Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Linkeld!
Vagy hagyd most már abba a hazudozást...



Ők is csak a fejedben léteznek... Azóta is várjuk a linkeket.
Keresd vissza magadnak,hogy mit hamukáztál őssze ott is.Faxom se fog azért 200 oldal újra átolvasni.Egyébként akkor és ott is ugyanezt irtam be-ahoz képest,hogy micsoda qrvanagy fölénybe volt,73ban modernizált 90milis DEFA ágyús Shermanok is halomra lőtték őket.
Ugyan ez a helyzet a Su57el.Megadtam blogot,USA hivatalos oldalt,ahol találhatsz anyagot.Baxod,a Su57 IRST félgömbjét magában 0,4nm RCS értékünek modellezték....Nem lesz attol 5G,mert a ruszkik csinálták.
 
  • Vicces
Reactions: fip7

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 991
15 854
113
hk páncél és lőszer rovatban megtalálod a T62 témát.
Qrvéra nem érdekel,hogy mit hordasz össze,kikeresve azt,ami a prekoncepciódat igazolja.Én inkább a szagértők 90%-ának hiszek,és nem az 5%nak.

Ahogy írtad, ezek nem szakértők, hanem szagértők maximum, akik laikusoknak, de tényleg csak azoknak el tudják adni magukat.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 991
15 854
113
Keresd vissza magadnak,hogy mit hamukáztál őssze ott is.Faxom se fog azért 200 oldal újra átolvasni.Egyébként akkor és ott is ugyanezt irtam be-ahoz képest,hogy micsoda qrvanagy fölénybe volt,73ban modernizált 90milis DEFA ágyús Shermanok is halomra lőtték őket.
Ugyan ez a helyzet a Su57el.Megadtam blogot,USA hivatalos oldalt,ahol találhatsz anyagot.Baxod,a Su57 IRST félgömbjét magában 0,4nm RCS értékünek modellezték....Nem lesz attol 5G,mert a ruszkik csinálták.
ja, meg a kabintetőt is, tudom, a szaGértők :D Bár nem tudják miből van és hogy épül fel. Sőt fogalmuk sincs, de megszaGértik, hogy az f35-nél biztos szarabb. Ismerem ezt :D
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 223
113
Keresd vissza magadnak,hogy mit hamukáztál őssze ott is.

Most ott tartunk, hogy megrágalmaztál, persze alaptalanul. Nem tudsz tőlem ilyet linkelni...

Csak az a baj,hogy a muszkafan szagértők még szagértőnek is kevesek.

Nem tűnt fel, hogy te vagy itt a GYP-s fan? o_O
Semmiféle fanság nincs abban, hogy eddig 5 különböző ember vagy 20 féle képpen vezette le, hogy miért nincs igazad!
De az mind muszkafan XD
Mert te véletlenül sem lehetsz buta egy adott témához... Még akkor se ha saját állításod szerint se értesz a reál tudományos részéből egy k*rva szót se. Ez elképesztő amúgy.... :confused:
Egyszerűen te nem vagy vitaképes partner, mert a vitához tudás kellene meg egyenes gerinc.
A tudás szemmel láthatóan és saját bevallásod szerint sincs meg. A forrásaid elhazudozása és a rólam való hazudozás meg a gerinc kérdést is megválaszolta. Nívótlan vagy, így meg értelmetlen ez a beszélgetés.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Most ott tartunk, hogy megrágalmaztál, persze alaptalanul. Nem tudsz tőlem ilyet linkelni...



