T
Törölt tag 1586
Guest
És ez melyik fordulósugár?
A tartósan fenntartható, vagy a minimális.
A légiharc jellegétől függően mindkettőnek lehet jelentősége.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
És ez melyik fordulósugár?
És ez melyik fordulósugár?
A tartósan fenntartható, vagy a minimális.
A légiharc jellegétől függően mindkettőnek lehet jelentősége.
Érdekes, főleg, hogy méterre pontosan meg van adva. Szegény MiG-25-ös 10000 méteren miért pont négy FAB-500-assal szerepel? Ez nem épp a jellemző légiharc fegyverzete. Az RB változatok hordozták, a törzs alatt, de ezek nem nagyon fordulózgattak Mach 0.8-al.Böngészgetve a Flight Manuálokat itt, és itt, összeraktam egy táblázatot, négy magassági tartományra (0m, 1km, 5km, 10km), sorba rendezve az adott típusokat fordulósugaruk alapján, 0.8 Mach állandó sebességen, és teljes forszázson.
Ugyan valódi légiharcot utoljára tán 82-ben, majd 40 évvel ezelőtt vívtak, és amióta az AMRAAM elterjedt, azóta ezek jelentősége minimális, de azért tanulságos a sorrend...
Nem sikerült megérteni a táblázat célját és korlátait sem, hogy miből született.Érdekes, főleg, hogy méterre pontosan meg van adva. Szegény MiG-25-ös 10000 méteren miért pont négy FAB-500-assal szerepel? Ez nem épp a jellemző légiharc fegyverzete. Az RB változatok hordozták, a törzs alatt, de ezek nem nagyon fordulózgattak Mach 0.8-al.
Ilyen függesztménnyel inkább RSzBN rásegítéssel útvonalaztak és bombáztak Mach 2 felett, valahol 20 ezer méteren.
A MiG-25PD gépek jellemzően két 670 kilós R-40-est vittek a szárny alatt, meg két-két R-60-ast.
Ezek is ha tehették, elhúztak a fenébe, semmint fordulózzanak Mach 0.8-al. Erre mondhatjuk, hogy szereplése a táblázatban kb annyira releváns, mint egy Tu-134-esé, vagy a Concorde-é.
Én ezeket a kontextusukból kiragadott egydimenziós számszerűsítéseket nem tartom életszerűnek.
1000-es nagyságrendű, de mégis méterre pontosan megadott adat egy igencsak soktényezős függvénnyel kifejezhető paraméterre, mint az adott repülési nyomásmagasságon egy adott repülési sebességnél, adott minutumban épp feltételezhető fordulósugárra... szerintem kissé autóskártyás.
Hogy egy példával is éljek: ennyi erővel lehetne rangsort állítani kizárólag egyforma gépekre is, még maguk a pilóták is ki tudnak adni ekkora szórást.
Most eltekintve olyan nagyvonalúságoktól, hogy az azonos “rangsorba” helyezett gépek egyike 6100, míg a másik valamiért 4575 méteren szerepel, a listázott fordulósugarak relevanciáját már az is jól mutatja, hogy a MiG-21bisz az adott magasságon nagyobb körön fordul az ilyen-olyan módon vizualizált görbeseregek szerint, mint a MiG-23MF.
Közel 300m a differencia! Mennyire lehet ez reális adat?
A gyakorlat sokszor azt mutatta, hogy simán lehettek egálban is. Ez sokkal inkább pilóta, töltés és hajtómű rezsim függő volt, semmint az adott típusé.
Ha nem így lett volna, akkor a 21-esek minden egyes vegyes manőverező légiharcnál (a gyakorló súlymaketteket is beleszámítva) alulmaradtak volna a 23-asokkal szemben.
De ez messze nem így volt.
Dehogynem. A táblázat célja: hasonlítsuk össze az almát a körtével.Nem sikerült megérteni a táblázat célját és korlátait sem, hogy miből született.
MiG-23MF: 5000m M0.8, rádiusz: 1670m,
Igen?
Maximál rezsimen, vagy forszázzsal megtámasztva, nagy állásszögön?
45 fokos szárnnyal, vagy 72 fokossal?
4 tonna vagy csak 1 tonna keróval?
Az három tonna differencia! Ehhez képest édes mindegy, hogy van-e rajta hatszáz kilónyi BVR fegyverzet, vagy sem...
Érdekes, főleg, hogy méterre pontosan meg van adva. Szegény MiG-25-ös 10000 méteren miért pont négy FAB-500-assal szerepel? Ez nem épp a jellemző légiharc fegyverzete. Az RB változatok hordozták, a törzs alatt, de ezek nem nagyon fordulózgattak Mach 0.8-al.
Ilyen függesztménnyel inkább RSzBN rásegítéssel útvonalaztak és bombáztak Mach 2 felett, valahol 20 ezer méteren.
A MiG-25PD gépek jellemzően két 670 kilós R-40-est vittek a szárny alatt, meg két-két R-60-ast.
Ezek is ha tehették, elhúztak a fenébe, semmint fordulózzanak Mach 0.8-al. Erre mondhatjuk, hogy szereplése a táblázatban kb annyira releváns, mint egy Tu-134-esé, vagy a Concorde-é.
Szellemes válasz... akart lenni.Leírtam a hozzászólásomban, csak el kell olvasni.
A gép tömege 13,5t, az üzemanyag mennyiséget ebből ki tudod számolni.
Szárny nyilazás: 47°40'
Egen, a lényegre rátapintottál...
... légiharcot a legritkább alkalommal vív alma almával, sokkal jellemzőbb az alma körtével esete.
