FCAS - Future Combat Air System (francia,német,spanyol kooperáció) / SCAF

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
25 049
49 664
113
Sztem ez a kettő nem biztos hogy összefügg. Max. annyiban hogy az új vadászgép tuti éveket késik a tervezethez bármi is volt.

Viszont hazai vadászgépgyártás és fejlesztés az Airbus szívfájdalma és azé a több ezer mérnöké és technikusé, aki ehhez kapcsolódik Manchingban és a környéken. Ezen nem segít az F-35, még akkor sem, ha a Rheinmetall bedolgozik egy új német üzemmel az F-35 -be. Sztem inkább ezzel az utóbbival függ össze az esetleges plusz megrendelés.
Még simán beszállhatnak a németek a Tempestbe - abból szinte biztos hogy lesz valami működő a 30-as években.
A franciák meg magukra mardnak - megint...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and nyugger

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 105
106 341
113
Még simán beszállhatnak a németek a Tempestbe - abból szinte biztos hogy lesz valami működő a 30-as években.
A franciák meg magukra mardnak - megint...
Abban már túl sokan vannak. Még a japánok is talán, akik mindig fejlesztenek, aztán megveszik a szajrét az amcsiktól.

Sztem a németek nyugodtan akár önállóan is nekiugorhatnak. Ha túl sok állam van benne, túl sok a kompromisszum meg a tökölődés. Most hogy lesz pénz a hadiiparban, az ilyen csoportos, tökölődős békeprojekteket sztem hanyagolni kell. Közös beszerzés életképes lehet, de a közös fejlesztés mindig nyögvenyelős

Max. két állam, ha az egyik nem a franciák. ;)
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
25 049
49 664
113
Abban már túl sokan vannak. Még a japánok is talán, akik mindig fejlesztenek, aztán megveszik a szajrét az amcsiktól.

Sztem a németek nyugodtan akár önállóan is nekiugorhatnak. Ha túl sok állam van benne, túl sok a kompromisszum meg a tökölődés. Most hogy lesz pénz a hadiiparban, az ilyen csoportos, tökölődős békeprojekteket sztem hanyagolni kell. Közös beszerzés életképes lehet, de a közös fejlesztés mindig nyögvenyelős
Még svédeket érdekelheti valamilyen új generációs fejlesztés...
Max. két állam, ha az egyik nem a franciák. ;)
Akkor ki? :D
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
25 049
49 664
113
Abban már túl sokan vannak. Még a japánok is talán, akik mindig fejlesztenek, aztán megveszik a szajrét az amcsiktól.;)
Vennénk belőle 100+ darabot meg adnánk bele X milliárd eurót - van még hely a csapatban?

Szted mi lesz a válasz? ;)

Itt igazán csak németeknek van pénze: ők vannak a legkevésbé eladósodva - egyelőre. Barmira örülne a másik három ha kevesebb pénzből megúsznák dolgot...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 105
106 341
113
Kicsit MGCS/EMBT utánérzése van a dolognak, ahol a jövőbeli típus fejlesztésével adminisztratívan annyit elpöcsmörögnek, hogy a végén inkább az adott fejlesztő ország bevásárol a meglévő megoldásokból. Viszont az igaz, hogyha az FCAS-ból nem lesz semmi és Hansék nem csatlakoznak egy meglévő next gen fejlesztéshez (Tempestet mondanék én is), akkor a német repipar katonai szárnyának lőttek
Ezek a projektek állnak már vhol??
Mindig csak új szereplők jönnek, mennnek és papírokat tologatnak.

Miért ne indithatnának egy újat?? Most hogy a német adósságféket törölték, a politikai szándék megvan, a német katonai hadiipari kapacitások léteznek én nem nagyon p#csölnék másokkal.