Nem tűnt fel, hogy te vagy itt a GYP-s fan? o_O
Semmiféle fanság nincs abban, hogy eddig 5 különböző ember vagy 20 féle képpen vezette le, hogy miért nincs igazad!
De az mind muszkafan XD
Mert te véletlenül sem lehetsz buta egy adott témához... Még akkor se ha saját állításod szerint se értesz a reál tudományos részéből egy k*rva szót se. Ez elképesztő amúgy.... :confused:
Egyszerűen te nem vagy vitaképes partner, mert a vitához tudás kellene meg egyenes gerinc.
A tudás szemmel láthatóan és saját bevallásod szerint sincs meg. A forrásaid elhazudozása és a rólam való hazudozás meg a gerinc kérdést is megválaszolta. Nívótlan vagy, így meg értelmetlen ez a beszélgetés.
Személyeskedsz,mert nincs másod.Tagadod a saját hülyeséged.
Te tudásod se ér egy kalap szart se a témában.Kikeresl olyan szagértői irásokat,ami a prekoncepciódat igazolhatja.Többi 90%ot meg figyelmen kivül hagyod.Tudod mit,tedd
De ettől még a Su57 nem lesz 5G gép.
A 4,G legfejlettebb,késői tagja.KF21 mondjuk még elhódithatja tőle ezt a cimet (mert elég valószinű,hogy a ferdeszemű sem fogja elérni az 5G szintet,bár még van rá esélye).De kis db-száma,és a beltérben hordozható fegyverzet hiánya egyenlőre még ebben a szerepben is teljesen lényegtelenné teszi.
oroszok helyében nem is eröltetném tovább a Su57 tipust.4G gépekkel szemben a Su35 a hatalmas Irbis radarjával és R37M rakétáival,hatalmas üzemanyagkészletével éppen elég.5G ellen meg a Su57 is kevés (meg a modern légvédelem ellen is).Szerintem érdemesebb lenne ejteniük a programot,és inkább egy valódi 5G gép fejlesztésére költeni helyette.
Su_75_f4a1e23855.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Nyugaton erre ott volt mint "multiroll" gép az F4 60 -as évektől 70 es évek végéig gyártva.Szegényebb országolnak F5.Szovjet "oldalon"Mig21,Su7 70-es évek elejétől mig 23/27 Su 22 ezekkel "párhuzamosan".Mire kijött a tervezett képességeket hellyel közzel tudó Mig23M kezdék el rendszeresíteni az első 4 gen gépet nyugaton(Tomcat).75-ben jött az ML nyugaton F15 78-ban szolgálatba állt az F16.Közel keletre ezek hamar exportra is mentek és nem "degradált" verziók.Lényegében Izrael-Szír,Irak-Irán háborúkban az akkori "vadonatúj" F14/F15/F16 gépekkel kerültek szembe amik ellen még a modernebb verióknak se volt sok esélye.Kivéve BVR F16-ellen mert az akkor még nem rendelkezett ilyen képességgel.Legnagyobb "szerencsétlensége" az hogy mire kiforrta magát a 70-es évek közepére-második felére lehetséges ellenféklént már a következő generációs gépek is negjelentek
Nehéz ügy ez a generációs besorolás.Igazábol a MiG23 az F104 BVR párja lehetne,és nem az egy kategóriával feljebb lévő F4-é,az amerikai palettán
Lockheed_F-104S_ASA-M_Starfighter%2C_Italy_-_Air_Force_JP6990065.jpg

Azt lehet mondani,hogy mindenki követő pozicióban van az USA repiparához képest.MiG23 nyugati analógja a Mirage-G
img-AQE0eLLn7riw6Z9w.jpg

Két változatát tervezték.Egy támadó (kb a késöbbi Tornádo szintja),meg egy elfogóváltozatét.Párhuzamossan készült a 23sal,de a francik végül törölték a gépet,mint nem megfelelőt,és elkezdték a késöbb a Rafalet eredményező hosszútávú fejlesztést,illetve réskitöltőnek annak elkészültéig az M2000-t (érdekes kérdés,hogy a Dassault magánkezdeményézésére készült M4000re váltottak volna a francik,akkor talán egy olyan hosszú élettartamű gépet kaptak volna,mint az amcsik az F15el.Elötte az F1 is a cég egy magánfejlesztése volt eredetileg)
Másik érdekesség,hogy az F16nak eredetileg terveztek BVR rakétát.YF16 megcsinálta a Sparrow minősitő lövészeteket.Takarékosságbol hagyták le a sorozatgyártású gépekről,mondván,hogy 84től megkapja inkább a fejlettebb AMRAAMot.De az majd 10 évet késett végül.Igy maradt BVR rakéta nélkül az F16 (ADF gépei kivételek,azok megkapták a Sparrowt)
228956-6b10b400fecfc2fade1c0920acb74826.jpg

