Hibrid hajtás alkalmazása harcjárművekben

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

OhioNurse

Well-Known Member
2020. szeptember 14.
1 543
8 871
113
Csak azért ez a "faggatózás" mert apámnak és két társának villamosgép szerelő műhelye van és láttam már villanyomotort eleget.
Aztán ha fejlődött is ez a technika, mert fejlődött, de a nyomatékhoz tömeg kell, ennyi súlyt nem mozdít meg még 8 emberfej méretű motor, de még az almásláda méret is kérdéses (csak a viszonyítás miatt fogalmazok így) és azoknak bizony van áramfelvétele.
Ahhoz pedig kell a kakaó.
Annak pedig nem sok értelmét nem látom, hogy csak 1-2-5 kilométert tudjon megtenni tisztán elektromosan.
Aztán, hogy ez az a technika kényelmesen mozduljon, mozogjon nem is 20 tonnára kell méretezni se a motort se az akkukat, hanem 30 pluszra.
Azt kiszolgálni pedig már írtózatos tömeg.
Szóval szerintem ez még egyelőre nem lehetséges.
Ha a motorok már igen, de az akku technológia még nem tart ott.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 667
46 819
113
Csak azért ez a "faggatózás" mert apámnak és két társának villamosgép szerelő műhelye van és láttam már villanyomotort eleget.
Aztán ha fejlődött is ez a technika, mert fejlődött, de a nyomatékhoz tömeg kell, ennyi súlyt nem mozdít meg még 8 emberfej méretű motor, de még az almásláda méret is kérdéses (csak a viszonyítás miatt fogalmazok így) és azoknak bizony van áramfelvétele.
Ahhoz pedig kell a kakaó.
Annak pedig nem sok értelmét nem látom, hogy csak 1-2-5 kilométert tudjon megtenni tisztán elektromosan.
Aztán, hogy ez az a technika kényelmesen mozduljon, mozogjon nem is 20 tonnára kell méretezni se a motort se az akkukat, hanem 30 pluszra.
Azt kiszolgálni pedig már írtózatos tömeg.
Szóval szerintem ez még egyelőre nem lehetséges.
Ha a motorok már igen, de az akku technológia még nem tart ott.
A motorok direkt meghajtása akkor is érvényes, ha egy állandó áttétet alkalmazol.
Mit nem értesz az alatt, hogy az FFG tech demója 40tonnás max. terheléssel, az 25tonnás alap tömeggel 50-150km-t tud 40km/h-val tisztán elektromosan. 600km-t meg hibrid módban?
Ott van fentebb belinkelve.
Mindez egy erősen megkérdőjelezhető designban.
Biztos lehetsz benne, hogy ez bőven tökéletesíthető. Nekem pl. a kormánymű teljes hiánya nem tetszik.
De maga a hatótáv, és a teljesítmény ott van benne.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 131
12 176
113
Az megvan, hogy nem az akku mozgat? :)
Nem tudom, hogy tudod-e, de azok a mozdonyok, amelyeket te "dízel mozdonynak" hívsz, azok főleg dízel-elektromosak? Főleg a nagyobb teljesítményűek.
A direkt hajtást a villany motorok végzik. Mert az áttételezés nélkül képes maximális forgatónyomatékot leadni gyakorlatilag 0rpm-től.
Igen, letezik az a tömeg/teljesítmény hatar, amely felett a D/E meghajtás a célszerűbb. Ilyen mechanikai terhelésnél egyszerűen már bedarálódnak a fogaskerekek.
Nem véletlen, hiogy Porsche a Tigris tervezetét Benzin/Elektromos meghajtással tervezte (a nemetek nagyon lemaradtak a harckocsi dízel motorok tervezésében),l, csak felsült vele Hitler előtt, de a Mausra már kiforrott a technológia.

Nem véletlen,higy a több száz tonnás bányászati dömpereknek is D/E meghajtásuk van.

