet előzetes becslése szerint, akár négy nap alatt elveszíthetik a konfliktus zónába rendelkezésre álló 20db Harrier FRS1 vadászgépeik felét, illetve egyik vagy akár mindkét hordozójukat a konfliktus folyamán.
Így készültek „B” és „C” tervvel is.

A „B” terv keretében ...

Atlantic-Conveyor-1.jpg

809-es repülőszázad 8db szürke Sea Harrier FRS1 vadászgépe az Atlantic Conveyor konténerszállító fedélzetén, a hadsereg 1. századának terepszinű Harrier GR3-i mellett

Megalakult 8db Sea Harrier FRS1 géppel felszerelt 809-es repülőszázad, amelyet mindössze 3 hét (!!!) alatt képeztek át a típusra.
Május 1-én a század többszörös légi utántöltés segítségével (típus átképzés után 3 héttel!!!) áttelepült a 6500km távolságban fekvő Ascension szigetére, ahol öt nappal később berendezkedett a kereskedelmi forgalomból legénységével egyetemben rekvirált SS Atlantic Conveyor konténerszállító fedélzetén, ami levitte őket a Falkland szigetekhez.

may-25.jpg


Május 25-én a Brit flotta a szigetektől észak-keletre (a fenyegetést dél-nyugati irányból várva), a korábban ismertetettek szerinti felállásban hajózott, csak a konkrét légvédelmi egységek cserélődtek.
Az északabbra hajózó R12 HMS Hermes hordozó mellett a Seawolf kis hatótávolságú légvédelmi komplexummal rendelkező 22-es fregat az F90 HMS Brilliant hajózott gólfogóként.
Előttük négy mérföldre az SS Atlantic Conveyor golyófogóként, előtte újabb négy mérföldre egy kevésbé értékes 21-es fregatt az F172 HMS Ambuscade szintén golyófogóként, majd jóval távolabb 25 mérföldre előttük a Sea Dart közepes légvédelmi komplexummal rendelkező 42-es romboló a D89 HMS Exeter.
Az R12 HMS Hermestől délre 5 mérföldre üzemelt a a Sea Dart közepes légvédelmi komplexummal szintén felszerelt R05 HMS Invincible hordozó (a lenti rajzon nem szerepel).

A San Carlos-nál végrehajtott partraszállás légitámogatására, hogy a Sea Harrierek őrjáratozással töltött idejét megnöveljék, a Brit flotta közelebb, mindössze 60 mérföldre húzódott a szigetekhez.
Az szigetek fölötti őrjáratokra beérkező, majd onnan távozó Harrierek útvonalából (aznap összesen 63 bevetést teljesítettek) a Port Stanley mellett felállított Argentin AN/TPS-43 lokátor segítségével jól becsülhető volt a Brit hordozók feltételezett tartózkodási helye.

14:30-kor felszállt az Argentin Armada két Super Etendard (3-A-203 Curilovic, és 3-A-204 Barraza) harcigépe Rio Grande-ről, egy-egy AM-39 Exocet rakétával a jobb szárnyuk alatt. (összesen már csak 3db légi indítású AM-39 Exocet-el rendelkeztek az Argentinok ekkoriban)
Az Armada mindkét pilótája sikeres légi utántöltést hajtott végre egy KC-130H Hercules gépből, úgy hogy addig összesen kevesebb mint 80 órát repültek (!!!) a Super Etendard típuson.
A légi utántöltés lehetővé tette számukra, hogy megkerüljék, és észak-nyugatról oldalba támadhassák a Brit flottát, a várt dél-nyugati irány helyett.

16:36-kor a Super Etendardok 925km/h sebességgel, 30m magasan repültek a hullámok felett, majd felemelkedtek hogy a radarjuk segítségével kiválasszák célpontjukat.
Az Agave lokátor által felderített célok közzül, a pilóták a legnagyobbat célozták meg.
16:39-kor mindketten indították AM-39 Exocet rakétájukat, és 18:30-kor sikeresen visszatértek bázisukra.

