Meg honnan látszik az egy fordulóharc előtt ránézésre, hogy pl. a nem kis belső tüzelőanyagtartállyal rendelkező Szu27 család bármely tagja meddig van épp töltve?
Ha csak nem valami ultra nagy meglepetésről van szó, akkor erre vannak a AEW&C gépek és a hírszerzés. Tudják honnan száll fel a másik oldal gépe, és ezt bemondják (annyival, hogy melyik reptérről érkeznek). Ebből már sejthető, hogy kb. mennyi keró van a gépben. Nem precízen, de megközelítésnek megteszi.
Hogy annak az adott gépnek épp milyen szinten van a referencia értéktől elállítva hajtómű gázhője, lerongyolódva a sárkánya, milyen energia szinten kapcsolódik be a légiharcba ha épp nem vele voltál elfoglalva, meglepetésszerűen veszed észre egy sok szereplős buli közben?
Ezek az ismeretlenek az egyenletben. Mondjuk az eléggé valószínűtlen, hogy meglepetésszerűen fogsz szembetalálkozni egy nem lopakodó géppel sok szereplős buliban. A "sok szereplős buli" sem az, ami mondjuk a II. Vh-ban vagy Koreában volt. Akkoriban egy-egy hordozóról is több tucat gép szállt fel, egy komolyabb légi manővernél százas nagyságrendű gépmennyiség is előfordult. Manapság már az is "sok szereplős", ha egy század (10-14 gép) laza formációban repül...
Nyilván leegyszerüsítve a pilóták tudják/sejtik azt hogy a saját gépük hogy áll a másik típussal szemben, de kb. ennyi. Ha harc van, Mig 21 el is meg kell próbáld felvenni a fordulóharcot F16 ellen, mese nincsen. Akkor is ha a diagrammok szerint nincs esélyed.
Pont az a lényege, hogy a diagrammok alapján tudhatod, hogy ilyen szituációban mit kell tenned. Ha sokkal jobb az emelkedési rátája a Te gépednek, akkor nem fogsz leállni fordulózni vele, hanem elkezdesz emelkedni. Ha tudod,hogy kis magasságban előnybe vagy, mert sűrűbb légrétegekben jobban muzsikál a géped, akkor átmész zuhanórepülésbe, és így tovább.
Ezek azok az extra információk, amelyek ismerete legalább annyira meghatározó a győzelemhez, mint a gép ismerete vagy a nyers pilótaképesség közötti különbség.
Továbbá nincs olyan, hogy sima fordulózás...