Visszatérve a kerekes harcjárművekhez, a D/E meghajtás feleslegesé teszi a váltóművet, az erőközvetítő kardántengelyeket.
Az elektromotor kerékagyba helyezése csökkenti a felfüggesztés leterheltségét és a jármű súlypontját alacsonyabbra helyezi - jobb terepjáróképesség.
Több páncélzat, nehezebb fegyverzet helyezhető fel rá.
A küzdötér/deszanttér nagyobb lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and Pogány

OhioNurse

Well-Known Member
2020. szeptember 14.
1 543
8 871
113
A motorok direkt meghajtása akkor is érvényes, ha egy állandó áttétet alkalmazol.
Mit nem értesz az alatt, hogy az FFG tech demója 40tonnás max. terheléssel, az 25tonnás alap tömeggel 50-150km-t tud 40km/h-val tisztán elektromosan. 600km-t meg hibrid módban?
Ott van fentebb belinkelve.
Mindez egy erősen megkérdőjelezhető designban.
Biztos lehetsz benne, hogy ez bőven tökéletesíthető. Nekem pl. a kormánymű teljes hiánya nem tetszik.
De maga a hatótáv, és a teljesítmény ott van benne.
Nézem nézem! Volt már ez máshol belinkelve, néztem már akkor is.
Részemről oké, legyen úgy ahogy írod. Én csak drukkolok egy sikeres projektnek.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Én inkább látom reálisnak, hogy hibrid szó alatt elektromos+akármi lesz... Hiszen a hétköznapi ember ezt érti alatta. És ez legalább annyira készül a közönségnek, mint a katonáknak. Egy tenderen is jobban eladható -legalábbis a német hadipar célterületének számító gazdagabb világban, nem feltétlenül a szegényeknél- a környezetvédelem, olcsó üzemeltetés, mert azzal az energiaforrással hajtod, ami a piacon épp neked olcsóbb, szóval a marketingjét sokkal jobban meg lehet csinálni.
Egy hűtést még mindig halkabbra meg lehet csinálni, mint egy szénhidrogén hajtású motort. Számítógépeknél ez egy kis pasztázás, rácsapsz egy hűtőtornyot és ha jó a külső hőmérséklet, akkor passzívban is megoldja a feladatot, nem kapcsol be a venti.

Most jönnek a hátrányok. Valaki említette, hogy ébredt felrobbanó aksikra. Az extrém meleg külső hőmérséklet miatt történnek ilyenek? Gondolom állt az autó és nem járt a hűtő. Érdekelne, hogy egy közel-keleti misszió során mennyire lenne kockázati tényező.

A másik dolog, hogy bármennyire is jól hangzik, hogy csak azzal üzemelteted, amelyik neked gazdaságos, plusz fékezésnél visszatölti az energiát, konkrétan az aksik kapacitását pár óra alatt meg fogja enni. És sokkal lassabb azok újra töltése, mint a "kannából öntöd" verzió. (Szóval egy egész napos menetben hamarosan csak félgőzzel mennénk. De érdekelnének a katonák véleményei, hogy egy ukrán front jellegű hosszan elnyúló konfliktusban hogyan képzelnek el egy hibrid használatát? Éjszakánként elküldjük a hátországba akut tölteni? Igazából áram mindenhová be van kötve, csak rá kell csatlakozni a hálózatra. És nincs állandó mozgásban a sereg. De mielőtt túl sokat beszélnék, mondják el a véleményüket!)

Van ismeretünk arra, hogy milyen időtávra gondolkodnak a gép kifejlesztésében? Jelenleg az elektromos a luxus kategória a civil szférában is. Az megnyugtat, hogy a kormány a tárgyalások során hatékonyan köti össze az autóiparban elért sikereket, beruházásokat az új katonai gépek fejlesztésével, gyártásával, de nem látom azt, hogy megérett volna a technológia.
Viszont... Piac és export képes az elgondolás, ha meg kapna egy évtizedet, akkor simán meg lehetne csinálni jól is. (Érdekelnének a tipp-mixek, hogy legkésőbb mikorra várjuk a csodamasina kifejlesztését?)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 006
91 947
113
Es mennyien nem hittetek nekem a 8x8 kapcsan. :) Megmondtam elore, teljesen logikus volt, a RM es a Mercedes Trucks megallapodasa elarulta.
Ezek hosszú távú 20 éves célok. Foleg a hidrogéntechnológia. Első körben sztem az új 8x8-nál a részbeni elektromos hajtás megvalósítható. Itt az FFG-nek van egy pilotprojektje. Tőle vesszük a Wisenteket. Jó lenne velük is szerződést kötni,

Erről mi a véleményetek?
Genesis, hibrid Boxer kategória az FFG-től, akitől a Wisentet is vesszük. Vad ötlet?? Ugy xar ahogy van??? Azt látjuk, hogy kockáztatni merünk, lásd Hiúz.
A BTR csere nem olyan sürgős...

