Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
Az R-77-el meg 100%,hogy még 100km-re se lő el nemhogy 200-ra

Értelmezd a szöveget!
"A Su-30 lokátor 200 km távolságban elfog egy tipikus pilóta nélküli célpontot

amely után használhatja az R-77-et.

Ez egyszerű, a malájoknak D változata van, szerintem modernizáció nélkül. Az önmagában nem meglepő, hogy a Szu nagyobb méretű, kapacitású PESA radarja messzebről detektál egy ugyanolyan célpontot, mint a D Hornet régebbi, mechanikus radarja.
Ez ahhoz képest nem rossz valljuk be hiszen az f-18D-t 90-ben állították szolgálatba . 10 évvel fiatalabb a szu-30-as . Márpedig akkor voltak csak igazán a béka seggfe alatt az oroszok
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 374
55 035
113
Alma és körte. Nem volt a cél egy F-4 méretű batár gép megalkotása frontvadásznak.

Persze, de ugye az USA főleg az F-4-re támaszkodott az oroszok a MIG-21-re. Mind két gépet szeretem, de ettől még igaz, hogy kis pénz kis foci.
Sok helyen ezek álltak szemben, és hát az USA főlénye itt azért vitathatatlan.

Az R-60M kb. az AIM-9L seeker technológia szinten volt. Nagyjából.

Nem ez a fő baj vele. Kis gépeken való hordozás volt a cél kis gépek ellen.
Egy MIG-21 vs. Mirage III/F-5 csatában jó cucc. Egy F-15 ellen nem sokat ér, mert túl kis kárt okoz és túl közelről kell indítani.

Ez értelmezhetetlen. Melyik AIM-7? E? E-2? F?
Az olvasmányaim alapján az R-23 (1974) csak elméletileg volt használható. Így a korabeli AIM-7 megoldással szemben gyengébb volt. (AIM-7F)
Az R-24 már jó cucc volt, csak 1980 körül kezdett szolgálatba állni. Akkoriban már AIM-7M volt ha jól emlékszem.

Ezek alapján továbbra is tartom a véleményem.
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes gondolatkísérlet elgondolni, hogy mire juthattak volna, ha MiG-23 helyett egy nagyobb, kéthajtóműves, nem változtatható szárnygeometriájú gépet terveznek, a Phantom mintájára.
Inkább azt, hogy hagyják a variaszárnyat a fenébe és csinálnak egy Mirag F1 szerű dolgot több függesztési pontottal, az erős hajtóművel és könnyebb sárkánnyal.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 374
55 035
113
Inkább azt, hogy hagyják a variaszárnyat a fenébe és csinálnak egy Mirag F1 szerű dolgot több függesztési pontottal, az erős hajtóművel és könnyebb sárkánnyal.

Mai napig sajnálom, hogy az 1967-s Arab-Izraeli háborúból ilyen téves következtetéseket vontak le a szovjetek.
Mert eredetileg nem lett volna veriaszárnyas, csak hát menet közben kitalálták, hogy marad a 2 mach végsebesség, de szálljon fel és szálljon le sokkal rövidebb futópálya hosszon. Próbálkoztak emelő hajtóművel is, ha jól emlékszem, végül maradt a variaszárny.
Pedig a Mirage F1 kialakítással ez egy nagyon jó gép lehetett volna. Szerintem.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Mert eredetileg nem lett volna veriaszárnyas, csak hát menet közben kitalálták, hogy marad a 2 mach végsebesség, de szálljon fel és szálljon le sokkal rövidebb futópálya hosszon.
Akkor még nem ismerték a LERX et és a szárny kitéríthető orr részt.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 374
55 035
113
Akkor még nem ismerték a LERX et és a szárny kitéríthető orr részt.

Szerintem ez ebből a szempontból teljesen mindegy. Hibás követelményeket adtak meg, és ezzel megnyomorították a típust. (F-35....)
A Mirage F1-nek sincs LERX-e, azt a tervezési szintet szerintem tudták volna hozni.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Érdekes cikk a most zajló Finn HX tender kapcsán részben arról hogy is képzelnek el a Finnek egy lehetséges háborút és annak légi hadműveleteit.
alcím: Miért fontos a darabszám? Miért kell 64 gép a Finneknek?

"...Képzeljünk el az alábbi pillanatképet egy háborús forgatókönyvből:

  • Néhány nappal a háború után, a hadműveleti tempó még mindig nagyon magas, mivel az ellenséges offenzíva első hulláma még mindig tart.A Finn légierő összesen 16 repülőgépet veszített el ezidáig, köztük a harcokban lelőtt és megrongálódott repülőgépeket, valamint azokat, amelyek a nyitó csapások következtében a földön sérültek meg és semmisültek meg.
  • Két géppár van a levegőben, légvédelmi feladatot repülnek D-K.i irányban
  • Két másik géppár a földön van a szétszórt ideiglenes bázisok egyikén az ország északi részén, készen áll a felszállásra hogy felváltsa a levegőben lévő D-K.i irányban lévő köteléket ha azoknak vissza kell térnie a bázisra, vagy ők azok akik felszállnak elfogni egy esetleg északi irányból támadó ellenséget.
  • Négy repülőgép jelenleg egy bombázásból tér vissza amit az ellenséges előrenyomuló gépesített alakulatok és a mozgásukhoz szükséges hidak ellen hajtottak végre.
  • Két repülőgép van a Balti-tenger északi részén van és ellenséges hajókat valamint egy nagy értékű ISR-platformot keresnek, amelyről ismert, hogy alkalmanként Kalinyingrádból működik.
  • Két repülőgépet nehéz cirkálórakétákkal készítenek elő az ellenséges vasúti infrastruktúra elleni mélységi csapásmérésre.
  • Minden egyes aktív repülőgépre két másik olyan repülőgép jut amelyek vagy a tankolás, vagy karbantartás, vagy az elszórt bázisok közötti áttelepülés, vagy egyszerűen a pilóták szükségszerű pihentetése miatt a földön áll.