228954-67eea73a7aab1f7fc51cc765f4444930.jpg

És nem csak a szárnyak alatt,hanem a törzs oldalain is vihetett volna Verebet.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
21-el ellentétben volt BVR képessége az M változattól kezdve.Hatótávja is értelmezhető volt sőt ezen a téren jobb is volt mint az őt követő 29-es.Picit hasonló "sorsa" volt mint a mirage F1-nek.60-as évek második felében fejlesztették ki 70-es évek elején közepén állt szolgálatba.És a 70-es évek közepére-végére megjelenő amerikai 4-gen tipusokkal szemben elavultak is lettek.Nem véletlen hogy náluk is hamar jött a váltótipus(mirage 2000).
Emlitettem a Grumman-Chengdu Super-7 fejlesztést,hogy már a bis helyett inkább egy olyasféle könnyűvadást kellett volna barkácsolniuk.Nem a MiG23 helyett,hanem könnyűvadásznak.
49148-858181e1a6fc73f33b57dfaf17bc202f.jpg
49189-5c72d2a646bea2c7f7a307bfa77fdd04.jpg

Igy nem a drága és drágán üzemeltethető 23t kellet volna az érdekszéfra szegény országaiba szállitani (ebböl a tervböl lett a JF17).Kb olyan lett volna,mint késöbb az F20 (eredeti tipusjelzése F5G) az F5 családban.
Ez lehetett volna igazábol szovjet Mirage F1.
Egyébként a Mirage F1-M53,ami olyasmi volt mint a 23MLD,volt az F16 versenytáras anno-és nem sokon múlott,hogy vesztett.
jEGhW34.jpeg

(érdekes,hogy késöbb kb ugyan ezt csinálták meg a búrok az F1 gépbe épitett RD33/81/SMR95 hajtóművel).
És a Mirge F1 végül az lett,ami a MiG23 végül sosem.Valódi multirole gép.Kezdetben az F1 is két változatban készült,támadó és vadász változatban,másodlagos földi csapásmérő képességgel (A,a 23BN analógja,C meg a 23MF analógja).Viszont a 80as évekre elkészült a CT,ami egyesitette a két változatot.23 soha nem érte el ezt a szintet.(23-98 lett volna ilyen)
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 155
5 982
113
Emlitettem a Grumman-Chengdu Super-7 fejlesztést,hogy már a bis helyett inkább egy olyasféle könnyűvadást kellett volna barkácsolniuk.Nem a MiG23 helyett,hanem könnyűvadásznak.
49148-858181e1a6fc73f33b57dfaf17bc202f.jpg
49189-5c72d2a646bea2c7f7a307bfa77fdd04.jpg

Igy nem a drága és drágán üzemeltethető 23t kellet volna az érdekszéfra szegény országaiba szállitani (ebböl a tervböl lett a JF17).Kb olyan lett volna,mint késöbb az F20 (eredeti tipusjelzése F5G) az F5 családban.
Ez lehetett volna igazábol szovjet Mirage F1.
Egyébként a Mirage F1-M53,ami olyasmi volt mint a 23MLD,volt az F16 versenytáras anno-és nem sokon múlott,hogy vesztett.
jEGhW34.jpeg

(érdekes,hogy késöbb kb ugyan ezt csinálták meg a búrok az F1 gépbe épitett RD33/81/SMR95 hajtóművel).
És a Mirge F1 végül az lett,ami a MiG23 végül sosem.Valódi multirole gép.Kezdetben az F1 is két változatban készült,támadó és vadász változatban,másodlagos földi csapásmérő képességgel (A,a 23BN analógja,C meg a 23MF analógja).Viszont a 80as évekre elkészült a CT,ami egyesitette a két változatot.23 soha nem érte el ezt a szintet.(23-98 lett volna ilyen)
Volt hasonló prototipusa a mignek
Hogy ez mennyire oldotta volna meg a 21-es BVR-en kívüli másik a problémáját a csapnivaló hatósugarat jó kérdés."Csóró" országoknak jó volt a bisz ahogy másik oldalon az F5.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Volt hasonló prototipusa a mignek
Hogy ez mennyire oldotta volna meg a 21-es BVR-en kívüli másik a problémáját a csapnivaló hatósugarat jó kérdés."Csóró" országoknak jó volt a bisz ahogy másik oldalon az F5.
Je-8 nagyobb volt,mint a 21,a 23 méretkategóriája.Tulajdonképpen annak hibáit akarták orovosolni a variaszárnnyal.Az oldalakra tett levegőbeömlő meg a nagyobb radar érdekében lett.
De igen,egy orosz Super-7 az F5/20,Gripen kategóriája lehetett volna,a "csóró" országoknak.MiG21 2.0,már bvr képességgel.
Nem elfogóvadászt, frontvadászt (kivéve a MiG-23P, ami az ML PVO-s verziója volt asszem). Igazából egy all-rounder gépet akartak a szovjetek is, mint az F-4 (csak kisebb). Csak nem volt elég fejlett az ipar, az elektronika.
Jellegét tekintve inkább volt elfogóvadász,mint front (nyugat terminologiában légifölény) vadász.Nem is igazán lett sikeres,mint frontvadász.
Érdekes,hogy a tapasztalatai nyomán a MiG iroda frontvadásznak egy könnyű 1 hajtóműves gépet ajánlott frontvadásznak a MiG29 helyett,az eredeti MiG33-ast.
25179-841c9859fd56d5adcb30e739743c7e7a.jpg
25178-38ab36dd869c0a82380255f8bf0ef40a.jpg
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
339
2 216
93
Egy szovjet Mirage F-1, mostantól MiG-F1 :) , a megvalósult 23-as helyett igazából lényegesen jobb gép lehetett volna, mint amit a franciák összehoztak, a fejlettebb hajtóművek miatt.

