Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

S

speziale

Guest
t72b1 lőszerválasztó:

RvlQkGr.jpg
 

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
993
2 520
93
„Fekete Kígyó”, és a „Rózsaszín Párduc” - harckocsi harcászat a Balkánon - az utolsó rész

A támadás


December 30-án, 7 óra körül a horvátokat az eddigi legerősebb tüzérségi támadás érte, és a Kupa túloldaláról a szerb kézifegyverek tüze is jelentősen felerősödött. Öt M-84-est és két T-55-öst észleltek a Kupa déli partján fekvő Lasinja kis falu mellett (C térkép).

2021-10-14-11-02-57-Armor-Magazine-all-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg


Pancirno úgy vélte, hogy ez a támadás napja. Elhatározta, hogy szétveri azt, és úgy döntött, hogy kockáztat.
A „Fekete Kígyó” szakaszt egy rejtett pozícióba küldte, körülbelül 1000 méterre (az egyik harckocsiban lévő kézi lézeres távolságmérővel meghatározva) a korábban megsemmisített szerb M-84-es helyétől, és azt mondta nekik, hogy várják meg a további utasításokat.

M115.jpg

203mm-es M-115-ös tarack

Amint a rejtett pozícióba érkeztek, azonnal kérte, hogy a 203 mm-es tüzér üteg minden gránátját használja fel a szerb harckocsik pozíciójára. Az üteg parancsnoka ebbe Pancirno némi rábeszélése után beleegyezett (az sem ártott, hogy Pancirno felajánlott neki egy karton Marlborót).

Az eredmények látványosak voltak. A süvítő 203 mm-es gránátok hangja könnyen összetéveszthető egy sugárhajtású repülőgép hangjával, és ennek eredményeként a horvátok a 203 mm-es tarackokat "horvát légierőnek" hívták. Tüzelésük elég pontos volt, és úgy tűnt, hogy a T-55-ösök közül egyet megsemmisítettek, a többi pedig szétszóródott különböző irányokba.

4247dd9b841a3f612519c0c97ab78494.jpg


Két M-84-es, a korábban harcképtelenné tett M-84-es irányába indult. Éppen, amikor odaértek volna, a felderítők riasztották a "Fekete Kígyó" szakasz három T-55A harckocsiját. A szakasz előjött rejtett pozíciójából, és azonnal tüzet nyitott az M-84-esekre, azok oldalpáncélzatát lőtték. Az első sortűz két találatot és egy kilövést ért el. A második össztűz további két találatot ért el a megmaradt üzemképes harckocsin, és ki is lőtte azt. A harmadik horvát T-55A azonban úgy tűnt, hogy bajban van, gránátja is messze célt tévesztett.

Miközben a többi horvát harckocsi visszatolatott az eredeti rejtett pozíciójába, a szóban forgó T-55A csak alig tolatott vissza, a parancsnok és az irányzó kiugrott a harckocsiból, és Pancirno felé futott. Amikor Pancirno és a felderítők elérték az álló páncélos, és belenéztek a toronyba, megértették, miért. A töltő keze beszorult a löveg zárszerkezet mögé, ami nyilvánvalóan a fejét találta el; a koponyája eltört, és az agyvelő látható volt. Ennek ellenére még mindig életben volt, és ez így is maradt az alatt a két óra alatt, amíg a mentőautó a segítségére sietett. Ekkorra a szerbek már aknavetőtűzzel támadták az állást. Amíg a mentőre vártak, a harckocsit az erdőbe vitték, hogy elrejtsék az ellenséges repülőgépek elől. Mégis, nem telt el öt perc az egyértelműen megjelölt mentőautó megérkezése után, amikor egy ellenséges repülőgép támadni kezdte azt. A pilóta rosszul célzott, 200 méterrel célt tévesztett, és végül két rácsapás után elrepült. Közben a töltőnek amputálták a kezét (érzéstelenítő nélkül), és Zágrábba evakuálták. Ez az eset jól tükrözi a horvát hadsereg elsősegélynyújtó képességének rossz állapotát, valamint a hiányos felszerelést, amellyel harcolniuk kellett. Később kiderült, hogy a töltőnek hibás volt a páncélos fejvédője, és ezért nem tudott kommunikálni az irányzóval, aki éppen akkor tüzelt, amikor a töltő egy 100 mm-es gránátot helyezett készenlétbe, és még mindig a löveg visszarúgásának útjában volt.