Ez összesen 16 aktív repülőgép, 32 gép a földön előkészítés alatt, és 16 veszteség.."

Utána a cikk még szépen kielemzi hogy mi lett volna ha csak 40 géppel kezdik a háborút.

Tanulságos elgondolkodni hogy ennek fényében a magyar 12+2 Gripen vajon mire lenne elég egy komolyabb, velünk összemérhető ellenféllel szembeni konfliktus esetén...:(
 
M

molnibalage

Guest
A 20. perc tájától.
Annyi ellenmondó butaság, mint amit ez a pilóta mond, hát kopaszodni kezdtem...
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
"A haditengerészet pilótáit gyakran nyugtalanították a megfigyelt, és zavarba ejtően viselkedő azonosítatlan objektumok. Így például 2014 nyarától 2015 márciusáig szinte naponta jelentek meg olyan rendkívül furcsán viselkedő repülő tárgyak a keleti part felett nagy, 30 ezer láb ( több mint 9000 méter) magasságban, amelyek sem észlelhető hajtóművekkel, vagy infravörös tartományban detektálható kipufogógázzal nem rendelkeztek, és ennek ellenére hiperszonikus sebességgel mozogtak"

Megnézném molni mit reagál erre ! Most ez nem az a téma hogy én hiszek az ufokban de mint molni aki komolyan ért is hozzá és könyveket ír részletes adatokkal kiszámolva légi harcászatokról stb azért érdekes lenne tőle hogy akkor mit is láttak maguk a pilóták .Ráadaúl még az egyik majdnem össze is ütközött vele :eek:
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 201
113
Ritka felvétel orosz precíziós csapásról. HTS terrorista csoport magas rangú vezetői utaztak a kocsiban.

 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 132
73 663
113
USAF starts experimenting with magnetic anomaly navigation

The U.S. Air Force’s multi-intelligence reconfigurable pod – AgilePod – recently demonstrated Precision, Navigation and Timing (PNT) concept of operations during six Phase I flights in Colorado.

Three PNT technologies, the Vision Navigation (VisNav), Signals of Opportunity (SoOP) and magnetic anomaly navigation (MAGNAV), were demonstrated. The Vision Navigation (VisNav) and Signals of Opportunity (SoOP) technology were fused into a single system and the experiments proved that the idea can work in a wide range of aircraft and environmental conditions.

The MAGNAV technology was assessed for the potential to use it on future tests. Researchers in the Air Force has been working on how to use the earth’s magnetic fields as a method to navigate for several years and have published papers on their work.

Last year, researchers in the Air Force’s-MIT Artificial Intelligence Accelerator found that MAGNAV has an accuracy of ten meters. Sufficient enough for long-range navigation.

 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
USAF starts experimenting with magnetic anomaly navigation

The U.S. Air Force’s multi-intelligence reconfigurable pod – AgilePod – recently demonstrated Precision, Navigation and Timing (PNT) concept of operations during six Phase I flights in Colorado.

Three PNT technologies, the Vision Navigation (VisNav), Signals of Opportunity (SoOP) and magnetic anomaly navigation (MAGNAV), were demonstrated. The Vision Navigation (VisNav) and Signals of Opportunity (SoOP) technology were fused into a single system and the experiments proved that the idea can work in a wide range of aircraft and environmental conditions.

The MAGNAV technology was assessed for the potential to use it on future tests. Researchers in the Air Force has been working on how to use the earth’s magnetic fields as a method to navigate for several years and have published papers on their work.

Last year, researchers in the Air Force’s-MIT Artificial Intelligence Accelerator found that MAGNAV has an accuracy of ten meters. Sufficient enough for long-range navigation.

Mágneses iránytű minden repülőgépen van.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
9 831
30 450
113
Mágneses iránytű minden repülőgépen van.
Ez mágneses anomália alapján navigál, nem az északot mutatja. Gondolom lesz egy "Föld mágneses anomália" digitalizált térkép ami alapján meghatározza a MAGNAV, hogy éppen hol vagy. 10 méteres pontossággal. A Föld mágneses mezejének sajátosságait a madarak, halak, kutyák, stb. is használják. Ez is azon alapul.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and bel

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 042
11 949
113
Ez mágneses anomália alapján navigál, nem az északot mutatja. Gondolom lesz egy "Föld mágneses anomália" digitalizált térkép ami alapján meghatározza a MAGNAV, hogy éppen hol vagy. 10 méteres pontossággal. A Föld mágneses mezejének sajátosságait a madarak, halak, kutyák, stb. is használják. Ez is azon alapul.
Ilyenre gondoltál?
http://models.geomag.us/wdmam.html