1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Grumman F-14 Tomcat

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Jók ezek az agyalások. A US Navy már hosszú évtizedek óta azzal szórakoztatja magát, hogy sokoldalú gépeit váltja különféle specializált gépekkel, melyeket sokoldalú gépekkel vált le, hogy azokról különféle tanulmányokban rántsa a leplet, mely szerint nem is jók az egyes feladatokra... :)

    Ezt időröl-időre még azzal is megbolondítja, hogy a sokoldalúnak szánt gépeiből spec verziókat, míg az egyfeladatos gépeiből multirole gépeket fabrikálgat.

    A lényeg, hogy a móka ne álljon le soha, lehessen égetni a pénzt, dolgozzon az ipar, de minimum a Think Tank-ok agyalgassanak sokat, sok pénzért.
     
    misinator, fip7, fishbed and 5 others like this.
  2. episyrphus

    episyrphus Member

  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    NI = blikk
    Értelmes dolgot nemigen láttam még az oldalon.
     
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Baromi sok ellentmondás és minden alap nélküli megállapítások voltak a videóban...
     
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member



    Jó kis felszállás.
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Hegylakó likes this.
  7. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Hát, ebben sem volt sok érdekes, pedig a baromi hosszú szolgálat áll az ember mögött.




    Ma délután tekerés közben hallgattam, meg de alig emlékszem már belőle valamire.
    • Az ipse volt az első F-14-en végzett pilóták között. 25 évig repülte a gépet és 4000 órát szedett össze.
    • Az első TOPGUN-os. 1990-től egy ideig az intézmény vezetője.
    • Az első F-14 túrán állandóan ki-be szerelték a hajtóműveket.
    • Az alakulatot gyakorlatilag operationally not capable-nek (asszem ezt mondta) írta le. A gépek felszálltak, a gépágyú működöttöt, de legtöbbször még rakétát sem függesztettek rá.
    • A gép megbízhatósága annyira alacsony volt karrierje során, hogy kb. úgy írta le, hogy ha két db F-14-est terveztek felküldeni, akkor azért oda rakéták tartalékba mellé a harmadikat is.
    • Aztán szokásos adomázás az F-14 + TF-30 istencsapásról.
    • Folyamatosan analóg gépnek írja le az F-14-ést, ami annak fényében homály, hogy tudtommal azon volt a világ első teljesen mikroprocesszor alapú digitális számítógépe, az MP944.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Air_Data_Computer
      https://firstmicroprocessor.com/
    • Az F-14A HUD-ra szerinte nagyon gyenge volt és sokszor nem volt leolvasható.
    • Sokat gyakorolták a passzív elfogást, amikor minimalizálták a radar használatát. Rendszeresen gyakorolták a 400 (!) mérföldre CAP-elsét a hordozóktól. A bombázókat tekintették elsődleges célnak, a rakéták lelövése erősen szuboptimális lett volna.
    • A megszerzett MiG-ek ellen is repült. Azért valahol ironikus, hogy egy akkor 20 milliós vadászgéppel egy only gun MiG-17 elleni lehetőségeket kellett felmérni...
      1974-ben 2xF-14 és 8xAIM-54 sanszosan többe került, mint egy század MiG-17...
    • Úgy emlékszik, hogy az első turnus alatt két F-14-es is odaveszett. Ez alapján lehet, hogy igaz is, ha a turnus átnyúlt 73-74-be és közel voltak az esetek egymáshoz.
      http://www.anft.net/f-14/f14-serial-loss-st.htm
    Az elsőt átpörgetve kb. ennyire emlékszem. Holnap átpörgethetem a második részt is.

    (Az angol Harrier pilótát nem kezdem még írni. Iszonyatosan tömény és hosszú. Nagyon,nagyon, nagyon hosszú írás lehet belőle mellé téve anyaggal kiegészítve.)
     
    Horizon, fip7, HAndrás and 10 others like this.
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A második résszel még adós vagyok.
    • Megjegyzi, hogy az F-14 elég nagy hátránya volt a mérete, hogy a világ végéről is látszott sok esetben a mérete miatt és az sem segített, hogy a TF-30-as egyes üzemállapotokban füstölésre hajlamos volt.
    • Az A-4 és F-5 gépek ellen főleg közepes magasságban gyakoroltak, 15 ezer lábtól, ritkán 25 ezer láb magasságig.
    • A szárnyak nyilazásának a beállítása Mach szám alapján történt, automatikusan.
    Sajnos a többi része tök unalmas volt, semmi igazán maradandót vagy érdekeset nem igazán mondott. Volt egy tök hosszú sablonos rész a Miramar-ról, de kevés konrétummal, meg a végén egy kis F-14B, hogy mennyivel jobb volt az F-14B. Számottevően erősebb ÉS megbízhatóbb volt, de ez ma kb. csak az újszülöttek nem tudják.

    A végén mintha arról beszélne, hogy néha gyakorolták a bombázást az F-14B-vel és az F-14A gépek még úgy is alig tudtak lépést tartani velük gyorsulásban néha.
    Kb. ennyi.
     
    Horizon, fip7, fishbed and 8 others like this.
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez a videó kb. ötödjére van linkelve még úgy 3-4 éve talán én tettem be először. :)
    De tényleg mindenkinek ajánlom. Én ezzel a videóval találtam meg a csatornát, aminek több előadását is összefoglaltam már azóta. Ezt speciel pont nem... Nagyon hosszú (?) lenne. De ki tudja. Ha van rá igény...
     
    fishbed, Rotten878, Pocok75 and 2 others like this.
  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Láttam hogy 2014-es a videó, de visszanéztem a topikot és itt nem volt.
    Lehet hogy az F-111 topikban linkelted? Vagy máshol.
     
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem itt, pont pár hónapja volt, de előtte többször is.

    Ha igény van rá, akkor ezen a videón is végigmehetek, csak a kommentálása az elmondottaknak is lenne önmagában, húúúúúúú, sok.

    Az F-111 és az F-14 átfedése önmagában egy kisebb cikk lehetne.

    Szerk: Uh, repül az idő. Két éve volt...
    https://forum.htka.hu/threads/grumman-f-14-tomcat.143/page-13#post-426606
     
    Pocok75 and Terminator like this.
  14. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nagy ügy, legalább újra itt van. De lehet, hogy másszor nem itt linkelték, pl. beszélgetőben, a gondolatok vagy HTÖ topikban. Sajnos lassan már senki nincs életben azok közül, akik ott voltak a gép születésénél...
     
    Pocok75 likes this.

Ezen oldal megosztása