Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 121
59 585
113
Ha annyira lövöldözni akartak volna, már jó pár mérföldön megtehették volna. Csak hát magasan van és nem egyszerű lelőni.

Nem tudom milyen magasan van. De a hidegháború alatt az USA számtalanszor engedett be ilyen ballonokat az SZU légterébe.
A szovjet légvédelem simán lelövöldözte őket, már 40 éve is!
Tudtommal még a MIG-23P is képes volt erre... :rolleyes:
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 519
26 257
113
Nem tudom milyen magasan van. De a hidegháború alatt az USA számtalanszor engedett be ilyen ballonokat az SZU légterébe.
A szovjet légvédelem simán lelövöldözte őket, már 40 éve is!
Tudtommal még a MIG-23P is képes volt erre... :rolleyes:
Úgy tudom, hogy 20 km felett van most a kínai léggömb.

A Szu-ban volt valami spéci gépük is, ami az U-2 mintájára épült és azzal is lövöldöztek rá, meg légkörkutatásra is használták. Nem jut eszembe a neve.

Nem könnyű gépágyúval lelőni, mert nem csinál nagy lyukat, valamint nincs érdemleges infra és radar jele rakettázáshoz.

1 biztos módszer volna: taran.

Az F-22 talán le tudná döngölni. :)

Sűrűn lakott vidéken meg ki tudja hova zuhan le. Korábban, eszkimóországban kellett volna lelőni, de akkor a kutyát sem érdekelte, vagy nem is vették észre, csak utólag értékelték ki a műholdképeket.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 992
13 948
113
Úgy tudom, hogy 20 km felett van most a kínai léggömb.

A Szu-ban volt valami spéci gépük is, ami az U-2 mintájára épült és azzal is lövöldöztek rá, meg légkörkutatásra is használták. Nem jut eszembe a neve.

Nem könnyű gépágyúval lelőni, mert nem csinál nagy lyukat, valamint nincs érdemleges infra és radar jele rakettázáshoz.

1 biztos módszer volna: taran.

Az F-22 talán le tudná döngölni. :)

Sűrűn lakott vidéken meg ki tudja hova zuhan le. Korábban, eszkimóországban kellett volna lelőni, de akkor a kutyát sem érdekelte, vagy nem is vették észre, csak utólag értékelték ki a műholdképeket.

Asszem' valami Miasziszcsev iroda által tervezett két-hajtóműves gép, tetszett mindig is emléxem rá.

Dupla-törzsű, hátul vízszintes vezérsíkkal a két elem között, szééép-nagy fesztávval és bőven 20+ km-es szolgálati magassággal.

Ha megvan még, én drónként alkalmaznám az oroszok helyében, "porszívózni", + sok más --EW !?!?!-- feladatra.




U.I.: Közben meg is jött az infó, jó "Csapat" vagyunk (HTKA) !!! ;) + :hadonaszos:


.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 867
80 401
113
Úgy tudom, hogy 20 km felett van most a kínai léggömb.

A Szu-ban volt valami spéci gépük is, ami az U-2 mintájára épült és azzal is lövöldöztek rá, meg légkörkutatásra is használták. Nem jut eszembe a neve.

The Soviets Built Bespoke Balloon-Killer Planes During The Cold War...

02-Yak-25PA-projectcYakovlev.jpg

Yak-25

03-M-17-18-August-1989cPiotr-Butowski.jpg

M-17

04-Tu-16-nose-M-17cPiotr-Butowski.jpg

Tu-16

09-A-60cBeriev-1.jpg

A-60
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 867
80 401
113

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 881
113
Ha az oroszoknak MiG-15ösökkel ment, akkor most mi lehet a probléma? Nincs lőszer?
A MiG-15-ös nem 20 ezer méteren levő célpontot támadott és nem 1.3 Mach-al repült rá.
De még így is volt olyan magyar 15-ös, ami Kalocsától nem messze azért robbant fel, mert az álló ballonnak 8-900km/h-val nekiment.
És az egy felülről történő rácsapásnál, a félig-meddig földháttérben levő célnál történt.

A 17km-en repülő Raptoroknak esélyük se lett volna a célhoz képest ekkora negatív magasságkülönbségnél, de ilyen nagy sebességű ráközelítésnél gépágyút használni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
A MiG-15-ös nem 20 ezer méteren levő célpontot támadott és nem 1.3 Mach-al repült rá.
De még így is volt olyan magyar 15-ös, ami Kalocsától nem messze azért robbant fel, mert az álló ballonnak 8-900km/h-val nekiment.
És az egy felülről történő rácsapásnál, a félig-meddig földháttérben levő célnál történt.

