krokomachkrokomach:
A számítgatásod részleteivel ugyan itt-ott lehet vitatkozni, de a végeredmény nagyjából helytálló. Tehát a határ legközelebbi pontjától 70-80 km-re lehetett a találat 10 km magasan. Valóban nem szokás a határra telepíteni a légvédelmet. Pláne nem a nagy hatótávolságút, ami akkor is lefedi a saját területet ha hátrébb van vonva. Általában az ellenséges tüzérség hatótávján belülre, azaz 30-40 km-en belülre még a közepes légvédelmet sem pakolják. Az is igaz, hogy valamilyen oldalirányú eltérést sem árt feltételezni a gép repülési iránya és a rakéta telepítési helye között. BUK, TOR, PANZIR és társaik értelemszerűen nem jöhetnek szóba. Csak Sz-300 és abból sem mindegy, hogy melyik változat. Az alap Sz-300P/PM még valószínűleg pont a határ legoptimálisabb pontjáról sem érte volna el a találati pontot. A PMU határeset. Pont határon állva lehetne tettes, de ennek igen kicsi az esélye. PMU1, PMU2, és VM viszont lehetett, mert azoknak belefér a megsemmisítési zónájába még ésszerű telepítési helyről is. Azonban ezek a korszerűbb változatokkal tudtommal nem rendelkeznek az ukránok. Tehát az igencsak méretes rakéta valószínűleg gyorsan előkerülő roncsai egyértelműen bizonyítanák annak orosz eredetét. Ezzel az erővel akár egy beismerő nyilatkozatot is mellékelhettek volna. Ráadásul egy ekkora rakéta már a radarokon is tisztes távolságból látszik így az ukránoknak radarfelvétele is lenne az esetről. Az oroszok aligha tehették.
A szakadár BUK-ról: Egyenlőre annyit tudunk hogy a szakadárok kezén esetleg van egy BUK TELAR. De ez sem biztos, mert az adott fénykép bármikor készülhetett, arról nem derül ki hogy ki furikázik vele. Ez valószínűleg üzemképtelen, ezért is hagyták hátra a szakadárok által elfoglalt bázison. Még ha meg is tudták javítani, akkor is egy TELAR önmagában semmire sem jó. A teljes komplexum hiányzik a felderítő radar, a parancsnoki jármű és a kiszolgáló járművek. Következő probléma a kiképzett személyzet, ami szintén elég valószínűtlen, hogy rendelkezésre állna. A következő gond a rakétakészlet. Egy TELAR-on van 4 rakéta és egy célra a legtöbbször nem 1-et indítanak. Ha működőképes a BUK és már be is vetették, mint ahogy egyes pletykák szólnak, akkor mér rég elhasználták ennek a mennyiségnek a többszörösét. Azután jön a telepítési hely kérdése. 10 km magasságú célt az alap BUK 15-20, az M1 20-25 km oldaltávolságig képes elérni. Ez elég kis távolság. Nagy szerencsétlenség kell ahhoz hogy pont ott legyen az az egy szál BUK nagyon közel a gép útvonalához.
Végül az érdek. Bármelyik félnek csak azért állhatott érdekében a lelövés, hogy a másikra kenje. Más értelmes katonai oka nem lehetett. Ebből a szempontból a szakadároknak és az oroszoknak nem volt különösebb nagy szükségük egy ilyen tettre. Az ukrán hadsereg a városok lövetésével, bombázásával, naponta tucatszám civilek gyilkolásával, az infrastruktúra tönkretételével, a termés elpusztításával, százezrek elűzésével jelenleg is szolgáltat épp elég alapot az ellenérzéshez. Ami ott folyik az népirtás, etnikai tisztogatás. Ehhez képest egy utasszállító lelövésének nincs komoly hozzáadott értéke. Ahogy a népirtást elhallgatja, letagadja az ukrán propaganda, a nyugati sajtó és a magyar sajtó legnagyobb része is, úgy a gép lelövésével kapcsolatban sem gondolhatta senki komolyan, hogy nem az ukrán álláspontot fogják nyomatni.
Ezzel szemben az ukránok már hívják is be a nyugati haderőt.