Az R-29 nem nagyobb mint az Atar 9k50 és csak kb 400 kilóval nehezebb talán, ennek ellenére 122kN-t tud az meg csak 70 körül van.

A gyenge hajtómű igen komolyan visszafogta a Mirage F-1-et, ennek ellenére volt sikeres.

A MiG-F1 a rohadt nehéz variaszárny konstrukció nélkül igen jó tolóerő/tömeg arányt produkálhatott volna, +több felfüggesztési pont, nagyobb terhelés. Elvihetett volna simán 4 BVR rakétát. Szerintem még ma is repülne...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Bárki bármit mond az originál Mirage F1 magasana legszebb...
Volt szerencsém körbetaperolni egy görög Mirage F1-et az athéni katonai temető bejáratánál (idáig ez a mondat elég szerencsétlenül hangzik) és meglátásom szerint nem csak egy minden szögből nagyon elegáns, de részleteiben is okosan kitalált, kifinomult szerkezet az a gép.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Valószínűleg elsősorban a tervezőirodák rivalizálása miatt rendszeresítették mindkettőt. A Szu-17/22 a Szu-7 evolúciós továbbfejlesztése volt, a MiG-23B, BN, -27 (eredetileg MiG-23BM vagy BK lett volna a típusjelzése) pedig a MiG-23 vadászbombázó változata, de ezt is kezdettől fogva tervezték.

Az elektronika fejletlensége miatt kellett külön vadászbombázó verzió, mint ahogy a Mirage F1-nek is kezdetben dedikált támadó verziója volt, lézeres célmegjelölővel az orrban lokátor helyett. Emellett az ilyen "papucs" orr jobb rálátást is biztosított a pilótának a földi célpontokra. És egy támadógépben felesleges ballaszt lett volna a drága és nehéz lokátor.
Mirege F1 azonban eljutott a többfeladatú CT/EQ6 változatokig,amik minden harcfeladatra alkalmasak voltak.Nem csak vadász/szárazföldi támadó,de tengerészeti támadó (AM39 rakétával),megfelelő konténerekkel meg felderitő és lokátorromboló feladatokra is (ARMAT rakétával).
MiG23 sose lett ilyen többfeladatú gép.Még a MiG29 is már csak akkor,mikor a Mirage F1 rég kikerült a gyártásbol.
MirageF1CT-330AP-227-2.jpg

Szerintem a maga korában a Mirage F1 egy nagyon jol sikerült könnyűvadász volt.Még a régi ATAR hajtóművel is elég jol állta a sarat a 80as években is.Ha 70es évek második felében átálnak az M53 hajtóműre,még jobban állhatta volna.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 446
36 488
113
Mirege F1 azonban eljutott a többfeladatú CT/EQ6 változatokig,amik minden harcfeladatra alkalmasak voltak.Nem csak vadász/szárazföldi támadó,de tengerészeti támadó (AM39 rakétával),megfelelő konténerekkel meg felderitő és lokátorromboló feladatokra is (ARMAT rakétával).
MiG23 sose lett ilyen többfeladatú gép.Még a MiG29 is már csak akkor,mikor a Mirage F1 rég kikerült a gyártásbol.
MirageF1CT-330AP-227-2.jpg

Szerintem a maga korában a Mirage F1 egy nagyon jol sikerült könnyűvadász volt.Még a régi ATAR hajtóművel is elég jol állta a sarat a 80as években is.Ha 70es évek második felében átálnak az M53 hajtóműre,még jobban állhatta volna.

