.
.
Van ezzel sok gond.... Az F-16 pl nem metrikus mértékegységben készül, tehát az ukránoknál lehet, még a meglévő csavarkulcsuk se lesz hozzá megfelelő? Nem centiméter meg kiló, hanem mindenféle más, brit eredetű "imperial" mértékegységek, amivel a műszakiak nem is tanultak meg fejben gondolkodni.
Reptereken is üzemanyag és egyéb kiszolgáló berendezések? Gondolom, mások az összes csatlakozók, minden más. Pótalkatrész logisztika??
.
Messze több ez, mint pár pilóta kiképzése, és hajrá mehetnek a gépek. Kizártnak tartom, hogy ez gyorstalpalón menjen, ha viszont "tanácsadókat" küldenek oda, az megint egy lépés előre.... (megjegyzem, anno arabok, Vietnam és társai, az egyszerűbb szovjet reptechnika üzemeltetése se ment szovjet helyi tanácsadók nélkül, a technikát nem ismerő kb műszaki analfabéták számára. Az ukrán műszaki is eddig volt a majdnem full analóg MiG-29, Szu-27, Mi-17 szinten a 80-as évekből, lenne teendő bőven átállitani őket a full digitális XXI.századra.)
.
.
Ja, és mi történik, ha zelenszkij egyre több és bonyolultabb fegyvert kér, de az legújabb fogás, a Leopard tank és az F-16 se váltja meg a világot? Akkor mit fog követelni? F-35-öt mostazonnalra? És azután? Atombombát? És ha már semmi átadható új fegyver nincs? Akkor fennhangon közvetlen NATO beavatkozásért kezd házalni?
Jó meglátások, szeretném kiegészíteni.
A Sunát most jól behúzták, mert a repülés nem olyasmi biznisz, mint a harcjármű vagy a kézifegyverek – itt 100 millió dodók repkednek. És ezt mind-mind az angol adófizetők fogják fizetni, miközben a saját hazájuk védelmi képessége ezzel arányosan csökken...
- Kezdjük azzal, hogy a pilótaképzés egy elképesztő költséges valami. Először ugye SEP/MEP, aztán jöhet az alapfokú gázturbinás kiképző – na már ez sem két fillér, de ez még semmi, mert a vége végül a céltípus kétüléses verziója. Egy Eurofighter repült óráját figyelembe véve az, hogy itt el kell töltenie több mint 100 órát, ha nem csak basic skill a cél (hogy majd az alakulatnál szerezze meg a minősítéseket), hanem hogy hazaérve egy fullos légierő/légvédelem ellen repüljön harci bevetéseket, na ott már indul a csuklás a költségeket tekintve. És mivel vagy 200 gépet kért a karvalyorrú, az alaphangon 300 pilóta, vagyis csak a kiképzés indul 3000+ Typhoon repórával... persze ez elaszlik több országra és típusra, de ezt Európa fizeti megint.
És mondom, alapkészségek, nem Red Flag edzett sok ezer órával a kezében repkedő pilóta (nyugati típuson és taktikai közegben, még ha gyakorlott Szuhoj pilóta is az illető, de nem hiszem az sok maradt). És ezt a Typhoonra mind az UK fizeti. Have fun.
Aztán ott van a maintenance kérdése. Gépenként kell minimum olyan 8 magasan képzett (hibakeresésre alkalmas) Level 1 (civil B1 megfelelője) szerelő, aki nem csak a repelőtti/utáni szemmelverést tud, hanem képes hibajavításra, berendezések cseréjére. Civilben is ez évek, egyszerűen kell a rutin, a típus ismerete (csináltam eleget, friss Kossuthos gyerek vs. többéves szaki az két külön világ). Nem lebecsülendő a szárazföldi műszakiakat, de itt azért más a közeg. És ez pénz, gyakorlóbázison, osztálytermi képzések... mert oda angol nem megy, mert elég repterestül, és ő is tudja (inkább kimegy SA-ba 90 Fontos óradíjért...).-
És persze a fegyverzet – fizetve angol adófizetők által, mert amúgy nekik sincs elég. Gépenként 3-8 javadalmazás, legyen az AMRAAM/ASRAAM, Storm Shadow és a többi nyalánkság. A pénztárgép csilingel... -
És a legszebb – hogy a BAE máris örömmel helyesli az ötletet – naná, mert ugye egy repülőgép esetén nem a bekerülés a drága (annyira, olyan 100 milla/airframe), hanem utána az alkatrész support. Az meg valami eszeveszetten drága, mert ők fogják reptetni másnak, tökingyen. Ízlelgessük - reptetik és supportolják a méregdrága Eurofighter platformot tökingyen, miközben a saját piótáiktól veszik el a vasat, a repidőt, a fegyverzetet...
A Typhoon egy elképesztően veszedelmes vas, így az orosz szemrebbenés nélkül szét fogja lőni az összes betont, amire le akarja tenni a tappancsait – itt nincs Sivatagi Vihar féle nyugis felvonulás. Nem a Szu-35/MiG-31 meg az R-37 az igazi baj nekik, hanem az a valag BM, amivel a földön számolniuk kell. Mert ilyen gépekre kitáraznak azzal, ami van, induljon az bárhonnan – Ukrajnán belül vagy kívül. A levegőben nem találkozhatnak velük, tudják ők is - bár az AWACS support és az S-400 coverage azért mellettük áll.
A legnagyobb baj pedig, hogy megint egy európai fegyverrendszer megy darálásra, ami helyett majd venni kell valamit - persze az az F-35 lesz. Ugyan aza story, mint a Leopard 2 esetén - ezért került le a napirendről az F-16 igen gyorsan. Ezzel ki lehet véreztetni az európai repipart mégjobban.
Az FCAS pedig meg lesz fojtva az fix, hogy meglegyen a kegyelemdöfés..