Látom nem sok alkotóművész van a családban. Akkor vegyük a Mona Lisát, ha már felhoztad. Egyesek szerint 1503-ban kezdte el festeni, mások későbbre teszik, de ez egy többször megszakított alkotási folyamat volt, elvileg 1616-1517-ig még biztosan dolgozott rajta. 1517-ben bénult le a jobb oldala, ezért sem sikerült neki befejeznie a festményt (ez egy eléggé agyonhallgatott része a történetének).
Egyébként két példány készült belőle. A művészeknél megszokott dolog az, hogy nem elégedettek a végeredménnyel és hónapokon, éveken át javítgatják, kiegészítik az alkotásukat (a Mona Lisa esetében da Vinci sosem érezte késznek a festményt), és ha nagyon nem tetszik, akkor az egészet átfestik, vagy ugyanannak az alkotásnak egy újabb iterációjával, vagy ha jobban feldühödtek, akkor átfestik az egészet és valami teljesen más téma kerül a vászonra. Legrosszabb esetben megsemmisítik dühükben az egészet, de ez volt a legritkább, mert a vászon-keret-festék mind drága volt, ezért ilyen esetekben jellemzően egy új alkotás került rá újabb rétegben. Néha festmények eredetvizsgálatánál a röntgen meglepő alkotásokat hoz elő a festmények mélyebb rétegeiből.
Visszatérve a filmekhez, mindkét mű szerzője él, az ő alkotói szabadságuk része, hogy a művüket tovább finomítsák, kiegészítsék vagy elvegyenek belőle, ahogy tette Da Vinci is haláláig - szerintem.
És hogy nem festem át a Mona Lisát csak mert
ma más a művészet? A fontos műveket igenis reinterpretáljuk, bizony, és a
legnagyobbak is részt vesznek benne...