Semmi gond, de akkor legalább ahhoz legyen érzéked, hogy ismerve a megadott konfigurációt, ezt nem veszed be a táblázatba.Sajna csak a MiG-25RB aerodinamikája érhető el...
... másrészt azt azért nem hiszem hogy a vadász változat fele akkora körön megfordult volna.
Dehogynem. A táblázat célja: hasonlítsuk össze az almát a körtével.
Amúgy sok értelme nincs egy olyan táblázatnak, ami ilyen korlátos adathalmazból ilyen korlátolt “eredményt” ad ki.
Ez tök jó, csak akkor lásd fent. Akkor majd szuperszámítógépen futtatunk mindent és egyetlen fordulóról is majd kisdoktori készül, de legalább soha nem tudunk meg semmit...Látom, a tolóerő esetében teljes forszázst írtál. Ok.
MiG-25-nél a 0.8 Machnál, 10 ezer méteren az a baj, hogy a gép ennél a rezsimnél nem végezhet állandó rádiuszú húzott fordulót, mert a terhelési határhoz ér. Az R-15-ösök ugyanis itt kezdenek el “élni”.
Valóban nem. Lesz komplexebb elemzés is.Szellemes válasz... akart lenni.
A repülő harcászatban nincs értelme fix tömegekre alapozva teóriákat gyártani.
Soha nincs olyan, hogy ááá, itt jön velem szemben 5000 méteren egy MiG-23MF, nem lesz semmi baj, hiszen biztos, hogy 13.5 tonna lesz a tömege, ha 0.8 Mach-nál fordulóba kezd...
Nincs értelme eleve csak fordulókat összevetni, mert távolról sem gyakorlatias csak vízszintes, fix sebességű, fixnek vett rádiuszú fordulókkal jellemezni egy légiharcot.
A tolóerőről nem is beszélve.
Hosszú évek óta próbálom magyarázni a többi foteltudósnak itt a HTKA-n, hogy bármennyire is kényelmes, bármennyire is szül gyorsan “eredményt” egy online levadászható flight manual-ból kinyert görbesereg alapján felállított rangsor, az kb a semmivel ér fel.
Kb annyira egzakt, annyira tudományos az ilyen okoskodás, mintha a gépek festését vetnénk össze különféle távolságokból.
Kicsit próbáljatok meg komplexebb módon elemezni.
Látod, erről beszélek. Egy dolog nagyívű összevetéseket gyártogatni, meg mutatni, hogy az “egyik így hosszabb, mint sárga”, meg egy másik dolog inkább nem összevetni egy MiG-29-est semmivel se, ha nincs egyértelműen releváns adat. Csak, mert “muszáj” inkább ne készítsünk összevetéseket.
Dugjátok már ki végre a fejeteket az excel táblákból meg a diagramokból és gondolkozzatok végre gyakorlatiasan!
Mi értelme akadémia székfoglalókat gyártani forduló sugarakra, mintha a gépek a repülőharcászat során csak és kizárólag azonos magasságokon és sebességeken kerengenének egymás körül?
Itt komolyan elkezdek rajtad pislogni, amikor meg demókat elemezgetsz? Akkor az mi? Az is analitikus maszturbáció...?Értem én, hogy jó észjáték, analitikus maszturbáció, meg, hogy próbáljátok megfejteni a tutit, hátha sikerül, de ezzel csak fals teóriákat gyártotok.
Amik arányai viszont nem változnak meg. Ezt is megmutatják a diagramok.Ott van a meseszép, színes F-16-os forduló szögsebesség ábra. Lehet szépen felfűzni rá a nagy tudományt, hogy egyik gépnél jobb, a másiknál meg rosszabb.
A manőverező légiharc viszont szinte kizárólag befejezetlen, változó rádiuszú, de főleg változó magasságú, ferde, vagy harcfordulókból, ugrásokból, meg leborításokból áll.
Nem is arról szól majd a történet.Az egyetlen hely ahol (majdnem) állandó rádiuszú 360 fokos fordulót látunk, az a repülőnapok világa, de az meg nem számít.
No offense, ezek a görbékből olvashatóak ki...De, jól látod, a demók manővereinek kielemzése ugyanolyan analitikus maszturbáció, mint ezek az erősen áttétes megfeleltetések után plotterrel vizualizált görbeseregek utáni okfejtések.
Egy különbséggel. Az általad nem sokra tartott repülőnapi kunsztrepülések bár nyers, “inkubátor” képességek, mégis több közük van a gyakorlathoz, mint a diagramoknak.
A gyakorlathoz és nem a légiharchoz.
Ezzel szemben a különféle tesztrepülések során rögzített részleges manőver szituációk alapján a mérnök által különféle faktorokkal ki- és továbbszámolt és Standard Day (+/- 10 fok) időjárási helyzetnek utólag megfeleltetett értékekkel kirajzolt görbeseregekből kiolvasni az esélyeket... kb annyira gyakorlatias, mint Vári Gyula műrepüléseiből légiharc esélyeket latolgatni.
Illetve, még annyira se.
Mert ő legalább fogott meg amerikai és holland F-16-ost is 1vs1-ben, csak mert jobban bírta a túlterhelést, vagy mert jobban tudott előnyt kovácsolni a gépe képességeiből, mint az ellenfele. Pont a rudi által emlegetett átmeneti szögsebességű manőverek kombinációjával.
A manőverező légiharc ugyanis kizárólag átmeneti szögsebességű manőverek komplex kombinációjából áll.
Lásd Gripen. Beletép, begyorsít, beletép, begyorsít, közte éles, gyors irányváltások, ugrások, leborítások.
No offense, ezek a görbékből olvashatóak ki...
Háron pontba szedve a választ:0.8 Mach állandó sebességen, sebesség és magasság vesztés nélkül fenntartható.