Légiharcban nem volt annyira sikeres iraki kézben. Mondhatni ebben nemigen aratott több babért a MiG-23-nál.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
Légiharcban nem volt annyira sikeres iraki kézben. Mondhatni ebben nemigen aratott több babért a MiG-23-nál.
23ML változat megjelenéséig sikeresebb volt a Mirage.Megbizható adatok sajnos máig nincsnnek az Irak-Iráni háborúbol,de a perzsák pl a legtöbb F14 gépük elvesztését a Mirageok számlájára irják.
R35 hajtóműves átdolgozott ML/MLD repteljesitménye már felülmulta az F1-ATARét.Az erősebb M53,SMR95 hajtóműves változatokbol meg csak protók készültek.Lehetőség megvolt,hogy lényegében az R35 bevezetésével párhuzamosan megkapja az F1 az M53 hajtóművet,de bégül csak egy megrendelést kapott-Dél Afrikátol,de ők meg már nem kaphatták meg.A többi megrendelő mind az ATAR hajtóművel kérte,mert az olcsóbb volt.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 446
36 488
113
Nehéz ügy ez a generációs besorolás.Igazábol a MiG23 az F104 BVR párja lehetne,és nem az egy kategóriával feljebb lévő F4-é,az amerikai palettán
Lockheed_F-104S_ASA-M_Starfighter%2C_Italy_-_Air_Force_JP6990065.jpg

Azt lehet mondani,hogy mindenki követő pozicióban van az USA repiparához képest.MiG23 nyugati analógja a Mirage-G
img-AQE0eLLn7riw6Z9w.jpg

Két változatát tervezték.Egy támadó (kb a késöbbi Tornádo szintja),meg egy elfogóváltozatét.Párhuzamossan készült a 23sal,de a francik végül törölték a gépet,mint nem megfelelőt,és elkezdték a késöbb a Rafalet eredményező hosszútávú fejlesztést,illetve réskitöltőnek annak elkészültéig az M2000-t (érdekes kérdés,hogy a Dassault magánkezdeményézésére készült M4000re váltottak volna a francik,akkor talán egy olyan hosszú élettartamű gépet kaptak volna,mint az amcsik az F15el.Elötte az F1 is a cég egy magánfejlesztése volt eredetileg)
Másik érdekesség,hogy az F16nak eredetileg terveztek BVR rakétát.YF16 megcsinálta a Sparrow minősitő lövészeteket.Takarékosságbol hagyták le a sorozatgyártású gépekről,mondván,hogy 84től megkapja inkább a fejlettebb AMRAAMot.De az majd 10 évet késett végül.Igy maradt BVR rakéta nélkül az F16 (ADF gépei kivételek,azok megkapták a Sparrowt)
228956-6b10b400fecfc2fade1c0920acb74826.jpg

228954-67eea73a7aab1f7fc51cc765f4444930.jpg

És nem csak a szárnyak alatt,hanem a törzs oldalain is vihetett volna Verebet.