Ha abból indulunk ki, Európában nekik van a legtöbb pénzük, nekik van a legnagyobb ipari kapcitásuk, most mit bajlódnának a többiekkel. A franciák nagyon élősködő üzemmódban vannak. A németek pénzéből akarják a hazai fejlesztéseiket megoldani. Sztem ezek a bünbánó idők már elmúltak.
Ha mki saját zsiron megy, akkor a németeknek vannak a legjobb esélyeik, aztán futhat a francia projekt is külön, meg a Tempet. Meglátjuk ki, mire megy.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 790
11 284
113
A Németek tudják, hogy az FCAS-ból semmi sem lesz még egy ideig. Viszont sehova se csatlakozhatnak már be, ujabb 5-6. gen repcsi pedig német-svéd stb. már nem fér a paiacra. Igy is sokkal drágább lesz mint az amcsi megfelelője, mert a három európaiból akkor minimális mennyiségeket gyártanának.. Olyan F-22 mennyiségeket akkor már talán sokat mondok..
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 823
91 552
113
Belgium a lehető leghamarabb teljes jogú partnerként szeretne csatlakozni a FCAS/SCAF projekthez...

A STAR terv részeként 300 millió eurós költségvetést különítettek el arra, hogy országunk teljes jogú partnerként részt vehessen a jelenleg a 2026-2030 közötti időszakra tervezett fejlesztési szakaszban, amelynek ezután egy technológiai demonstrátor létrehozásához kellene vezetnie.

(De emellett Belgium további tizenegy F-35A vadászbombázót is rendel.)

 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 667
35 712
113
Belgium a lehető leghamarabb teljes jogú partnerként szeretne csatlakozni a FCAS/SCAF projekthez...

A STAR terv részeként 300 millió eurós költségvetést különítettek el arra, hogy országunk teljes jogú partnerként részt vehessen a jelenleg a 2026-2030 közötti időszakra tervezett fejlesztési szakaszban, amelynek ezután egy technológiai demonstrátor létrehozásához kellene vezetnie.

(De emellett Belgium további tizenegy F-35A vadászbombázót is rendel.)

Mily meglepő, a Dassault vezérigazgatója nem akarja a belgákat az "ő" FCAS programjában, mert Rafale helyett F-35-t vettek
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 105
106 341
113
Az a helyzet, sztem a Dassault vezérigazgatójának igaza van, ha Európa önálló szereplő kíván maradni.


Az FCAS vizsgálat alatt – döntés 2025-ben

A jövőbeli vadászrepülőgépekre vagy légi harcrendszerekre (FCAS) vonatkozó német-francia projekt ismételten elakadt. Boris Pistorius védelmi miniszter most bejelentette, hogy francia kollégájával együtt „az év végéig tisztázzák az FCAS-t is”

Az igazság az” – mondja Pistorius –, „hogy az érintett vállalatok némelyike nemcsak hatalmas szakértelemmel rendelkezik, hanem – és ez a dolgok természete – saját érdekekkel és akarattal is rendelkezik. Ezt a kezdetektől fogva tudtuk.”

A német védelmi miniszter a francia Dassault vállalat gyakori késedelmeire és elutasításaira utalt, amely a harci repülőgépek pilléréért, és így az összes ipari ág integrálásáért az FCAS keretrendszerébe felelős. A Dassault viszont többször is új szerződéses feltételeket szorgalmazott, néha hónapokig függőben hagyva a szerződéseket. A francia vállalatnak túl nagyok a nehézségei, amikor legnagyobb versenytársával, az Airbusszal kell együttműködnie az új technológiák fejlesztésében.

Ugyanakkor a vállalat súrlódásokat okozott partnernemzeteivel. A Dassault vezérigazgatója tegnap azt mondta Belgium FCAS projektben való részvételére utalva: „Ha [Belgium] lemond az F-35-ösök vásárlásáról, azokat szívesen látjuk. Ha nem, akkor tényleg bolondot csinálnak belőlünk.” Belgium jelenleg fontolgatja az FCAS programból való kilépést, ahogy az Euractiv is beszámol róla.

„Mindkettőnk számára az a fontos” – mondta Pistorius tegnap egy közös nyilatkozatban francia kollégájával az MGCS-ről és az FCAS-ról –, „hogy a projektek a francia-német együttműködést és partnerséget képviseljék. Nem a nemzeti egoizmust. Közös képességfejlesztést akarunk, és teljes mértékben, egyértelműen és egyhangúlag elkötelezettek vagyunk mind az FCAS, mind az MGCS iránt.”