A 17km-en repülő Raptoroknak esélyük se lett volna a célhoz képest ekkora negatív magasságkülönbségnél, de ilyen nagy sebességű ráközelítésnél gépágyút használni.
A magasságon kívül minden a pilótán múlik. Azt hiszem, MiG-19essel már a magasan közlekedő lufikat is lelövöldözték.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 881
113
A magasságon kívül minden a pilótán múlik. Azt hiszem, MiG-19essel már a magasan közlekedő lufikat is lelövöldözték.
1.3 Machnál te nem fogsz pilótabravúrral gépágyúval lelőni egy 20 ezer méteren lebegő ballont, ha csak 17 ezer méteren repülsz.
Csak a vertikális különbség 3km és a tűzmegnyitás távolságán is túl nagy állásszögre lenne szükség.
Nincs meg a kellő lőtáv és még a lőelemképző sem tudja kiszámítani a rátartást.
Ezt a Sidewindert kb 5-6km-ről indították előre-felfelé úgy, hogy a lehulló darabok miatt azonnal meg kellett kezdeni ferde leborítással a kiválást.
A gépágyúval ilyen ritka levegőben, ilyen hatalmas sebességkülönbségnél még akkor sem próbálkoznak meg a célleküzdéssel, ha amúgy magasságkülönbség nem állna fenn.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
1.3 Machnál te nem fogsz pilótabravúrral gépágyúval lelőni egy 20 ezer méteren lebegő ballont, ha csak 17 ezer méteren repülsz.
Csak a vertikális különbség 3km és a tűzmegnyitás távolságán is túl nagy állásszögre lenne szükség.
Nincs meg a kellő lőtáv és még a lőelemképző sem tudja kiszámítani a rátartást.
Ezt a Sidewindert kb 5-6km-ről indították előre-felfelé úgy, hogy a lehulló darabok miatt azonnal meg kellett kezdeni ferde leborítással a kiválást.
A gépágyúval ilyen ritka levegőben, ilyen hatalmas sebességkülönbségnél még akkor sem próbálkoznak meg a célleküzdéssel, ha amúgy magasságkülönbség nem állna fenn.
Én mondjam meg, hogy kell? Az 1,3M sebességet úgy kell magasságra váltani, hogy a lufi alatt 200 méterre fogyjon el. Ennyi.
Ha a magyar csávó el tudta fogni MiG-15össel a Canberrát, ez is sikerülne.
 
  • Tetszik
Reactions: Centquri prime

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113

augusztus 14. és szeptember 1975. között 11 automata léggömb lépett be a Szovjetunió területe feletti légtérbe. 11-14 km magasságban sodródtak 200 km/órás sebességig. Minden betolakodó számára 1-16 MiG-21, Yak-28P, Tu-128, MiG-19, Su-15TM elfogót emeltek. A támadások következtében nyolc felderítő ballont lelőttek, kettőről a felfüggesztést visszaverték, egy pedig külföldre került. A Krasznaja Zvezda 19. június 1993-i újság szerint átlagosan 1,4 rakétát, 26 nem irányított rakétát és 112 ágyúágyút használtak minden lelőtt léggömbhöz.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 121
59 585
113
Борьба с АДА
Советские истребители МиГ-23 активно применялись для уничтожения разведывательных и агитационных автоматических дрейфующих аэростатов. Информация о полном количестве АДА, сбитых МиГ-23, не публиковалась. Аэростаты запускались в том числе с аэродрома в Турции возле города Эрзурум[18]. Известные случаи сбития:

  • В 1978 году советский МиГ-23 152-го иап (пилот Г. А. Чухонцев) над ТССР сбил разведывательный аэростат[18];
  • В 1979 году вылетевший из Цербста советский МиГ-23М 35-го иап, пилотируемый капитаном Григорием Прищепа, двумя ракетами Р-23Р сбил разведывательный аэростат. Пилот был награждён орденом «Красной Звезды»[19];
  • В 1979 году советский МиГ-23 152-го иап (пилот Л. М. Орлов) над ТССР сбил разведывательный аэростат[18];
  • В 1980-х годах советские МиГ-23МЛД также сбили несколько разведывательных аэростатов в районе Центрального округа ПВО[20] (ниже описанные случаи могут относиться к этому);
  • 1 мая 1980 года советский МиГ-23 сбил разведывательный аэростат[21];
  • В апреле 1984 года советский МиГ-23 сбил разведывательный аэростат[21];
  • В апреле 1984 года советский МиГ-23 сбил ещё один разведывательный аэростат[21].
Ez a MIG-23 vs. Imperialista ballon statisztika. Legalábbis ami ismert.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 881
113
Én mondjam meg, hogy kell? Az 1,3M sebességet úgy kell magasságra váltani, hogy a lufi alatt 200 méterre fogyjon el. Ennyi.
Ha a magyar csávó el tudta fogni MiG-15össel a Canberrát, ez is sikerülne.
A magyar csávó (Vázsonyi Miklós) pont, hogy nem tudta elfogni MiG-17-essel a Canberrát. MiG-15-össel meg pláne nem, mert egy MiG-17F-el repült 1956 nyarán. Pont ez volt a sztori lényege, hogy a Canberra kifogott az egész VSz légvédelmén.