A MiG-23-as mint elfogó az F-4, F-104, F-105 típusok ellen készült, illetve az F-111, Tornado ellen. Ezek a típusok jelentették a fő fenyegetést az európai hadszíntéren, taktikai atombombákat hordozva, alacsonyan támadva (a szovjetek eleve kezdettől atomfegyver bevetésével számoltak). Ezek ellen a MiG-21 már nem volt megoldás, a bisz sem.
De már ekkor jöttek a F-1x gépek, amelyek nagyobb manőverezőképességük miatt más fenyegetést jelentettek, ezek elfogására kezdődött meg a MiG-29, Szu-27 páros fejlesztése.
A szovjet vadászgép-alkalmazási doktrína eleve különbözött a nyugatitól, CAP-pelni nem volt feladata a típusoknak, kizárólag GCI (későbbiekben már A-50-eseket is használva a földi rávezetés helyett), mégpedig lehetőleg automatizálva. Erre fejlesztették ki a Lazur rendszert, ami már a MiG-21bisz-be is bekerült.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 248
33 547
113
A MiG-23-as mint elfogó az F-4, F-104, F-105 típusok ellen készült, illetve az F-111, Tornado ellen. Ezek a típusok jelentették a fő fenyegetést az európai hadszíntéren, taktikai atombombákat hordozva, alacsonyan támadva (a szovjetek eleve kezdettől atomfegyver bevetésével számoltak). Ezek ellen a MiG-21 már nem volt megoldás, a bisz sem.
De már ekkor jöttek a F-1x gépek, amelyek nagyobb manőverezőképességük miatt más fenyegetést jelentettek, ezek elfogására kezdődött meg a MiG-29, Szu-27 páros fejlesztése.
A szovjet vadászgép-alkalmazási doktrína eleve különbözött a nyugatitól, CAP-pelni nem volt feladata a típusoknak, kizárólag GCI (későbbiekben már A-50-eseket is használva a földi rávezetés helyett), mégpedig lehetőleg automatizálva. Erre fejlesztették ki a Lazur rendszert, ami már a MiG-21bisz-be is bekerült.
Ez a különbözik az alkalmazási doktrina azért elég viszonylagos.USA honi légvédelmi gépei pl teljesen úgy működtek,mint az orosz gépek.F106 esetén már olyan szinten ment a földi irányitás,hogy a rávezető központ teljesn átvehette a gép és fegyverrendszere vezérlését.A nyugati kisebb tipusok,F104,Mirage III hatótávolsága ugyanúgy nem tette lehetővé a hosszú idejű légi járörözést,mint ahogy a MiGek esetén sem.Igazábol arra az USA nehézvadászai voltak képessek,az F101,F4,F14/15.Könnyűvadászokbol elég hatótávja CEP adásához.(IAF visszaemlékezések mutatják ezt.Mirage III,Nesher ugyanúgy ülőkészültséget adtak,mint a MiG21.F4 volt az első gépük,amikkel már komolyabb légvédelmi járőr tevékenységet tudtak adni).
És a nyugat vadászok is alapvetően légi irányitással dolgoztak.Honi légvédelmi szerepben ez szinte teljesen azonos volt az orosszal.Frontvadász/légifölény vadász szerepben volt eltérés,ahol a nyugatiak jóval nagyobb szabadságot adtak a vadászoknak (érdekes,hogy az egyetlen helyzet,ahol a komcsi erők voltak légi fölényben,az angolai háború,A kubai légierő ott eléggé nyugati módra küldte szabad vadászatra a gépeit,bár elsősorban földi célok ellen)
Másik,hogy az F16 megjelenéséig igazábol az F4 volt az egyetlen igazi nyugati multirolle vadászgép.70es években még a Mirage F1 is két külön támadó és vadász változatban létezett.Mirage III/V/Nesher gépek "többfeladatusága" inkább csak a szerencsés konstrukció eredménye.A különben MiG21 kategóriájú gép jóval nagyobb teherbirása tette jó támadógéppé.De technikailag kb ugyan arra voltak képesek,mint a 21es.Buta bombázni,NIRezni és gá-ni,csak jóval több bombát birtak el,mint az orosz könnyűvadász (meg még a 23nál is)
Szerintem az oroszoknak ugyanúgy dobniuk kellett volna a 23ast,mint ahogy a francik dobták a Mirage Gt.
Másik,hogy az USA repiparához képest egyszerűen mindenki lemaradásban volt,van.Az F104re adott válasz volt a 21es,de mire elkészült,az amik már átáltak az F4re.F4re adott válasz a 23as,de mire kiforta magát,jött az macsi 4G.Most a Su35 az,ami megfelelő válasz az amcsi 4G gépekre-de az amcsi már az 5G gépeket gyártja régen.Jol látható,hogy az R35 hajtóműves fejlesztett ML volt sikeres a Mirege F1 és F4/F5 gépekkel szemben-de elég kérdéses,hogy ha szembe került volna azok javitott verzióival (F20,F4-PW1120,M F1-M53),akkor tudott e volna javitani azokkal szemben a korábbi R27/29 hajtóműves verziók gyatra teljesitményén....
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 053
113
Amig itt egymást basztatjátok generációs külömbségek miatt addig az az érdekes, hogy "kicsit dedikáltabb" szakmai körökben (bocsi) is azon megy többek között a vita, hogy a generációs külömbségek ténylegesen azok-e amit régen meghatározásra került... Pld a MIG-29 a 4. gen repülőgép-e vagy sem.. Az 5. gen az pontosan micsoda és micsoda a 4+++ (és fene tudja hány + repcsik) mi a 6 gen. amit éppen az amcsik is leállítottak mert még ott sem tiszta, akik a generációkat kitalálják..