Pistorius hozzátette: „Ez még fontosabb jelzés az európai szuverenitás számára ezekben az időkben. Az év végére tisztázni szeretnénk a helyzetet az FCAS-szal kapcsolatban. Az akadályokat meg kell vitatni. De meg vagyok győződve arról, hogy az európai védelmi készenlét megerősítése csak szoros német-francia együttműködéssel lehet sikeres.”

Mindazonáltal fontos, hogy a projektek és programok megvalósuljanak, ezért 2025 végére kézzelfogható eredményt kell elérni a jövőbeli harci repülőgépekkel kapcsolatban. Sébastien Lecornu francia védelmi miniszter hozzátette: „Az FCAS számára ez most az igazság pillanata, az elkövetkező hónapokban az 1a és 1b fázisokkal. Vagyis egy demonstrációs repülőgép megépítésének képességével. Ez a működőképesebb fázis, és mindennek össze kell állnia ahhoz, hogy harci repülőgépet építhessünk.”

A francia védelmi miniszter hangsúlyozta: „Figyelembe kell vennünk a hadműveleti igényeket, ahogy azt két légierő-parancsnokunk is mondta nekünk. Végül is nem azért vagyunk itt, hogy ipari projekteket mozdítsunk elő; hanem azért, hogy fegyveres erőink szolgálatában fegyverkezési projekteket mozdítsunk elő, és megfelelő megrendeléseket adjunk az iparnak.”
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
13 139
28 394
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Hűha
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 823
91 552
113

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 105
106 341
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
30 105
106 341
113
FCAS vagy Tempest – Európának döntenie kell

A német-francia-spanyol program, amelynek célja egy „következő generációs fegyverrendszer”, a Future Combat Air System (FCAS) fejlesztése, várhatóan 2040 körül váltja fel az Eurofighter vadászgépeket.


A modern harci repülőgépek fejlesztése világszerte dinamikus: az Egyesült Államok F-35-ösöket exportál, míg Európa két egymással versengő 6. generációs projektet folytat, az FCAS-t és a Tempestet. Az Airbus az Eurofightert is tovább szeretné fejleszteni. Nem lenne itt az ideje egyesíteni erőiket Európában?

Sötét felhők gomolyogtak Berlin felett, és heves esőzések kezdődtek, amikor Friedrich Merz német kancellár július végén fogadta Emmanuel Macron francia elnököt. Merz és Macron az előző hetekben többször is találkoztak NATO- és EU-csúcstalálkozókon, de ezúttal a találkozójuk középpontjában a 6. generációs vadászrepülőgép-projekt, az FCAS, a Future Combat Air System, vagy ahogy a franciák nevezik, a Système de combat aérien du futur (SCAF) jövője is állt.

Franciaország már kiesett
Az összetett fegyverrendszerek, mint például a vadászrepülőgépek, különösen alkalmasak a nemzetközi együttműködésre a fejlesztés és a beszerzés magas költségei miatt. A nemzeti egyoldalú fellépés túlzott terhet róhat a védelmi költségvetésekre, és veszélyeztetheti az egyéb fegyverbeszerzési stratégiákat. A technológiai haszonszerzés szempontja gyakran emlegetett érv ebben a tekintetben. Különösen Franciaország tartott mindig attól, hogy Európa túlságosan függővé válhat az Egyesült Államoktól a repülőgépgyártás terén. Ezért az 1980-as években első kísérletet tettek egy közös vadászrepülőgép, az Eurofighter, egy negyedik generációs repülőgép megépítésére Európában. Hét évnyi tárgyalás után azonban Olaszországgal, Spanyolországgal, Nagy-Britanniával és Nyugat-Németországgal Franciaország kilépett a projektből, és megépítette saját negyedik generációs vadászgépét, a Rafale-t. A francia Dassault cég kulcsszerepet játszott az 1985-ös kivonulásban.