Ez az incidens megkeserítette a horvátok egyébként sikeres napját. A szerbeket láthatóan sokkolta "Fekete Kígyó" szakasz támadása, és a nap hátralévő részében nem válaszoltak semmilyen hatásos tűzzel. A felderítők a nap hátralévő részében nem észleltek jelentős szerb tevékenységet a Kupa túloldalán. A horvátok úgy vélték, hogy összesen három szerb M-84-est és egy T-55-öst semmisítettek meg. Pancirno örömmel fogadta a hírt a felderítőktől még aznap, és azonnal elegendő bárányhúst és bort rendelt az egész századnak a közelgő újévi győzelmi ünnepségre.

Úgy tűnt, hogy ez az ütközet gyakorlatilag véget vetett a szerbek kísérletének, hogy ebben a szektorban átjussanak a Kupa folyón. A horvátok hatékony ellenállása, valamint az a tény, hogy Németország vezetésével több európai nemzet is azon volt, hogy elismerje az ostromlott Horvátországot, meggyőzni látszott a szerbeket arról, hogy a Zágráb felé irányuló bármilyen támadás haszontalan. Január 15-én az Európai Közösség által támogatott tűzszünet lépett életbe egész Horvátországban, és gyakorlatilag befagyasztotta a két fél pozícióit.


62c763c3c53d384c13b627bf98dc2b00-1.jpg


Gondolatok a végére

Ha valaki figyelmesen elolvasta az írást, akkor láthatta, hogy elég sok harckocsi harcászattal kapcsolatos kérdést érint:
1, Mire való a harckocsi? Harckocsi elleni harcra? Áttörés előkészítésére? Közvetlen tüzérségi eszközként az ellen gyalogságának megerősített objektumait támadni?
2, Miért szükséges a harckocsi mellé gyalogság, és mi történik, ha nincs?
3, Modern harckocsik ellen mit ér egy generációval régebbi elavult típus, elavult páncéllal, és lőszerrel? Teljesen esélytelen vajon?
4, Tüzérségi csapás ellen mennyire is védettek a harckocsik?
5, Harckocsi kezelők gyakorlottsága mennyit is számít.
6, Gyakorlatokon elért 95-100%-os találati arány mennyire csökken valódi harcban.

Forrás

Armor - 1993, Vol. CII No. 5

Lektorok

dudi, molnibalage, Cifu
Köszönjük, ismét nagyszerű sorozat volt! Várjuk a következőt ha majd időd engedi!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 240
60 365
113
S

speziale

Guest
egy kis first hit probabilty...

mondjuk mivel itt a dm13 a referencia, ezért ez még valahogy a 80-as évek eleje lehet max.

a mai modern apfsds-ekkel meg modernebb érzékelőkkel ez simán 95+%

2tED649.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi
T

Törölt tag 1945

Guest
Az 1985 júniusában a Bergen-Hohne lőtéren megrendezett CAT 85 éleslövészeten régebbi generációs harckocsik, mint a Chieftain és az M60A3, és olyan újabb generációs harckocsik, mint az M-1 és a Leopard-2 vegyesen vettek részt.
A használt céltáblák 1,90 m szélesek és 1,60 m magasak voltak, úgy tervezték őket, hogy szimulálják a részben fedetlen harckocsi tornyának frontját, álló helyzetből és mozgásból tüzeltek 800 és 2.000 m között váltakozó távolságból.
A leggyorsabb találatot egy M-1 érte el, amely a célpont felbukkanásától a megsemmisítésig mindössze 6,2 másodperc telt el.
Az összesített átlag szerint is az M-1 Abrams volt a leggyorsabb, 10,2 másodperces tüzelési idővel, míg a legidősebb Leopard is a leglassabb, 16,2 másodperces átlaggal rendelkezett.
Ami a pontosságot illeti.
A holland Leopard 2-k 48 célpontból 46-ot találtak el, míg a legalacsonyabb pontszámot egy kanadai Leopard C1-es csapat érte el, 48-ból 34 találattal.
Az alábbi táblázat összefoglalót ad az eredményekről.