FFG.jpeg


http://zbiam.pl/ffg-prezentuja-transporter-genesis/

Ugyanaz a modulredszerű tervezési filozófia mint a Boxernél.

Gugli
". A különlegességet egy erős, hibrid hajtásrendszer alkotja, amelynek teljes teljesítménye 1368 kW / 1860 LE. A jármű elején elhelyezett dízelmotor csak az elöl is elhelyezkedő akkumulátor-bankot használja. Nyolc villanymotort működtet, amelyek az autó tengelyeiben helyezkednek el, egyenként 15 622 Nm nyomatékkal! A jármű kormányzása a forgási sebesség változtatásával vagy a kerekek fékezésével történik az egyes oldalakon. A Genezis ebből a szempontból hasonlít egy lánctalpas járműhöz. Meghibásodás esetén az egyes kerekeket alapjáraton lehet beállítani, hogy azok ne zavarják a vezetést. A gyártó emellett a hibrid hajtás egyéb előnyeit is hangsúlyozza: mechanikailag sokkal egyszerűbbnek kell lennie sok mechanizmus lemondása (pl. Kormányzás) miatt, és csak elektromos meghajtású vezetési módban az ilyen jármű rendkívül csendes. A jármű az elektromos motorok jellemzőinek köszönhetően kiváló gyorsulással is rendelkezik és tisztán elektromos vezetési módban a jármű rendkívül csendes. A jármű az elektromos motorok jellemzőinek köszönhetően kiváló gyorsulással is rendelkezik és tisztán elektromos vezetési módban a jármű rendkívül csendes. A jármű az elektromos motorok jellemzőinek köszönhetően kiváló gyorsulással is rendelkezik- már a kezdetektől a teljes nyomatékértéket kínálják. A személyzetet néhány speciálisan tervezett alkatrész védi az erőteljes villamos szerelés lehetséges negatív hatásaitól, "

A Genesis 8,25 m hosszú, 2,25 m széles és 2,4 m magas. Súlya 40 tonna. A meghajtórendszer 100 km / h feletti sebességre gyorsíthatja. A hatótávolság 150 km, csak elektromos energiával (40 km / h sebességgel), vagy 600 km, hibrid rendszerrel (60 km / h sebességgel). A személyzet két emberből áll, a jármű legfeljebb 10 leszálló katonát képes szállítani. A Genesis az FFG saját vizsgálata, amelyet teljes egészében a vállalat forrásaiból finanszíroznak. A munka két évvel ezelőtt kezdődött. A közeljövőben a Genesist különféle teszteknek vetik alá, amelyek elősegítik a jövőbeli harci platformok tervezéséhez szükséges tapasztalatok összegyűjtését."

Illetve a második lépcső még a hidrogéntechnológia előtt az önvezetés és autonóm fegyverzet lehet. Ez követelmény a Lynxhez Amerikába, ez az RM fejlesztések fő csapásiránya. Ha ehhez Zalát is fogják használni, marpedig nagyon úgy tűnik, akkor hamar a hadiipari élvonalban találjuk magunkat.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Genesis néven épített az FFG egy prototípust. De mi van mögötte részletekben passz.
ahh.. mert pld az akkupack védelmére kiváncsi lennék.