Az AM-39 Exocet rakéta rádiómagasságmérője segítségével 10m magasan, inerciális navigációval repül 1150km/h sebességgel, és csak az indítása előtt kapott célkoordináta előtt 6~8 mérföld távolságban kapcsolja fel a lokátorát, ami egy ±16°-os balról-jobbra történő legyezéssel, az eredeti célkoordináta körüli 4 mérföldön belül kutatja célját, amire rávezeti magát.
Amennyiben a célkövetés megszakadna, akkor ismét egy balról jobbra legyezéssel kutatja fel új célját.

Atlantic-Conveyor-Missile-Track.jpg

Brit kabinet ülésén bemutatott rajz a támadásról.

Mind a D89 HMS Exeter, mind az F172 HMS Ambuscade észlelte a két Super Etendard Agave lokátorának jelét, így elhangzott a rádióban a „Handbrake!” riadó jelzés.
„Handbrake!” után az összes kisebb Brit hadihajó radarvisszaverő felhőt (Chaff-C) lőtt magaköré, hogy az Argentin pilóták a radarvisszaverődés mérete alapján ne tudják a hajók méretét azonosítani, így a két értékes hordozót a méretük alapján becélozni.
Ez sikerült is, a két Argentin pilóta számára az F172 HMS Ambuscade fregatt céljele tűnt a legnagyobbnak, így az ellen indították rakétáikat, miközben mindkét Brit hordozó és a jókora Atlantic Conveyor is a lokátoruk látómezejében volt.

Amikor az Ambuscade lokátorán megjelent a két egyenesen feléjük közeledő rakéta jele, a teljes Brit flottában harciriadót rendeltek el, hogy minden egység felkészülhessen az Exocet támadásra.

F172 HMS Ambuscade fregatt egy távoli radarvisszaverő felhőt (Chaff-D) lőtt a felé száguldó Exocetek irányától jobbra, hogy a rakéták balról-jobbra legyező lokátora azt észlelje először, és eltérítse a fregatt irányából.
A fregatt a tatjával fordult a rakéták felé (haladási iránya 210°), és nagy sebességgel (15 csomó) igyekezett kifelé az Exocetek ±16°-os látómezejéből.
R12 HMS Hermes hordozó az orrát fordította az AM-39 Exocet-ek felé (haladási iránya 315°), hogy a lehető legkisebb radarkeresztmetszetét mutassa.
SS Atlantic Conveyor szállítóhajó keresztbe fordult (haladási iránya 40°), hogy a lehető legnagyobb radarkeresztmetszetét (bal oldalát) mutassa az Exocetek felé, és kitakarja maga mögött az HMS Hermes hordozót.
R05 HMS Invincible hordozó folyamatosan tüzelt Sea Dart közepes légvédelmi komplexumával, bőven annak hatásos megsemmisítési zónája alatt érkező célokra, összesen 6 rakétát eredménytelenül felhasználva.
F90 HMS Brilliant becélozta a közeledő rakétákat, és csak arra várt hogy azok a Seawolf kis hatótávolságú légvédelmi komplexum effektív indítási zónájába érkezzenek, hogy tüzet nyithasson.

Mindkét AM-39 Exocet-et eltérítette az Ambuscade távoli radarvisszaverő felhője (Chaff-D), majd azon átszáguldva, immáron a látómezejük bal szélén található SS Atlantic Conveyor-t vették célba.

Atlantic-Conveyor-2.jpg

Két AM-39 Exocet által is eltalált, majd teljesen kiégett SS Atlantic Conveyor. Az egyik kiégett Chinook szállítóhelikopter a háromból, ami odaveszett, hat Wessex és egy Lynx-el egyetemben.

capt-north-on-bridge.jpg

A támadás áldozatai között volt az SS Atlantic Conveyor konténerszállító hajójával együtt besorozott, második világháborús veterán kapitánya, Ian North is.

A 809-es Sea Harrier FRS1 század nagy szerencséjére már átköltözött a két hordozóra, amikor mindkét AM-39 Exocet eltalálta az Atlantic Conveyort, a fedélzeten 12 tengerész halálát okozva.
A konfliktus másfél hónapja alatt bevetett 38db Harrierből végül összesen 10-et (26%) vesztettek el a Britek, ötöt az Argentin légvédelem szedett le (3db-ot csöves légvédelem, 2db-ot lérak szedett le), míg a másik öt gép elvesztése balesetek számlájára volt írható.

