A "Himarsok" megzavarják az ellenség logisztikáját. Mely orosz alakulatokat vett célba a ZSU (MAP, VIDEO)
Szerzők:
Benjamin Pittet ,
Thomas Tayner ,
Nadia Kelm
Megjelenés dátuma:
2022-07-06
A modern, nagy hatótávolságú fegyverek elérhetősége Ukrajnában lehetővé tette a már nem túl megbízható és technológiai logisztikai láncok megzavarását, amelyeket az oroszok a frontvonal megközelítésére építettek. Erről Thomas Tayner olasz katonai szakértő
ír . Véleménye szerint ez jelentősen megnehezíti a frontvonal lőszer-, illetve élelmiszer- és egyéb utánpótlását. A (nyílt adat) kutatók
olyan raktárakról gyűjtöttek információkat , amelyeket az ukrán fegyveres erőnknek már sikerült megcéloznia illetve megtámadnia.
Mint Teiner írja, Oroszország 2014-2015 óta több tucat lőszerraktárt épített civil épületekben elrejtve a vasútállomások közelében Ukrajna általa elfoglalt részein. Mivel a hadsereg technológiailag elmaradott, és helyenként még rakodódaru sincs, a lőszert általában kézzel rakják fel a vonatokra, viszik a frontra, ott kézi kirakással, teherautókba rakják, majd szállítják az előretolt egységekhez, ahol ismét manuálisan rakodnak ki.
Oroszországnak most inkább a teherautókra kell támaszkodnia, amelyekből már oly sokat veszített
Elmondása szerint amíg Ukrajna nem kapott M142 HIMARS-t nagy hatótávolságú GMLRS rakétákkal és nagy pontosságú önjáró tarackokat, PzH 2000, AHS Krab és CAESAR, az ellátórendszer a következőképpen működött:
Oroszországban 2000-4000 tonna lőszert pakoltak a vonatra, a vonat Ukrajnába ment és
a fronttól 30-40 km-re különböző pontokon megállt , a lőszert kipakolták és a közelben tárolták. Ezt követően az orosz egységek elküldték teherautóikat, hogy felvegyék a szükséges lőszert. Ugyanez vonatkozik az üzemanyagra, alkatrészekre, élelmiszerekre stb.
"Amikor az orosz hadsereg nem tud hozzáférni a vasúthoz, akkor a teljes logisztikai rendszere összeomlik. Az oroszok előrenyomulását Kijevtől keletre megállították , mert nem tudták elfoglalni a Csernyihiv és Szumi régiókon áthaladó vasutakat" - írja a szakember.
Vasút nélkül a csapatok csak 90-100 km-re távolodhatnak el a raktáraktól.
Jelenleg Oroszország hetente akár 10 000 tonna lőszerrel, tartalék harckocsikkal, tarackokkal és a szükséges üzemanyaggal látja el a megszállt területeket. De most az orosz lőszerraktárak és utánpótlási pontok az ukrán tüzérség és rakéták hatókörén belül vannak.
Az AHS Krab, a PzH 2000 és a CAESAR 40 km-es hatótávolságú lövedékeket használhat. Ezenkívül ezek a tarackok modern, GPS-szel ellátott tűzvezérlő rendszereket használnak a célra történő irányítására és megtalálására, automatikusan a megfelelő pozícióba mozgatva a csövet. Mindhárom rendszer radarral méri a kilőtt lövedék sebességét, és minden lövés után beállítja a csövet.
Ukrajnának még soha nem volt ilyen pontosságú és hatótávolságú tüzérsége. Ez lehetővé teszi az orosz utánpótlás-raktárak eltalálását akár 35 km-re a front mögött és azon túl is.
Ezenkívül Ukrajna megkapta a GMLRS-t, amely
85 km-ig megőrzi a teljes pontosságot . Ez lehetővé teszi Ukrajnának, hogy a rakétát egyenesen az épületre lője, és beállítsa a detonátort a benne lévő 23 kg robbanóanyag felrobbantására. Ha pedig nagy célpontról van szó (vagyis raktárról), akkor Ukrajna eltalálhatja, még ha 85 km-nél távolabb is van.
Például a közelmúltban eltalált Melitopol melletti egyik ilyen raktártól a frontvonaltól való távolság több mint 60 km. Nem tudjuk, hogy a GMLRS-nek sikerült-e, de nyugodtan beszélhetünk arról, hogy növeljük azt a mélységet, amelyet a tüzéreink képesek elérni.
Az orosz logisztikai központok elleni csapások térképe. Forrás: Texty.org.ua
Tehát valójában – írja Teiner – Oroszország nem tárolhat lőszert a fronttól számított 100 km-es körzetben.
"Minden megsemmisült raktár csökkenti azt a lőszer mennyiséget, amelyre hatalmas számú orosz tüzérségi rendszernek van szüksége a fronton. És Oroszországnak pótolnia kell ezeket az elveszett lőszereket. Először is, nem tud annyit termelni, amennyit felhasznál és veszít, ezért már szállítja a régi szovjet lőszereket. lőszert Fehéroroszországból Donbászba. "
Most Oroszországnak le kell állítania a vonatokat 90-100 km-re a fronttól , különben az ukrán tüzérség megsemmisíti a lőszerraktárt és a lépcsőt. Vagyis Oroszország ismét teherautókra kényszerül támaszkodni front ellátásában. – jegyzi meg a szakértő.
De Oroszország mára legalább 1200+ teherautóját (flottáját) veszítette el, a többi pedig már hónapok óta használatban van, és ismert probléma
a karbantartás hiánya , ami minden bizonnyal hatalmas károkat okoz a megmaradt teherautókban.
Tainer hozzáteszi, hogy a 100 km-es kirakodás elölről szintén manuálisan történik, míg a hátsó területen a 100 km-es kirakás tovább tart. Ilyen távolságon így maximum napi egy kiszállításról beszélünk.
"De Oroszország számára még rosszabb a helyzet: teherautóik kisebb (tonna) űrtartalmú, mint a nyugatiaké, és a nyugati lőszerekkel ellentétben az orosz lőszereket terjedelmes fadobozokban szállítják.
Vagyis az oroszok "többnyire tűzifát", míg a nyugati hadsereg szinte csak robbanóanyagot szállítanak. " írja szakértő.
Az oroszok "főleg tűzifát szállítanak", a nyugati teherautók a maximális hasznos tömegű lőszer szállítására vannak felszerelve
Mindez azt jelenti, hogy az egységek egyenetlenül kapják a lőszert, egyesek többet, mások kevesebbet. Mindkét esetben rossz a sztori – a „felesleges” lőszer valójában annak "elvesztését" jelenti.
"És míg a NATO-hadseregek szoftvereket és mesterséges intelligenciát használnak a szállítások megtervezéséhez, az oroszok tiszteket használnak... nem számítana, ha Oroszországnak rengeteg teherautója lenne, de annyi elveszett, hogy ez most komoly logisztikai nehézségeket fog okozni” – jegyzi meg a szerző.
Mindezen sikerek mellett érdemes hangsúlyozni, hogy ezek még nem garantálják a győzelmet vagy legalábbis a békét elfogadható feltételek mellett. Oroszország új hadtestet alakít a nyugati körzetben az Ukrajna elleni támadás következő hullámára. Tehát még több harcosra van szükségünk a fegyveres erőkben és még több nagy hatótávolságú fegyverre.
Наявність в Україні сучасного далекобійного озброєння дала змогу порушити й так не надто надійні та технологічні логістичні ланцюжки, які росіяни …
texty.org.ua