F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 612
37 003
113
Ez egy kicsit csúsztatás, mert az eredeti felvetés az volt, hogy a 37 db új építésű, max 15 éves F-14D-t ahelyett, hogy bezúzták volna, miért nem adták INGYEN oda NATO tagoknak (pl.: a balti államoknak, de szerintem esetleg Horvátország, vagy Bulgária is elgondolkozott volna a dolgon). Csak a földi és légi személyzet képzését és a szállítást kellett volna fizetni. F-15E-t biztosan nem adtak volna INGYEN senkinek se (ez azért érthető).

Egy NATO tag ország nem hiszem, hogy bármit átadott volna Iránnak.

A drága üzemeltetésről meg annyit, hogy:
- Allesmor leírta, hogy összemossák az F-14A és a D üzemeltetését, és a D kialakításánál már jobban odafigyeltek az üzemeltethetőségre (ami azért várható is volt a korábbi tapasztalataik alapján).
- Ahogy írtam, mivel a típust teljesen felszámolták, ezért több tonna alkatrészt is INGYEN odaadhattak volna vele.
Pl.: 1987-től 47 (vagy 48) F-14A-n lecserélték a TF30-as hajtóművet GE F110-GE-400-ra és még 38 db új F-14A+-t is építettek szintén ezzel a hajtóművel, ami egyébként egy az egyben megegyezik az F-14D-k hajtóművével.

Ahogy mondtam, ez Dale Brown-regény kategória. Az üzemeltetést sem bírták volna ezek az országok el. És ha igen, miért pont F-14-est? Volt akkor kivont F-15A, F-16A is félreállítva már a boneyardon.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 958
85 581
113
Meg soha semmi drága és korszerű dolgot nem adtak senkinek ingyen(nem csak az amerikaiak hanem kb senki),miért kéritek ezt számon rajtuk?
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 224
6 146
113
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
Érdekességként:
Jók ezek az agyalások. A US Navy már hosszú évtizedek óta azzal szórakoztatja magát, hogy sokoldalú gépeit váltja különféle specializált gépekkel, melyeket sokoldalú gépekkel vált le, hogy azokról különféle tanulmányokban rántsa a leplet, mely szerint nem is jók az egyes feladatokra... :)

Ezt időröl-időre még azzal is megbolondítja, hogy a sokoldalúnak szánt gépeiből spec verziókat, míg az egyfeladatos gépeiből multirole gépeket fabrikálgat.

A lényeg, hogy a móka ne álljon le soha, lehessen égetni a pénzt, dolgozzon az ipar, de minimum a Think Tank-ok agyalgassanak sokat, sok pénzért.
 

episyrphus

Active Member
2012. november 18.
77
222
33
M

molnibalage

Guest
az eltárolt F14-esek állapotával kapcsolatosan - nem biztos, hogy annyira rossz állapotban vannak, ha felreppentek ilyen hírek is:

https://www.warhistoryonline.com/war-articles/comeback-for-the-f14-tomcat.html
https://nationalinterest.org/blog/t...wish-bring-back-the-old-f-14-tomcat-the-25206

Az tuti, hogy nem tesz nekik jót az inaktív állapot, erősen kérdéses, hogy megérné-e, de érdekes lenne, ha visszahoznák őket :).
NI = blikk
Értelmes dolgot nemigen láttam még az oldalon.
 
M

molnibalage

Guest
Jók ezek az agyalások. A US Navy már hosszú évtizedek óta azzal szórakoztatja magát, hogy sokoldalú gépeit váltja különféle specializált gépekkel, melyeket sokoldalú gépekkel vált le, hogy azokról különféle tanulmányokban rántsa a leplet, mely szerint nem is jók az egyes feladatokra... :)

Ezt időröl-időre még azzal is megbolondítja, hogy a sokoldalúnak szánt gépeiből spec verziókat, míg az egyfeladatos gépeiből multirole gépeket fabrikálgat.

A lényeg, hogy a móka ne álljon le soha, lehessen égetni a pénzt, dolgozzon az ipar, de minimum a Think Tank-ok agyalgassanak sokat, sok pénzért.
Baromi sok ellentmondás és minden alap nélküli megállapítások voltak a videóban...
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 645
18 813
113
98482659_2986682011386883_2284198263827464192_n.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Hát, ebben sem volt sok érdekes, pedig a baromi hosszú szolgálat áll az ember mögött.