Az Exocet rakétakomplexum eredményességi szempontból második lett a konfliktus folyamán (az indított rakéta típus hány százaléka találta el célját);
80% Sidewinder
66% Exocet
37% Seawolf, és a Roland
30% Sea Dart
1% Rapier, és a Blowpipe

HMS-Illustrious-18-06-1982-South-Shields.jpg

1982 június 18, az HMS Illustrious kifut a Falkland szigetek felé

Másrészt az R06 HMS Illustrious hordozó építését amennyire az csak lehetséges volt felgyorsították, így az eredetileg 1982 szeptemberére vállalt átadás helyett három hónappal korábban, június 18-án az Argentin kapituláció után alig négy nappal kifutott.
Az állami átvétel a dél felé tartó úton történt meg.

HMS-Illustrious-steams-past-HMS-Hermes-20-07-1982.jpg

R06 HMS Illustrious a Falkland szigeteknél váltja a háborút végigharcoló, és igencsak viseletes R12 HMS Hermes-t



holnap következik a „C” terv, ami arra az esetre készült ha mindkét Brit hordozó harcképtelenné vált volna még az R06 HMS Illustrious harctérre érkezése előtt...
 
M

molnibalage

Guest
Még akkor is lehetséges volt civilek besorozása csak így? Nem is mondhattak nemet? A kapitányból kinézem, hogy ő önként és dalolva ment a régi szép idők emlékére.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Még akkor is lehetséges volt civilek besorozása csak így? Nem is mondhattak nemet? A kapitányból kinézem, hogy ő önként és dalolva ment a régi szép idők emlékére.

Ma is van ilyen és ma sem lehet nemet mondani.
Így működik a sorozott hadsereg.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Még akkor is lehetséges volt civilek besorozása csak így? Nem is mondhattak nemet? A kapitányból kinézem, hogy ő önként és dalolva ment a régi szép idők emlékére.

STUFT (Ship Taken Up From Trade) a neve, és gondolom komplett legénységgel együtt sorozzák be az adott technikát, mivel a hadiflottának nincs mondjuk az adott konténer-szállítóhoz értő kapitánya/legénysége.
Amúgy számszerűleg több Brit STUFT hajó vett részt a konfliktusban, mint hadihajó...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A „C” tervről olvastam, megosztom, de nem tudom hogy mit is gondoljak róla, annyira meredek...


031-Reversed.jpg

S50 HMS Courageous készleteinek utántöltése a felszínen, a Falkland szigetek partjainál

Április 4-én, az Argentin invázió után alig két nappal, az S48 HMS Conqueror, és testvérhajója, az S50 HMS Courageous egyszerre futott ki Faslane kikötőjéből a Falkland szigetek felé.
Az S50 HMS Courageous viszont csak a konfliktus után ért oda a szigetekhez, ahol váltotta testvérhajóját ami végigharcolta a háborút.
A háború után, az S50 HMS Courageous, és a később érkező S103 HMS Warspite az R06 HMS Illustrious társaságában fenntartotta a Brit flotta tengeri fölényét az Argentin kapituláció utáni hónapokban.

Kérdés hogy hol tartózkodott az S50 HMS Courageous a háború két hónapja alatt, április 4, illetve június 14 között?
Vajon mi lehetett az a fontos küldetés ami megakadályozta, hogy elfoglalja például május 6-án az S48 HMS Conqueror által üresen hagyott a Falkland szigetektől délre eső zónát, amikor az S106 HMS Splendid műszaki hibája miatt csak két bevethető egység maradt a háborús zónában?

Polaris-A3-TK.jpg


A „C” terv szerint, abban az esetben ha mindkét Brit hordozó harcképtelenné vált volna még az R06 HMS Illustrious harctérre érkezése előtt, akkor a Britek atomcsapást mérhettek volna Argentina Córdoba katonavárosára, miután felszólították volna a Juntát a kapitulációra.
Ahhoz, hogy Córdoba városa a Polaris A-3 hatótávolságába essen, egy Resolution osztályú ballisztikus rakéta hordozónak Ascension és Brazília között félúton kellett őrjáratoznia, és az S50 HMS Courageous vigyázott rá a számára ismeretlen Dél Atlanti vizeken, amíg a konfliktus tartott.