A Költségvetési Bizottság jóváhagyta az Eurofighter fegyverrendszer hosszú távú fejlesztésének (LTE) műszaki érettségi fázisának finanszírozását, amely 2035 végéig tart. A projekt célja az Eurofighter fegyverrendszer képességeinek növelése egy új pilótafülke, küldetésszámítógépek, repülésirányító számítógépek, kommunikációs berendezések és fegyvervezérlés fejlesztésével. (Fotó: Eurofighter)
Újabb vita a vezetésről az FCAS-nál
A Berlin felett július végi sötét felhők illettek a közös FCAS fegyverkezési projekt állapotához. Egyes megfigyelők úgy vélik, hogy a projekt, amelyben Spanyolország is részt vesz 2019 óta, már a végéhez ért. Az ok: Eric Trappier, a Dassault vezérigazgatója erősebb vezetést követel vállalata számára. „Világosan meg kell határozni, hogy ki mit csinál, és valódi vezetésre van szükség” – mondta vállalata évközi konferenciáján július végén. Erre a projekt hatékony és időben történő előrehaladásához volt szükség. Ez a követelés kevés megértésre talált a partnerországok részéről.

Ennek a zászlóshajó projektnek az eredete a 2018-as berlini nemzetközi légibemutatóra nyúlik vissza. Akkoriban Ursula von der Leyen akkori német védelmi miniszter lelkesen nyilatkozott: „Ma egy német Eurofighter és egy francia Rafale áll egymás mellett a kifutópályán – a jövőben ez egy rendkívül innovatív repülőgép lehet mind a nemzetek, mind a többi partner számára.” Az új 6. generációs vadászrepülőgépre, az FCAS-ra utalt. Mindössze egy évvel később mindkét fél aláírta az első szerződéseket a Le Bourget-i légibemutatón, Macron francia elnök jelenlétében.

Európa csak egyetlen projektet engedhet meg magának
Már 2019-ben az akkori védelmi miniszter és az Európai Bizottság jelenlegi elnöke, von der Leyen biztos volt benne, hogy a projekt melletti döntés „nagy napot jelent az Európai Védelmi Unió és az európai ipar számára”. Azt azonban elfelejtette megemlíteni, hogy az FCAS semmiképpen sem „az” európai megoldás. Ezzel párhuzamosan az Eurofighter nemzetek, Nagy-Britannia és Olaszország Japánnal együttműködve egy azonos projekten, a „Tempest” nevű „Globális Harci Légi Programon” dolgoznak. Állítólag ez háromszorosan meghaladja az amerikai F-35, egy ötödik generációs vadászgép hatótávolságát és hasznos teherbírását, és kétszeresen az Eurofighterét. Az első demonstrátor repülőgép várhatóan már 2027-ben felszáll.


Az FCAS bevezetéséig az F-35 Lightning átvesz néhány feladatot a német fegyveres erőkben is, például a Tornado helyett nukleáris fegyverhordozóként fog működni.

Az FCAS még nincs teljesen készen. Senki sem tudja még, hogy mennyibe fog végül kerülni a német adófizetőknek az az átfogó légiharci rendszer, amelyben a vadászrepülőgépeket drónokkal fogják összekapcsolni. A teljes költségre vonatkozó adatok nagyon eltérőek; egyesek 300 milliárd euróra ( 117.000 mrd HUF) is becsülik az összeget. A szállítási határidőt már el is halasztották az eredeti 2035-ről 2040-re – csak a biztonság kedvéért! A július végén Osnabrückben német kollégájával, Boris Pistoriusszal tartott találkozóján Sébastien Lecornu francia védelmi miniszter aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a program befejezésére önként vállalt határidőt is elmulaszthatják.

Ezért az Airbus már tervezi az Eurofighter továbbfejlesztését Eurofighter LTE-vé (Long Term Evolution) az átmeneti időszakban. A vadászgép képes lesz hálózatba kapcsolni és drónokkal harcolni. „A szövetség pilóta nélküli komponensének azonban jelentősen fejlettnek és elérhetőnek kell lennie az évtized végére. Mi az Airbusnál szeretnénk hozzájárulni ehhez, többek között harci drónokkal, amelyek részben kiválthatják az emberes harci repülőgépeket” – mondja Michael Schöllhorn, az Airbus Defence and Space vezérigazgatója. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, a Combat Cloudnak is hamarabb elérhetőnek kell lennie – tette hozzá.


Ebben az összefüggésben az Airbus együttműködésre lépett az amerikai Kratos Defense vállalattal, hogy 2029-től a vadászrepülőgépek mellett potenciális „hűséges szárnysegédként” telepítsék a Valkyrie lopakodó drónt. Az amerikaiak az F-35-ösük modernizálását is tervezik, úgynevezett technológiai hidat képezve a vadászrepülőgépek 6. generációjához. A jobb manőverezhetőségnek és a megnövekedett sebességnek köszönhetően ez a repülőgéptípus képes lesz megbirkózni a jövőbeni új fenyegetési forgatókönyvekkel.