(Fun fact: izreli vevővel megnéztünk egerszegi céget, ahová akupack összeszerelésre kötöttek szerződést.. Amikor megláttuk amagyar zsenialitást.... majdnem szívrohamot kapott... 60 tonna beépítésre váró Li-ion-pack szépen egymásra pakolva, légkondi nélküli raktárhelyiségben...)
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Err a Mercedes nemregen jelentette be, hogy teljesen áttér erre (fuel cell) az osszes haszongépjárműjeben, sot, kulon cegbe ki is vitte az egesz teherautogyart
Nrm a meghajjtásláncra gondoltam, hanem magára a járműre.Ez angyon szép demopéldány, az ygéretek szerint kiemelkedő képességekkel, de mit tud valójában? (vü ausszi nehéz IFV tesztsorozat)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 667
46 819
113
Nrm a meghajjtásláncra gondoltam, hanem magára a járműre.Ez angyon szép demopéldány, az ygéretek szerint kiemelkedő képességekkel, de mit tud valójában? (vü ausszi nehéz IFV tesztsorozat)
Ez egy techdemo az FFG-től. Még csak nem is szép! :cool:
Jó, hogy nem már harci tapasztalatot vársz el tőle.:eek:
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Ez egy techdemo az FFG-től. Még csak nem is szép! :cool:
Jó, hogy nem már harci tapasztalatot vársz el tőle.:eek:
Bocs.
Nehéz IFV. Eitan. Szépen darabokban visszaköv ethetők a tesztek, a védettségtől a fegyver, es menetpróbáig. Kurvára nem hiányzik , hogy esetleg valaki bevásároljon a katonáknak abból, ami az új, elektromos Bradleynek bizonyulhat. csak mert pár idióta politikus, azt monja: jajjj, de cukki, meg környezetbarát.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 667
46 819
113
Bocs.
Nehéz IFV. Eitan. Szépen darabokban visszaköv ethetők a tesztek, a védettségtől a fegyver, es menetpróbáig. Kurvára nem hiányzik , hogy esetleg valaki bevásároljon a katonáknak abból, ami az új, elektromos Bradleynek bizonyulhat. csak mert pár idióta politikus, azt monja: jajjj, de cukki, meg környezetbarát.
Megint nem tudod, hogy miről beszélsz. Még egyszer: ez egy tech demo.
Akkor idéznék a termék saját honlapjáról:
Hybrid into the future: The GENESIS technology demonstrator, which is completely self-financed, once again underlines the innovative capacity of FFG and impressively demonstrates the company’s know-how in the fields of hybrid drive technology, software development and electronic control.

FFG recommends itself as a partner and important technology supplier for future vehicle programs, such as the successor to the Fennek reconnaissance vehicle or the Main Ground Combat System (MGCS) as a third-generation main battle tank.
Ők supplier-ek akarnak lenni.
Meg sem próbáltak komplett harckész gépet összerakni. Az FFG abból él, hogy már meglévő típusokat épít át (pl.: Wisent 2, Boxer ARW), illetve nagy klasszikusokat újjít fel upgrade-el (M113-nak készítettek már minimum 5 generációt.).
Összedobtak egy öszvért, amibe belezsúfoltak egy hibrid hajtásláncot, ráadásul kormánymű nélkül, tulajdonképpen a PMMC G5 alapjaira, mintha egy kerekes-láncos meghajtás lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
K

kamm

Guest
Az akku vagy elektromos energia tárolás, illetve a bonyolult vezérlés az ami miatt nehezen terjednek.
A technikai alapok egyidősek a belső égésű motorokkal.
Meg volt egy Maus nevű próbálkozás is.
Az akkuk hűtése-fűtése, illetve az energia visszatáplálás bonyolulttá, elektronika igényessé teszi az ilyen rendszereket. Szintén gond, hogy az amúgy is rövid hatótáv erősen terep és időjárás függő. Az akksik általában 20-80 %-os kapacitással vannak kihasználva, ha nem így használják, csökken az élettartam, ami elég költség növelő.
Előbbi az egy tonnás személyautóknak is kihívás, hát még a 30-40 tonnás harcjárműveknek.
Dehogy kihivas, mar regen nem az. Sokkal inkabb nehez a beidegzodeseket felulirni, a tomeges terjedes meg feltetel az olcsosaghoz.

Szerintem a dízel hibrid a technológiai realitás, minden más még évtizedig tartó innovációt igénylő megoldás.
Hat, a Merci meg a tobbi haszongepjarmuves nagyon nem ertenek veled egyutt, ahogy mindegyik tisztan fuel cell hajtasra all att a long-range haszonjarmuveiknel.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 992
19 334
113
Hat, a Merci meg a tobbi haszongepjarmuves nagyon nem ertenek veled egyutt, ahogy mindegyik tisztan fuel cell hajtasra all att a long-range haszonjarmuveiknel.
És ellenben a reklámszöveggel nem tudjuk, hogy valóban kevesebb szívás-e és hosszabb élettartam-e, mert még nem voltak valós használatban évtizedek óta.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 325
34 091
113
A volvo pl az elektromos teherautóival a jelek szerint meg van elégedve fejleszti is a szegmenst.
a Man nak is van elektromos teherautója
a Scanianak elektromos nyergese
az elektromos buszok meg már mindenaposak
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 667
46 819
113
És ellenben a reklámszöveggel nem tudjuk, hogy valóban kevesebb szívás-e és hosszabb élettartam-e, mert még nem voltak valós használatban évtizedek óta.
Háát végülis a Priusok még csak olyan 24 éve használnak hajtásra elektromos motorokat. És annyira elégedetlenek, hogy gyakorlatilag teljesen átálltak rá.