A gond ott kezdődik, hogy a nyugati média és a politikusok úgy beszélnek a "majd jól átadunk nyugati harci gépeket" topicról, mintha a hozzájuk dukáló ukrán pilóta, a pincében, táptalajos zsákok oldalán sarjadna ki, és hetente lehetne szüretelni.Azért van értelme a letárolt régi F-16-osoknak, meg Mirage-2000-eseknek, mert az össze guberalt régi szovjet gépek már elfogytak, még csak-csak felszáll hetente 3-4, amiket le is szednek az oroszok, de ezt nem igazán lehet tovább csinálni. Több száz letárolt F-16-ot és Mirage-2000-et adhatnak át, amivel még nagyon sokáig elhuzhatjak a háborút. Ezeknek az ára, vagy az üzemeltetési költsége még belefer a nyugatnak, ezeknél komolyabb gépeket viszont nem akarnak adni, az ukrán pilóták élete pedig valahol nagyon a végén van a prioritásban, sőt esetleg leszerelt zsoldos pilótákat is tudnak igy alkalmazni.
Ukrajna elkezdte a háborút egy adott számú pilótával. Nekik kellett repülni a saját repülőiket, és egy bizonyos típusra voltak felkészítve. A legjobb pilótáik felörlődtek az eddigi harcokban. Aki megmaradt, az kapott a segge alá volt KGST országból lepukkant gépeket, amiket annyira felpofoztak, hogy levegőbe lehessen pár küldetésre emelni. De már azok is elfogytak. Nyilván ha ezeket a lelövéseket túl is élte pár pilóta, mostanra mennyi maradhatott? Ezeket a nyomorultakat kellene most átképezni F-16-ra.
Ha a háború első napján meg 0-ról kezdtek el képezni pilótákat akkor meg - jó esetben is - csak nagyjából a felénél tarthatnak a képzéssel. És akkor is mire lettek ezek a pilóták kiképezve? És ezeknek kellene kiállni a több ezer repült órával rendelkező orosz pilóták ellen, akik ráadásul Szíriában már harci tapasztalatot is szerezhettek.
Nyilván lehetnek sikerek ukrán részről, de jelenleg inkább a régi F-16-osok leírásának tűnik nekem ez a program. Azzal meg nem lesznek előrébb az ukránok, ha szépen csöpögtetve 3-5-ösével kerülnek bevethető állapotba ezek a gép/pilóta párosok. Mert ilyen tempóban csak a pazarlás ténye áll fenn.
Ezen felül érdekes lehet még a légtérfelderítés problémája is.
Ugyebár a felderítési távolságokban az A-kkal nem lesz előnyben az ukrán fél. Tehát máshonnan kell felderítési adatokat kapniuk. Azaz továbbra is aktívan kellene támaszkodni a NATO AWACS-okra. De azok nem fognak berepülni Ukrajna légterébe, mert az oroszok szívbaj nélkül leszednék őket. Azon kívül meg olyan messze vannak a frontvonaltól, hogy gyakorlatilag elvész az az előny, amivel messzebb látnak, mint a vadászok. A szerepük inkább az orosz rakétás csapásmérés felderítésében jelentkezhet, meg ha az oroszok olyan balgák lennének, hogy mélyen berepülnének az ukrán légtérbe.