A pénzügyminiszter ragaszkodik az FCAS-hoz
Friedrich Merz pénzügyminiszter mindenesetre kitart az FCAS projekt mellett. Egy berlini találkozón Macronnal azt mondta: „Feltétlenül azt akarom, hogy tartsuk magunkat a Franciaországgal és Spanyolországgal az FCAS-szal kapcsolatban kötött megállapodásainkhoz.” A kormányfők feladták két védelmi miniszterüknek a házi feladatot, hogy dolgozzanak ki megoldási javaslatokat, majd terjesszék azokat. Pistorius mindenesetre nem lát olyan akadályokat, „amelyeket ne tudnánk leküzdeni”.

Európának szuverénebbé kellene válnia fegyverkezési politikájában, és így kevésbé kellene függenie az Egyesült Államoktól, amely jelenleg az F-35-össel mércét állít a legmodernebb vadászrepülőgépek terén. Merz kancellár nemcsak
a német-francia tengelyt szeretné megerősíteni, hanem „közös intézkedéseket is tenni Európa biztonságának és védelmének bővítése érdekében”.

Az idei június végi EU-csúcstalálkozón hozzátette, hogy „túl sok és túl bonyolult rendszer” van Európában, és túl kevés egységet rendelnek vagy gyártanak. Ha az EU ezt megváltoztatja, „akkor lehetőségünk lesz arra, hogy a meglévő erőforrásokból lényegesen többet hozzunk ki”. A cél most a három „S” megvalósítása: „egyszerűsítés, szabványosítás és mennyiség”. A valóság azonban más: Európának két párhuzamos vadászrepülőgép-programja van, az Eurofighter és a francia Rafale, de az amerikai versenytársak mennyiségének kevesebb mint egyharmadát gyártja.

Az „Európai Védelmi Unió nagy napja” tehát valószínűleg addig nem jön el, amíg minden európai, akinek van hozzáfűznivalója, ténylegesen nem csatlakozik a programhoz. Schöllhorn, aki egyben a Német Repülőgépipari Szövetség elnöke is, egy interjúban azt mondta: „A józan ész azt diktálja: Európában csak egyetlen ilyen jellegű programnak van helye.” De azt is kiemelte, hogy mind az FCAS, mind a Tempest projekt „erősen politikailag vezérelt program”. A berlini Bendlerblock folyosóin azt hallani, hogy mindkét program már túl előrehaladott ahhoz, hogy összevonják. Védekező érv a két program összevonásának elkerülésére?

A BAE Systems és a Rolls-Royce Group hajtóműgyártó konzorciuma fejlesztette ki a Tempest repülőgépet a Brit Királyi Légierő Eurofighter Typhoon repülőgépének utódjaként, mivel az Egyesült Királyság nem vesz részt az Eurofighter utódjában, az FCAS-ban. 2022 óta a repülőgépet Japánnal és Olaszországgal partnerségben fejlesztik tovább a Globális Harci Légi Program keretében. (Fotó: BAE Systems)
Merz most már tettekre válthatja szavait
Merz kancellárnak lehetősége van szavait tettekre váltani. Az új fenyegetettségi környezet és az erőforrások szűkössége miatt most lenne itt az ideje egyesíteni Európát az egyik legnagyobb és legköltségesebb védelmi projektjében. Ennek eléréséhez az érintett kormányoknak meg kellene állapodniuk, és el kellene kötelezniük védelmi ipari szereplőiket az együttműködésre. A két projekt, az FCAS és a Tempest összevonásával hatalmas költségmegtakarítást lehetne elérni; nagyobb számú repülőgépet lehetne gyártani, ezáltal csökkentve az egységköltségeket. A szükséges szabványosítás és interoperabilitás Európában is megvalósítható lenne. Ez egyébként Trump elnököt is lenyűgözné, és nyomást gyakorolna az amerikai légiközlekedési iparra.
 
  • Tetszik
Reactions: endre