Ma délután tekerés közben hallgattam, meg de alig emlékszem már belőle valamire.
  • Az ipse volt az első F-14-en végzett pilóták között. 25 évig repülte a gépet és 4000 órát szedett össze.
  • Az első TOPGUN-os. 1990-től egy ideig az intézmény vezetője.
  • Az első F-14 túrán állandóan ki-be szerelték a hajtóműveket.
  • Az alakulatot gyakorlatilag operationally not capable-nek (asszem ezt mondta) írta le. A gépek felszálltak, a gépágyú működöttöt, de legtöbbször még rakétát sem függesztettek rá.
  • A gép megbízhatósága annyira alacsony volt karrierje során, hogy kb. úgy írta le, hogy ha két db F-14-est terveztek felküldeni, akkor azért oda rakéták tartalékba mellé a harmadikat is.
  • Aztán szokásos adomázás az F-14 + TF-30 istencsapásról.
  • Folyamatosan analóg gépnek írja le az F-14-ést, ami annak fényében homály, hogy tudtommal azon volt a világ első teljesen mikroprocesszor alapú digitális számítógépe, az MP944.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Air_Data_Computer
    https://firstmicroprocessor.com/
  • Az F-14A HUD-ra szerinte nagyon gyenge volt és sokszor nem volt leolvasható.
  • Sokat gyakorolták a passzív elfogást, amikor minimalizálták a radar használatát. Rendszeresen gyakorolták a 400 (!) mérföldre CAP-elsét a hordozóktól. A bombázókat tekintették elsődleges célnak, a rakéták lelövése erősen szuboptimális lett volna.
  • A megszerzett MiG-ek ellen is repült. Azért valahol ironikus, hogy egy akkor 20 milliós vadászgéppel egy only gun MiG-17 elleni lehetőségeket kellett felmérni...
    1974-ben 2xF-14 és 8xAIM-54 sanszosan többe került, mint egy század MiG-17...
  • Úgy emlékszik, hogy az első turnus alatt két F-14-es is odaveszett. Ez alapján lehet, hogy igaz is, ha a turnus átnyúlt 73-74-be és közel voltak az esetek egymáshoz.
    http://www.anft.net/f-14/f14-serial-loss-st.htm
Az elsőt átpörgetve kb. ennyire emlékszem. Holnap átpörgethetem a második részt is.

(Az angol Harrier pilótát nem kezdem még írni. Iszonyatosan tömény és hosszú. Nagyon,nagyon, nagyon hosszú írás lehet belőle mellé téve anyaggal kiegészítve.)
 
M

molnibalage

Guest
A második résszel még adós vagyok.
  • Megjegyzi, hogy az F-14 elég nagy hátránya volt a mérete, hogy a világ végéről is látszott sok esetben a mérete miatt és az sem segített, hogy a TF-30-as egyes üzemállapotokban füstölésre hajlamos volt.
  • Az A-4 és F-5 gépek ellen főleg közepes magasságban gyakoroltak, 15 ezer lábtól, ritkán 25 ezer láb magasságig.
  • A szárnyak nyilazásának a beállítása Mach szám alapján történt, automatikusan.
Sajnos a többi része tök unalmas volt, semmi igazán maradandót vagy érdekeset nem igazán mondott. Volt egy tök hosszú sablonos rész a Miramar-ról, de kevés konrétummal, meg a végén egy kis F-14B, hogy mennyivel jobb volt az F-14B. Számottevően erősebb ÉS megbízhatóbb volt, de ez ma kb. csak az újszülöttek nem tudják.

A végén mintha arról beszélne, hogy néha gyakorolták a bombázást az F-14B-vel és az F-14A gépek még úgy is alig tudtak lépést tartani velük gyorsulásban néha.
Kb. ennyi.
 
M

molnibalage

Guest

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 878
82 457
113
Ez a videó kb. ötödjére van linkelve még úgy 3-4 éve talán én tettem be először. :)
De tényleg mindenkinek ajánlom. Én ezzel a videóval találtam meg a csatornát, aminek több előadását is összefoglaltam már azóta. Ezt speciel pont nem... Nagyon hosszú (?) lenne. De ki tudja. Ha van rá igény...

Láttam hogy 2014-es a videó, de visszanéztem a topikot és itt nem volt.
Lehet hogy az F-111 topikban linkelted? Vagy máshol.
 
M

molnibalage

Guest
Láttam hogy 2014-es a videó, de visszanéztem a topikot és itt nem volt.
Lehet hogy az F-111 topikban linkelted? Vagy máshol.
Nem itt, pont pár hónapja volt, de előtte többször is.

Ha igény van rá, akkor ezen a videón is végigmehetek, csak a kommentálása az elmondottaknak is lenne önmagában, húúúúúúú, sok.

Az F-111 és az F-14 átfedése önmagában egy kisebb cikk lehetne.

Szerk: Uh, repül az idő. Két éve volt...
https://forum.htka.hu/threads/grumman-f-14-tomcat.143/page-13#post-426606