CAT-85-Osprey-Elite-026-Tank-War-Central-Front-NATO-vs-1-Warsaw-Pact-Osprey-Eli.jpg


És itt ugye nem lőttek vissza...
 
S

speziale

Guest
Az 1985 júniusában a Bergen-Hohne lőtéren megrendezett CAT 85 éleslövészeten régebbi generációs harckocsik, mint a Chieftain és az M60A3, és olyan újabb generációs harckocsik, mint az M-1 és a Leopard-2 vegyesen vettek részt.
A használt céltáblák 1,90 m szélesek és 1,60 m magasak voltak, úgy tervezték őket, hogy szimulálják a részben fedetlen harckocsi tornyának frontját, álló helyzetből és mozgásból tüzeltek 800 és 2.000 m között váltakozó távolságból.
A leggyorsabb találatot egy M-1 érte el, amely a célpont felbukkanásától a megsemmisítésig mindössze 6,2 másodperc telt el.
Az összesített átlag szerint is az M-1 Abrams volt a leggyorsabb, 10,2 másodperces tüzelési idővel, míg a legidősebb Leopard is a leglassabb, 16,2 másodperces átlaggal rendelkezett.
Ami a pontosságot illeti.
A holland Leopard 2-k 48 célpontból 46-ot találtak el, míg a legalacsonyabb pontszámot egy kanadai Leopard C1-es csapat érte el, 48-ból 34 találattal.
Az alábbi táblázat összefoglalót ad az eredményekről.

CAT-85-Osprey-Elite-026-Tank-War-Central-Front-NATO-vs-1-Warsaw-Pact-Osprey-Eli.jpg


És itt ugye nem lőttek vissza...

azért az a leopard 1 durva...itt azért látszik mire is gondolt a költő, amikor tervezte...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
M

molnibalage

Guest
Az 1985 júniusában a Bergen-Hohne lőtéren megrendezett CAT 85 éleslövészeten régebbi generációs harckocsik, mint a Chieftain és az M60A3, és olyan újabb generációs harckocsik, mint az M-1 és a Leopard-2 vegyesen vettek részt.
A használt céltáblák 1,90 m szélesek és 1,60 m magasak voltak, úgy tervezték őket, hogy szimulálják a részben fedetlen harckocsi tornyának frontját, álló helyzetből és mozgásból tüzeltek 800 és 2.000 m között váltakozó távolságból.
A leggyorsabb találatot egy M-1 érte el, amely a célpont felbukkanásától a megsemmisítésig mindössze 6,2 másodperc telt el.
Az összesített átlag szerint is az M-1 Abrams volt a leggyorsabb, 10,2 másodperces tüzelési idővel, míg a legidősebb Leopard is a leglassabb, 16,2 másodperces átlaggal rendelkezett.
Ami a pontosságot illeti.
A holland Leopard 2-k 48 célpontból 46-ot találtak el, míg a legalacsonyabb pontszámot egy kanadai Leopard C1-es csapat érte el, 48-ból 34 találattal.
Az alábbi táblázat összefoglalót ad az eredményekről.

CAT-85-Osprey-Elite-026-Tank-War-Central-Front-NATO-vs-1-Warsaw-Pact-Osprey-Eli.jpg


És itt ugye nem lőttek vissza...
Meg hát azért kíváncsi lennék, hogy a 800 és 2000 méter közötti tüzelések aránya mennyi volt...