Nyugaton vagy 20 éve létezik ugyanez a kategória több példányban, UCAV gyűjtőnéven, csak a haderő nem rendelte meg, mert... na (agyfasz). Csináltak belőle flotta tankert meg felderitőgépet.
Most újra feltámadt a gondolat, jelenleg CCA/Loyal Wingman néven fut kvázi ugyan az, annyi eltéréssel, hogy nem full autonóm, hanem van egy közelében repülő embervezette hub gép is (és pont ez az eset mutatta meg milyen rohadt hasznos is ez).
Jaja, és ezért vannak kényszerű fejlesztésben, ezért erőltetik a használatukat.
Amikor a nyugati országok felhalmozták ezeket a készleteket (modernizálása a 4.th gennek + 5th gen gyártás), az orosz éppen össze volt omolva. Amit beszerzett, az arra volt jó, hogy ne zárjon be a tervezőiroda. Szu-27 család amire támaszkodtak kb.
Viszont igy kimarad nekik 30 év.
Most viszont háború van, lassan beálló hadigazdaság. Bár gyártanak 4.th gen.t - de csak mert megvan hozzá a gyártósor és kell minden. Ellenben a gyártásfejlesztés csak 5.th gen+ irányába épül - ide tartozik a Szu-57, az S-70, az Szu-75 demó meg a franc tudja, még mi. És mivel géphiányban vannak, nem szórakoznak, nyomnak a frontra mindent, az S-70 erre a jó példa.
Kina pont ugyan ezt csinálta, 30 éve alatt ugrottak a 3.th gen MiG-21 kópiáról a 5.th gen J-20ra (és szögelik a saját 6.th gen NGAD verziójukat).
Lásd első bekezdés. Erőltetik, csak más felállásban. MQ-28 Ghos Bat, QX-58 Valkyrie... van egy rakás és lesz egyre több - főleg, hogy a NGAD kavarás miatt egyre több képességet kell kiszervezni ezekre.