A konfliktus után a fenti scenáriót firtató parlamenti ellenzéki (Munkáspárti) kérdésére a Brit (Tory) kormány a következő választ adta: „The government never comments on the deployment of nuclear ballistic missile submarines, but the normal deployment pattern was maintained.”
„A kormány alapvetően soha sem kommentálja a nukleáris rakétahordozó tengeralattjárók őrjáratozására vonatkozó kérdéseket, viszont a konfliktus folyamán a szokásos őrjáratozást fenntartottuk.”

A fenti gondosan megválogatott szavak érdekessége hogy 1982 eleje volt az a viszonylag szokatlan időszak, amikor a Britek négy rendelkezésre álló Resolution osztályú ballisztikus rakéta hordozó atomtengeralattjáróból kettő is őrjáraton volt ugyanabban az időben, szóval a „C” terven felüli Szovjetekkel szembeni szokásos őrjáratot is tényleg fenntarthatták.



hétvégén folytatódik a sorozat, a Szovjetek részvételének részletes ismertetésével...
 
M

molnibalage

Guest
A „C” tervről olvastam, megosztom, de nem tudom hogy mit is gondoljak róla, annyira meredek...


031-Reversed.jpg

S50 HMS Courageous készleteinek utántöltése a felszínen, a Falkland szigetek partjainál

Április 4-én, az Argentin invázió után alig két nappal, az S48 HMS Conqueror, és testvérhajója, az S50 HMS Courageous egyszerre futott ki Faslane kikötőjéből a Falkland szigetek felé.
Az S50 HMS Courageous viszont csak a konfliktus után ért oda a szigetekhez, ahol váltotta testvérhajóját ami végigharcolta a háborút.
A háború után, az S50 HMS Courageous, és a később érkező S103 HMS Warspite az R06 HMS Illustrious társaságában fenntartotta a Brit flotta tengeri fölényét az Argentin kapituláció utáni hónapokban.

Kérdés hogy hol tartózkodott az S50 HMS Courageous a háború két hónapja alatt, április 4, illetve június 14 között?
Vajon mi lehetett az a fontos küldetés ami megakadályozta, hogy elfoglalja például május 6-án az S48 HMS Conqueror által üresen hagyott a Falkland szigetektől délre eső zónát, amikor az S106 HMS Splendid műszaki hibája miatt csak két bevethető egység maradt a háborús zónában?

Polaris-A3-TK.jpg


A „C” terv szerint, abban az esetben ha mindkét Brit hordozó harcképtelenné vált volna még az R06 HMS Illustrious harctérre érkezése előtt, akkor a Britek atomcsapást mérhettek volna Argentina Córdoba katonavárosára, miután felszólították volna a Juntát a kapitulációra.
Ahhoz, hogy Córdoba városa a Polaris A-3 hatótávolságába essen, egy Resolution osztályú ballisztikus rakéta hordozónak Ascension és Brazília között félúton kellett őrjáratoznia, és az S50 HMS Courageous vigyázott rá a számára ismeretlen Dél Atlanti vizeken, amíg a konfliktus tartott.

A konfliktus után a fenti scenáriót firtató parlamenti ellenzéki (Munkáspárti) kérdésére a Brit (Tory) kormány a következő választ adta: „The government never comments on the deployment of nuclear ballistic missile submarines, but the normal deployment pattern was maintained.”
„A kormány alapvetően soha sem kommentálja a nukleáris rakétahordozó tengeralattjárók őrjáratozására vonatkozó kérdéseket, viszont a konfliktus folyamán a szokásos őrjáratozást fenntartottuk.”

A fenti gondosan megválogatott szavak érdekessége hogy 1982 eleje volt az a viszonylag szokatlan időszak, amikor a Britek négy rendelkezésre álló Resolution osztályú ballisztikus rakéta hordozó atomtengeralattjáróból kettő is őrjáraton volt ugyanabban az időben, szóval a „C” terven felüli Szovjetekkel szembeni szokásos őrjáratot is tényleg fenntarthatták.



hétvégén folytatódik a sorozat, a Szovjetek részvételének részletes ismertetésével...
És atomcsapással nyomatékosították volna a kérdést, vagy anélkül? Mert, ha elsüllyed mindkét CV és nem teszik hozzá a nukit, akkor a hunta sanszosan (?) röhögött volna hogy mire fel.