Lufi alatt 200 méterrel? Szerintem te még nem olvastál eleget a különféle lőgyakorolatok végrehajtásairól.
Egy ejtőernyőn 8000 méterről süllyedő infracsapda ellen a hangsebesség alatt repülő MiG-21-es, 23-as és 29-es is bő három km-el már megkezdi a kiválást, mert minden egyes másodperccel drasztikusan nő az ütközés veszélye. 1985-ben az egyik MiG-23-asunk Asztrahányban az R-23R lövészetkor túl későn indított és szó szerint keresztül repült a robbanás felhőjén. A pilóta még látta is a pörögve elrepülő rakéta fehér törzshátsórészét. Hát nem dícsérték meg. És ez is azonos magasságú elfogásnál történt.
Itt nettó hazardírozás lett volna szuperszonikus rezsimen a típus felső statikus magasságtartományán 200 méterre(!) kicentizni egy ekkora célobjektumot, ami a találat után a jóég tudja, hogyan fog majd szétrepülni. 200 méter a gép ezen a sebességen kevesebb, mint fél másodperc alatt tesz meg. Úgy, hogy a gép manőverjellemzői itt már elég szerények, nagy korrigálásokra már nincs mód.

Amúgy meg ne te mond meg, hogy hogy kell, elég, ha az USAF tudja, hogy mit és hogyan kell elfogni és lelőni egy F-22-essel.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 867
80 401
113
A 17km-en repülő Raptoroknak esélyük se lett volna a célhoz képest ekkora negatív magasságkülönbségnél, de ilyen nagy sebességű ráközelítésnél gépágyút használni.
A TVC-nek lehetett valami haszna a feladat végrahajtása során?

Az ilyen léggömb mivel van töltve? Abban a magasságban kb. -50 C van?

Ami még eszembe jutott a hőképpel kapcsolatban, hogy 1996-ban a kubai légierő R73-assal lőtt le egy Cessnát.
És hogy kb 10 éve egy magyar szakember azt mondta hogy ez dezinformáció, a bombázók/vadászgépek nem is tudnak ilyen magasan repülni és belső fegyvertérből nem lehet fegyvert indítani a kihermetizálódás miatt. De ha tudnának akkor is magassági G ruha kellene hozzá. Volt az F-22 pilótákon magassági ruha?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 440
15 618
113
A TVC-nek lehetett valami haszna a feladat végrahajtása során?

Az ilyen léggömb mivel van töltve? Abban a magasságban kb. -50 C van?

Ami még eszembe jutott a hőképpel kapcsolatban, hogy 1996-ban a kubai légierő R73-assal lőtt le egy Cessnát.
És hogy kb 10 éve egy magyar szakember azt mondta hogy ez dezinformáció, a bombázók/vadászgépek nem is tudnak ilyen magasan repülni és belső fegyvertérből nem lehet fegyvert indítani a kihermetizálódás miatt. De ha tudnának akkor is magassági G ruha kellene hozzá. Volt az F-22 pilótákon magassági ruha?

Ott a baj, hogy ilyen magasságban olyan ritka a levegő, hogy a gép késélen táncol (annyira kevés felhajtóerő termelődik a szárnyon meg a testen), hogy ne essen le. Na mármost ha te itt adsz valami állásszöget, bontod ezt a törékeny állapotot - amit ha megfejelsz egy kormánykitérítéssel (gépágyú reakcióerejét az adaptív vezérlés kormánylapkitérésekkel kompenzálja), eléggé sikeresen lebillensz. Ráadásképp mivel alulról történik a tűzmegnyitás, a magasabb pozícióból széthulló roncsok is gondot jelenthettek, ami meg a gépre sérülésveszély.
Egyszerűen értelmetlen lett volna ezzel szórakozni, még ha lendületből/felrántásból lő is - sokkal hatékonyabb raksit indítani és a paramétereket tartva kifordulni.
Repülésbiztonsági szempontból ez volt a legoptimálisabb végrehajtás.