M
molnibalage
Guest
Nekem nincs ultrahangom. Ez egy 140kba fájó belépő szintű gep. Meg full hd videot sem tudNekem nagyon gyakran kerül kosz a szenzorra, mert nagyon sokat cserélek objektíveket, konvertereket, nagyon poros, koszos környezetben. A szenzortisztítást mindig lefelé fordított géppel végzem (nyílván, mert eleve úgy esik kézre a bekapcsoláskor) és az ultrahang által ledobált kosz mindig kikerül a gépből, ha ilyenkor leszedem az objektívet.
Én ezért szervízt még nem vennék igénybe, pedig nagyon sokszor találkozom a problémával.
A szenzorkosz az vagy nagy rekeszértéknél, vagy utómunkánál (Lightroom, DeHaze opció) jön elő.
A nagy rekeszértéknél a mélységélesség miatt, a DeHaze effektnél pedig a nagy dinamika emelés miatt válik láthatóvá.
Az előbbire a legjobb példa az, amikor a klasszikus camera obscura-t csinaltam papírcsőből, meg sztaniol papírból, amit egy tűvel szúrtam át.
Ez az elvi kb f100-120-as rekeszérték óriási ISO és ultraalacsony záridő mellett, nappal kb akkora mélységélességet adott, hogy az kvázi a szenzorfelülettől a végtelenig megvolt.
Emiatt aztán jól látszott az összes kosz is.
Ebből következik ennek az ellentéte is, ha az objektív rajzolata megengedi, akkor inkább a kevésbé rekeszelt, másképp mondva, nagy apertúrájú fotókkal tudod elejét venni a szenzorkosz megjelenésének.
Én emiatt használok inkább rövidebb expót, hogy a rendszer jobban nyissa a rekeszt.
Cserébe kisebb lesz a mélységélesség, bár az repülőknél úgyse azámít.
Minden másra meg ott van a Lightroom dust removal tool-ja.
Kiválóan teszi a dolgát.