Megjegyzem, ha valóban atomfegyvert használtak volna egy ilyen célra, a UK diplomáciai szinten leírta volna magát a világ előtt, hogy néhány koszos szigetért civileket mészárol halomra és adott esetben a szomszédos országok is kapnak egy kicsit falloutból...

Persze ezek után lehet, hogy senki nem cibálja meg a bajszukat soha. Persze mivel amúgy sem volt azóta semmi ilyen szintű konfliktus, a kérdés akadémikus...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
És atomcsapással nyomatékosították volna a kérdést, vagy anélkül? Mert, ha elsüllyed mindkét CV és nem teszik hozzá a nukit, akkor a hunta sanszosan (?) röhögött volna hogy mire fel.

Megjegyzem, ha valóban atomfegyvert használtak volna egy ilyen célra, a UK diplomáciai szinten leírta volna magát a világ előtt, hogy néhány koszos szigetért civileket mészárol halomra és adott esetben a szomszédos országok is kapnak egy kicsit falloutból...

Persze ezek után lehet, hogy senki nem cibálja meg a bajszukat soha. Persze mivel amúgy sem volt azóta semmi ilyen szintű konfliktus, a kérdés akadémikus...

Igazából azt nem értem,hogy hogyan gondolták.Ha esüllyesztik a két hordozót akkor kb nem maradt volna erejük visszavenni a szigeteket és ezen az sem változtatott volna ha leatomozzák azt a várost...
 
M

molnibalage

Guest
Igazából azt nem értem,hogy hogyan gondolták.Ha esüllyesztik a két hordozót akkor kb nem maradt volna erejük visszavenni a szigeteket és ezen az sem változtatott volna ha leatomozzák azt a várost...
Maga az atomozás késztetés a feladásra, hogy "jön a következő, ha nem". De ez teljesen aránytalan lett volna.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Ott szoktak "halaszgatni" a Gulf kornyeken is meg a RIMPAC ot is szeretik latogatni problva ellesni egy ket uj halaszati technikat.

Amugy nagyon ugy nez ki iden lefujjak az egesz RIMPAC et.
Most szivas NAGYON NAGY szivas bevetesen tengeren lenni. Egy egy ilyen deployment 4-9 honap hosszu. Altalaban 6 honap. 2-3 hetig vagy tengren aztan jon egy port vizit ahol 4-6 napig elhagyhatod a hajot ( ha nem vagy ugyeletben ) es egykis varosnezessel vagy alkoholizalassal kikapcsolhat az ember. Sokan kivesznek egy szallodai szobat es a kihajozas elottig nem is akarnak egyenruhatlatni. Szingapur Bahrein Dubai Del Europai orszagok kikotoi Japan 2Ausztralia mind mind egy ujabb erdekes szinfoltja a vilagnak. Most a hajok kikotnek a molonal kaja uzianyag vetelezes majd 3 nap a molo melett es senki nem hagyhatja el a hajot csak allnak. Ez a port vizit jelenleg koszonhetoen a korona virusnak.

Szivas a kobon

Sar a kobon!

Tobb hajonkon olyen szemelyzet van ahol mar diagnosztizaltan jelen van a COVID 19. Komplett TF ek lettek visszarendelve home portba . A virus gyakorlatilag a flotta nagyreszet kiuti. Egyedul a tengok vannak biztonsagban mert ok nem nagyon es csak biztonsagos kikotokben tesznek latogatasokat. Jelenleg a tengo flotta az egyetlen 100% san bevetheto tengeri egyseg.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Ma is van ilyen és ma sem lehet nemet mondani.
Így működik a sorozott hadsereg.

Majdnem! Csak azert mert dudi te csak ezt a mentalitast ismered meg nem jelenti azt hogy mindenhol ez a modi. A Briteknel es nallunk is indokolt haborus esetben van mod a civil hajok azonnali kolcsonvetelere. Ilyenkor a szemelyzet nyilatkozhat hogy vallaja vagy nem. A kereskedelmi flotta tisztjenek egy jelentos resze meg bekeidoben is szerzodesben van a NAVY vel hogy haboru eseten azonnal katonai szolgalatba lepnek. Ok ezert bekeidoben is kapnak kompenzalast de nagyreszuk ezt hazafias kotelessegenek tekinti. Ezek a tisztek ilyenkor automatikusan haditengereszeti besorolast kapnak. A tobbi szemelyzet meg nyilatkozik hogy akar e menni es katonai parancsnoksag es haborus riziko alatt szolgalni vagy nem. Ilyenkor extra juttatasikat kapnak a fizujuk gyakorlatilag megket haromszorozodik plusz TAX FREE statuszt kapnak de nem ezekert hanem ugyanugy hazafias okokbol ritka hogy valaki nemet mondana.

Nezdmeg a Brit hajokon a mosodasok szinte mindig kinaiak. Ez egy tradicio a szakkalasoknal es ok is nyilatkoznak hogy mennek vagy maradnak. Ilyenkor ok is ugyanazt a penzt kapjak mint a ttengereszek.

Ilyen egy nyugati sorozott hadsereg
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 425
44 139
113
Sar a kobon!

Tobb hajonkon olyen szemelyzet van ahol mar diagnosztizaltan jelen van a COVID 19. Komplett TF ek lettek visszarendelve home portba . A virus gyakorlatilag a flotta nagyreszet kiuti. Egyedul a tengok vannak biztonsagban mert ok nem nagyon es csak biztonsagos kikotokben tesznek latogatasokat. Jelenleg a tengo flotta az egyetlen 100% san bevetheto tengeri egyseg.
Jobbulást a betegeknek! Remélem a civil lakosság nem pörög bele a negatív spirálba, mert ahogy most nézem kezd komolyra fordulni New Yorkban is a helyzet.

Kitartást, jó egészséget!
 

Matróz Kommandó

Well-Known Member
2017. március 21.
1 102
3 816
113
Majdnem! Csak azert mert dudi te csak ezt a mentalitast ismered meg nem jelenti azt hogy mindenhol ez a modi. A Briteknel es nallunk is indokolt haborus esetben van mod a civil hajok azonnali kolcsonvetelere. Ilyenkor a szemelyzet nyilatkozhat hogy vallaja vagy nem. A kereskedelmi flotta tisztjenek egy jelentos resze meg bekeidoben is szerzodesben van a NAVY vel hogy haboru eseten azonnal katonai szolgalatba lepnek. Ok ezert bekeidoben is kapnak kompenzalast de nagyreszuk ezt hazafias kotelessegenek tekinti. Ezek a tisztek ilyenkor automatikusan haditengereszeti besorolast kapnak. A tobbi szemelyzet meg nyilatkozik hogy akar e menni es katonai parancsnoksag es haborus riziko alatt szolgalni vagy nem. Ilyenkor extra juttatasikat kapnak a fizujuk gyakorlatilag megket haromszorozodik plusz TAX FREE statuszt kapnak de nem ezekert hanem ugyanugy hazafias okokbol ritka hogy valaki nemet mondana.

Nezdmeg a Brit hajokon a mosodasok szinte mindig kinaiak. Ez egy tradicio a szakkalasoknal es ok is nyilatkoznak hogy mennek vagy maradnak. Ilyenkor ok is ugyanazt a penzt kapjak mint a ttengereszek.

Ilyen egy nyugati sorozott hadsereg
Ez kicsiben nálunk is így van. A hajót vészhelyzet esetén viszi a Honvédség, személyzet pedig marad (ha akar) civilként vagy tartalékosként.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Jobbulást a betegeknek! Remélem a civil lakosság nem pörög bele a negatív spirálba, mert ahogy most nézem kezd komolyra fordulni New Yorkban is a helyzet.

A civilek mar nyakig es a vilag minden tajan benne vannak a slamasztikaban. Az antarktisz az egyetlen kivetel.E]
 
M

molnibalage

Guest
Sar a kobon!

Tobb hajonkon olyen szemelyzet van ahol mar diagnosztizaltan jelen van a COVID 19. Komplett TF ek lettek visszarendelve home portba . A virus gyakorlatilag a flotta nagyreszet kiuti. Egyedul a tengok vannak biztonsagban mert ok nem nagyon es csak biztonsagos kikotokben tesznek latogatasokat. Jelenleg a tengo flotta az egyetlen 100% san bevetheto tengeri egyseg.
Ha csak egy fertőzött személy oda is bekerült, akkor nem igazán értem ezt a kitételt.